Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

tycker också det låter väldigt mycket för en 4-åring:S sj är jag nöjd med att pollen min flyttar för skänklen, gör fina tempoväxlingar och rättar galoppen när vi hoppar

Allt syftar ju till att stimulera och stärka, så att övergångarna blir bättre och hästen kommer upp från marken. Så länge hästen förstår vad man begär av den och tycker att livet är kul kan man leka fram rörelser som egentligen kommer lite längre fram i utbildningen.

*kl*

Måste bara berätta att det gick på första försöket. Alltså att få Frasse att knata in i transporten utan att jag gick före. :love:

Backade ut honom igen och testade en gång till, nemas problemas.
.... man tackar ....

:bow: :bow:

kl

I måndags tränade vi terräng första gången för säsongen. Hon tyckte det var roligt och gick klockrent på allt (vatten, upphopp med studs, stor stock m.m) förutom torrgraven. Hon såg ut såhär när hon bara skulle galoppera över den: :eek: Hihi fick över henne tillslut efter lite draghjälp och hon hoppade avslappnat över den i slutet.
27133081.jpg

27133083.jpg

reeeeejsa!:D
27133084.jpg

Imorgon ska jag rida första dressyrstarten också:D Det ska bli sjukt kul! Det har kliat i dressyrfingrarna kan jag säga;) Ska rida en L:C1 helt utan krav på hemmaplan och tanken är att hon bara ska få miljötränas. Att fatta vänstergalopp har blivit lite av våran akilles då hon bara skjuter ut höger bogen och sen har det satt sig i mitt psyke, så jag är lite oroad över det. Men whatever, blir det ingen vänstergalopp får vi väl skita i det då;)

Sen har vi anmält oss till en start på en hopptävling nästa helg, och sen till det roliga. Vi har anmält oss till en utställning! Ska bli sjukt kul då det är en av sveriges mest meriterade domare som ska döma. Kul att man kan få ett omdöme på hästen även om den är okänd. Åhh, ser sjukt mycket fram emot detta!

Baddy96: Lika duktiga som vanligt! Jag tror jag börjar bli lite kär i deci:love: Hon är underbart söt!

kl

donnan här har börjat brunsta, är lite sur och grinig när jag red idag, men det går väl snart över .

har även köpt ny sadel nu (äntligen) det blev en svart Tolga Futura. :D

Senast ändrad av en moderator:

Åh jag vill också hoppa naturhinder!! *grön av avund* :bump:
Men nu innan sommaren blir det ingenting av med det, min pålle måste få växa till sig lite först. Men när sommaren är över och det är träning som gäller igen då har jag så många planer så kalendern nästan spricker! Tömkörningskurs och unghästkurs på Flyinge, terrängträning, mera banhoppningsträning, mera dressyrträning, pay and jump och Hubertusjakt. Och så ska vi klämma in att åka til havet och galoppera också! :banana:

Idag tömkörde jag på ridbanan. Åter igen är vänstervarvet jättebra, han bär sig själv på yttertömmen och travar glatt på. Högervarvet är som vanligt svårare och han vill inte ställa igenom högersidan och därmed inte ta stöd på yttertömmen. Jag jobbade läääänge i skritt för att mjuka upp honom. Använde markbommar, 8-volter och serpentiner men så fort jag försöker stödja ytter och lätta inner så ställer han sig utåt och ibland byter han varv, utåt. Jag försökte avhjälpa detta med att hålla konstant stöd på yttertömmen och så krama innertygeln stötvis. Det funkade lite bättre och jag försökte allt vad jag kunde att inte bli stark och hängande i innertygeln - lättare sagt än gjort när det nästan bara blir den man styr med. Han protesterade några gånger i traven på öppna delen av volten när vi skulle svänga höger igen, då ville han hellre svänga vänster och protesterna blev lägre stegringar som jag snabbt korrigerade med pisken på utsidan av honom och ledande innerhand. Det där är bara billiga försök till att komma undan från hans sida. Till slut så ändrade jag den enkla fattningen av tömmarna på innertygeln till "hävstångsfattning" enbart på inner (hand -> översta ringen på jorden - bettring - sidoringen på jorden) och då gick det faktiskt mycket bättre!
Jag behövde då inte ta i inner alls nästan och han tog mkt bättre stöd på ytter.

Det är ju vänster sidan han inte vill sträcka ut och höger sidan han inte vill böja runt. I höger varv flyter han gärna ut på större och större volt, såklart eftersom det är i det varvet det är svårt att bära upp sig. Och jag vill ha det till att det är ytter bak (i detta fallet vänster bakben) som han inte vill sätta under sig ordentligt och därför flyter iväg. Kan det vara rätt? Vi har ju pratat om detta förut, annie0001 och jag, men jag minns inte riktigt vad vi kom fram till!

Tycker ni det är okej att sätta en "starkare" tömfattning på inner för att försöka få hästen att släppa till lite? Jag är väldigt mjuk i handen när jag har fattningen så, speciellt eftersom han då tar ytter mkt bättre. Inner håller jag då bara "kursen" med. Kanske blir han bättre om han får hjälp att gå i rätt form så han kan bygga lite muskler att orka gå i den formen även utan denna tömfattningen?

Rider ju bara ut i skogen nu och byter något ridpass i veckan mot tömkörning. Tycker det kan vara lagom för honom. Vill inte att han tappar dressyren helt eftersom vi annars bara rider rakt fram så det känns bra att få jobba lite "på tygeln" någon gång i veckan. Han har ju iallafall inte min vikt att kånka runt på då.

Låååångt det blev...

Senast ändrad:

Jag är ingen master på tömkörning, men om hästen inte böjer sig korrekt skulle jag snarare gå närmare hästen för att kunna använda handen vid skänkelläget för att hjälpa den med böjningen. Alternativt longera den på kort töm. Men jag är ju AR-inspirerad :D

Här går det inget vidare just nu. Jag red ut ensam på min herre i fredags, och han fick tuppjuck och drog hemåt i väldans fart. Jag åkte i backen och slog i huvudet lite lätt, vilket förmodligen utlöste en chock så att jag fortfarande har minnesluckor från vad som hände efteråt. Det var riktigt obehagligt att inte veta allt som hade hänt, mn mycket har kommit tillbaka nu. Jag har nog blivit för bortskämd md min förra unghäst, som man kunde lite på till 98 %, och tar för stora risker med den nya som fortfarande är rätt ouppfostrad ( han har t.x. aldrig förr lärt sig att backa, ens från marken...).

Så nu försöker jag intla amig själv att det är normalt att ugnhästar får tuppjuck, och att det inte är så klokt att rida ut ensam på en unghäst amn inte känner så bra... Men det ahr gått grymt bra att rida honom uppe på gården, och den slingan vi red har vi ridit förut, om än med sällskap.

Nu hra jag lite ont i axeln, så nöjer mig med att rida min gammelman ett par dagar. Sedan blir det skolning från marken på dn unga, och rida ut tillsammans med sällskap framöver.

Snälla Bukare, säg att det är normalt att de "tokar", och peppa mig lite! Jag känner mig lite sänkt efter fallet. :mad:

oj, det låter inte alls trevligt:S Själv är jag sådär lyckligt lottad att jag kan lita yill 98% på Decibell så jag kan faktiskt inte uttala mig om hur "normalt" det är med tuppguck. Men antar att det är en typ av test/trots och det kommer ju i perioder för nästan alla unghästar verkar det som.

För övrigt så skulle jag ha skrittat ut en sväng i det fina vädret igår men Decibell hade lyckats trampa av sig ena framskon, suck. Har en svag misstanke om att den ligger djupt nere i den lilla "ån" som rinner rakt genom hagen och som hästarna vadar igenom ett antal gånger per dag. Är inte så sugen på att dyka ner där och leta så jag får vackert vänta med att rida tills jag kan få tag på hovslagaren på måndag:(

Ser helt underbart kul ut! Var hittar man såna där banor i Skåne, t e x...?:confused:

Min pålla är sååå brunstig nu! Hon jagar den ena vallacken hela dagarna så han blir helt trött på henne. Men hon är inte stoig i hanteringen, men lite trött av all stimulans helt plötsligt. Skönt att hon är såpass snäll i alla fall trots brunsten.

På tal om onödiga inlägg:D:o

Jag vet EXAKT hur du känner efter att ha åkt rejält i backen, och oroa dig inte det minsta, det går över! Minns du i höstas när jag hade häste i ett annat stall och började så smått våga mig ut själv på honom över stubbåkrarna, vissa veckor hade jag närkontakt med stubben flera dagar i rad! Han flängde av mig med buller och bong sedan drog han revor med sadeln under magen och stigläderna yrandes kring öronen. Det var bara att ligga kvar och titta på honom tills han hade fått nog, sitta upp igen och låtsas som att det inte stört mig ett dugg.

Nu har jag inte åkt av en gång sedan november (peppar peppar) och han gör aldrig sådana groteska rodeobockningar som då, nu kan han skutta lite ibland för att det är kul att galoppera men det blir aldrig mer än så. Så misströsta inte, det lugnar sig igen. Rid ut med sällskap, olika rundor tills han är helt avslappnad rundan runt, sedan börja smått och rid en minitutur själv, så ni båda två får självförtroendet tillbaka.

Ang. tömkörningen så testade jag det där, gå nära nära och peta med pisken både i sidan och på bakbenet, gjorde ingen större skillnad. Ville ha tänket "från min pisk i sidan till ytter töm" som man kan ha i ridningen med skänkel och yttertygel. Som sagt gav det inte så mycket, sedan är jag inte världsbäst på att hålla ordning på alla grejer, skulle gärna haft en extrahand. Vilket kanske vore än idé att ha en medhjälpare som kan styra pisken när jag sköter tömmarna. Fler förslag?

Senast ändrad:

Skatteberga terrängbana tillexempel! Och där du bor har du inte allt för långt till Gärds heller ju...

Senast ändrad:

ush då det låter inget vidare, men som sagt det är normalt att de blir lite halvgalna i bland, pepper pepper så är min faktisk ganska lugn, och snäll, men jag har ju alltid ridit ut själv på min och i början var han rädd för allt och ingenting, men nu så ser man/vet man vad han är rädd för. och han är betydlig mycket lugnare att rida ut på i dag än vad han var förra våren! (då jag åkte av när han stegrade och tvärvände och bröt benet)
men hade jag varit du så hade jag ridit ut mer men ha någon med dej, kan räcka med att någon går lite före eller brevid, och då behöver du inte ha ridsällskap utan bara någon som promenrar brevid, så fick jag göra för det är inte lätt att få med någon som har häst, så då fick jag nöja mej med sambon som gick brevid, och det gick jättebra! Det värsta när man ramlar av är ju om man blir rädd, vilket jag faktist blev, men nu har det börjat försvinna! Men ut och på han igen! och ta med dej någon! låt det inte dröja förlänge förrens du sitter upp på honom! Jag håller på dej!! :bow:

cela - en så snygg häst du har:)

Jag tycker nog också att förvänd galopp lät lite väl avancerat för en fyraåring, dock har vi tränat på enkla galopp ombyten, kanske också lite onödigt egentligen, men det har fallit sig naturligt.

Nu ska min pålla få 3-4 veckors välförtjänt semester. Hon gick två felfria rundor idag i 90. 1.00 m klass. :laugh:

Meningen är att hon ska få 2-3 kortare viloperioder i sommar istället för en riktigt lång vila, då hon stod 8-9 veckor i vintras i sträck.

Hur lägger ni upp semestern för era fyraåringar?

:bow: tackar!
Angående byten så skiljer det ju om man menar "hoppbyten" eller "dressyrbyten". Hopphästarna måste ju "lära sig" byten mkt tidigare, och det är ju också en helt annan typ av byten, och det är väl därmed mer ok att börja tidigare.:)
Min får heller ingen lång sommarvila, hade oxå en lång vintervila på 2 månader, så planen är nog nån vecka här och var beroende på hur formen är.

Ok :)

Intressant att höra hur du (och fler hästägare givetvis) funderar kring vila i sommar, jag är lite orolig att jag går för fort fram med min pålla, samtidigt så har hon fått planerade viloperioder och det känns absolut inte som jag forcerat fram något.

:bow: tackar!
Angående byten så skiljer det ju om man menar "hoppbyten" eller "dressyrbyten". Hopphästarna måste ju "lära sig" byten mkt tidigare, och det är ju också en helt annan typ av byten, och det är väl därmed mer ok att börja tidigare.:)
Min får heller ingen lång sommarvila, hade oxå en lång vintervila på 2 månader, så planen är nog nån vecka här och var beroende på hur formen är.

Jag tror inte att det skiljer sig särskilt mycket i byteskvalitet på fyraåringarna för att de är dressyr- eller hopphästar. Det hänger mer på hur bra hästens galopp är. Om den är rund och bärig blir bytena bättre automatiskt.

*kl*

Spontana reaktioner på de nyaste inläggen i tråden...

Jag tycker att det är okej att göra rörelser m.m. ibland om hästen har lätt för dem men det där låter för avancerat för en 4-åring. Men det är mest för att jag i stort sett aldrig (bortsett från reitpferde-hästarna på bundeschampionat) har träffat på en häst som varit tillräckligt balanserad för att utföra dem korrekt. Jag sitter inte och gör allt det där i mängder med mina äldre heller och då går dem ändå MSV. Tränar man dem rätt från grunden så kommer de naturligt sen.

4-åringen ska kunna flytta för skänkel, göra halt och korrekta övergångar, byta i hoppningen och göra stadiga tempoväxlingar.

Min reds våren + sommaren som 3-åring och fick sedan vila i 3 månader innan jag köpte henne. Hon har vilat 1 vecka åt gången, 2 gånger nu p.g.a. hovbölder och ska ridas hela sommaren med ca 2 veckors semester. Efter championatet (alt. kvaliten) så drar jag av skorna och skickar henne på lösdrift i ungefär 2 månader.

*kl*

Smyger in i den här tråden med en fråga. Har blivit erbjuden att låna en 05:a i höst, skall vara född redan i januari. Det jag undrar är ungefär hur hårt man kan rida en sådan häst? Hur ofta? Hur långa pass? Hoppning? :confused:

Jag har själv en 07:a och är fortfarande inne på nivån aktivering två gånger i veckan. ;)

Oerhört tacksam för svar! :bow:

*kl*

Spontana reaktioner på de nyaste inläggen i tråden...

Jag tycker att det är okej att göra rörelser m.m. ibland om hästen har lätt för dem men det där låter för avancerat för en 4-åring. Men det är mest för att jag i stort sett aldrig (bortsett från reitpferde-hästarna på bundeschampionat) har träffat på en häst som varit tillräckligt balanserad för att utföra dem korrekt.

Min kan vad han ska kunna, i övrigt används skolor (mycket svag böjning förstås) för rakriktningen. Det har fungerat bra, han känns rak och fin nu, och det är avgörande för balansen och musklandet i övrigt. Jag är säker på att det är betydligt mer slitage att rida runt på en unghäst som inte är rak och snedbelastar. Han har alltid haft lätt för att byta, man sitter bara om så byter han, så det är liksom ingen större grej. Det är bra att börja tidigt om hästarna är med på noterna, men det är ju ingen tävling. Grand prixryttarna börjar i det lilla att förbereda piaff och passage i samma stund som de sitter upp, praktiskt taget, genom långsamma övergångar på rakt spår. Det sliter inte.

Jag sitter inte och gör allt det där i mängder med mina äldre heller och då går dem ändå MSV. Tränar man dem rätt från grunden så kommer de naturligt sen.

Jag sitter verkligen inte och nöter i mängder, skulle inte göra på någon häst. Så det där tar jag inte åt mig av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur