Sv: Hur går det för era -05r #6
svarar alla.
den här veckan har vart den tuffaste för honom, ja.
vanligtvis har han alltid tidigare gått 4 ggr i veckan och av de 1 träning och 3 stycken lugna skogspromenader på ca timme.
sen så har det inte gått så mycket framåt i ridningen pga hans humör, och de varesig han vilat flera dagar innan träningen eller att han gått dagen innan. så då ville vi pröva något nytt i ridningen för att få "bakåttänkandet" ur honom och fick även tips från tränare att galoppera framåt utomhus på sandvägar och så för att få honom att se possitivt över det som han gör och inte skapa konflikter mellan oss. de har gjort stora framsteg och hoppträningen efter detta blev det inte en enda protest, vilket gången innan skedde hela tiden så fort jag ville han något, och så fort jag ville svänga av spåret. även på dressyrträningen visade de resultat och han var pigg och framåt ist och fick för första gången ta ihop han lite i galoppen, mot som vanligt bara jobba på att få honom framåt.
den konditionsturen han nu har gått 5 ggr består av en grusväg jag travar på till början (efter en skrittsträcka dit) på ca 15 min och sedan sandvägar på par kilometer kanske. och självklart får han skritta innan och så. galoppen är hans vilkor och han har aldrig blivit flåsig eller så, för jag kräver inget annat än att han bara lyssnar på mina hjälper och rullar på i galopp och är väldigt uppmärksam på honom så att han inte blir trött. 10 min skritt sen och efter de 10 min lugn trav på grusvägen tillbaka innan avskrittningen. men den lilla ponnyn vägrar typ skritta
det här är en "testperiod" för att se om han mognar i huvudet, vilket han verkar ha gjort
och när jag själv ser på schemat han haft den här veckan så ser jag absolut och håller med er alla att de blev lite tufft för honom, men nu ska det bli lugnare framöver för honom.
"konditionsrundan" igår blev dock en lugn sådan och välförtjänt vila idag
jag är medveten om att han är seg i galoppen och att de är som jag bär honom på filmen, dock är det en otrolig skillnad från tidigare. har knappt kunnat lämna spåret.
pessoabettet är ett bett jag lånar från en bekant, då jag inte införskaffat något rakt bett till honom än. så lånar 2 stycken, ett helt vanligt rakt och ett rakt äpplepessoa. de vanliga raka sitter på ett annat träns, så tog de här och självklart sitter de i vanliga ringen, för inte gör det någon skillnad när jag använder den vanliga ringen på ett pessoa?
hoppas alla fick svaren på frågorna