Sv: Hur går det för era -05r #6
Nu måste jag berätta om vår lördag. Provridning stod på morgonschemat.
Kom till ridhuset som var supervarmt. Värmde upp honom lite medan intressenterna kollade på. Han var spänd eftersom det var ett år sen han var i detta ridhus sist. Sen hoppade tjejen upp. Fick inte riktigt till det, fick honom inte att galoppera och travade runt runt på volten vilket tröttade ut honom en del eftersom det var varmt och han var spänd. Han började leka allanbrallan med balanstrav när det kom in andra hästar, men då fick jag kliva fram och säga åt tjejen att hon måste börja aktivera honom med volter, övergångar etc om han skulle hålla sig i skinnet.
Tillsist var han rätt trött. Hon såg lite besviken ut. Hennes tränare satt upp och skrittade honom ett tag. Jag trodde att det var min inridning som gjort att han inte gick som han skulle
Men så började tränaren trava och hon bara "satt till" så galopperade han
Hon var helt salig när hon hoppade av! Tyckte att han hade en helt underbar galopp som var rejält stor, större än hennes hästar och dem siktade hon mot 150-klasser i hoppning med och hon hade STORA hästar! Jag blev stolt över min lilla plupp!
Nu såg brosus lite piggare ut så vi satte upp ett litet hinder och tjejen satt upp igen och hoppade några språng. Tränaren gastade åt henne att rida framåt och att lätta i handen men hon hade lite svårt med unghästridningen. Han hoppade glatt (inte hoppat sen december!) och fick ett kanonfint språng på slutet när tjejen gjorde allt rätt.
Har inte hört ngt än; men jag gissar att hon tycker att han är lite för ung för henne.
Dock var jag OERHÖRT STOLT över min lilla häst! Ingen annan än jag har suttit på hans rygg och han uppför sig som en gentleman fast än han är spänd och HOPPAR dessutom!!
Dock fick vi oss en fruktansvärd upplevelse där i ridhuset som var så sjukt tragisk så vi mådde illa alla tre
In kommer en man och en kvinna. Mannen rider "följa john" bakom kvinnan och har graman på sin häst. Kvinnan rider först och har
4-5 cm sporrar och kandar.
Han sitter mest bara där men kvinnan... hon riktigt RYCKER i tyglarna, jag menar verkligen
RYCKER (inte sliter eller drar) när hästen inte ställer igenom ordentligt.
Detta vid många många tillfällen. Vid flera tillfällen lyfter oxå hon ut hälarna 10-15 cm från hästen och HACKAR sporrarna snabbt flera gånger i sidorna så hästen låter "huhh" "huhh" "huhhh" för varje hack
Hon vill först inte att vi ställer ut ett hinder ( i ett ridhus på 40x60 ) för hon ska "rida program". Men de har inte bokat ridhuset och det är tillåtet att sätta upp 2 hinder om man säger till. Hon säger tillsist att det är bra miljöträning "då det kan vara mkt runt omkring på en tävling oxå".
Vi bara nickar stumt. Ett tag funderar jag på att gå fram till henne och ställa till med en scen men jag biter mig i tungan.
Vad gör man?!?!