Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jag hoppas att allt ska gå bra :)

KL

Vad har ni för planer inför championaten?
Jag har inte riktigt förstått hela grejen med det där. Kan någon förklara?

Championatet rids ju i hoppning, dressyr och fälttävlan.

Vet inte hur kvalen går till i dressyr men antar att det är kval och sedan flera delfinaler innan stora finalen. I hoppningen måste man rida två stycken 1 m med noll fel för att kvala till delfinalerna och sedan går ett par vidare till stora finalen där jag tror att hindrena kan ligga på upp till 110-115 (rätta mig om jag har fel). I fälttävlan måste man först rida två stycken 1 m med max 8 fel sammanlagt, sedan kvala genom en debutant med godkänt resultat och då får man starta i finalen som går i september. Där är det bara en final och inga delfinaler.

Jag har championatet i fälttävlan som mål. Skulle hon inte gå så bra så att det är värt det eller att hon inte kvalar på tillräckligt få starter så rider jag kvalitén istället.

*kl*

Så kul det är att läsa om hur bra det går för alla:laugh:. Alla tips och råd man kan få i den här tråden gör ju att allt blir så mycket lättare.

Vi har varit iväg och hoppat idag... å nu menar jag hoppat på riktigt... innan har vi mest bara skuttat kryss och annat idag hoppade vi några hinder upp till ca 90 cm... för oss är det HÖGT:D...
Hon var jättefin nästan hela tiden.. gjorde en tvärnit mitt emellan två hinder och kastade upp huvudet en gång bara... å då satt jag där med skallen - fläskläpp som heter duga och saftig huvudvärk:crazy:...

Lägger in ett par bilder och en film från dagen iaf:
hopparrcke.jpg

hopparoxer2.jpg

FILMEN

Vad kul å se! Önskar jag kommit så långt ....var ett tag sedan vi hörde från er ! Då har du kanske någon tävling inplanerad?

Njaej inte direkt några tävlingar sådär... men vi ska försöka ta oss igenom en liten bara på en klubbhoppning i början på maj har jag tänkt... sen får vi se kommer en klubbfälttävlan i slutet på maj och jag hoppas att jag ska kunna rida den oxå... men annars har jag tänkt påbörja tävlingskarriären efter det... om allt går som det ska :laugh:...

ALLA: Vad tycker ni om hennes hoppteknik under ryttare?? Jag tycker det är skitsvårt, hon gör allt så lätt och igår höll hon på att hoppa mig ur sadeln vid ett språng, men jag vet inte om jag ska försöka kvala henne till championatet i hoppning eller om jag ska satsa på dressyren. Hade helst försökt med fälttävlan men jag hinner aldrig få henne klar till det tyvärr:cry:..

jag tycker hon hoppar trevligt. Kanske att jag saknar lite egen bjudning, tror sprången skulle bli ännu bättre då. Lite svårt att se på filmen också för ljuset är så konstigt. Men tror absolut du kan kvala henne i hoppningen!

kl

Lillplutten debutera 90 idag, hon var jättefin och hoppa så gud in i h****** .
Har filmat men har inte tid att lägga upp nu, kommer imorgon :)

*kl*

Bjuder på lite bilder på Romance när vi var ute och skuttade lite i paddocken igår :)

high.jpg
Skutt!

higher.jpg
Hopp!

trav2.jpg
Travar lite

8.jpg
Huvudbild :love:

Kramar från oss

Igår tog vi vår första galopp ut, hon rullade snällt på.
Kunde styra & bromsa in & ändå hålla galoppen :) duktig häst. Hade sällskap av sambo & hans pigga häst.
Fick trava lite på vägen hem, mjölksyran...
Blev lite trött sista biten hem.

I dag har vi bara skrittat & travat. Hon var så duktig. Turades om att gå först samt ligga bakom ponnyn vi hade med som sällskap (dottern red).
Blev svettig i dag oxå, borsta av henne & se fick dom gå ut i hagen till dom andra. Där rullade sig både Ibiza & ponnyn...
Ponnyn bytte färg... han är avblekt skimmel (alltså vit) men såg ut som en skäck dottern bara :D åt honom.

tack för länken :). min gamla häst lastas så där, han kan knalla in helt utan mig och jag stänger bommen bakom honom.
så jag vet hur man gör, men det här är en istadig ponny vi har att göra med :crazy: ;).

och nej, han är inte rädd eller stressad utan helt enkelt bara istadig.

han kan gå upp på rampen helt själv med alla 4 (när ingen av oss är i närheten, han har stått i liten hage med transporten i), eller följer efter mig lös upp på rampen men sen star det stopp och han blir envis som synden...
han fryser fast och ger inte efter det minsta för tryck (repgrimma).

fast idag fick jag faktiskt in honom med framhovarna in i transporten :bow: så det går framåt varje dag.

:)

kl

hoppar in här i tråden med min 4åring :D

han är egen uppfödning och svenska ridponny (new forest/fullblod)

han har vart en riktigt hemsk ponny rakt utsagt. har inte accepterat hjälper alls från mig förren ett tag sen. direkt tvärnit eller andra protester har de vart. en kille med otroligt tufft huvud! dock har det blivit mycke bättre på sistonde :)

slänger in lite bilder och 2 filmer från hoppträningen i veckan.

fortsättning kommer...

fortsättning ...

http://www.youtube.com/watch?v=1bSi6wj43bc
http://www.youtube.com/watch?v=CWr_k30usNc&feature=related

förrutom hans otroligt osammarbetsvilliga humör har han kommit rätt långt i sin utbildning. började väldigt tidigt med honom och vilken kondis han har.

blir tävlingpremiär på klubben om 2 och 3 veckor :) 70 och 80 (LD, LE) och beroende på hur han sköter sig så blir det ut på riktiga tävlingar sen. hindrerna är inte alls något problem, men de beror på hur han sköter sig imellan där hans problem ligger.

Schemat den här veckan har varit:

Måndag - dressyrträning
Tisdag - vila
Onsdag - hoppträning
Torsdag - tufft konditionspass (50 min - 15 min frisk trav, 10 min väldigt framåt och arbetad galopp, 10 min lugn trav)
Fredag - lugnare uteritt i skogen på 1½ timma, en del trav och galopp
Lördag - blir tufft kontidionspass (se torsdagen)

utsäkta bildbomb :o

Får jag fråga varför man nöjer sig med att få in hästen "halvvägs"

:)

därför att vi helt enkelt inte har fått honom in i transporten. antingen så måste vi vara minst 3 personer och helt enkelt lina in honom (sist vi var 3 personer klarade vi det inte...), eller så gör vi som nu och jag går den "långa, snälla vägen" och väntar ut honom.
han är ett "extremfall". min pappa har haft över ett 20-tal egna hästar, lastat många andras och är väldigt stark, har aldrig tidigare gett upp en lastning förrän nu med min.

och eftersom han är så förbannat istadig så får man helt enkelt göra framstegerna till små vinster :).

du får gärna komma och prova och lasta den lilla ponnyn ;) :devil:

Senast ändrad:

oj vad hon hoppar! Heja er =)

kl

Har inte skrivit här på ett tag, min tjej har varit lite kinkig i samband med tandfällning, så vi har vackert fått vänta, har tagit det lugnt i en månad och bara lufsa på tur.
Har nu kommit igång igen, och ska ut på pay and jump på onsdag, och hoppa 80cm.
Har inte hoppat så himla mycket, men hon har en väldigt positiv inställning, även om hon är lite för på.

50397_1239470315.jpg

28461_1239472048.jpg

Senast ändrad:

så du hittade hit i allafall, kul:D tycker det är riktigt trevlig modell på din ponny!
RIder du honom alltid så hårt som den här veckan? Tycker det låter som ett lite tufft schema för en 4-åring:P

RIder du honom alltid så hårt som den här veckan? Tycker det låter som ett lite tufft schema för en 4-åring:P

Reagerade jag också på. Jag är av den bestämda skolan att det är mycket värre att göra för mycket med en unghäst än för lite. Skulle aldrig lägga in 2 tuffa konditionspass och 2 träningar på en vecka.

Men tror risken är större att man rider unghästarna för mycket om man bara har en häst för att man så gärna vill rida och träna. Jag har ju flera så skulle aldrig ha tid att rida bebisarna varje dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama