Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Åh- det låter kul att få jobba med hästar! Du måste ha en väldig bredd i din utbildning eller vad man ska säga som kan rida till även islandshästar? Jättekul, själv har jag aldrig ens ridit en island.

Det är jättekul :D Haha nja, bredd o bredd i utbildningen vet jag väl inte.. Har ägt islandshästar i över 10 år, gått ridledarutbildningen bara (första steget när det gäller islandsinstruktörer..) och har väl en liten dröm att gå på Hólar som är Islands svar på Flyinge kan man nästan säga. Islandshästar är faktiskt ganska lätta när det gäller inridning, tillridning osv. Eller ja, inte alla. Har en valack hemma från Island som var allt annat än lätt att rida men efter mycket blod, svett o tårar kan till o med min hästrädda mamma rida honom :D

Unghästarna jag ridit in (både importer och svenskfödda) har varit superlätta i allt, på lite drygt 20 veckor var en inriden nästan helt, kunde gå i alla 3 gångarter under ryttare men var ej töltsatt och dom andra två som var lite ridna lite från början var helt färdiga ridhästar. Jag rider i o för sig väldigt mycket dressyr på islandshästarna, man tar mycket av dressyren till islandsridningen så det är inte så svårt :)

Islandshästar är mysiga, du borde prova rida en sån nån gång! Det bästa är att tölta fram över skog o mark :love:

jag har faktiskt varit på ridläger med isisar! (pernilla magnusson kanske du känner igen Fillipuss?) Men självklart hamnade jag på en "unghäst" - tror den var 5 och man rider väl inte in en isis förrän de är runt 4 om jag inte minns helt fel. Den var heller inte töltsatt och busade mest. De andra njöt av långturerna och töltade snyggt o prydligt runt banan medan min brallade och for runt.
Men så var det alltid när jag var "liten"; jag fick alltid de halvtokiga ridskolehästarna eller rida de busigaste hos kompisarna. Är väl därför man söker nya utmaningar hela tiden idag.

KL

Pust! här blir det inte mkt till ridning, hostan håller i sig.. :( trist att vi ska ha sådan otur..
Har redan fått skjuta upp 2 hoppträningar, blir nog inge av den på tisdag heller och klubbhoppningen 1a maj (debuten i år) får vi väl glömma. Känns så himla tråkigt allt just nu bara, jag har ju egentligen inte kunnat ridit ordentligt och tränat sen i höstas...

Annars så sysselsätter jag mig mycket med annat, vi har idag precis börjat måla om alla stall och gårdsbyggnader på gården! Blir jättefint! Mycket är rätt slitet om man tänker panel osv, men tänk vad skillnad det blir med lite färg :-).
Vi kör med en färgspruta så det går rätt fort. Det jobbiga är att vi har 4 väldigt höga nockar på byggnaderna så det blir att hämta en riktigt hög stege.

Uppdaterar med lite hagbilder i brist på annat...

En morgontrött Dörren kikar ut ur boxfönstret. Dom har morgonsol in från fönstrerna i boxarna och på morgnarna när man kommer ut och ska fodra så står alla 8 hästar på rad ut och kikar ut och hälsar på en :D
SP_A0213.jpg

Försöker gömma sig när matte kommer
SP_A0212.jpg

SP_A0211.jpg

Han börjar bli så vacker i sin färg nu igen, nu är han äntligen gulbrun igen :love:
SP_A0197.jpg

Kan man tro att det här är samma ponny? haha, han är ju bra mkt finare i sin sommarfärg den saken är säker...
skillnad.jpg

usch vad jobbigt med hostan! DEcibell har faktiskt också hostat lite de senaste dagarna men det har släppt efter att jag travat henne lite på långa tyglar. Antar att det bara är pollen/damm.

hahaha, det ser verkligen inte ut som samma polle! han är verkligen mycket vackrare i sommarpäls även om han ser fruktansvärt charmig ut när han är lurvig också;)

Det är en jättefin ponny - både i sommar och vinterdräkt :) Vad är den långsiktiga planen? Har du tänkt starta unghästklasser nu och plocka upp honom bland storhästar sen? Jag förstår att du gillar honom - såg en ridbild tidigare och ni passar verkligen bra ihop.

Tack :) Jag känner verkligen att vi passar ihop, han är precis den häst(ponny) jag letat efter. Förra året kände jag mig lite stor på honom då han inte var så bred i omfång då. Men nu har han växt till sig och breddat sig och jag känner mig inte alls förstor längre!
Ser även skillnad på bilder, att han bär upp mig bättre :).

Tanken är väl att jag kommer att tävla honom i unghästklasser fram tom han blir 6 år och främsta målet är väl egentligen Krafft Ungponny Cup (hopp) hösten 2010. Kul med ngt även korsningar får starta! Dit måste jag hitta en ponnyryttare som rider honom, kanske blir det även ngt samarbete som kan fortsätta året efter och att denna ryttare kan rida avd A på honom.

Jag är ju ingen tävlingsmänniska egentligen, har inte nerver för det, men ungponnyklasser går bra. Så vore ganska skönt att hitta ngn duktig tjej som kan tävla honom som ponny ett tag :)

Sen är siktet stort på fälttävlan, då jag tror att han kommer passa väldigt bra till det, då han är allsidig men älskar att hoppa och har mycket mod och fart i sig.

har ridit privatlektion idag, och jag är såå nöjd!! tilloch med tränaren var förvånad att han gick så bra, och hon berömde även mig :laugh:.
När jag hittade rätt "knappar" så kom han jättefint in i form och arbetade ordentligt med bakkärran! är så nöjd efter dagen pass!
Nu ska han få en minisemester tills nästa lördag, sen ska vi fortsätta jobba vidare på det vi gjort idag!
Man märker en enorm skillnad när man har ridit för tränare vad det gör! är så glad att jag har hittat en vettig unghäst tränare som inte tar över 300kr för en timme..
Kul när det går bra :laugh:

jag har faktiskt varit på ridläger med isisar! (pernilla magnusson kanske du känner igen Fillipuss?) Men självklart hamnade jag på en "unghäst" - tror den var 5 och man rider väl inte in en isis förrän de är runt 4 om jag inte minns helt fel. Den var heller inte töltsatt och busade mest. De andra njöt av långturerna och töltade snyggt o prydligt runt banan medan min brallade och for runt.
Men så var det alltid när jag var "liten"; jag fick alltid de halvtokiga ridskolehästarna eller rida de busigaste hos kompisarna. Är väl därför man söker nya utmaningar hela tiden idag.

Pernilla har jag varit på läger hos med, men red då på en haflinger ;)
Man brukar rida in en islänning när dom är mellan 4-5. :)

Vad skönt att ni hade gjort likadant!

Idag hade jag morgonfodringen och sedan släppte jag ut alla 13 hästar och fodrade i lösdriften. Tog ut alla utom Avalon och jag trodde han skulle börja larma så fort jag kommit ut genom dörren men de sista två, men han sa inte ett ljud och stod snällt och väntade när jag kom tillbaka.

Vi red en kort runda för att värma upp i skritt och sedan red jag bort till sommarhagen för lite trimning. Han samlade sig fint i skritten och vi red många olika snirkliga vägar för att inte hamna för mycket i ett varv (blir lätt så när det ena är svårare än det andra). Sedan travade vi och vänster varv är jätteskönt och bärigt, höger är som vanligt värre men han vände inte på klacken eller flöt iväg så som han gjorde gången innan. Såklart var det inte helt utan protester och några gånger flöt han ut, men jag höll helt sonika vänster tygel och ytter skänkel och sedan fick han flyta iväg tills han inte orkade med och bestämde sig för att svänga. Jag satt en del ner i traven och lät honom gå i rätt högt tempo, och som han bar sig! :love: Många gånger trodde jag han skulle bajsa för ryggen var så hög, men icke då. Det var ett sånt där ögonblick när man sitter med bra skjut från sätet, lite högre hand och bara flyger. Tråkigt att ingen filmade då!

Ju tröttare han blev ju mer blev protesterna i höger varvet men i vänster fick vi fin galopp med fin fattning och tom. lite lite form. Och jag avslutade högervarvet med att fatta på böjt spår och sedan plana ut volten till att bli rakt spår. Det fick räcka för dagen. Det var inte perfekt och inte helt utan protester men det gick mycket mycket bättre idag. Så.. nu är det bara att forstätta på samma spår så ska det nog ge sig. Man får se till att vara intensiv i de högre gångarterna och rida ordentligt då så vi inte måste avslutta med en trött pålle som börjar protestera.

Dessutom ska jag försöka ställa honom utåt i det varvet ist. så han inte kan förböja sig inåt och skjuta ut ytterbogen. När han väl hamnat där så är det lögn att flytta tillbaka den igen. Så iställer får han ställas utåt och flyttas mer med hjälp av ytterskänkeln. Ska testa och se iallafall. Och så ska vi till ridhuset också, för där gör han aldrig så.

Han har börjat lägga på sig lite igen och energin finns där absolut. Så nu rider jag allsidigt fram till betessläppet vi kristihimmelfärdshelgen. Ska se om jag kan få det på film.

Red förresten bara i linne idag, vid 10.00 och det var kanonvarm! Härligt :bump:

+ Werze

Visst ser det kul ut? Det är det, helt underbart!:love:Terräng är nog något av det roligaste man kan göra tycker jag. Får hoppas att Fiona blir en fältävlanshäst så småningom ; ).

I söndags hade vi våran dressyrdebut och det gick bra. Hade inte några speciella krav sådär utan gick bara in för att miljöträna henne lite( vilket inte längre verkar behövas, hon kollar på absolut inget!). Kände redan på framridningen att hon blev väldigt låg i formen och gick bakom lod ibland men det är ju ingen idé att ta det då så jag sket i det. Domaren var mycket förtjust i henne och tyckte att det var synd att hon var en ponny:p Hon tyckte att hon skulle gå bland storhästar istället, hehe. Hon skrev att hon var mycket lydig men hon drog ner avsevärt mycket på hennes form och att hon gick på dubbla spår i höger galoppen. Så allt som allt slutade det på 57% och jag är mer än nöjd.
27245784.jpg

Hmm.. Vart är den låga formen och de dubbla spåren? Jag fattar inte:confused: :D:rofl::rofl:
27245786.jpg

Imorgon åker vi på en hopptävling också så det kommer väl en bildbomb och resultat imorgon kväll kan jag tänka mig.;)

Det ser vi fram emot :)

Hon går verkligen bra trots sin unga ålder, du har gjort ett bra jobb med henne. Har du planerat in någon vila i sommar?

Jag ska också försöka få in någon enklare dressyrtävling på min pålla i sommar, men just nu har hon en kortare semester på tre veckor då hon har varit ute på ett par lokala hopptävlingar nyligen.

Jag läste i Jens Fredricssons bok "utbildning av den unga hästen" eller vad den nu heter för att få lite inspiration. Blev inte riktigt klok på träningsupplägget som de rekommenderade. De tyckte att en fyraåring bara skulle ha en vilodag i veckan (resten blandat hopp, dressyr, kondition, skritt). Däremot skulle den ha minst 2 månader sammanlagd betesgång.

Jag har ju gjort så att min fyraåring ridits 3 ggr i veckan nu i vår, nu får hon en kortare vila sen åter tre, kanske fyra ridpass i veckan, absolut inte mer. Känns svårt att hinna med minst 2 månaders bete om hästen också ska debutera både hopp och dressyr, den måste ju förberedas lite också.

Ja jag hoppas att jag går rätt väg med min häst i alla fall, jag har varvat viloperioder med lagom ridning och lite lättare tävling.

åh jag har fått värsta ångesten med hur mycket jag ska låta Decibell vila i sommar. FÖrst hade jag tänkt 2 månader men sen känner jag att det kanske inte är nödvändigt. För som det är nu så rids hon 4 gånger i veckan och har under året haft 4 "mikropauser" dvs en veckas helvila. Kanske bara ska låta henne vila en månad i sommar och sedan ge henne en lång vila i vinter också? Eller vad tycker ni. Tänkte i så fall släppa henne på bete hela juni (har en tävling 21 maj och därefter trappar jag ner). Sedan sätta igång i juli och förbereda för kvalitets den 6 september. Och sedan ge henne två månaders vila igen i vinter?

ni som är mer erfarna än jag, låter det som ett vettigt upplägg?

*kl*

Sådärja, nu har även min älg tävlingsdebuterat. Eftersom jag bara har ägt henne i 8 veckor och hon hade vilat i 3 månader innan dess (och bara var grundriden när hon kom) så är jag ytterst nöjd med utvecklingen.

Red en LC och hon var lugn på framridningen, tittade inte på något inne i ridhuset, var hyfsat balanserad och styrbar i traven och sparkade inte bakut i galoppen ( :angel: ). Hon bytte tyvärr i sista galoppen och var lite sned i halterna så vi fick 54,5%. Absolut godkänt från min sida.

S6301422.jpg

Namnls3-1.jpg

Namnls2.jpg

Vacker är hon då rakt inte (riktigt ful när öronen står rakt ut faktiskt :p), men en personlighet och hjärta av guld har hon :D

Jag kommer att rida min som jag gör nu, alltså ca 3-4 dagar/vecka, fram till hösten. Hon får vila 2 veckor i sommar men ska annars hållas igång. Sedan så ska hon gå championat alt. kvalitén och efter det drar jag av skorna och skickar henne på lösdrift från mitten av september till slutet av november.

Under den tiden rider jag in 2,5 åringen som kommer hem från betet i samma veva som hon åker och när hon kommer tillbaka så börjar jag rida henne lite smått igen och låter 2,5 åringen gå på sin vintervila. 7 åringen får också vila någongång i nov-dec och 14 åringen är förhoppningsvis igång såpass så jag kan börja träna honom lite ordentligare då inför nästa säsong.

Och så ska jag visst hinna gå i skolan vid sidan av i höst också :D :angel:

Min kommer kanske få två veckors semester i sommar, sen blir det rejäl vila i november ist.

KL

I lördags red jag dressyr på täkten. Äntligen har den torkat upp så nu har vi fin bana igen. Han var jättespringig å knepig först. Larvade runt lite o lyssnade inte för fem öre. Tillsist blev jag lite "arg" och kortade upp tyglarna en decimeter och gick på honom med skänklarna lite mer och det var som att släppa på en propp! Jisses vilken form och bärighet vi fick! Helt superstadig, jag kunde släppa tyglarna och han bara fortsatte, tempoväxlingar utan att slå sig fri osv. Högervarvet var han oxå som en DRÖM i! Ryggen var verkligen hur rund som helst och han trampade på som bara den. galoppen var helt underbart ihop och bärig, fattade i form, galoppade i form och bröt av till trav i bibehållen form. Jobbade galoppen nedsutten och samlade den helt utan problem. Fick tom bra form och eftergift i inner i höger varv i galopp och det har ALDRIG hänt tror jag! Jag var sjukt stolt!

Idag skulle vi lasta och åka till klubben o hoppa med FT_ryttare. Han har knatat in o ut ur släpet prickfritt sista gångerna uom idag. Det tog en timme! Han bet mig tom i ryggen o sprang över oss :( Men tillsist gick han på. Väl på klubben stod han uppbunden i sån där "göra i ordningspilta" ; jag vände mig om för att dra på stövlarna. Då kastar sig hästen handlöst framåt. Panikhakarna löste inte ut!! Han blev helt sjövild och kastade sig återigen, stod på bakbenen, fick ena frambenet över grimskaftet ögonen bara rullade. Jag var säker på att han skulle bryta sönder sig helt! Tillslut lossnar en planka i VÄGGEN där grimskaftet fäster! Han kommer äntligen loss. Min prins! :( Han var helt paralyserad och klarade inte ens av att gå först så jag trodde han brutit benet :( Men sen gick vi in i ridhuset och då släppte chocken. Inga skador heller!
Hoppade en serie med ett galoppsprång mellan små räcken. Först bara bommar på backen. Hoppar glatt och utan att titta, tappar dock lite bjudning ibland men det beror nog mest på att han blev lite förvirrad av alla bommar överallt :p bom-hinder-bom-hinder-bom-hinder.
Hoppar dock mjukt och smidigt.

Gick bättre att lasta när vi skulle hem, drog en lina runt bommen fram (som vanligt) och sen en runt rumpan o då knatade han in.

Men helt sjukt att panikhakar inte löser ut när en häst kastar sig! Att tom väggen rämnar utan att de löser ut! hakarna satt fortfarande kvar i hans grimma med en planka hängande i andra änden. Fick höra att det hänt fler gånger i samma spilta med samma resultat att brädorna rämnar. Varför då ha panikhakar?!?! Det var sjukt läskigt. Som sagt,var helt säker på att han skulle bryta sig sönder och samman...!

Det där med skolgång är överskattat! :angel: Jag försöker bli sjuksköterska samtidigt som jag lägger all min tid på hästarna. Det är inte en helt lätt ekvation att få ihop alla gånger...

Min ska gå ut i mitten på Maj, då drar jag hans skor och så får han gå ute så länge han kan klara sig på gräset. Kommer stödfodra 1gång/dag med alfa och risgranulat för att hjälpa honom lite på traven. Han behöver det där betet mer än någon annan.

Däremot tänkte jag låta hans mamma få skor i stället och försöka rida igång henne lite mer. Hon var ju så illa därann i vintras och det är ett under att hon fortfarande lever, men det gör hon och nu när hon är go' i hull igen så ska vi försöka komma i trevlig promenadridningsform iallafall :) Det är ju en riktig krutmadame den där 22-åringen så det ska nog inte vara några problem. Tänkte testa ge henne lite ingefära också för att hjälpa stela leder litegrann.

Varför är det bara jag som har en överbyggd unghäst för!? Alla era är så proportionerliga ju *muttra*. Fast han har iallafall vänt och lägger på sig istället för att tappa :bump:

Det där lät inte alls roligt! :crazy: Sätt balband i grimman så slipper du stå utan när du är borta. Så har jag det, mycket lättare än att leta rätt på nått när man väl behöver det.

Härligt att ridningen gick bra annars, både då och gången innan! Jag hoppas också på en bra högergalopp om ett tag ;) Blir ridhuset nästa gång tänkte jag.

Jag har faktiskt satt balsnöre på grimman som Liten har, just för att jag inte riktigt litar på att hakarna löser ut. Gammelman som jag tog bort i februari, han var ganska stor och stark och hade nog tagit sig loss om han velat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama