Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

precis. Var väl nån i den här tråden tror jag som sa nåt väldigt klokt: "man rider en häst så många gånger i veckan som den är gammal när den är unghäst, dvs 3-åring rids 3 gånger och 4-åring 4 gånger osv". Väldigt klokt tycker jag och självklart anpassar man även intensiteten på passen efter vad det är för häst man rider.

Tror också att det lätt blir så att man rider lite för ofta om man inte ha nåt annat att rida på. DEssutom har jag själv märkt att jag gärna är ute liiiite för länge och rider min 4-åring nu när det är så härligt väder. både hon och jag glömmer bort tiden liksom:P

jag tycker att schemat låter lite väl tufft, och att han aldrig riktigt får ngn chans att hämta sig?
att rida ett pass på 1½ timme dagen efter ett tufft konditionspass och sedan ett tufft konditionspass dagen efter det låter mycket?

tycker han ser lite trött ut/saknar bjudning på filmen (speciellt andra). kanske blir det bättre om man backar lite och hoppar lite mindre hinder i följd och gör så mkt som man känner att han orkar bjuda på ? :)

bara lite funderingar, ta inte illa upp :).

Välkommen till tråden! Jättefin ponny du har :)
Tycker dock att schemat känns alldeles för tufft för en 4-åring!
Kan det vara därför som du upplever honom osamarbetsvillig, att
han helt enkelt inte orkar med? Även om han har konditionen så är han högst troligt inte färdigväxt ännu, dessutom måste man ju oxå tänka lika mycket på
den rent mentala biten. Tid till återhämtning är viktigt såväl för den fysiska
som det psykiska välbefinnandet!

Tycker också det verkar vara lite väl mycket för en så pass ung häst. Kanske därför han/hon krånglar för dig, för att det blir för mycket. Hästar behöver tid att fundera över vad de lärt sig, ibland är det tom. bättre att låta dem vila dagen efter en träning än att göra samma sak 2 dagar för att "befästa" det man gjorde dagen innan. Jag har enbart bra erfarenheter av hur hästen betér sig efter en vila, lång som kort.

Får man fråga varför du rider med pessoabett förresten?

Woohoo!!! nu har DEcibell och jag gjort lokal tävlingsdebut! Trots att jag hade fruktansvärt ont i svanskotan efter en avfallning på en busig ponny som jag hjälper ägaren att hoppa igår, så funkade det ändå ganska bra att rida idag. Decibell skötte sig otroligt bra och betedde sig som om hon aldrig gjort annat än att vara på tävling. Brydde sig inte ens om att hon fick vara själv inne i ridhuset när vi skulle starta (startade nämligen sist och den som var innan mig ville inte vara snäll och stanna kvar på banan medan jag red). Helt klockren var Decibell i allafall och tittade inte på nåt:D här kommer en bildbomb och film:
2-13.jpg

5-11.jpg

4-8.jpg

3-12.jpg

7-6.jpg

fortsättning:
6-10.jpg

8-5.jpg

10-4.jpg

11-3.jpg

12-3.jpg

och här kommer länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=u0mEelNN9wU

Nu blir det en veckas helvila, sedan en vecka skogsturer. Därefter två veckor med normal träning och sedan en avslutande tävling den 10 maj. Efter det bär flyttlasset av upp till Hedekas och Decibell får 2,5 månaders välförtjänt sommarvila:D

Jag är i samma stad som du :)

aha, ja jag såg att du skulle hälsa på svärföräldrar. Nåväl, får du tråkigt och lider av hästabstinens så kan du ju komma hit å hälsa på :) I morgon fm har vi lite dressyrträning här, det kan ju vara kul o titta på kanske (nu är vi ju iofs inga avancerade ryttare någon av oss ;)

Jag är också big fan av att låta hästarna vila för att fundera på det dom har gjort. Även mina äldre får göra detta, om än inte lika ofta och länge som bebisarna. Och det mest fantastiska är att i stort sett alla hästar reagerar mycket positivt på detta och håller sig motiverade.

Det var nära att jag fick komma ut alltså, har saknat djuren denna helgen. Men nu är jag hemma igen och imorgon ska jag nog ta en liten skogstur med Avalon. Har längtat lika mycket efter den nya dressyrsadeln som efter hästarna ;) Och, Cliff Barnsby-tränset är nu uthämtat och redo att provridas!

svarar alla.

den här veckan har vart den tuffaste för honom, ja.

vanligtvis har han alltid tidigare gått 4 ggr i veckan och av de 1 träning och 3 stycken lugna skogspromenader på ca timme.

sen så har det inte gått så mycket framåt i ridningen pga hans humör, och de varesig han vilat flera dagar innan träningen eller att han gått dagen innan. så då ville vi pröva något nytt i ridningen för att få "bakåttänkandet" ur honom och fick även tips från tränare att galoppera framåt utomhus på sandvägar och så för att få honom att se possitivt över det som han gör och inte skapa konflikter mellan oss. de har gjort stora framsteg och hoppträningen efter detta blev det inte en enda protest, vilket gången innan skedde hela tiden så fort jag ville han något, och så fort jag ville svänga av spåret. även på dressyrträningen visade de resultat och han var pigg och framåt ist och fick för första gången ta ihop han lite i galoppen, mot som vanligt bara jobba på att få honom framåt.

den konditionsturen han nu har gått 5 ggr består av en grusväg jag travar på till början (efter en skrittsträcka dit) på ca 15 min och sedan sandvägar på par kilometer kanske. och självklart får han skritta innan och så. galoppen är hans vilkor och han har aldrig blivit flåsig eller så, för jag kräver inget annat än att han bara lyssnar på mina hjälper och rullar på i galopp och är väldigt uppmärksam på honom så att han inte blir trött. 10 min skritt sen och efter de 10 min lugn trav på grusvägen tillbaka innan avskrittningen. men den lilla ponnyn vägrar typ skritta ;)

det här är en "testperiod" för att se om han mognar i huvudet, vilket han verkar ha gjort :) och när jag själv ser på schemat han haft den här veckan så ser jag absolut och håller med er alla att de blev lite tufft för honom, men nu ska det bli lugnare framöver för honom.

"konditionsrundan" igår blev dock en lugn sådan och välförtjänt vila idag :)

jag är medveten om att han är seg i galoppen och att de är som jag bär honom på filmen, dock är det en otrolig skillnad från tidigare. har knappt kunnat lämna spåret.

pessoabettet är ett bett jag lånar från en bekant, då jag inte införskaffat något rakt bett till honom än. så lånar 2 stycken, ett helt vanligt rakt och ett rakt äpplepessoa. de vanliga raka sitter på ett annat träns, så tog de här och självklart sitter de i vanliga ringen, för inte gör det någon skillnad när jag använder den vanliga ringen på ett pessoa?

hoppas alla fick svaren på frågorna :)

Jo, det gör en viss skillnad då sidostycket på tränset ju sitter i en liten ring ovanför bettringen vilken blir åtdragen när du tar ett tygeltag och då får du effekten delvis i nacken. Det jag inte gillar med pessoa är att det tar aldrig "stopp". Alltså, du kan aldrig göra en riktig förhållning. Eller jo, men då ska du dra in hästens näsa en bra bit så att halva bettringen åker runt och tar stopp vid bettet (och så grova förhållningar hoppas jag verkligen att ingen någonstans i världen gör). Om din häst har bakåttänk så skulle jag verkligen rek. att ha ett helt vanligt tredelat tränsbett. Det den gör med pessoat är förm. att knäppa av i nacken och krulla in nosen. Bakbenen hamnar way off och ryggen trillar ner. Men visst, sedan är ju aldrig ett bett starkare än ryttarens hand. Vore jag du så skulle jag byta bett omedelbart, säkerligen får du en häst som går på mer framåt.

Håller med er andra om att det är en tuff vecka för en fyraåring..
Men väljer inte att kommentera detta mer..

Red Lektion i lördags på min lille skrutt, och det gick bra! vi tränade på att få mer framåttänk i galloppen, Min kickar gärna och försöker komma undan. Men min tränare så att jag skulle hålla i halsringen, och lite i tygeln, men tyglarna ska vara långa och trava runt så, sen så fattar man gallopp i ett hörn eller ur en volt och volia! vad han gick på det sista! och det gick så himla bra! och i går när jag skulle gallopera så var det inga problem! tog galloppfattningen direkt utan att kicka!

En fråga till alla. Hur ofta rider ni för tränare?
Jag ska rida varannan helg för min tränare och man märker ju sån skillnad! å vad kul det är när det går bra :D.

Efter den underbara ridturen i går så skulle vi lasta Dacke och bara åka en liten sväng, och han gick på direkt, men tyckte klart det var lite otäckt! Det var ett bra tag sen han åkte nu :o. Men iallafall när vi ska lasta av honom så var han dugsur av svett.. och hade "nervös" bajsat i släpet..
Men nu har han iaf åkt igen och det ska inte gå så lång tid tills han ska åka igen.. Första gången han åkte var han ju så svett men sen åkte han med 2 veckors mellanrum och då var han inte ett dugg svett i transporten..

Hur är era vid transport? Man kan ju inte direkt åka i väg å träna/tävla om han blir så svett varje gång..

Jo, det gör en viss skillnad då sidostycket på tränset ju sitter i en liten ring ovanför bettringen vilken blir åtdragen när du tar ett tygeltag och då får du effekten delvis i nacken. Det jag inte gillar med pessoa är att det tar aldrig "stopp". Alltså, du kan aldrig göra en riktig förhållning. Eller jo, men då ska du dra in hästens näsa en bra bit så att halva bettringen åker runt och tar stopp vid bettet (och så grova förhållningar hoppas jag verkligen att ingen någonstans i världen gör). Om din häst har bakåttänk så skulle jag verkligen rek. att ha ett helt vanligt tredelat tränsbett. Det den gör med pessoat är förm. att knäppa av i nacken och krulla in nosen. Bakbenen hamnar way off och ryggen trillar ner. Men visst, sedan är ju aldrig ett bett starkare än ryttarens hand. Vore jag du så skulle jag byta bett omedelbart, säkerligen får du en häst som går på mer framåt.

jo jag vet absolut hur ett pessoa funkar och jag är lika mycket anti de som de flesta andra, dock visste jag inte att de hade någon annorlunda inverkan då jag använder vanliga bettringen :o. så jag ska använda de vanliga raka bettet framöver. tredelat har han inte funkat lika bra då han tidigare gått på de och i samband med de haft vargtänderna kvar. han tjafsade mycke med huvudet och när vi bytte till rakt innan vargtänderna hunnit komma bort så blev de stor skillnad och när de försvann så försvann bråkeriet med huvudet på en gång :). så han funkar bättre på rakt.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama