Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

ja det är så härligt att det går bättre och bättre iaf :)!

MEN idag höll vi på i 4 timmar, han var inte lika "lätt" idag. han blir så otroligt vrång så det finns inte, för när han är så där envis och man sen sätter lite press på honom så blir han otroligt sur och vrång :crazy:.
då sätter han sig bara på tvären och blir ännu mer envis.

så för tillfället får vi in honom i transporten tack vare lite mutor med godis och övertalning... får ta det helt enkelt denna vägen nu och sen lasta så pass mkt att han tillslut bara får en belöning i form av mat när han kommit in i transporten.

idag tog det 3½ timme innan han beslutade sig för att gå in... sen var han inne ca 4 gånger :) såg väldigt nöjd ut där inne, stod lugnt och fint.

jag är egentligen inte för det här att "muta" med godis, men det är det enda som funkar på honom än så länge...

*kl*

Här kommer filmen i längre version, med lite mer galopp. Dock försvann musiken i uppladdningen av någon anledning, men men...

http://www.youtube.com/watch?v=V6VDexWhtJ4

Osch, han vinner mycket mark med den där stora galoppen den grabben.. :D
och vilken snygg .. eh.. bläs? snopp? .. nåväl, hans vita tecken han har.. :d
Jag har kort minne förmodligen, men vem är han efter?
Hade du tänkt någon speciell inriktning för honom?
Dressyr, hopp, fälttävlan, körning, distans mm ??

Är fö SÅ avundsjuk på din hage som ser torr ut och som till och med har lite grönt i grunden.. hos oss är det växelvis torr och blöt LERA med tillhörande gråa färg överallt, inkl. på hästarna som nu går utan täcken...

Nu har jag kollat!! inte på varje sekund kanske - jobbar oxå - men har sett båda filmerna nästan hela :)

Kul att du fick så bra betyg! Grattis till välgjort arbete. Något jag saknar är dressyrmomenten i hennes utbildningsfilm. Dvs visa lite form,mer lösgörande osv. som är en otroligt stor och viktig del i unghästens utbildning!

Något jag slogs av på filmerna var att det är väldigt mkt slängtrav eller i övertempotrav och väldigt snabb galopp. jag skulle lägga mer energi på dressyrbiten nu om jag vore du och tänka på att hon inte ska rusa.
Jag tror att det blir mkt så på små ponnier, att de rids ofta i övertempo eftersom deras normala arbetstempo känns som ett undertempo. Vore kul att se henne dressyra lite i mer kontrollerade former :) Inget ont om hoppningen, är bara nyfiken :p
Och grattis till den felfria lokala rundan!

Flisan mäter nog ca. 166cm nu, men är fortfarande något högre bak så skulle tro att hon kanske tar sig någon eller några centimeter till. Jag tycker dock att hon är alldeles lagom nu. :laugh:
Ja jag har sökt mycket fakta kring Florencio och jag har nog bara hittat positiva komentarer. Dock vet jag inte om det där coola temperamentet är så väldigt typiskt om man tittar på Flisan. När jag fick hem henne så var hon en riktig virrpanna och var överallt och ingenstans. Kan inte direkt påstå att hon var "tittig" utan snarare väldigt vaken för ljud och snabba rörelser. Efter hennes vintervila har jag dock märkt en STOR förändring. Helt plötsligt har hon mognat och är mycket lugnare än förut. Tidigare hade hon jämt nerverna utanför medan hon numera oftast håller dem i schack. Kanske tog det låång tid för henne att landa efter resan från Tyskland eller om det bara är så enkelt att hon har mognat. Hon har dock hela tiden varit väldigt nyfiken och är alltid den häst som först ska undersöka saker. I övrigt är hon underbar på alla sätt och vis, självklart har vi haft våra diskussioner men jag finner henne ganska lätt att övertala. Hon är JÄTTE snäll i stallet och än så länge har jag inte märkt några "stofasoner". Ja som du förstår är jag supernöjd med henne och skulle inte säga nej om jag erbjöds ytterligare en Florencio avkomma. :angel:
Hon är född den 16 maj så än så är hon bara 3år. :)
Spännande med färgskiftningen, du får se till att uppdatera oss med före och efter bilder sedan när han har satt sin sommarpäls!

Vad fin din lilla bruna är, och vilken jätte fin diamant han har på näsan! :love:
Jag tycker inte att han ser jätte smal ut, visst det skulle inte skada med lite mer hull men sådär ser ju gärna växande unghästar ut, speciellt under pälssättning! Härligt gung i gången har han också! :laugh:

VÄldigt bra råd:D jo, det är nog precis så du säger att jag inte riktigt "märker" att hon går i övertempo eftersom jag är van att rida större hästar eller vad man ska säga. Har du några bra tips på vad jag kan göra för lösgörande övningar?

Han är tänkt att bli terränghäst till slut eftersom jag tycker det är världsroligt med terränghoppning, kul med banhoppning och faktiskt dressyr också. Varför välja när man kan göra allt? Galoppen underlättar ju där också :P Han är e: Camiell-Flamingo Z som ju är hopphingst (eller var, fick akutkastreras för pungbråck) och så är Avalons mamma e: Swift 690 och hon har gått upp till Msv fälttävlan, så han borde kunna hoppa tycker man ;)

Hans tecken är satt till "stjärn med strimma" i passet. Och han har ju stjärn och så den där diamanten på nosryggen. Personligen är jag väldigt förtjust i det :grin:

Idag red vi ut med stallägarens man och jag tyckte att Avalon "gungade" mer i skritten än vanligt, vilket borde vara att bakbenen aktiverar sig mer och mer. Då ville mitt ridsällskap att jag skulle trava honom, på nästan långa tyglar, för å se hur han bar sig. Sagt och gjort, jag kortade bara någon decimeter på tygeln och sedan travade vi. Haha, Avalon gick som en klocka med sänkt nacke och hög rygg, travade ifrån ridsällskapet som sitter på en nästan lika hög häst med steg som en symaskin. Lite stålt var jag allt efteråt :angel: Och han erkände att vi nog borde fått mer än 7 på traven vid 3-årstestet. :bow:

*kl*
Idag var min moster här och red, jättekul att få se honom under ryttare!
De var riktigt duktiga, båda två :)

ikke187.jpg

ikke189.jpg

vad fin han är :love: ! verkligen trevlig på ridbilden.

måste vara urkul att se sin häst från marken... nyttigt!

sadeln ser ut att ligga lite på bogarna?

:bow: jag tycker oxå han är fin :)
Sadeln ligger nog med nöd o näppe precis bakom bogbladet. Har tidigare haft svanskappa:eek: pga att han vart svår att hitta sadel till (har haft hjälp av sadelutprovare) Rund mage, kort rygg och "ingen" manke har gjort det svårt. Nu tycker jag ändå att sadeln börjar ligga där den ska, men kanske sadlade jag lite för långt fram idag:o

KL

Min lille valack har varit duktig, tränar för fullt till championatet. Ska snart vila några veckor för att sedan börja träningen igen. Han gör la-rörelserna nu, förvänd, bakdelsvändning, skänkelvikning, början till skolor och galoppombyten. Ska bli spännande att se hur det går på kvaliteten till hösten! :)

Måste bara visa de här filmerna:P Vet inte om det framgått innan men jag har ju haft utbildningen av Decibell som projektarbete nu sista året på gymnasiet och nu är hela arbetet äntligen klart. Idag fick jag även ett preliminärt betyg (MVG, woohoo!). Har ju med jämna mellanrum filmat mitt arbete med Decibell och klippt ihop till en film som lämnades in tillsammans med min skrivna projektarbets-rapport. Och jag har tagit mig friheten att lägga upp filmen på youtube. Fast fick dela den i två delar för den var för lång för att kunna laddas upp i sin helhet. lite kul att se hur hon har utvecklats. 100 kramar till den som orkar kolla igenom hela:P

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=jNaSXhj19x4&feature=channel_page

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=M6nnF5K_XVQ&feature=channel_page

Är ju inte så bra på detta med inridning och så men har en fråga (inget illa menat) varför sitter du ner i traven i början av första filmen? Efter vad jag hört (har frågat också) så ska man ju absolut inte sitta ner i varken trav eller galopp på så pass unga hästar??
Men hon är verkligen jättefin! Och grattis till det fina betyget. :bump:

jag vet att jag sitter ner på den filmbiten och det är endast för att min tränare sa åt mig att göra det eftersom hon bockade en del just då. Men detta var bara under ett par minuter. Sitter aldrig ner på henne i traven annars.

Jag ser iofs inget problem med att sitta ned stundtals i såväl trav som galopp på en 4-åring.:) (självklart med en del undantag)

KL

Min lille valack har varit duktig, tränar för fullt till championatet. Ska snart vila några veckor för att sedan börja träningen igen. Han gör la-rörelserna nu, förvänd, bakdelsvändning, skänkelvikning, början till skolor och galoppombyten. Ska bli spännande att se hur det går på kvaliteten till hösten! :)

Oj, det tycker jag låter på tok för avancerat för en 4-åring måste jag säga. Galoppombyten och förvänd galopp ?:confused:
Varför så bråttom?

tycker också det låter väldigt mycket för en 4-åring:S sj är jag nöjd med att pollen min flyttar för skänklen, gör fina tempoväxlingar och rättar galoppen när vi hoppar

cela - en så snygg häst du har:)

Jag tycker nog också att förvänd galopp lät lite väl avancerat för en fyraåring, dock har vi tränat på enkla galopp ombyten, kanske också lite onödigt egentligen, men det har fallit sig naturligt.

Nu ska min pålla få 3-4 veckors välförtjänt semester. Hon gick två felfria rundor idag i 90. 1.00 m klass. :laugh:

Meningen är att hon ska få 2-3 kortare viloperioder i sommar istället för en riktigt lång vila, då hon stod 8-9 veckor i vintras i sträck.

Hur lägger ni upp semestern för era fyraåringar?

Oj, det tycker jag låter på tok för avancerat för en 4-åring måste jag säga. Galoppombyten och förvänd galopp ?:confused:
Varför så bråttom?

Förvänd för att det är stärkande - och så länge hästen rör sig i balans är det inte slitande. Byten för att hästen tycker att det är kul och har väldigt lätt för det. Att byta galopp är ju den naturligaste saken i världen för alla hästar, egentligen. Sidvärtsrörelser kan man göra på 4-åringar och syftar till att rakrikta hästen, bland annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama