Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jag är ju ingen förespråkare av det här med hjälptyglar. Och jag kan inte försvara det egentligen heller, det är bara min spontana känsla (Öh, luddigt!?)

Jag tror att anledningen till att ha tittar på stjärnorna när ni är ute är, precis som du säger, för att det finns så mycket annat att kolla på. Sådär är min också ibland. Det jag tänkte mer på var att du kanske skulle testa att rida med någon, så Brosus kan känna att han kan "lämna över" ansvaret att hålla koll på allt, till en annan häst och koncentrera sig på dig.

Ett annat alt. är att rida markarbete först tills han känns avslappnad och sedan bara rida ut direkt ifrån det. Du som rider ute helatiden borde ju tom. kunna trava på "banan" och sedan bara styra ut och fortsätta i samma form, eller?

När min är "sådär" så brukar jag låta hnm hållas en stund och bara få honom att trava i högt högt tempo på halvlånga tyglar, då måste han ha mer koll på sina ben än att kolla på allt annat. Sedan lirkar jag lite med fingrarna och fortsätter driva driva. När han har tillräckligt högt tempo och då sänker sig så åker ryggen upp och sedan känns det nästan som vi svävar med de där superlånga kliven :)

Problemet är att det inte finns någon att rida ut med :( Jag har så fullt upp med det andra livet så det är omöjligt för mig att säga till någon "hörru, ska vi rida på torsdag kl 17?" för jag får ta ridturerna när det passar övriga livet med jobb, barn å hus. Tyvärr :(

Och visst är det som du säger, att det är för att han "tittar" på allt annat, men det handlar inte så mkt om just tittighet utan om unghästars allmänna ofokusering/nyfikenhet. Jag har ridit med en annan tjej nån gång och enda skillnaden var han han blev 100 gånger hetare än annars så jag fick sitta å blåhålla honom i galoppen. (ouppfostrad häst , jag vet :p)

Jag har verkligen provat ALLT; som jag skrev i förra inlägget; korta-,medel,-långatyglar, olika tempon, olika vägar olika ridsätt (mjukare, tuffare etc) Men det är endast när han är "trött" som han ger sig. Dvs när hans hjärna och muskler fått springa av sig rejält; då går han kanonfint. (och då är det ju lite för sent liksom)

Jag har brukat rida dressyr ibland på nån täkt längs med vägen och då ger han sig lite snabbare så vi får kanske köra på det ett tag; rida lite på täkten och sen ut för att få honom mer med mig.

Jag är heller ingen förespråkare av hjälptyglar och ska de användas så är det bara för att ge hästen en fingervisning vad det är som förväntas av dem (alternativt en nödbroms eller liknande)
De flesta longerar ju eller tömkör med hästarna inspända så eg ser jag ingen skillnad att rida med hjälptyglar heller om man ändå redan "börjat". Nu har ju dock min inte ens haft martingal på sig ännu.

Ja vi får testa oss fram. Ska testa lite dressyr å sen rida ut, men det känns som att det kan bli så tjatigt åt honom att börja varje pass i paddocken :( Men men. Vill inte heller att han ska springa 50% av ridturerna m sänkt rygg å huvudet bland stjärnorna heller.

Jag vill minnas att första gången jag fick min häst att söka sig nedåt och höja ryggen var dagen efter jag tömkört honom med tömmarna fattade likt en graman fast från bettring -> ring på sidan av jorden istället för mellan frambenen. Kanske var det då poletten trillade ner för honom att det var sådan form han skulle hålla. Kanske är det något för Brosus?

Å andra sidan har han ju gått i form massor med gånger under markarbete, så det är väl eg. inte så att han inte förstår hur du vill att han ska gå. Han bara skiter i det :cool:

Man kan bli tokig när de är helt lost in the blåst. Så var min ju sista träningen. Min vill gärna fara iväg när vi börjar trava ute, men då gör jag en förhållning precis i början som visar "Stopp, nu tar vi det i MIN takt" och lättar jag sedan och håller om så sansar han sig. Min tränare säger alltid att gör de inte som du vill, stanna, rätta och börja om från början. Tillslut kopplar de! Han kanske ska tas ner i skritt så fort huvudet åker upp, ny fattning och sedan stopp igen om han inte lyssnar?

Här kommer en uppdatering från oss! Vi har nu varit ute på vår första skogsrunda, och det gick helt super. Jag har tidigare bara ridit honom barbacka, men det fungerade riktigt bra med sadel också :D

Ett par bilder på finisen, som är den grå. Den bruna är min äldre sötis.

Tack! Ja visst är hon en sötis. Jag hälsade på dom på sjukhuset idag och hon va superpigg, bockade omkring i boxen. Får nog hämta hem dom imon om proverna ff visar ok. En bild från idag:

Till det här med graman då. Det första jag skulle tänka på innan jag sätter graman på en häst är: har den ärlig framåtbjudning i alla lägen när jag rider? annars skulle jag låta bli, och rida hästen mer framåt istället för att få den rund i formen. Har för mig att du skrev i inlägget där du har filmat att han inte bjuder riktigt...? Jag skulle inte ha så bråttom om jag var du det ger sig säkert. Han är ju bara 4 år trots allt. Jag tycker att han ser fin ut på de blider och film jag sett. Hoppas det löser sig!!

Maaa, ta hem henne snart du, annars kanske hon inte finns kvar när du kommer :devil:

Bebihästar är det absolut sötaste som finns, och så fick du ett sto till på köpet! :love:

Det är inte annat än att jag är lite avis, det kommer inte födas en enda liten hos oss i år... men nästa!

Tack till både dig och sassiball:bow: Jag är hemskt förtjust i honom, så det är alltid roligt när andra tycker han är fin.

Och fantastiskt med en bebis till en av "våra" bebisar! De börjar vrkligen bli stora nu. Grymt söt fölis, hoppas den får komma hem snart.

Angånde graman skulle jag ju inte använda mig av det (men det kanske ni redan hade gissat...). Jag skulle istället använda arbetet från marken för att lära hästen att söka till handen, och så småningom ta med mig det upp i sadeln.

Det är ju bara på banan han inte bjuder när det är så pass isigt och slirigt som det var under filmningen. Och där har vi inga problem med formen; det är ute där han blir laddad som formen inte infinner sig. Men ska testa att rida lite "dressyr" på banan först och sen rida ut för att få lite mer fokusering (äger ingen graman så kan inte testa än heller :p )

Amk - Vi har inga problem med formen i paddock eller ridhus; det är bara det att i skogen blir han mycket mer laddad och ska titta på precis allt = ofokuserad och då svårt att få honom att ge efter. Har vi galoppjobbat så går han kalasfint i form för då har han fått springa av sig det värsta glädjeruset så han KAN gå i form; han kan bara inte koncentrera sig när det är så mkt annat runt omkring :D Men som sagt, äger ingen graman så kan inte testa än heller. Ska prova det där med dressyren ikväll och testa det ett tag framöver. Funkar det inte så får vi kanske testa graman.

jag har ridit med graman förut för tränare osv så jag anser inte att det finns några direkta risker med att testa det någon enstaka gång. Hjälptyglar är just vad de heter; en hjälp - dvs inget stadigvarande. Först måste man ju testa allt annat men jag tror inte man behöver vara rädd för hjälptyglar så länge man vet med sig att det är en väldigt kortsiktig hjälp, en fingervisning för hästen hur den ska gå; en hjälp för ryttaren att visa hästen vad ryttaren menar.

Kan man inte rida sin häst i form öh så kan man inte rida den i form med gramanen heller; anser jag. Nu kan ju brosus gå i fin form; han skulle bara behöva den där extra knuffen för att gå i bra form på uteritterna oxå UTAN att behöva galoppera flera kilometer först :p

Om gramanen inte efter ett litet tag inte gett hästen rätt "tänk" så var den ju ingen hjälp helt enkelt! Då har gramanen inte fyllt sin funktion så att säga.

Ja hästen är bara fyra, men ändå tycker jag det är oerhört viktigt att hästarna alltid bär sin ryttare på optimalt sätt när de väl "lärt sig" att gå i form. Skulle det inte funka så får vi ta formen ute på längre sikt helt enkelt. Jag vet ju ATT han kan; det gäller bara att få "tag" i honom så att han koncentrerar sig på mig och sig själv och inte bara på alla träd, buskar, grushögar etc :D

Det är ju heller inte så att jag kommer kräva att han ska gå perfekt i form överallt till 100%, så hårda krav har jag inte :)

Senast ändrad av en moderator:

Jättebra att du verkligen funderar igenom innan du beslutar dig för att prova gramanen.
Jag är ingen förespråkare av sk hjälptyglar, jag tror verkligen du kommer tillrätta med "problemet" ändå. Någon skrev om att rida ut en sväng EFTER ett dressyrpass, låter som en god idé. Skulle även vilja tilläga att du provar (om du inte gjort det) att du konsekvent håller dig till EN bestämd runda, en kortare sväng om kanske en kvart. Detta för att verkligen ge hästen en chans att slappna av under en tur i välkänd miljö. Andra vägar hade jag valt att skritta tillsvidare.

Vi rider i princip samma väg varje gång eftersom det inte finns så många lämpliga "unghäst"vägar (de är jättelåååånga) Dvs han har gått samma väg minst två gånger i veckan i 52 veckor :D Han blir ju inte stressad; bara laddad och "nyfiken" = okoncentrerad.

Att rida ut efter ett helt dressyrpass känns lite väl tufft för honom. Möjligtvis att starta passet på banan men det känns inte helt optimalt för jag vill inte tråka ut honom genom att rida på banan varje gång vi ska ut. Men vi ska testa det iaf :)

En fråga till er "icke - förespråkare" av hjälptyglar.... (jag har inte så stor relation till dem och har aldrig sett någon missbruka en hjälptygel så jag känner vare sig bu eller bä)

... vad är det som får er att vara "anti" mot hjälptyglar?

Många gånger känns det som att man bara är anti "därför att man ska kunna rida hästen oavsett" "man är dålig ryttare om man måste ha graman" eller att det är "fult" att tvinga hästen till arbete (egentligen är ju all hantering tvingande)

Jag säger inte att någon har rätt eller fel; bara undrar lite vidare om varför folk tänker som de gör för att själv få en uppfattning. Kanske går att göra det i denna trevliga tråd för annars blir man halshuggen om man piper något om en hjälptygel :D

Eftersom jag bara har sett kontrollerade former av gramananvädning eller inspänning under longering (som dock verkar vara HELT accepterat konstigt nog!) så tycker jag ex gramanen är ett gott hjälpmedel om man testat allt annat. Den är en tillfällig hjälp och ist för att sitta å tjafsa å "slita" på hästen så får man den dit den ska gå och efter några gånger plockar man av den och då har hästen redan hajjat och är mer lättriden.
Sen finns det säkert dem som rider med graman varje dag och som sitter på avknäppta, bakåttänkande eller "på bogen" springande hästar men i min värld existerar inte ett sådant användande.

Nä, det förstår jag att du inte kan rida på banan varje gång du rider ut, jag tänkte nog mer att de gånger du ändå kör ett dressyrpass så korta ned det lite och rid sen ut ;)
Jag har väl bara aldrig fattat vitsen med tex graman, för mig känns det som ett sätt att lura sig själv att tro att hästen går i en bra form för att den kröker på nacken. Jag ser inget samband mellan att om man får ner och in m huvudet så får man automatiskt med sig bakkärran och ryggen. För mig blir det att börja i fel ända, och även om det kanske känns bättre till en början så har jag svårt att tro att det är rätt väg att gå.
Har någon annan provat att rida ut din häst? Har du ingen tränare du kan "lura" att sitta upp? Kan ju vara intressant att se vad som händer då?:)
Kanske handlar det bara om att du helt enkelt måste KRÄVA hans koncentration och bli mer aktiv i din ridning när du rider ut? Hoppas det löser sig på nått sätt i alla fall, det är ju så mkt roligare om man känner att dom jobbar i en bra form även när man rider ut.:)

Tycker som Cela - ALLA hjälptyglar går ut på att dra ner huvudet- antingen genom tryck i nacken eller tryck i munnen. Alla säjer i kör att man först rider igång motorn som sitter bak och sen kommer formen. Tycker det rimmar så dåligt med hjälptyglar. Sen finns väl risken med att så fort du tar i tygeln så viker hästen bara in nosen å sen e det kört. Mycket svårare att få ordning på det än på en häst som lär sig stjärnhimlen.

hehehe- man får vända det till något positivt . Vem kan skryta med en häst som kan peka ut Karlavagnen?!
Min går inte i form hela tiden, långt ifrån, inte så kul då men jag känner att det lossnar mer och mer och hon blir mer och mer ridbar. ( vill försvara mig med att hon mer e mindre stått hela vintern:angel:)

I så fall kan min häst hela vintergatan så högt upp som han är när han kör näsan i vädret! :p

Idag kom min nya dressyrsadel, Pfiff Amaretto, är SÅ sugen att provsitta den! Det får blir imorgon det. Var i Flyinge igår och kollade på bett, blev ett tredelat äggbett i mässing och ett träns med snabbspännen (också mässing) som ägaren lurade på mig. Och jag som redan beställt mitt Barnsbyträns som kommer när som helst. Det får bli nudlar och vatten resten av månaden!

Fint vare' iallafall och det kan man ju leva länge på!

nudlar å vatten var det ja... hade en hovis för många år sedan som sa att hästtjejer är inte kloka. Bara hästen har det bra så lever tjejerna med glädje på knäckebröd! Sant, då kan man ju sova gott! ( sover inte riktigt bra, måste ha ny sadel ...)

Måste bara berätta om min fina uteritt som jag och en kompis precis var ute på. När vi ridit halva rundan så träffar vi på min sons dagmamma som undrar varför jag var ute och red utan hjälm :eek: Jag hade bara mössan på mig :rofl: Ja vi fortsatte rida som vanligt och allt gick bra som väl var. Hur kan man glömma hjälmen? Och hur kunde min kompis missa det?

KL

nu har vi stött på lite nya problem. min envisa lilla ponny har bestämt sig för att han minsann inte alls vill ut och åka transport! suck. det är ren j*vlig envishet från hans sida, då han är inte är rädd för fem öre utan har satt ponnysidan till och bestämt sig.
vi har ju lastat en hel del gånger innan och han har åkt både vanlig transport och stoooor lastbil - inga problem.

:devil:

eftersom det här med lastningen har kommit så plötsligt, så har jag mina funderingar om det kan vara att han tror att jag ska lura ner han till Göteborg igen, nu när han är så glad över att vara hemma ;)

Så det blir till att lastträna massor nu, vill ju kunna åka på träningar och tävlingar snart!

Annars så har vi bokat tid för tränare nu, nästa tisdag rider vi över till grannen har ska på markarbeteslektion :)

åå är så glad i dag! i går köpte vi en transport! Inte ny, men ny för mig! ett Trane års 96!! för endast 4500!! kommer bilder på det, men det ska verkligen bli skönt med egen transport!!
Ska rida för tränare på Fredag, är redan nervös men det ska bli kul med!!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur