Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Cilla är bra :p

Vad är det för ungdjur då får hem? Tar du betalt för att rida in dem eller gör du det för skoj skull? Nyfiken vettu! :p

Jag jobbar extra med att rida in islandshästar så det är såna jag får hem ;) Tar hem islandshästar (även ponnyer o stora hästar) för bl a inridning, försäljning, tävling och håller även lektioner (är ju diplomerad ridledare).. Gör det främst för att få dokumenterad erfarenhet inför utbildningen på Strömsholm som jag ska söka till. :D

Vad roligt!! Skulle oxå vilja jobba med hästar *drömmer mig bort* Men har ingen utbildning att komma med så blir svårt att ragga kunder ;)

Vad roligt!! Skulle oxå vilja jobba med hästar *drömmer mig bort* Men har ingen utbildning att komma med så blir svårt att ragga kunder ;)

Okej ;) Ja, det är himla kul att få jobba med hästar :D Dock är det inget jag satsar på för fullt, utan kommer jobba lite vid sidan av om man säger så. ;)

Superskönt med våren! Mina har också gått utan täcke ett tag nu och de njuter verkligen. Är ute mellan 7 och 21 ungefär och tuggar i sig det lilla gräs som finns. Just nu går de i en jättefin hage. Väldigt kuperad + att det rinner en liten "å" rakt genom hagen som de måste gå igenom. Superbra träning enligt mig och Decibell traskar glatt rakt genom allt vatten trots att det räcker henne nästan ända upp till magen.

Måste dela med mig av min ridupplevelse idag! Decibell var såååå fin! Har verkligen tagit åt mig av alla tips i tråden och idag jobbade jag verkligen på att få henne rund och lösgjord och vila mer på steget. Tänkte verkligen efter hela tiden så att jag inte lät henne gå i övertempo. Det är ju såååå lätt att jag pressar fram henne så mycket eftersom hon är så liten. Jobbade med serpentiner och volter och flyttade henne lite på diagonalerna. Superduktig var hon! En extra guldstjärna är hon värd för att hon kunde koncentrera sig till 100% trots att de två unghingstarna i stallet visade upp sig i hagen bredvid ridbanan.

mina har inte haft täcke på sig mycket alls i vinter, de har ju båda haft vinterpäls, men nu är han såå fin i sin päls, inte alls lik en björn längre, utan nu är det sommarpälsen som har kommit!:laugh: Mina går ute från 7-21, å i dag fick de gå på en nyöppnad hage och som någon skrev de lyfter knappast huvudet från backen.. men vem kom inte i full gallopp ändå? :love: jo då min lilla Dacke som gärna ville ut på en ridtur! Ibland är de bara för härliga!

KL

Nu står det en liten 05:a i mitt stall :love: e: Grannox - Uttini. Papper ska skrivas på tisdag när allt är färdigt med böjprov, men friröntgen klarade han med glans redan idag!

*kl*

Mina har gått nakna i ungefär en månad nu. Det är lite kylslaget på morgonen men det lättar på ungefär 1h och sedan är det superskönt med sol. De går ute från 7-17 ungefär.

Igår red vi en runda med Optimist och Sandra, det gick fint och vi gick först nästan helatiden. Sedan kom vi till ängen där det finns en volt. Där skulle vi rida runt lite men min lilla gris drog hemåt helatiden! Han gick fint resten av varvet på volten men så fort vi kom "hemåt" så gled han iväg och ville inte vända. Vi höll på ett tag för jag ville inte ge mig, vilket resulterade i att ridturen blev ganska lång, något över 1h. Då hade vi ifs skrittat rätt mkt innan. Så, vi gick hem till slut och jag galopperade honom på rakt spår, då va det inga koncentrationssvårigheter från hans sida alls! :devil: och han hade gott om energi till att öka galoppen. Så jag tog in honom på sommarbetet på en ny volt, och denna gången drog han inte alls åt något håll! Det är väl en fix idé att just där borta så vet han att vi eg. bara kan gå igenom snåren och traska hem och då är det roligare.

Jag "plågade" inte hnm på nått sätt... jag ledde med inner och höll om med ytter för att styra honom rätt. Hade han bara lyssnat på en gång så hade vi ridit typ 5 varv och sedan varit nöjda. Nu blev det lite sämre...

Hur hade ni gjort? :confused: Skämdes lite för de kanske va "för mycket för honom" men vafan, han KAN ju gå på en enkel volt åt båda hållen alltid när vi rider inomhus. Så nä, egentligen vet jag att det där var enbart hans fjanteri, ingen brist i min ridning. Men det är alltid skönt med pepp! :bow:

Ska ut på betet och rida igen på lördag tänkte jag. Och ta det som vana att rida där nån gång i veckan, så det blir lite fason! För nu tappar han inte mer och har tom. vänt lite i vikt. Då ser jag ingen anledning att energin ska springas bort i hagen vilken han gör varje eftermiddag. Då kan man likabra rida upp energin och omvandla den till något vettigt.

Nu ska jag till praktiken...

Jag tycker du gör helt rätt! Jag skulle gjort exakt lika själv. Oavsett om det skulle innebära att hästen blir helt trött och slut så får de aldrig gå hem med en "vinst" tycker jag. Har jag en gång börjat kräva något av honom så kan jag ju inte ge mig förrän han gör som jag vill; annars blir det bara ännu värre nästa gång!
Däremot kan jag välja mina strider. Ex har vi ridit galoppträning så börjar jag ju inte kräva att han ska lossa sin högersida absolut perfekt efter det för då vet jag att vi kan få hålla på ett bra tag och då blir det bara en kamp pga trötthet. Men hade det varit som för dig, att det bara var en helt vanlig volt o hästen knappt flåsat innan så hade jag ABSOLUT KRÄVT koncentration och lydnad! bra att du tog in honom på betet oxå för att checka läget. Kanon!
Jag har tom ridit nästan en timme på banan efter en tjafsig uteritt bara för att han inte ska få gå från ridturen med "bus" i minnet. (men då i skritt å trav)

Om det är rätt eller fel vet jag inte. Men jag tror att en unghäst inte ska få igenom sin vilja allt för många gånger = blir lätt en vana.
Avslutar VARJE uterittspass med att skritta honom på volt uppe på gårdsplanen för att lossa sidorna; kräver ingen perfektion men att han iaf ska gå i form och böja sig runt skänkeln. Mest för att gymnastisera och stretcha ut honom efter uteritterna då han ofta springer helt utan form.

*kl*

Lite bekymrade funderingar från oss;

Jag verkar dras till hästar med någon form av problem. :crazy:

Min förra häst hade sadelgjordtvång redan när jag köpte honom. Det kunde vara så illa att han la sig ner när man spände sadelgjorden. I övrigt brydde han sig inte om sadel eller uppsittning.
Han fick detta när han som 6-åring hade kolik utan att ägaren visste om det och hon sadlade och spände gjorden som vanligt på stallgången varpå hästen åkte i backen av smärta. :-(
Efter detta var det kört. Han glömde aldrig detta under sina 19 år.

Min nuvarande prins hade sadeltvång när jag köpte honom.
Han bryr sig inte alls om sadelgjorden, men gillar inte att något läggs upp på ryggen på honom. (Det gäller både sadel, däckel, täcken mm) Han krökar/skjuter rygg och spänner sig rejält.
Vid uppsittning så funkar det hyfsat bra tills vi skrittar fram några steg. Då krökar han rygg igen och försöker bocka. (Detta är dock lätt avhjälpt vid att man håller upp huvudet på honom) Det hela är över på någon minut och under resterande pass märks ingenting.
Rids han med tätare intervaller (tex varannan dag) så gör han inte så.

Någon som har liknande erfarenheter med unghästar, kan detta vara något som vi kan arbeta bort ? :confused:
(förutsatt att hästen är fullt friskt förstås)

Jag har en teori om varför han har fått detta, men vill gärna höra era erfarenheter innan jag berättar.

Jag har en vän som har ett extremt känsligt/nervigt sto; hon led oxå av sadeltvång som fyraåring; dvs det gick bra att spänna gjorden men inte att hoppa upp och rida iväg. Stoet dängde matte i backen MÅNGA gånger men skam den som ger sig och idag är hon mer "normal" men hon måste hållas igång, lite som med din, det blir värre om hon vilar. När hon var som mest i träning (nu går hon med nyfött föl vid sidan) så hade hon inga tendenser alls till att bocka vid uppsittning etc.
På "vägen dit" så avlöste det mycket genom att longera hästen i alla gångarter med sadelgjorden helt spänd. Då fick hon spänna av lite genom att bralla på egen hand. Sen gick det bra/bättre att hoppa upp.

jag hade gjort som dej i den sitsen! Som annie skrev får de igenom de en/ett par gånger så blir det en ful ovana, och du kan även få en häst som än mer testar gränserna och viker du då av som ryttare jag då han du ett problem på halsen. nu gjorde jag en höna av en fjäder :p men ändå.
Jag ger mig inte förrens min polle gör som jag vill/har tänkt, och vips så fattar han att det är inte lönt att streta emot det tar bara längre tid att få komma hem.

Här kommer ett par bilder på mig o Ninja från vår senaste tävling i kvibille. Hon gick två felfria rundor så jag är riktigt stolt över henne :)

27224243.jpg

27224251.jpg

Och nu går de på sommarbete, Ninja och hennes kompis Powie.

Senast ändrad:

Grattis! Dunderkul! Dessvärre är bilderna yttepyttesmå så jag ser knappt att det är en häst på dem (kan bero på att jag glömt glasögonen hemma oxå :p )

*Film! Film! Film!!* He he he he...

Satt och tittade på en gammal säljvideo till en hopphäst som jag hade under tillridning för några år sen och blev otroligt sugen på att hoppa! Hade glömt bort att jag faktiskt kunnat hoppa en gång i tiden :D Rider ca 130 på filmen och det ser lekande lätt ut :p Nu är jag nervös över att hoppa 70 ;)

Hoppas verkligen hoppningen bli av på söndag så vi får komma igång och börja hoppa upp oss på lite normala tävlingshöjder så KANSKE vi kan debutera 90 i sommar. Laddar för det iaf!

Haha, ja det var hemskt vad bilderna blev små.. hehe jag är tyvärr ingen hejare på att lägga in foton. Hm hade foton från sommarbetet också men det gick inte att visa dem - får klura ut vad problemet är :p

Åh- det låter kul att få jobba med hästar! Du måste ha en väldig bredd i din utbildning eller vad man ska säga som kan rida till även islandshästar? Jättekul, själv har jag aldrig ens ridit en island.

Empress - låter lite småjobbigt med sadelgjordstvånget. Har inte egna erfarenheter av det men vet att en kompis hade problem med sin unghäst, hon fick alltid spänna,skritta, spänna, skritta osv- helst longera också innan hon satt upp.

Men det försvann med åren, senare var det inga problem. Och det tror jag kan ha berott på att hon var oerhört noga med samma procedur innan ridningen så att hästen inte tyckte det var så himla obehagligt trots allt.

Athenaavalon - jag tycker du gjorde rätt, såna saker är ju oerhört viktiga då det handlar om ledarskap. Bättre i så fall att hästen får vila ett par dagar extra efter ett hårt pass.

Jag blir så imponerad över att ni tävlar i hoppning redan.... jag har bara vågat mig på att hoppa ett ynka litet kryss med min ännu... vi är låååångt från en tävlingsbana minsann.. :D

Ang. att spänna sadelgjorden... min förra häst reagerade på gjorden och det fungerade bra att göra som du säger, dvs spänna lite i taget...
Min nya häst struntar i gjorden.. han är mer 'vaken' för själva påläggandet av sadel, däckel, täcke, varmt vatten osv osv, alltså något som läggs/kommer över ryggen på honom... (Han ömmar dock inte vid palpation och massage)
Puh...
Vi kämpar på och har regelbunden koll via equi-terapeut..

Jag har en vän som har ett extremt känsligt/nervigt sto; hon led oxå av sadeltvång som fyraåring; dvs det gick bra att spänna gjorden men inte att hoppa upp och rida iväg. Stoet dängde matte i backen MÅNGA gånger men skam den som ger sig och idag är hon mer "normal" men hon måste hållas igång, lite som med din, det blir värre om hon vilar. När hon var som mest i träning (nu går hon med nyfött föl vid sidan) så hade hon inga tendenser alls till att bocka vid uppsittning etc.
På "vägen dit" så avlöste det mycket genom att longera hästen i alla gångarter med sadelgjorden helt spänd. Då fick hon spänna av lite genom att bralla på egen hand. Sen gick det bra/bättre att hoppa upp.

Än så länge har han endast lyckats få av mig en gång och det var första gången jag skulle upp på honom och vi var helt oförberedda... (eftersom han stod blickstill vid uppsittandet och även några steg framöver... sen PANG! ) :D

Jag tycker så synd om honom så klart, vill ju inte att ridningen skall vara negativt för honom... han som är så positiv till allt och vill vara till lags när det gäller...
Lilla skrutten.. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama