Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Det var så lite så!
Du kan ju alltid komma och hälsa på på Vårdcentralen, är där och praktiserar med dsk-sköterskan 5 veckor nu.. så om du trillar av i dagarna så kan jag plåstra om dig ;)

Nu ska jag avnjuta en fin runda med Shutterfly på svt24 ...

Maah, är det bara jag som ÄLSKAR Meredith's händer? Helt stilla och stör inte hästen ett dugg. Inget sågande där inte. Gillar't!

Dagstorpsortens Ryttarförening har en terrängbana(löddeköpinge) Flyinge har en( ligger ju i närheten av Skattebergas bana).

Dörren har varken haft ngn feber eller varit nedsatt sen jag upptäckte hostan... ätit som han ska och busat rejält i hagen.. han har vilat sen i tisdags och är inge snorig alls längre, knappt heller ngn hosta :). så det är skönt, måste varit ngn snabb fläng som tur var.

men det blir ju givetvis ingen hoppträning på tisdag, typiskt vår otur. men men! tur i oturen att det verkar vara en snabbt övergående förkylning :)

måste smyga in en bild på min söta lillasyster (lilla sladdisen). Hon blir 3 år i sommar och tycker att hästar är urkul ;)... Det är en tuff liten tjej som inte är ett dugg rädd, hon älskar att trava trots att hon bara skumpar som en tok så tjuter hon av skratt :love:
Här ridandes på shettisen Estrella

eSP_A0163.jpg

eSP_A0162.jpg

:)

Vad gulliga ni är! :bow: Det är jätteskönt med all peppning. Jag har ännu inte ridit Mirabeau eftersom jag haft lite ont i ena axeln. Men igår red jag min andra häst, och det kändes jättebra. jag tror inte att jag blivit rädd för att rida M, men det kanske blir extra pirrigt nästa gång. Som ni säger ska jag ha emd mig sällskap framöver, och bara rida ensam på ridbanan och i trädgården där jag vet att han van att vara. Och så blir det mycket skolning från marken.

Jag tror inte att det skiljer sig särskilt mycket i byteskvalitet på fyraåringarna för att de är dressyr- eller hopphästar. Det hänger mer på hur bra hästens galopp är. Om den är rund och bärig blir bytena bättre automatiskt.

Åh, nu kanske jag var otydlig ;) Jag menar mer att på en häst som är avsedd för dressyr så börjar man inte med byten vid 4 år, just pga att det är helt andra krav på kvalitén på bytet än vid ett byte för en hopphäst.
MEN, skulle man trots allt börja med byten på en 4 årig dressyrhäst, så är det säkert precis som du säger. Är du med hur jag menar?

*kl igen*

Jag kommenterar inte så mycket men jag läser desto mer. :laugh:

Måste ändå berätta att nu har även vi debuterat uppsutten hoppning. Det var SÅ kul och sista språnget blev helt perfekt.
Jag har nog världens bussigaste häst! :love: :love:

Ja det är nog lätt hänt att man rider för fort på de små, det ser man ofta på ponnytävlingar att de rusar runt å sladdar i kurvorna, för rider man i normalt tempo så känns det supersakta!
Men titta noga på filmerna så ser du själv att hon pinnar på som bara attan, ta ned traven lite och låt henne trava med luft och tryck istället för bara fart. hon ser ut att kunna röra sig riktigt trevligt om hon får tillåtelse att vila lite i steget.
Lösgörande är ju allt från att rida tajta serpentiner (nu är de här igen Athena :p) till volter i olika storlekar, sidförande osv. Bäst är ju att låta din tränare hjälpa dig.

Athena Avalon - hmmm. Nu kommer jag inte längre ihåg vad det var du skrev :p Men visst hade din å min samma problem? Svår att ställa igenom höger å förböjer vänster å "flyter" ut i vänster varv? å rider man i höger å tar i vänster så byter de nästan varv eller går utåtställda?
Jag kommer banne mig inte ihåg vilket bakben det är som är starkast! Men att högersidan är starkare; innebär det då att det är vänster bak som är starkast för visst jobbar hästarna arbetar diagonalt med sina ben? därför som de kan "trycka" på och "flyta ut" åt höger i vänster varv. Tycker det är helt ok att stärka sina hjälper om man behöver.

Ang diskussionen om vad som är bra och "för mycket" för en fyraåring beror ju på HUR man kräver rörelserna tycker jag.
Om man kräver perfekt samling för bytet eller om det får ske i farten/korrekt utförd sluta/förvänd galopp eller om man bara smakar lite på rörelserna - det är STOR skillnad.
Att bara leka fram det om hästen är självbärig ser jag inte att det gör ngn skada. Om man däremot sitter och tragglar dessa rörelser så är man nog helt fel ute.

Nu måste jag berätta om vår lördag. Provridning stod på morgonschemat.

Kom till ridhuset som var supervarmt. Värmde upp honom lite medan intressenterna kollade på. Han var spänd eftersom det var ett år sen han var i detta ridhus sist. Sen hoppade tjejen upp. Fick inte riktigt till det, fick honom inte att galoppera och travade runt runt på volten vilket tröttade ut honom en del eftersom det var varmt och han var spänd. Han började leka allanbrallan med balanstrav när det kom in andra hästar, men då fick jag kliva fram och säga åt tjejen att hon måste börja aktivera honom med volter, övergångar etc om han skulle hålla sig i skinnet.
Tillsist var han rätt trött. Hon såg lite besviken ut. Hennes tränare satt upp och skrittade honom ett tag. Jag trodde att det var min inridning som gjort att han inte gick som han skulle :confused: Men så började tränaren trava och hon bara "satt till" så galopperade han :love: Hon var helt salig när hon hoppade av! Tyckte att han hade en helt underbar galopp som var rejält stor, större än hennes hästar och dem siktade hon mot 150-klasser i hoppning med och hon hade STORA hästar! Jag blev stolt över min lilla plupp!
Nu såg brosus lite piggare ut så vi satte upp ett litet hinder och tjejen satt upp igen och hoppade några språng. Tränaren gastade åt henne att rida framåt och att lätta i handen men hon hade lite svårt med unghästridningen. Han hoppade glatt (inte hoppat sen december!) och fick ett kanonfint språng på slutet när tjejen gjorde allt rätt.

Har inte hört ngt än; men jag gissar att hon tycker att han är lite för ung för henne.

Dock var jag OERHÖRT STOLT över min lilla häst! Ingen annan än jag har suttit på hans rygg och han uppför sig som en gentleman fast än han är spänd och HOPPAR dessutom!! :bow::love:

Dock fick vi oss en fruktansvärd upplevelse där i ridhuset som var så sjukt tragisk så vi mådde illa alla tre :cry: In kommer en man och en kvinna. Mannen rider "följa john" bakom kvinnan och har graman på sin häst. Kvinnan rider först och har 4-5 cm sporrar och kandar.

Han sitter mest bara där men kvinnan... hon riktigt RYCKER i tyglarna, jag menar verkligen RYCKER (inte sliter eller drar) när hästen inte ställer igenom ordentligt.
Detta vid många många tillfällen. Vid flera tillfällen lyfter oxå hon ut hälarna 10-15 cm från hästen och HACKAR sporrarna snabbt flera gånger i sidorna så hästen låter "huhh" "huhh" "huhhh" för varje hack :cry::eek:

Hon vill först inte att vi ställer ut ett hinder ( i ett ridhus på 40x60 ) för hon ska "rida program". Men de har inte bokat ridhuset och det är tillåtet att sätta upp 2 hinder om man säger till. Hon säger tillsist att det är bra miljöträning "då det kan vara mkt runt omkring på en tävling oxå".

Vi bara nickar stumt. Ett tag funderar jag på att gå fram till henne och ställa till med en scen men jag biter mig i tungan.
Vad gör man?!?! :confused:

Tack för tipsen och råden. Jag tror att en av anledningarna till att jag låter henne "springa" iväg mot hindren och så vidare är att hon varit så fruktansvärt markskygg och tittig och stannat en massa. På något sätt antar jag att det känns tryggare för mig när hon suger tag så ordentligt och jag är rädd att hon ska stanna om jag tar i henne för mycket. Men ska absolut börja jobba på det.

Ska verkligen ta tag i "dressyrbiten" mer nu. Har mest lullat omkring i skogen för att få henne att bjuda framåt ordentligt och inser såhär i efterhand att jag nog borde jobbat lite mer med grundbiten. Men jag ser det som så att man lär sig av sina misstag och jag kommer inte göra om samma sak i framtiden.
Verkligen underbart att ha den här tråden tycker jag, så man kan få tips och råd av kunniga människor:D

Anni- du har gjort ett bra grundarbete med din pålle låter det som :) Och så tycker jag det låter som om han vill komma igång o hoppa lite :angel: (skoja bara :p)

Tråkigt med ryttaren som slet och drog i tyglarna.. inte mycket man kan göra mer än att föregå med gott exempel antar jag.

Mm samma problem. Men min går fint i vänstervarv och stöder sig bra på ytter då, flyter inte ut då direkt. Däremot flyter han ut i högervarv eftersom han inte VILL gå i det varvet. Så på öppna delen av volten försöker han komma undan att svänga höger och drar ist. åt vänster, försöker jag då köra honom mest på yttertöm så svänger han vänster. Detta gör ju att jag till 99% måste köra honom med innerhanden på öppna delen och det känns inte så bra. När vi har vägg att ta stöd mot svänger han inte åt fel håll men han ställer sig utåt. Så jag vet inte om det är innertömmen han inte vill ta och ställa sig genom eller om det är yttertygeln han inte vill ta och ha stöd på :confused: Vad är hönan och vad är ägget!?

Han får gärna gå utåtställd, om han har svårt att finna balansen i det varvet, men han ska inte vända! Nån måtta får det allt vara.

Men vilket ben han är svag i kan jag inte riktigt klura ut men jag tror det är vänster bak. För min tränare sa att skänkelvikningarna till höger var svårare för honom, och då ska han ju sätta vänster bakben in under sig i sidvärtesrörelsen. Inte sant?

Ska öva mer på körningen så vi får fason på det tänkte jag. Man får se problemen som något bra, så man har något att jobba för. Jag vill bara veta HUR jag jobbar med det på rätt sätt :)

Idag klättrade vi lite och han va duktigt. Dock var ett brunstigt sto med som var väldigt intressant och han började tom. brumma lite efter henne :grin:
Vad roligt med berömmet till Brosus! Det kanske inte gör dig så mkt om inte tjejen är intresserad, det kanske inte klaffade perfekt mellan dem? Men tränarens ord väger ju def. tyngre!

Senast ändrad:

Dock fick vi oss en fruktansvärd upplevelse där i ridhuset som var så sjukt tragisk så vi mådde illa alla tre :cry: In kommer en man och en kvinna. Mannen rider "följa john" bakom kvinnan och har graman på sin häst. Kvinnan rider först och har 4-5 cm sporrar och kandar.

Han sitter mest bara där men kvinnan... hon riktigt RYCKER i tyglarna, jag menar verkligen RYCKER (inte sliter eller drar) när hästen inte ställer igenom ordentligt.
Detta vid många många tillfällen. Vid flera tillfällen lyfter oxå hon ut hälarna 10-15 cm från hästen och HACKAR sporrarna snabbt flera gånger i sidorna så hästen låter "huhh" "huhh" "huhhh" för varje hack :cry::eek:

Hon vill först inte att vi ställer ut ett hinder ( i ett ridhus på 40x60 ) för hon ska "rida program". Men de har inte bokat ridhuset och det är tillåtet att sätta upp 2 hinder om man säger till. Hon säger tillsist att det är bra miljöträning "då det kan vara mkt runt omkring på en tävling oxå".

Vi bara nickar stumt. Ett tag funderar jag på att gå fram till henne och ställa till med en scen men jag biter mig i tungan.
Vad gör man?!?! :confused:

ja tyvärr finns det sådant folk överallt! Här så har vi ett par som rider och han rider hyfsat, men hans fru det är rena katasrofen! och stackars denna häst.. I varje steg den tar i trav/gallopp så får den sej ett ryck i munnen, då den stannar av och får ett spörapp!!! Och kärringen rent ut sagt säger till hästen "skärp dej nu!"
Dessutom rider hon på pessoabett i det näst understa, och gissa varför hon rider på pessoa? :grin:
Jo för hävstångsverkan, då kröker hästen på nacken men arbetar inte alls ryggen och bakkärran.. :crazy:
Men tyvärr kan man inte göra så mycket, som någon skrev föregå med gott exempel..

Tack! Ja visst vill han hoppa :D Han ska få göra det oxå! Nu ska jag dra in honom till tränare eller så bara rida själv i ridhus en dag i veckan. Känner mig peppad och laddad nu när han är lätt att lasta igen och man inte behöver frysa häcken av sig. Skönt att ha kommit fram till beslutet att inte fortsätta vara borta 4 timmar för att träna så nu är vi laddade! :)

Skrev ett mail till ridskolechefen i fallet med den hemska kvinnan å sporrarna. Nog för att alla ska vara välkomna men det är ändock en ridskola för små barn och ungdomar och där de äldre ryttarna bör föregå med gott exempel. Man har ju ansvar som vuxen.

Athena - jag tror att det är vänster tygel som Avalon inte vill ta stöd på eftersom du får fint stöd i högertygeln i vänstervarv; så funkar ju min oxå fast han kan lätt förböja sig i vänster ist om jag inte passar högersidan, nästan så jag hellre har honom lite lätt utåtställd i vänstervarv bara för att "motarbeta".

Men allt hör ju samman med att du INTE kan böja hans högersida. Om du får honom att böja igenom den sidan så kommer du automatiskt få stöd i vänsterhanden oxå.

Hur är han att rida? lika svårt där? Tänkte att tömmarna kanske blir för mkt "mun-korrigering" han kanske behöver dina skänklar?

Testa när du rider att föra höger handen över mankammen men var ytterst noga med eftergiften !!
JAG VET att man inte ska göra så men Ia gav mig tipset och nu räcker det att jag gör några sådana ledande tygeltag blandat med "vanliga ledande" och håller om med högerskänkeln så ställer han igenom sin extremt "hårda" högersida och blir mjuk som smör :love: I början kunde jag få rida varv på varv och ställa på detta sätt; leda, lätta, leda, lätta, leda, lätta... Och tillsist kom han liksom inte undan och märkte att det blev väldigt bekvämt att helt enkelt bara ställa igenom högersidan och få gå där i lugn o ro

Prata med din dressyrtränare om bra övningar och bena ut VAD det är avalon har för problem.

KL

Igår red jag ut tillsammans med NSV-stoet igen :bump: Det gick finfint! Nu ska vi rida ihop två kvällar i veckan. Skoj! Brosus som är så livrädd för rinnande vatten hade nu inte tid att stanna utan typ blundade och helst höll för öronen och sprang över :angel:

var ute och red en sväng i går! å vilket härligt väder!! Var ute med en annan tjej i från grannstallet, och vi red på sandvägar! :love: Så det blev en del galopp men han tyckte det var skitkul och ville minsann inte hamna för långt efter!
Har nu bara lite dåligt samvete.. eftersom vi var ute 1 1/2 timma, men vi red lungt och höll galopp max i 10 minuter, och inte sammanhängande utan 3 minuter då 2 minuter då osv, och vi skrittade mycket! Men tycker ni att det är för hårt? Han var iaf väldig nöjd efteråt! Men han var också ganska så svettig men det var ju rätt så varm ochså plus att han stirrade upp sig lite i början på ridturen och bockade å hade sig, det var en hårsmån från att jag damp i backen :devil:
Men som sagt Tycker ni att detta verkar för hårt??
Nu ska han stå 2 dagar å sen på torsdag ska jag skritta ut en lugn sväng.

nä inte ett dugg för hårt så länge han får vila/ta det lugnt dagarna efter. Unghästar måste ju oxå ridas trött å svettiga för att stärka sig :)

KL

Jag mailade ridskolechefen angående den hemska ryttare och berättade vad vi upplevt och vad jag tyckte att klubben borde göra. Hon ringde upp denna hemska ryttare och läste upp mitt mail för henne och talade om vad som gäller på klubben. Bra! Dock har jag nog fått mig en evig ovän så jag hoppas hon inte är menalt störd så hon eldar upp gården min eller så...

å det kändes skönt att höra, jo som du säger så måste man ju få upp flåset på dem någon gång.

:bow: Bra att du tog tag i problemet!! Här är det dock inte lika lätt eftersom detta är ett privatstall, men man önskar att man kunde säga till dem, men saken är ju den att hon rider för tränare längre bort och jag fattar inte hur tränaren kan blunda för en sådan sak :confused:.

Nä det ska nog gå bra, de kommer nog inte elda upp din gård, dessutom kan du ju ha väckt ett par tankar som resulterar i att de ändrar sig! :banana:

Min blir svettig tre av fyra pass :) Men då menar jag lite framme på bringan, under sadeln osv. Ett pass blir han rejält svettig även på halsen mm. och han ser då ut att må bra :)

jo min blir också svett under sadeln och vid sadelgjorden och i bland på halsen vid de flesta ridpassen, men i går var han sjöblöt, men som sagt det var ju rätt så varm i går här iaf, plus att han började stirra lite i början, men som sagt nu ska han ju vila tills torsdag, då det blir en lugn skritttur i skogen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur