Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Förstår vad du menar. Och de där musklerna kan nog tyvärr inte byggas upp förrän han har energi över till det. Just nu går ju all energi åt till att växa och fälla.

Vi var ute och skrittade igår med Sandra och hennes häst. Han är en vansinnigt rolig kille som ger en koslickar i ansiktet lite när som ;) Han ser så positiv och glad ut alltid med sin stora vita lykta och Avalon fullkomligt älskar honom! Vi red förbi gamla ridskolan och det blåste rätt kraftigt. Plötsligt kommer 3 hästar (1 arab, 1 halvblod och ett halvblod på 192 cm) utrusande ur skogen i hagen breve, då fick Avalon fnatt och vände på klacken. Sedan bokstavligen studsade han typ 10 meter innan han stannade och fnös. Sandras häst var inte sen att hänga på. Och vi skrattade så vi höll på att dö! :rofl: Vi red vidare och kom till betet med vattnet. Där drack de båda två och sörplade som bara den. När vi gick upp fick Avalon syn på mullvadshögarna och han mördade var endaste en med frambenet. Då skrattade vi ännu mer. Sedan skulle vi hem över en stock, den tog han sig gladeligen över - med frambenen. Sedan skulle han vända och slog halvt knut på sig själv. Precis efter gick stigen över en liten liten bäck, men enligt honom var det snarare en fors för han tog ett MEGAskutt "över" vattnet, dvs fortf. på stigen. Vi hade skrattat så mycket så jag hade ont i ryggen när vi kom hem igen. Men det var en rolig födelsedagstur :)

marwin: Menar du att er granne har en häst e: Camiell-FZ eller att våran granne har det? :confused:

Det där med forsar känner vi igen! de är skitläskiga och det simmar krokodiler i dem så det är bäst att lyfta på tassarna REJÄLT!
På vår senaste uteritt hade en liten bäck svämmat över så det bildades en pöl på backen ca 1 meter bred och porlade lite grann. Pållen vägrade gå över. Matte hoppade tillsist av och då fick han brått över och TOKHOPPADE världens bautasprång och blev alldeles stressad över att jag "lämnade honom ensam kvar på ruinens brant" typ :smirk:
Hemma på stallbacken plaskar han glatt runt i pölarna men just när vattnet LÅTER är extremt farligt påstår han. Jag vet inte jag.

Det där med muskler å hull är ju en hel vetenskap. Det är nog kanon att bara skritta å ta det väldigt lugnt ett tag nu och kanske ha täcke på honom ifall det blåser kallt osv för att spara så mkt energi som möjligt. Träning och att frysa bränner mycket på dem. Men snart är det dags för bete :)

Haha! Ja, just vatten som rör sig e räligt. Men denna gången skulle vi ju inte gå igenom nått vatten, vi skulle gå på grusvägen som går över igenom vattnet. Nåja...

Ja, ingen hoppning (fast jag så gärna vill) och ingen dressyr nu innan sommarvilan. Bara skogspromenader och lite klättring möjligen. Han ska ju inte tappa de muskler han har bara för han inte rör sig liksom. Men han ska inte tappa i vikt av träningen är det tänkt. Han får ju mer mat nu och min foderförsäljare som är mkt duktigt trodde att detta skulle funka bra till honom med resultat om några veckor.

Jag kunde inte riktigt bestämma om jag skulle låta hnm vila nu och fram till sommarbetet men jag bestämde mig för att inte göra det utan släppa hnm när gräset är som bäst i maj och sedan börja stödfodra kraftfoder relativt tidigt. Sommarbetet gör honom alltid jättegott så det är delvis därför jag inte är så orolig för hans vikt mer än att det ser tråkigt ut. Som du sa, han e superglansig och pigg på alla sätt så jag lider nog mer än han :grin: Förhoppningsvis är detta sista riktiga växtruschen så efter sommaren kanske han börjar växa lite mer på bredden.

Avmaskade faktiskt hnm igår. Vet att man ska va restrektiv men hästen han delar hage med har med större sannolikhet mask och då tyckte jag det var lika bra. Vill inte betala dyra pengar för att göda bandmaskar!

Exakt, man är mer orolig själv än vad hästarna är :p

Jag ska maska av mina innan de släpps på bete. Då får de "bajsa" ur sig i vinterhagen och sedan bara knata in i en helt ny orörd hage å lämna maskarna bakom sig :D

PS

Hörrni. Apropå bajs (hehe) Hur gör era hästar när de ska bajsa och ni rider?! Min stannar VARJE gång och växer verkligen fast. Har hittills inte brytt mig så mkt men inser att det kanske är ngt man måste träna på typ??
Hur gör ni för att få era hästar att fortsätta skritta/trava/galoppera samtidigt som de gör nummer två?!
Skitfråga men ändå! *MOAHAHAHA!* ;)

PS

Hörrni. Apropå bajs (hehe) Hur gör era hästar när de ska bajsa och ni rider?! Min stannar VARJE gång och växer verkligen fast. Har hittills inte brytt mig så mkt men inser att det kanske är ngt man måste träna på typ??
Hur gör ni för att få era hästar att fortsätta skritta/trava/galoppera samtidigt som de gör nummer två?!

Hahah! Detta behöver jag också hjälp med! Han stannar ALLTID när han ska göra 'det', och min tränare säger att jag inte ska låta honom stå stilla, men jag får ju honom inte att flytta på sig ö.h.t :confused: :confused: :rofl:

Senast ändrad:

åh vad skönt att det verkar lösa sig med lastningen nu. Du ska se att med ännu mer träning kommer han snart springa in i transporten för att han vet att han får belöning då:D

Exakt samma här! Inte ett steg han tar. När slutar de med sånt?? eller måste man "tvinga" dem att gå?

Ja verkligen grattis till lastningen! Härlig känsla när de går in :bump:

Min stannar också, men går på ifall man ber honom. Är jag i ridhuset får han stanna för det är lättare att plocka upp en hög. Och är vi ute så får han stå för jag skulle inte heller tycka de vore kul o gå samtidigt som jag skiter :D
Men, min tränare säger att han måste lära sig att inte stanna, och jag är lite kluven i frågan...

Min skulle säkert stanna om hon fick men inte under några omständigheter att hon får det. Det är helt enkelt inte tillåtet om man rider.

Mitt fullblod har aldrig skitit när jag sitter på (vet inte om det har med galopp-uppväxten att göra) och min 7-åring har gjort det 2 gånger på 1,5 år, så det är inget problem som jag har haft innan :D

Jag följer den här tråden i det tysta och det är roligt att läsa hur det går för er allihop! :)

För mig och mina små går det fint. Flisan utvecklas för varje dag och vi hopptränar nu för tränare 2ggr i månaden. De sista två gångerna så har poletten trillat ned ordentligt och nu har hon förstått att det faktiskt är riktigt roligt att hoppa! Tekniken är väl inte lysande direkt men över kommer vi och sist avslutade vi tom. med en liten bana. Vi håller oss än så länge på väldigt låga höjder men har hoppat både lite linjer, studs och den sk. 5½.an. Nu när våren äntligen är här och underlaget börjar bli bra ute så börjar dessutom fälttävlanstarmen att göra sig påmind... så snart blir det nog introducering med terränghinder!! Vi har ju turen att ha en liten träningsbana precis utanför stalldörren så snart kan jag nog inte hålla mig längre!! Hon är ju egentligen dressyrhäst så vi får väl se hur det går!

Picasso har verkligen blivit toppen fin och är numera en fröjd att arbeta med. Han är fortfarande lite valpig och det kliar i tänderna. Men ridmässigt så går han från klarhet till klarhet och inhoppningen är nu i stort sett avklarad. Det har han tagit med ro och tycker att pyttehindrena som vi hoppat är bra fånigt. Igår var vi dessutom iväg och besiktigade honom på klinik och både resan dit och undersökningen gick som en dans. Veterinären tyckte att han var en riktig snygging och det kan vi nog alla hålla med om...(genomgående bläs och fyra vita strumpor borde vara standard på alla hästar! :D)

Lägger in lite nytagna bilder på de små trollen...

Flisan:
I1907877W384H512V.jpg

I1907874W768H576V.jpg

I1907870W384H512V.jpg

Picasso:
I1914066W384H512V.jpg

I1914076W384H512V.jpg

min han stannar också, men jag har än så länge inte tvingat honom att gå fram, men sist skänklade jag på med han rörde inte en min, men sist när han var uppsteressad för någon blå tomte eller nåt jo då kunde han minsann gå å bajsa!! :devil: Men som sagt jag ska nog ta tag i det, inte så kul om man rider på en dressyr tävling och vips mitt i galloppen gör hästen halt för att den ska baja :o Men man måste nog vara ivrig på att skänkla på dem så att de inte får det som en vana att stanna å bajsa.. men men uppdatering kommer :D

Lägger in lite nytagna bilder på de små trollen...

Flisan:
I1907877W384H512V.jpg

I1907874W768H576V.jpg

I1907870W384H512V.jpg

Jag följer ju Flisan med STORT intresse självklart. :D
Hon är så snygg så snygg.
Jag och Frasse har inte ens påbörjat inhoppningen, men det är väl dags snart. Puh.

Passar dock på att klippa in ett kort på Flisans halvbrorsa från onsdagens tömkörningskurs för A.Eriksson:

Frasse.jpg

Hihi, jag följer er också mycket noggrant!! :) Din ser så "färdig" ut och är dessutom så fint tecknad! :love: Flisan har tagit sig ordentligt i kroppen men det är fortfarande MYCKET kvar. Hon såg ju ut som en ranglig 2-årig travare när jag fick hem henne men nu börjar hon omvandlas till en någorlunda fin ridhäst. Jag hade också velat vara kunnig när det gäller tömkörning, försökte för ett tag sedan men det slutade med att både jag och Flisan blev förvirrade! Så hädanefter håller jag mig på ryggen, så till vida att man inte får chansen att vara med på någon kurs här framöver..

Måste bara visa de här filmerna:P Vet inte om det framgått innan men jag har ju haft utbildningen av Decibell som projektarbete nu sista året på gymnasiet och nu är hela arbetet äntligen klart. Idag fick jag även ett preliminärt betyg (MVG, woohoo!). Har ju med jämna mellanrum filmat mitt arbete med Decibell och klippt ihop till en film som lämnades in tillsammans med min skrivna projektarbets-rapport. Och jag har tagit mig friheten att lägga upp filmen på youtube. Fast fick dela den i två delar för den var för lång för att kunna laddas upp i sin helhet. lite kul att se hur hon har utvecklats. 100 kramar till den som orkar kolla igenom hela:P

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=jNaSXhj19x4&feature=channel_page

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=M6nnF5K_XVQ&feature=channel_page

Ja, han har faktiskt sett färdig ut sedan jag köpte honom för ett halvår sedan. Han har ändå växt 1 cm i vinter och vi väntar med spänning på om han drar iväg något nu i sommar.
Han är i dagsläget 168cm och har skaffat sig en rejäl kalaskula under vintervilan, något jag hoppas försvinner i takt med uteritterna nu under våren.

Han päls är på väg att förändra färg också, märkligt nog ser den ut att dra åt en mörkare svettfux-variant (som han hade när han var föl).
Skall bli väldigt spännande att se hur han ser ut i sommar-skrud .. :d

Hur hög har Flisan hunnit bli? När föddes hon? (Frasse 28 april)
Hur är hon i temperamentet?

Jag är nyfiken på om det är Florencio som gett Frasse hans supercoola temperament.
Har du hört om några negativa nedärvda egenskaper från den hingsten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama