Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

woohoo!!!! verkar som att jag och decibell (och de andra pollarna också förstås) blir uddevalla-bor till sommaren:D Eller en bit utanfr uddevalla är det men i allafall. Varit och provjobbat som beridare i ett utbildningsstall för ponnyer och jag har fått jobbet!!!!! Nu ska jag bara fixa lite praktiska saker innan jag tackar ja helt och hållet. Det kommer verkligen bli världens chans för mig och Decibell att utvecklas så bra som möjligt med tanke på träningsmöjligheterna. Eget ridhus, egen galoppbana, superfina sandade ridvägar och massor med träning:D

Men va kul! Jag bor själv utanför Uddevalla så därför blir jag såklart väldans nyfiken på vad det är för ställe? PM:a gärna! Behöver du veta något om Uddevalla med omnejd så är det bara att fråga :)

Det ligger I Hedekas några mil norr om Uddevalla. Vet inte om jag får lämna ut namnet men de har i allafall hingststation, tillridning, uppfödning och försäljning:D

Varför skulle du inte få nämna namnet? pga forumsreglerna menar du? Alla skriver ju H**ks och alla fattar ju exakt vilken affär det handlar om :p Många skriver ju ut märken osv på produkter och det är ju inte i marknadssyfte utan för att vi är nyfikna på var våra medlemmar hamnar någonstans och är SUPERGLADA för ditt roliga nya jobb! :)

GLAD PÅSK alla goa bukevänner! Nu drar jag ut i skogen :) Fyller 25 idag men firar det långt ute i en stuga med min familj och föräldrar plus syster. Underbart! Angling i morgon i enlighet med sträng Hälsingetradition :D
Puss på er!

Angling? Vad är det? Nog inget man kan hitta på här i Skåne ;)

Red i dressyrsadeln idag, funkade kanon! Pålle gick så fint fast han vilat en vecka och vi joggade lite och en kortkort galopp blev det eftersom han inte kunde hålla sig. Nåja, han springer så mycket i hagen ändå så de gjorde nog inte så mycket.

Glad Påsk alla, nu far jag till Uddevalla med sambon till svärföräldrarna. Kikar nog in någon gång under helgen dock.

hahaha, kanske är jag som är lite väl rädd för att få moderatorn på mig;) Stället heter i allafall Minigården. De äger ponnyhingsten Hot Shot A. Verkligen superfint ställe och jättetrevliga människor:D Är så himla glad för jobbet. SYnd bara att det är 40 mil hemifrån, är ju inte direkt så att man åker hem och "hälsar på över dagen".

GLAD PÅSK ALLIHOP!

Beauspirit - jag tror oxå han är rädd att du ska skicka tillbaka honom till gbg:D Så där gör min med (fast än jag inte varit till gbg!)
Växer fast i backen men är samtidigt HELT cool och liksom nästan pekar finger (eller hov dårå) och står å visslar medan vi försöker smacka å lirka in honom:cool:
Sist testade jag att ha repgrimma och longerlina, lade longerlinan ett varv runt bommen där fram och gick ut så jag kunde stå bredvid honom. Drog i linan och klappade honom på baken, när han märkte att han satt fast där fram så knallade han bara in :idea:

Vi har provat allt nu, tussar i öronen, halsduk för ögonen, linor både bakom rumpan och en "draglina" runt bommen och försökt hala in honom. godis, annan häst i transporten, sopkvast, backa transporten mot stalldörren, ja allt den "hårda vägen".
och han är bara så j*vla envis!

första gången han gjorde detta var förra helgen, första gången vi skulle ut och åka efter hemflytten. då fick vi in honom till slut efter ca 40 minuter. iförrgår fick vi lov att ge upp. första gången någonsin jag eller mina föräldrar har behövt ge upp en lastning.

så nu kommer vi helt enkelt gå den långa vägen, att locka in honom i transporten, vänta ut honom. jag kommer få göra små "vinster" och sluta när han har framfötterna på rampen till att börja med, och känna att man slutar då när det går bra, istället för att ge upp för att man inte fått in honom.

det bästa som verkar funka är faktsikt godis, äpplen & morötter. vi har tränat några dagar nu och idag så har han stått med allal fyra på rampen väldigt långt upp och en gång med en hov inne i transporten (och käkat godis). så det går framåt!

det som är skönt är ju att veta att han inte är rädd, utan helt enkelt bara envis. så nu blir det MKT lastträning på schemat!

vad roligt med jobbet! vart bor du idag?

vet exakt vad du har framför dig, det här med att flytta 40 mil med häst kan vara lite jobbigt ;) men kul när man väl är på plats!!

:laugh:

nu bor jag utanför linköping i östergötland. Känns lite jobbigt att flytta för jag är så otroligt hemmakär. Men tror att det blir kanon:D

hahaha, kanske är jag som är lite väl rädd för att få moderatorn på mig;) Stället heter i allafall Minigården. De äger ponnyhingsten Hot Shot A. Verkligen superfint ställe och jättetrevliga människor:D Är så himla glad för jobbet. SYnd bara att det är 40 mil hemifrån, är ju inte direkt så att man åker hem och "hälsar på över dagen".

GLAD PÅSK ALLIHOP!

Nämen! Dom känner vi! Lånade en B-ponny därifrån under några år! Underbart ställe, underbara människor och underbara hästar! :D

Nu var det ett tag sedan jag skrev igen. Men allting går bra här *Peppar, Peppar*

Cesar fick en liten vila på en vecka för ett tag sedan, vilket gjorde honom gott. Nu är vi igång igen och jobbar på varierande sätt, både ute i skogen och i ridhuset, tömkör, rider, löshoppar osv.

Löshoppade lite i söndags, och han tycker det är jättekul, han sköter det där helt själv, och galopperar upp in i inhängnaden som är vid hindrerna, galopperar hela långsidan ner och hoppar hindrerna, och saktar sedan av till trav och stannar där nere och väntar på att få klartecken igen, haha.

Men han har som sagt skött sej bra nu, är positiv och glad. Har dock varit lite smått unghästkaxig och testat gränserna lite dom 2 senaste dagarna nu, först bet han mej hårt i armen, men han blev dock väldigt förvånad över vad han hade gjort, och att matte blev arg och sa till honom att man inte fick göra så :eek:

Och sedan igår då jag red, så drog han iväg i traven en gång, och sedan småstuddsade han in mot mitten av ridhuset en gång och började galoppera, men det är bara att vara bestämd mot honom nu när han är såhär, så förstår han snabbt igen att man ska vara en snäll pojke :)

26999476.jpg

26999477.jpg

http://www.nnha.nu/index.php?doc=lastning_ch.htm Här får du en jättebra länk om hur man lastar på ett bra sätt. Kräver tålamod i början. Även om hästen inte verkar stressad så är den det även om den vilar på ett ben och står tillsynes oberörd.
Har ju haft bekymmer med Billie med då mitt tålamod inte räckt innan. Jag tycker detta funkar bäst! Var själv och räkna till 10 varje gång du blir irriterad.
Slänger in en liten film på min gamling - så här e tanken att Billie ska gå in i slutändan:grin: ( Gamlingen var INTE rolig att lasta när han var ung och jag dum )

http://www.youtube.com/watch?v=03bAok9g9t0

Grattis till fyndet!!! Var VERKLIGEN ett fynd i mina ögon!:bump:
Vi hade ett släp utan fönster men min man beställde ett transportfönster och satte in. Plättlätt sa han att det var. Gjorde stor skillnad!

Bara en sak att kanske tänka på. Kan inte se att där e så god ventilation. Kanske sätta någon på sidorna framtill ?

http://www.nnha.nu/index.php?doc=lastning_ch.htm Här får du en jättebra länk om hur man lastar på ett bra sätt. Kräver tålamod i början. Även om hästen inte verkar stressad så är den det även om den vilar på ett ben och står tillsynes oberörd.
Har ju haft bekymmer med Billie med då mitt tålamod inte räckt innan. Jag tycker detta funkar bäst! Var själv och räkna till 10 varje gång du blir irriterad.
Slänger in en liten film på min gamling - så här e tanken att Billie ska gå in i slutändan:grin: ( Gamlingen var INTE rolig att lasta när han var ung och jag dum )

http://www.youtube.com/watch?v=03bAok9g9t0

Åh, sådär vill jag kunna lasta också!!! :bow:

Min unghäst går in direkt efter mig utan att tveka ett enda steg. Han står sedan lös där inne tills jag har gått bak och stänger om honom.
Samma sak när vi lastar ur. Jag lossar honom först, öppnar sedan transporten och han backar ut lugnt och försiktigt när jag tar tag i hasen på honom.
Detta borde vara en bra grund att träna vidare på vah? Men HUR gör jag för att få honom att fatta att han skall gå in utan mig?

Hmmm...vill först bara säja att något måste hänt med filmen - för att jag e egentligen SJUKT SNYGG:p:angel::D
Finns en tråd på att lasta själv- men du verkar ju inte ha några problem!
Från att bli lättlastad genom att följa snällt med in , till att gå in själv , minns jag faktiskt inte hur jag gjorde? ca ca 11 år sedan. Tror att det var när jag körde till min hovis och nog bara hade som val att försöka få honom gå sista biten in själv. Hade nog en dressyrpisk och duttade honom i rumpan med så han gick vidare. Ja så var det nog. Hann ha nöjet att ha ut Linus. A till en för oss helt hopplös C-ponny -och han lärde ponnyn att när han "vände sin axel framåt" så gick ponnyn in själv. Helt fantastiskt. R I P - L.A

ja det är riktigt kul att göra sådant fynd! :laugh:
ja man kan nog sätta in ett fönster på sidan, men vet du vad fönstret kostade? jobbet gör väl min sambo eller pappa smidigt, Ventilationen är väl sådär.. en liten ventilation fram och en lite på taket. men som sagt jag brukar inte åka så jättemycket, men kanske blir mer nu när man har egen transport:p.
Ska träna min 05 på att bli lastad på det sättet du lastade din! så enkelt ska det vara! han är inte svårlastad i dag men med lite mer träning så kan man säkert få honom ännu mer lättlastad :)

oj, det där hade lika gärna kunnat vara jag och min stora! Vi följer precis samma procedur när vi lastar. Så himla skönt med så lättlastade hästar! Fast lilla Decibell är inte mycket sämre. Lastar henne själv också men hon vill att jag ska gå med in i transporten och sedan gå runt och stänga bommen.

Igår gjorde vi föresten vårt livs bästa hoppträning tillsammans! Vilken känsla det var att sitta på min lilla prinsessa alltså! Inte nån tveksamhet nånstans och vi hoppade både linjer, vattenmatta, grind och plank! Känns väldigt bra inför tävlingsdebuten på söndag!:D

KL

Jag tassar in häst och hoppas att jag snart kan ansluta mig till tråden :D

I går var jag och provred en liten kille -05 e: Grannox. Jag ska rida honom igen på söndag, och om allt går enligt planerna står han nog i mitt stall i slutet av veckan :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama