Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Av någon anledning så är jag inte så stressad längre.

Jättebra!!! Man SKA inte vara stressad över en sådan sak som att ens 4-åring inte gör som dom andra 4-åringarna ;) Man ska ha roligt och vara glad över framstegen som dom gör! För det är ju trots allt det som är så fantastiskt roligt med unghästar, att man får visa dom alla nya saker och göra framsteg tillsammans! Och att framstegen kommer så tätt i början eftersom det är så mkt nytt som ska läras in.

Min andra häst är 7 i år och när jag köpte honom som 6-åring så accepterade han inte skänkeln, handen eller sätet och var bara riden i 3 gångarter runt fyrkantsspåret. Blev spänd och nervös om man bad om en snett igenom :p Det kan man kalla att vara "efter". Och även han har hunnit ifatt ganska bra nu :)

jag känner också lite press i denna tråden, men som du skriver ska man ju vara glad för framgångarna med dem istället..
Jag har inte ens hoppat min uppsutten än..
Men därimot kan jag rida ut på honom helt själv på de konstigaste vägarna man kan hitta! :p
Han lyssnar bra på mina hjälper och vi rider för tränare 2 gånger i månaden :banana:
men ändå vill man gärna hoppa och så, men någon meter blir det absoult inte för mig :eek: Är själv nöjg om vi kravlar oss över en blåbärshppning på 60 :D

anni0001: Du har så rätt så. :D Fast den kanske inte räknas eftersom det var en klubbtävling? Men jag lägger ut länken igen (utan lösen bara för er här inne) ;) Så be nice! :banana:

Ove går sin första LC:1 och kommer tvåa på typ 61%

Kramar från oss!!

Amenååh, vad imponerad jag blir! :bow: Ser kalasfint ut och grattis till andraplatsen!
Jag får fjärilar i magen bara av att se er tävlingsdebut... pust.. mina tävlingsnärver går tyvärr inte ihop med mina ambitioner....
(vill du komma till oss och debutera Frasse också.. :D )

Jag kanske kan få till en video för att ge dig modet att starta :D ;) Vi ska bara lära oss halt, gå bredvid dressyrstaket och galoppfattningar i båda varven först :p

Haha, jag ser fram emot den videon.. =)
Då min kuse redan kan gå brevid dressyrstaket, göra halt och fatta galopp åt båda håll är det bara jag som skall lära mig att göra detsamma... :crazy:
Jag har i ett svagt ögonblick lovat att starta i en inbjudanstävling i juni och är redan lättare illamående bara vid tanken... :o

Han är jättesnygg! Väldigt maskulin även om det fattas en hel del massa :) Å vilken galopp! *slurp* :p

Låter superskoj med Hubertusjakt; det är nog en tävlingsform som skulle passa mig som hand i handske! Fart och fläkt men under kontrollerade former så att man får sin häst att hoppa de hinder den ska hoppa osv och få vara ute i skog och natur! Spännande! Har dock inte hört talas om sådana här uppe; tror det är vanligare i söder?

Skillnaden är att min häst säkerligen är helt klar för att starta dressyr. Han skulle säkerligen glatt hoppa en hel bana på 80-90 cm oxå; det är bara matte som inte får tummen ur arslet.

Jag är inte SÅ stressad som det kanske låter ;) Jag tänker så här att både jag och häst ska kännas HELT redo för att åka på tävling. Om jag går runt och är jättenervös hur länge som helst och hästen inte har lämnat stallbacken på över en månad så ser jag inte det som någon anledning att åka iväg å tävla heller. Tävla ska jag göra för att det är roligt; Inte för att det är ett måste :) Så när vi kan hoppa en 90-bana i sömnen på träning; då ska vi tävla 90. När vi kan åka på en ny plats utan att brosus blir helt kocko i pallet så fort någon rör sig på läktaren; då kan vi starta dressyr.
Än så länge är bara själva träningspassen lagom mycket aktivitet för oss; både miljömässigt och ridmässigt; vi behöver inte så mkt mer utmaning än egentligen. För om han inte kan slappna av på träning; då kommer det INTE gå bra på en tävling heller. Och om han bara ska springa runt inne på tävlingsbanan och bli rädd för en massa saker så ger det ingen bra tävlingsdebut.

Visst, tävlingsmiljö hittar man ingen annanstans än på tävling. Men först och främst ska man ha klarat av delmålen innan anser jag :) Lika som med allt annat! Man hoppar inte hinder uppsuttet förrän hästen lyssnar på alla hjälper som den ska :)

Så duktiga ni är :) Man blir ju sugen på att träna dressyr när man ser det där. Vad är planen för din häst? Jag har för mig att jag läst att ni ska vara med på kvaliteten i höst?

På tal om kvaliten.. hur högt måste man hoppa om man ska hoppa uppsutten? För visst är det så att man kan visa löshoppning ifall man inte vill hoppa hästen under ryttare?

Jag och min tränare ska visa varsin (den hon har rider vi in just nu) och vi kom inte överens över lägsta höjd för uppsutten hoppning :p

har för mig det ligger på runt en meter plus minus några centimetrar.

kvalet till semin ligger ju på en meter.

Jadu, dom flesta kan nog tycka att det är konstigt, men Ove hade aldrig varit i det där ridhudet innan det där, aldrig sett ett dressyrstaket och defenetivt aldrig ett dommarbord. :D Men du såg ju vad upprörd han var? Vet inte vad jag har gjort för att han skulle bli så. :D

Amenååh, vad imponerad jag blir! :bow: Ser kalasfint ut och grattis till andraplatsen!
Jag får fjärilar i magen bara av att se er tävlingsdebut... pust.. mina tävlingsnärver går tyvärr inte ihop med mina ambitioner....
(vill du komma till oss och debutera Frasse också.. :D )

Tack så jättemycket! :) :bow:
Det bästa sättet att få lugnare tävlingsfjärilar är att tävla,tävla,tävla! :)
Så jag tycker nog att du sköter den debuten själv! :laugh:
Kram

Så duktiga ni är :) Man blir ju sugen på att träna dressyr när man ser det där. Vad är planen för din häst? Jag har för mig att jag läst att ni ska vara med på kvaliteten i höst?

Hihi, vad kul att höra. :bow: Ska hälsa det till Ove oxå, då blir han nog riktigt mallig! :D Japp, fast jag tänkte kvala på dressyrutagningarna (eller hoppas att vi kvalar rättare sagt). Känner att hopp-momentet kan vi vara utan. :)

Ni som tänkte visa på kvaliteten, det är bara uppsutten hoppning som är kvalificerande (om ni siktar på hoppningen dvs). Sedan kan du ju sikta på dressyren, men då måste ju hästen ändå hoppas (eller löshoppas) och då är lägsta höjden 90 cm (uppsuttet). Sedan kan du ju välja att inte visa den mer än just över 90. Löshoppningen vet jag inte hur högt det är.
Lite yrt men hoppas ni fattar. :D

Roligt att du å Sassiball gillade honom. Ja massan fattas på iaf 150 kg, men det kommer nog med tiden.
Tycker ni han ser "äckligt" smal ut? Jag är så hönsig så jag bekymrar mig ju för honom för minsta lilla viktnedgång. Han är ju stor ja, 173-174 i mankhöjd (175 i korshöjd just nu). Större lär han bli! Får snart starta "tråden för älgarna på Buke" ;)

Galoppen fick han 8 på vid 3-årstestet så ja, den är hans starka sida jämfört med traven, som ifs inte är jättedålig men inte riktigt lika bra. Skön att sitta ned i iallafall :bump:

Ja, hubertusjakt e superkul, borde väl finns i norrland också, eller? Ni har ju massor med mark att rida på!

Idag fyller Avalon 4 år, så nu ska jag ut med lite extra morötter till honom och så tar vi en skritt-tur i nya dressyrsadeln :love:

Inte äckligt smal; men han ser tunn ut. Men man måste ju titta på hela hästen; det syns ju att han har en del rygg- och rumpmuskler plus att pälsen är blank - då förstår man att han är välmående men kanske har svårt att lägga på sig. Visst skulle han behöva äta upp sig, men det är inte alltid det lättaste! Växer han dessutom så går ju mkt energi dit ist för att lägga på hull.

Eftersom min häst är en import så kan hon inte gå vidare ändå. Så jag ska bara visa för skojs skull :p

Men jag visar nog uppsutten ändå, det bör hon vara redo för efter sommaren.

Jag har ju t o m sett honom IRL tyckte han verkade godmodig och trevling. Han är verkligen lik grannens häst med samma pappa längre ner på vägen från ditt stall! Jag tycker inte han är smal alls, ska jag tycka något så är det så fall att han ska lite mer muskler på rumpan och och hals. (protein?)
Blev sugen på större häst när jag såg den härliga galoppen! Men,men , jag nöjer mig ändå med lillfisan....

Det var det jag menade med massa och att han inte ser "äckligt smal" ut; han ser just tunn ut, fattas lite muskler (dvs massa ) men revbenen syns ju inte :)

Ja man blir sugen på stor häst när man ser dem; men 175 är lite väl stort för mig som bara är 168 i strumplästen :p

KL

Piss jävla skit aprilväder!! Har varit strålande sol och allt har tinat och börjat på att torka i rasande fart. Men igår var det bara 2.8 plusgrader. Jag förstod att det skulle snöa. Jodå. Nu VRÄKER det ned lovikavantar och är nästan EN DECIMETER (!!) snö på backen!!
Mina stackars hästar som tappat all päls fick ha täcken på sig idag :(
Hade tänkt ha provridningen i paddock på lördag men nu tvivlar jag, kanske måste försöka få komma inomhus. Dessvärre vet inte provryttaren vilken tid hon kommer så jag kan inte boka nånting och det vore himla olyckligt att komma dit och så är det 7 andra hästar i ridhuset ; inte optimalt att provrida en unghäst. Dessutom första gången brosus har nån annan än mig på ryggen. Jaja. Det löser sig nog.

Igår tränade jag dressyr för min tränare!
Och det gick så himla bra!
Han gjorde allt han skulle, gick i väldigt fin form men gick ändå riktigt fram i gångarterna! Jag var så stolt!
Vilken känsla det var! Den känslan har jag aldrig kännt så! Där kunde man verkligen inte tro att han bara var 4 år!
Så himla kul! Nu ser jag bara fram emot nästa träning! Och jag som aldrig gillat dressyr! :P

*kl*

Oj vad ni rider! Och hoppar! Jag som inte kan något om hoppning är förundrad över alla debuter i 90 cm och 1 METER (!).:eek::D

Min lilla häst väntar och väntar på att få bli inriden, men det börjar närma sig nu. Hon har fått kompisar nu! Nu går hon i en hage med två valacker, ett busigt fullblod och en lugn och sansad 4-årig tinker. Jag tycker att hon är lugnare och att den värsta överskottsenergin nu är borta. Nu kan hon trava normalt utan att hela tiden gå i balanstrav och även galoppen är mer lösgjord, innan blev det bara race av det hela. (Longering, förstås.) Men hon har smalnat av en del av den extra motionen med fullblodet, och hon blir lite stressad när de andra hästarna tas ut för ridning. Men jag antar att hon vänjer sig. Det är nog första gången hon står i en flock där en del av medlemmarna försvinner ut på äventyr ibland!

Var ute på joggingtur med henne häromdagen, gick jättebra! Första längre turen hemifrån i ett skogsområde vi använder för uteritt där man kan möta hundar och joggare och stavgångare. Jobbigt bara när hon ska stanna och nosa på varje bajshög hon hittar. :o

KL

så äntligen, efter över 20 timmars lastträning under påskhelgen, så har han idag knallat in i transporten helt oberörd. :bow::D

idag behövde jag bara stå en halvtimme ungefär och sen bestämde han sig tydligen att det var dags att ge upp och gå in.
väl inne sattes han inte fast utan fick belöning i form av lite mat och så stod vi där nån minut, sen backade jag ut honom och så fick han gå ut till sina kompisar i hagen.

kommer nu att köra samma metod som idag, att lasta på morgonen innan han får gå ut i hagen (och kompisarna har givetvis redan fått gå ut).

så glad idag ;)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama