Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Äsh så ska ni inte känna,´jag har inte lyckats få fatt i någon bra dressyrtränare än så jag har också lite att fixa med min pålle.

Jag har satt som mål detta året att kunna hoppa 1.00 m banor utan problem och att kunna starta någon LC dressyr. Hoppningen går bra men det är värre med dressyren. :p

Jag tänkte ta tag i det efter hennes vila. Det är inte så lätt att få till det med dressyrtränare har jag märkt, jag försökte redan innan jul men det var ju omöjligt att få en tid som passade oss båda samtidigt som ridhuset var ledigt. Så jag kommer nog se mig om efter en mer flexibel tränare.

Min var förresten vrålhalt igen i förrgår (hon hade en hovböld för 2 veckor sedan som vi skar upp och sen har jag ridit som vanligt) och jag fick ge henne finadyn som jag hade hemma bara för att hon skulle orka med natten. Kunde bara stå på 3 ben.
På morgonen fick hovis komma och skära och då sprutade det äckelpäckel ur hoven, var alltså samma hovböld som vandrat och kommit tillbaka :(

Men nu hoppas jag att jag ska kunna rida igen efter helgen. Han kommer tillbaka på fredag. Och jag har bokat en terrängträning torsdagen därpå :angel: för att se om hon är någon terränghäst.

Hon är iaf anmäld till klubbtävling 26/4. LC och LB dressyr med ridskolehästarna :D

Det var bra skrivet tycker jag - vi kanske ska dressyra nästa år istället :angel:

15 år till som ridhäst - det får en att tänka till lite faktiskt.

PS
Har ni sett att vår tråd har en massa fina stjärnor nu?! Det har den gjort sig väl förtjänt av! :)

Empress - ja det är ju som du säger. Om några år ligger alla nollfemmor på samma nivå skulle jag tro :)

Haha, tja kanske det... allt löser sig ... som tur är så är det ju inte så bråttom med våra unga.. :)

Jag tror säkert att min pålle skulle fixa att starta en dressyrklass redan nu; men jag får inte tummen ur! Jag har för mycket prestationsångest helt enkelt (medfött handikapp som kommer förfölja mig resten av livet i alla tänkbara sammanhang)
När han är typ klar för LA då kommer jag våga starta LC och då vara helt säker på att bli totalsågade.
När vi är redo att starta 130 hoppning så kommer jag våga anmäla till 90 cm. Och vara säker på att riva vartannat hinder och vägra ut oss.

Garanterat.

kl

idag trimma vi ute på ängen, gick superfint, fick en känsla som jag inte fått på henne innan, hon sökte sig fram och neråt både i trav och galopp. flytta sig fint för skänklarna i trav också :)

Så duktiga ni är och så fint han går när du rider:) Vad var det nu för stam på honom igen, jag kommer inte ihåg?

Tack så mycket.. :D

Frasses pappa är Florencio I, morfar är Martini
Idel-ädel dressyr..

Alltså sitter jag och väntar på att någon skall skicka in en video där de debuterar i någon dressyrklass, men det bara hoppas och studsas här inne.. ;) ;)

Jasså :angel: jag har inte kikat i dressyr TR på ungefär 5 år så det har jag missat.

Det är en "inofficiell" tävling på klubben, en sån som man skriver upp sig på en lista i stallet för att vara med på :p och jag skrev upp mig på 2 klasser. Rider en, är hon helt stirrig så får hon gå in på banan och kika en gång till. Det är alltså inte en riktig tävling.

Nu blev jag nyfiken.. men dom får ju hoppa två klasser på en dag? Eller gå en hel endags fälttävlan.. konstig regel. Det tröttar ju knappast ut hästen mer att gå in på banan två gånger på en dressyrtävling.

Jag kanske kan få till en video för att ge dig modet att starta :D ;) Vi ska bara lära oss halt, gå bredvid dressyrstaket och galoppfattningar i båda varven först :p

anni0001; Jag vet hur det där känns. När jag jobbade i Tyskland blev jag väldigt resultatfixerad och ville inte göra ett enda misstag. Men faktum är faktum med unghästar. Själva tävlingsatmosfären kan man bara träna på tävling ;) Och dressyr har inte dödat någon än. Så jag kör på. Och om du kommer in med en 4-åring som skuttar runt och tittar så har folk förståelse :)

men hade inte Magda in en film på sin när hon startade första dressyrklassen och slutade tvåa?? Eller så är jag totalt kocko å vimsig men har för mig att det var hon :p Fast man fick pma för att få inlogg o lösen har jag för mig. (kan ha blandat ihop personer oxå men vet att det var en i tråden som red dressyr för nån månad sen)
Så skrik lite högre så kanske hon hör dig där uppe i Norrland och visar filmen igen :)

Du är så duktig så! Jag ska ta å glutta lite i tävlingskalendern om inte provryttaren vill ha brosus. Då baske mig SKA vi starta en dressyrklass under våren!

Ja vädret är så krånglit här nu. På morgonen är det jättekallt och ruggit, sedan på eftermiddagen blir det jättevarmt, som idag t.ex. skulle det bli kallt och blåsigt, men nu lyser solen ute och det är jättevarmt. Jag försöker låta honom gå naken så mycket som möjligt, annars får man försöka åka ner och plocka av dom täckerna mitt på dagen.

Det känns verkligen jätteskönt att det går att rida ut nu också, jag har hela tiden gått många promenader i veckan med honom, men det är ju endå inte riktigt samma sak som att rida :)

Av någon anledning så är jag inte så stressad längre. Min pålle är ju så stor och sen så vi kan ändå inte riktigt följa "utbildningsschemat" till punkt och pricka. Jag är nöjd att vi hoppat uppsuttet och att han är så positiv till det. Och jag är nöjd att vi kan rida ut själva, att han inte hittar på hyss när vi är ute, att vi klättrar, skuttar, plaskar i vatten, rider till ICA och att han kan gå i fin form och koncentrera sig bätte och bättre för varje tur. Jag har nog aldrig trott att vi skulle ut och fara på tävling denna våren, det är snarare ett höstprojekt för oss. Och första tävlingserfarenheten blir nog snarare Hubertusjakten i oktober/november. Den är på lagom mycket allvar, man kan bryta när man vill, måååånga hästar (ca 100 ridande ekipage), hinder, konditionsdistanser och vatten. Det tycker jag känns som en bra förstaupplevelse med sin häst på "tävling". Se hur han reagerar på stämningen.

Men jag tycker allt du skulle prova tävla Brosus en gång innan du ev. säljer!

Sätter igång honom nu men håller oss mest till skogsturer eftersom han är inne i sån växtperiod som han är nu. För rida vill jag göra helatiden! Och sjukt hoppsugen är jag men det som är bäst för honom går först så nu blir det så. Kanske några skutt men inget högintensivt.

Så duktiga ni är! En fråga till dig: behöver de flesta hästar lära sig att ett domarbord inte är farligt? Jag kan bara tänka mig hur min häst skulle reagera över att behöva gå förbi något sådant farligt :p

Har funderat lite på om man skulle rida en "blåbärsdressyr" först med henne så att hon får fram och bekanta sig lite med domaren innan man anmäler till en riktigt tävling (vi är inte färdiga för någon dressyrtävling än på ganska länge)

Det kan vara ganska spännande att rida en hubertusjakt med en fyraåring kan jag upplysa dig om :D

Det gjorde jag för några år sedan (ganska många år sen förrestän -95) Hästen ifråga var stor, lite halvseg och flegmatisk, han var snäll och gjorde aldrig något annars. Han blev som galen när alla hästar började skritta, det var ett stort startfält på ca 50-70 ekipage. Han slängde såklart av mig, trampade mig mitt i bröstkorgen och till råga på allt fick jag hjärnskakning...

Jag kommer inte att rida nuvarande fyraåring på någon jakt, fast jag tror som du att det egentligen är väldigt nyttigt för dem.

Ojdå, det där ska jag försöka att inte göra om! Denna jakten går årligen ute på övningsfälten vid regemente P7. Det är en "riktig" jakt på ca 3½ timme med upplopp och räv och hela kalaset. Den har jag ridit 3 gånger på Athena. Sedan är där en "bebisjakt" för ex. unghästar, ponnys och andra hästar som av någon anl. inte kan gå den stora jakten. Det är en kortare runda där man kan hoppa 2 olika hinderhöjder, om man vill, annars rider man bara förbi dem. Den tror jag kommer passa oss bra första gången, bara han kommer igång som han ska efter sommarvilan. Personligen är jag väldigt förtjust i hubertusjakt och ska försöka rida några varje höst. Bra miljöträning och kul med lite annorlunda sysselsättning :)

Idag filmade jag min gosse när han sprang i rasthagen när jag skulle mocka. Ska lägga över den på datorn nu så lägger jag upp den strax...

Här är han. Kommentera gärna. När man växer, fäller och sätter tänder samtidigt - då ser man ut såhär:

http://www.bubblare.se/movie/avalon_4_ar

(Staketet är totalt söndertuggat och där går inga hästar nu, i väntan på nytt virke)

Förresten fyller han 4 år vid 03.20 i natt :)

Senast ändrad:

vi är oftats alltid ngn från familjen hemma på gården, men idag var vi alla 3 borta en bit hemifrån. jag hade precis hoppat ur duschen hos pojkvännen min när telefonen ringer "alla hästarna är lösa" och det innebär 8 stycken !

var bara att kasta sig ut i bilen och åka hem i ilande fart, tar en kvart ungefär. vi kommer hem samtidigt allihop som tur var hade en tjej som hyr in några shettisar hos oss (som går i annan hage) varit där när dom rymde :o

men det är ju inte direkt lätt att fånga in en hel flock upprymda hästar själv..

det var tydligen älg i skogsdelen av hagen/precis utanför stängslet så då hade dom skrämts och stuckit ut ur hagen.

1 km från gården har vi en större 90-väg så man var ju livrädd att dom skulle springa dit! Men det är mer naturligt för dom att röra sig på andra sidan gården där dom är vana av att vara.
som tur är sprang dom ner i en annan vinterhage till slut och började beta och rulla sig och njuta ;). så vi lyckades fånga in dom, men dom var bra busiga av sitt äventyr!

usch och fy såna där samtal vill man helst slippa. och dom väljer ju sina tillfällen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama