Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

jag har börjat blogga lite smått, ni får gärna kika in min blogg och säga vad ni tycker om utformningen :laugh:
www.durito.se

bloggen handlar om Dörren och resten av familjens hästar, gården och allt som ska byggas där i sommar osv :).

Du kan vara lugn precis som anni säger. När vi rider till heden så blir det ibland ganska långa rundor eftersom man ska ta sig dit och hem också. Så länge man ger dem vilopauser i form av skritt utan krav på nån form så är det ju inga problem. Min blir också svettig varje ridpass, fast under sadel och på bringan. Och dessutom kan min kuta sig svettig i hagen bara för skoj skull. Då rider jag ändå när jag kommer, det är ju hans "problem". Har man energi till att tramsa i hagen så kan man nog orka rida ut en sväng också :P

puh det är så skönt att ha den här tråden! :laugh: då kan man fråga konstiga frågor utan att någon tycker att man är knäpp ;)
Man får alltid så bra och kloka svar från er bukare!

Roligt!! Och vad superavis jag blir på BADKARET! Jag vill oxå ha ett sånt ju!! men de är ju snuskigt dyra i vanliga fall men 2000 kr är ju NADA! Köp ett till o skicka till mig!! *skratt*

Katarina - ja jag kan bara hålla med! Här kan man ventilera alla tankar utan att bli påhoppad! Tom GRAMAN kan man diskutera :D

KL
Min pålle vilade igår och idag ska vi ut i skogen igen med NSVn och Michaela :)

Har ju glömt att berätta en rätt viktig sak. Många var upprörda över min rätt brutala hantering av Brosus när han vägrade gå in i stallet och attackerade mig. Kan berätta att nu för tiden kan jag hämta honom i hagen mitt på dagen utan sura miner, han kommer direkt, och han knatar in i stallet utan att ens blinka fast än kompisen står kvar i hagen.
På stallgången kan han skrapa lite ibland med en framhov när han stått ett tag (rastlös) men jag behöver inte bli arg på honom. Borstar jag under magen så kan han lyfta lite på bakbenen och piska med svansen men det beror väl på att han är lite kittlig skulle jag tro.
Så ja. Ibland måste man ta i med hårdhandskarna när inget annat fungerar. Dock bör man ha känsla för exakt när och hur hårt man ska "ta i".

ja du har så rätt! man måste läsa av situationen! En sådan häst som din behöver en stark ledare, annars tar den över! Och en 500 kg klump som bestämmer är det nog ingen som vill ha! Dessutom är det en häst som inte är gjord av porslin! Kolla hur hästarna beteer sig i hagen mot varandra! är det en som inte fattar ja då kan den åka på ordentligt med däng!
Uppmanar inte folk att slå sina hästar i tid och otid, men man måste göra det när hästen är så pass stöddig som din var. Själv skulle jag nog inte behöva ta i med hårdhanskarna på min, han är ganska så snäll, men skulle det behövas så skulle jag inte tveka!
Bra jobbat annie! Nu har du ju en häst som vet vart gränsen går, och i dag så verkar han inte vara svår i hanteringen :banana:

Ja men visst är det ett kap :love:. Längtar bara tills huset mitt är byggt och jag får börja använda det ;)

Jag tycker inte alls du gjorde fel så som du gjorde, utan är utav samma åsikter som dig. :)
Hästarna behöver veta vart gränserna går, en ouppfostrad häst kan lätt bli en farlig häst.

Annars så dör jag av tristess av att inte få rida :cry:. När vi precis kommit igång så går han och blir förkyld.
Skulle haft hoppträning igår ju, som i måndags flyttades fram till på fredag morgon men nu tror jag inte att det kommer att gå...

grejen är att senaste dagarna så har han hostat i prinicp ingenting, utan det enda jag har hört honom är när jag själv har gått med honom i grimskaft och sen sprungit med honom, första stegen i trav har han hostat en gång. sen inget mer.
snoret är i princip borta och är nästan genomskinligt nu...

men jag vågar inte anstränga honom för tidigt... :(

Precis :) Han är jättemysig idag att hantera och snäll! Han var jättesnäll när han flyttade till mig oxå men då hade han varit tuktad av en dominant hingst under många månader. Men när Zingo flyttade till oss så ändrade Brosus sig, han såg då sin chans att bossa den lille. Och sen testade han helt enkelt mina gränser oxå när han märkte att HAN kunde bossa och inte bara BLI bossad.
Nu fick han dock lära sig att så gör man inte så idag är han himla gosig å snäll! Älskar att stå å bli kliad i pannan med nosryggen mot min mage , sänker huvudet direkt och bara står så läääänge! underbart! När han var som värst vågade man knappt stå nära honom ifall han skulle få för sig att ta en smakbit ;)

Detta är den andra hästen i mitt liv som varit så "skarp". Har hanterat mååååånga djur innan som varit helt normala, snälla men lite ouppfostrade som funkar med vanlig hantering. Men ibland kommer dessa små speciella individer och trots att man får ta i dem rejält så känns det lite extra härligt att se samma häst stå med huvudet i ens famn och bara gosa :)

*kl*

Uppdatering från mig o Grotte. :)

Tränade idag ute på täkten, så skönt när det inte är löst där längre utan man vågar rida på lite utan att hästen ska halka iväg eller sjunka ner i marken.

Vi tränade mest övergångar skritt-trav och trav-galopp med enkla hjälper. Inga problem. Grotte lyssnar så bra, är så himla härlig att rida nu. :)

Vi planerar att snart åka till Cilla (unghästtränare) o träna lite, måste bara fixa transport först och filmkamera. Filmkameran är ett måste :D

Dessutom kanske, bara kanske Grotte får sällskap i sommar i form av 4 (!!) unghästar som jag ska rida in. Puh, mycket jobb men kul ska det bli :D Grotte går just nu med två gamlingar som inte vill leka hela tiden, så han tycker det är lite tråkigt tror jag..

Här kommer iaf två busgalopp-bilder på lilla Grotte..

Synd att denna blev så mörk bara, och dålig kvalité för jag gillade den.

Tjoho, här går det undan ;)

Här kommer en liten update:

Det går bara bättre och bättre med Ella.
Hon har haft en liten testningsperiod och stegrat, småbockat när man har ridit. Men har nu blivit mer tuff på henne och även ridit henne mer dagar i veckan så det har resulterat att hon blivit mycket lugnare och snällare att rida. Har även skaffat mig en medryttare nu som haft henne några gånger, och det funkar superbra! :D

Igår var jag i Strömsholm på en Pay and Jump, 70 cm.
Vi gick felfritt och hon var jättecool. Hann dessutom bara hoppa fram på två hinder och knappt galoppera henne någonting på framridningen pga att dom var sena med banbygget och att en kille ramlade av på framridningen. Men det var inga problem alls!! :) Så nu ska jag hoppa 1Maj 80cm sen blir det väl någon 90 cm någon gång här snart. Satsar på att starta Lokalt 90 till sommaren..

Här kommer en film när jag rider lite. Passade på att låna banan och rida lite när man ändå var där :angel: haha!
http://www.youtube.com/watch?v=WPEDEZATsuQ

Kul att läsa era bloggar! Och att din häst var efter Mackay det visste jag inte. Fast jag borde kanske listat ut det med tanke på hans färg ..
Såg också bilden som wikipedia lagt in föreställande en häst på tygeln. :D

Mina hästar går nu i sin SOMMARHAGE !! och betar gräs dagarna i ända. De är överlyckliga såklart och äter mest hela tiden, lite bus blir det också. De går ute mellan 7 på morgonen till ca 19 på kvällen.

Men det är alldeles för mycket gräs för ett halvblod och en ponny... Ninja kommer bli enorm i omfång :p

visst är det härligt med vår?

våra går nu ute i en vinterhage som inte använts i vinter så det finns mkt att plocka med och äta, visst har det inte kommit upp sådär jättemkt men det ´är så pass mkt att dom går med mulen i backen hela dagarna :D

min har gått utan täcke nu i över en månad (gick täckad hela vintern, halvklippt).
går era utan täcke?

dom går just nu ute mellan 9-20 men hoppas kunna gå ut på bete snart :).

Jag är ju mammaledig så jag har lagt in extra täckesservice på mina pållar (eller bara den ena är ju min).

När jag tar den dagliga promenaden med barnvagnen runt middagstid så tar jag av täckena, sen går de utan hela eftermiddagen. Jag bor ju på den blåsiga västkusten så ofta är det kallt i vinden även om solen är framme.

Hade jag jobbat heltid så hade de nog fått gå med täcke någon vecka till, det är rätt kallt på morgonen fortfarande.

Cilla är bra :p

Vad är det för ungdjur då får hem? Tar du betalt för att rida in dem eller gör du det för skoj skull? Nyfiken vettu! :p

KL

Är SÅ stolt över min lillkille! Var ute och red med TVÅ nsv igår; den unga tjejen o hennes mamma har en varsin. De båda är kallblodstravare så brosus hängde knappt med i traven så vi fick galoppjobba en hel del. Var ute i dryga timmen i vårsolen och brosus skötte sig exemplariskt! När vi skulle galoppera allihopa var jag lite orolig för "kontrollen" då jag förstod att deras nsv inte direkt skulle gå lugnt. Mkt riktigt, de fräste i väg i FULL galopp (!!) Men brosus lyssnade jättefint och visst studsade han lite o bytte galopp om vartannat och låg på; men han stack inte och han brallade inte en enda gång! Vi galopperade rätt långa sträckor och han ville så gärna få springa ikapp sina kompisar men jag vägrar låta honom dra iväg så vi höll oss i arbetsgalopp. Det är ju rätt faschinerande egentligen att de kan lyssna så pass bra när de är så unga och så många lockelser plus att polarna försvinner ur sikt! Hade jag varit häst skulle jag bara dra järnet liksom :p NSVarna var lite mer okontrollerade, fanns bara ett tempo och det var fullt ös ;)

Men han vägrade hoppa över den där översvämmade bäcken denna gång oxå trots att de andra redan gått över. Jag fick sitta av och då tog han ett megabautasprång över :D

När vi kom hem till mig så ville han inte lämna sina nya vänner; men då gnäggade lilla Zingo uppe i våg hage och brosus svarade och började genast skritta hem i rask takt och "glömde" de andra :p

Han är SÅ duktig!! På söndag ska vi hoppa :)

Mina har oxå gått utan täcke länge nu Skönt! De har varit utan täcke stora delar av vintern oxå eftersom de haft vinterpäls båda två men nu är de helt nakna :) Får täcke om det ösregnar förstås för det är lite kallt i luften å lilla brosus är lite frusen av sig ;)

Här blir det nog inget betessläpp förrän juni :( haft så himla mkt snö i vinter så då tar det tid innan det börjar växa. I fjol släppte vi i mitten på maj! Då fanns det MASSA gräs.

Min har gått utan täcke nu i ca 2 veckor ungefär. Hon är halvklippt så över länden och ryggen har hon ju fortfarande päls så då är det ingen fara anser jag. Märker att pälsen blir mycket bättre utav att hon går naken!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt