Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Låter bra! Provat tvådelat tränsbett på honom? Kanske kunde vara en idé. Jag rider också min på rakt bett ibland, men det får man inte tävla unghäst på hur som helst, så ska ni ut och tävla så kanske han borde vänja sig vid ett ledat bett innan det är dags?

*kl*

Idag satte jag igång min lite efter hans 1½-veckasvila. Tömkörde faktiskt vilket jag inte gjort sedan vi flyttade tillbaka. Dvs någon gång i december förra året. Vi började med att tömköra på olika spår i en av hagarna där det är ganska kulligt. Han lyssnade jättefint åt båda hållen och man märker att han koncentrerar sig mycket bättre nu. Fortf. svårare att svänga till höger då han helst inte vill sätta under sig inner bakben utan hellre skjuta ut vänsterbogen och flyta iväg utåt. Men jag gjorde som tränaren säger; Ledde med inner och lät ytter hänga fritt samtidigt som jag drog pisken på hans utsida för att markera att han är på väg åt fel håll. Sedan gick vi in på longervolten och travade i båda varven. Bra koncentration och lydighet. Höger varv är svårt där med då han gärna vill flyta ut på större volt (där det på denna volten går över i buskage som kanske inte är superbra att kuta runt i) Jag vill gärna ge stöd på yttertygeln i högervarvet för att få honom att ta det och låta innertygel vara relativt slapp, men gör jag det så vänder han iprincip utåt och går åt andra hållet. Jag kan liksom inte släppa innertömmen för då glider han iväg. Så jag får ta och ge i inner och låta ytter vara tills han söker sig mer neråt och tar yttertömmen, om bara för någon sekund.

Hur hade ni jobbat med problemet? Det är lättare i ridningen så till vida att jag kan korrigera med mina skänklar såklart. Men tömkörningen är ett bra sätt att öva det lite mer specifikt tycker jag. Han tar inte ytter och resultatet blir ju att hästen körs helt på innertygeln, på det sättet kommer han ju ännu mindre ta yttetömmen. Jag hade inte allt haft nått emot att han gick ställd utåt, men han vänder ju helt och hållet :p

Har funderat lite på att göra sidvärtesrörelser på töm och faktiskt peta till bakbenet lite med pisken så han aktiverar det och sätter det in under sig. Kanske kan få honom lite mer "medveten" om vart jag önskar att han sätter det.

Några tips?

Senast ändrad:

Låter bra! Provat tvådelat tränsbett på honom? Kanske kunde vara en idé. Jag rider också min på rakt bett ibland, men det får man inte tävla unghäst på hur som helst, så ska ni ut och tävla så kanske han borde vänja sig vid ett ledat bett innan det är dags?

ja han hade tvådelat innan de tredelade, och gick då bättre på de tredelade. men de va ett tag sen, så ska absolut pröva tvådelat igen :)
oj de hade jag faktiskt inte kollat upp än:o då blir det att pröva de ledade igen!

*raderat*

hittade att jag får använda rakt bett på tävling. i hoppning iaf, vilket är de enda aktuella de här året

Senast ändrad av en moderator:

jo det får man. I allafall i hoppning. Direkt kopierat från TR:

"För ungponnyer
(mellan 4-6 år) oavsett start i avdelning A eller B är endast vanligt tränsbett;
rakt, två delat, eller tredelat med mittersta länken rund, tränsbett med parerstänger,
tränsbett med fasta ringar, och galoppbett tillåtet."

Kanon ju! Kanske bara är dressyren man inte får ha rakt bett i då, vet att min tränare snackat nått om det och hon är ju 100% dressyrinriktad så. Gäller samma för storhäst som ponny? För sådana har jag inte ridit på mångamånga år ;)

kl

http://www.youtube.com/watch?v=oHIeY6QgpyM

Här kommer en liten film från vår tävlingsdebut idag ! Vi hoppade 90 och 1.00 m, filmen är från 1.00 m. Filmade 90 också men den vet jag inte om jag vågar lägga upp, Ninja tog hinder nr 1 (oxer) från fel håll när vi ändå hade vägarna förbi :crazy: så vi blev såklart uteslutna pga fel väg... Men hon var verkligen jätteduktig - hon är så enkel att hoppa med och hindren känns väldigt små med henne.

Nu väntar en tävling till nästa helg och sen några veckors semester.:)

*kl*

På Grotte, från idag. Tagen under uppvärmningen.

Jättedålig kvalité på bilderna :( men filmer kommer senare i veckan, batterierna i kameran dog precis när vi skulle börja filma och jobba lite hårdare.. Och gud hur jag sitter :eek: måste verkligen sträcka på mig ju..

*kl*

Jättedålig kvalité på bilderna :( men filmer kommer senare i veckan, batterierna i kameran dog precis när vi skulle börja filma och jobba lite hårdare.. Och gud hur jag sitter :eek: måste verkligen sträcka på mig ju..

Hihi det är ju det som är så bra när man få se det med egna ögon ;)

kl

Idag började jag med att rida Cesar lite i ridhuset, där han var lika duktig som vanligt. Sedan skrittade vi ut en liten runda efteråt, och även då skötte han sej utmärkt, trotts att sällskapet höll på och tittade och fjantade sej lite, han verkar inte vara sån som stressar upp sej i onödan :p

Nejmen det känns jättebra och kul att det fungerar så bra som det gör nu för tiden, peppar, peppar. Man kan inte tro att det är samma häst som för några månader sedan.

Imorse
27052512.jpg

27052507.jpg

Han börjar se stor ut!

Senast ändrad:

vilket ruggigt väder det ser ut att vara - hua ;) här har pållen gått naken i 3 veckor och i helgen har det varit över 20 grader i solen. pållarna ligger och njuter och sover i hagen varje dag :).

skönt att det går bra, och att ni kan börja rida lite mer ute. det ger ju så mkt att kunna göra det :)!

imorgon är det debutträning för nya tränaren. ska bli spännande!

Så skulle jag oxå gjort; jobba med sidvärts för att få honom att "trycka" sig emot den hand han inte vill ta stöd på. För att inte "ramla" åt det hållet så blir han liksom tvungen att söka stödet även om han inte hade tänkt det från början ;)

KL

Vad ni tävlar å grejjar! Jätteduktiga! blir så avis! själv vette katten vad jag sysslar med för tillfället, tar mig inte iväg nånstans :p
Och MYCKET skrivet! jisses! Jag har varit off ett tag i påsk så hade ju missat massor! Men som många kommenterat; den nya fyraåringen här i tråden som gick två konditionspass och två träningar plus nån mer runda bör fundera en gång till på upplägget. Visst kan man rida dem svettiga men tycker att de då bör få vila helt eller bara skrittas dagen efter. Och att påstå att hästen inte flåsar efter 10 min snabb "men arbetad" galopp på sandväg låter oxå helmysko. Men bra att vederbörande får sig en tankeställare och låter hästen ta det lugnare. Vila är minst lika viktigt som träning; både på unga (framförallt dem eftersom de växer) och även äldre (muskler bildas under vila)

Jag och min lilla kille har kommit igång ordentligt efter vilan nu och rider som vanligt. Dressyr i lördags och han var som en studsboll. *vårkänslor!!* Solen gassade och vi plumsade i lite lera på täkten men tillsist kunde han slappna av och koncentrera sig. Konstigt nog så rider jag mycket mycket bättre på en häst som slår bakut, springer iväg å har sig..??! Jag blir liksom mer fokuserad och rider helt enkelt bättre och tydligare. Fick till en grymt bra galopp! Han var jätteladdad men jag KRÄVDE samling och han vände sin ilska över att inte få rusa iväg till att verkligen ARBETA och gud så läcker han blev!! Hade verkligen ingenting i handen och jättesnygg form och rygg/bakbensverksamhet.
En stor eloge till honom (eller kanske mig själv hahahaha) att han inte sticker med mig! Han brallade rejält flera gånger och med tanke på att vår "ridbana" är på ca 7 hektar så gör han det otroligt bra som inte bara sticker iväg ut på vidderna!
Ha vilade söndag och måndag och i morse var vi ut på en travrunda med några hundra meter galopp. Han var lite för spänd för att jag skulle galoppera mer. Massor att titta på nu när all snö smält plus att tranor och svanar häckar här på täkterna runt omkring och de är gigantiska! och för ett himla liv... Men underbart att våren äntligen är här!

*kl*

Vår påskhelg i bilder:

Jo, jag har faktiskt ridit honom utomhus också =) Det finns tyvärr inget bildbevis på det.... än.. :D

Fredag, träning för instruktör:

traninggina0904.jpg

traninggina2.jpg

Måndag, första gång med vagn bakom:

FrasseVagn2.jpeg

FrasseVagn.jpeg

FrasseVagn1.jpeg

KL

pssst! hörrni; klicka på "Betygssätt tråden" längst uppe vid översta inlägget i den röda listen! Jag satte "excellent" :D

Dörren har dragit på sig en lättare hosta. suck. det har gått hosta i stallet nu ett tag, dock inte alla som drabbats så trodde han skulle klara sig, men icke sa nicke.
det här behöver vi inte, vi vill ju komma igång nu!

ingen feber, lite gult snor. är inte hängig och äter bra och är väldigt pigg. hoppas det går över snart!

jag blir på ett sätt väldigt stressad av den här tråden, när jag ser hur många som är ute och hopptävlar på höjder som 1 meter redan, lastar och åker iväg hitan och ditan och gör massor.
känns inte som vi kommer någonvart alls :(. det är alltid ngt som kommer ivägen.

Vi kan ju bilda klubb du och jag:( Jag har inte hoppat min sedan i december och har inte ridit för tränare sedan vi red för IA för evighet sen nu :crazy:
Visserligen har han vilat två veckor pga min krock men ändå. Känns som att vi står på samma ställe och stampar medan alla andra hästar hoppar en meter på tävlingar och rider dressyrstarter. Jag skulle ha lasttränat min men inte ens det har jag gjort! Vi kan fortfarande bara "samma" saker som vi kunde innan jul. Visserligen är allt lite stabilare och högersidan ger med sig nu för tiden men ändå; vi är långt i från nån en metersbana.

Jag har nog haft rätt dålig motivation också nu på senvintern. Känner nu efter hans vila när solen tittar fram och vägarna är mjuka och snön är borta att det är mycket roligare att rida igen! Nu längtar jag ut istället för att bara känna mig tvungen. Hade tänkt träna igår men Cilla hade slutat med måndagsträningarna för det strulade så mkt med ridhusbokningar osv:confused: så nu har vi INGEN att träna för om jag inte anlitar nån annan.

En tjej kommer och provrider Ambrosius på lördag. Vill hon inte ha honom så ska jag ta mig i kragen och ringa en dressyrtränare "runt hörnet" bara för att få ordning på torpet igen.

jag blir på ett sätt väldigt stressad av den här tråden, när jag ser hur många som är ute och hopptävlar på höjder som 1 meter redan, lastar och åker iväg hitan och ditan och gör massor.
känns inte som vi kommer någonvart alls :(. det är alltid ngt som kommer ivägen.

Visserligen lastar vi och kör 'hitan' o 'ditan', men vi har inte ens hoppat uppsuttet ännu... och vi har inte kommit ut i skogen själva ännu .. :cry:

Alla har vi våra ångester tydligen .. det blir nog bra i slutändan ändå skaru-se :laugh:

PS
Har ni sett att vår tråd har en massa fina stjärnor nu?! Det har den gjort sig väl förtjänt av! :)

Empress - ja det är ju som du säger. Om några år ligger alla nollfemmor på samma nivå skulle jag tro :)

Så duktiga ni är och så fint han går när du rider:) Vad var det nu för stam på honom igen, jag kommer inte ihåg?

Alla har ju olika krav och tempon. Klart man kan hatta runt med sin häst och göra allt på en gång men man MÅSTE ju inte. Tänk på att alla hästarna i tråden är 4 år och alltså borde ha ungefär 15 år till på sig att vara ridhästar :D Hoppar man inte iår så hoppa man nästa år. En 4-åring som jag hjälper till med har vi precis ridit in. Så ingen borde stressa eller få ångest :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama