Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Kl.

Idag har jag hopptränat med Cesar för första gången. Det var mest arbete över bommar. Men hoppade några språng på ett räcke och en oxer. Cesar skötte sej hur bra som helst, jag är en väldigt stolt matte nu. Vi var 4 st i gruppen, så bara det att gå bland flera andra hästar var ett steg framåt för (eftersom han lätt har stressat upp sej tidigare) Sedan hade dom även varit och fixat bevattningen innan, så det var lite fläckar på ridhusbottnen och väggarna, och alla hästarna tyckte det var jätteäckligt förutom Cesar som inte brydde sej.

Haha alla blev väldigt häpna när dom fick se honom hoppa: men vilken teknik, och vilket sug han har mot hindrerna! :eek: Och min tränare tyckte att det var en väldigt fin häst och att han verkade vara positiv och okomplicerad, haha hon ville ta med honom hem.

Det kändes verkligen jättekul idag, vilken häst jag har :love:

Lite rolig sak som hände för några dagar sedan måste jag även berätta om, det är några arbetare som sätter upp nya staket till hagarna, så hade dom gått förbi Cesar och Nypons hage, stannat och sagt:

Dom - Oj, oj det var en gammal häst
T - vilken menar ni
Dom - pekar på Cesar* Den där, den måste vara jättegammal
T - Nej det är stallets yngsta häst
Dom - Men han är ju så grå! :eek:

:rofl:

Ja från och med nu kommer jag ha snören i grimman. Jag har litat på panikhakarna eftersom de alltid löst ut i "onödan" hemma tycker jag. Brukar räcka med att han knycker med huvudet lite för häftigt på gången för att de ska lossna. men inte på klubben :( Hade kunnat sluta riktigt illa. Tyckte att han var lite stel idag men det kan mkt väl bero på träningsvärk oxå pga helgens styrkepass. Ska iaf få vila idag och skritta en sväng i morgon tänkte jag.

Glömde ju berätta att vi tog säsongens första duschar i helgen oxå. Först i lördags och sen igår efter hoppasset fick han duscha när han kom hem. I trädgårdsslangen :D
På lördagen hoppade han runt runt å öschade men jag har som metod att bara fortsätta spruta ända tills de accepterar vattnet och står stilla och han insåg att "striden" var förlorad och att det var rätt gosigt att duscha när solen gassade o han var svettig och smutsig av alla lerbad under våren.
Igår dansade han runt lite medan jag drog fram slangen men när jag väl började duscha så stod han fint. Han stampar hårt i backen med bakbenen och "sparkar" lite när vattnet rinner längs insidan av låren och det ser så roligt ut :D :D

Athena - Min är oxå överbyggd! *jippie!!* Dock blir sadeln inte så bra när han är i växtperiod; ryggen svankar mer när han blir överbyggd bak vilket innebär att sadeln blir för rak. Men har en padd under nu så jag tycker ändock att trycket fördelas rätt ok.

Åh, fler som duschar! Jag duschade min, för andra gången i hans liv, i slangen efter lördagens dressyrpass (han har ju duschat massor med gånger i spolspiltan i förra stallet men där har man ju väggar att hålla hnm i schack med. Svårare ute när man är själv och både ska hålla och duscha). Han såg först skeptisk ut till slangen som låg och sprutade vatten på marken. Och när jag lyfte den mot honom så skyggade han. Men så fort han fick vatten på sig och förstod vad det var frågan om så stod han stilla så fint. Jag gör precis som du, sprutar tills jag ä klar, utan att bry mig om hans skuttande. Det funkar bäst!

Sedan gick han raka vägen ut i hagen och rullade sig i den torra sanden :grin:

Idag tänkte jag rida ut en sväng och sedan i ridhuset på onsdag. Läste förresten i vår bibel (Utbildning av den unga hästen) om oliksidighet hos unghästar. Där va många bra tips och bland annat gjorde de så som jag gjorde i tömkörningen - hade hävstång på inner och enkelfattning på ytter. De nämde också att unghästen gärna vänder, precis som min, och vad man skulle göra då. De stod att det bästa i ridningen var just att ställa utåt tills hästen tar den tygeln... så det ska jag prova! Och så en metod vid longering som bygger på att man har inspänningstygel med gummiring på ytter i högervarvet och så hävstång på inner, precis som i tömkörningen.

Så, nu är det sista spurten att öva innan betessläpp! Lillasyster ska ut på fredag på vårt ungsto-bete. Skönt med en box mindre att mocka!

ååå jag längtar oxå till betessläpp! Det är så varmt o skönt å hästarna vill knappt gå in på kvällen men så länge de måste fodras med kraftfoder så får de komma in på nätterna.
Dock ska min fortsätta att ridas under sommaren med undantag för nån kortare vila.

Har inte läst den där boken, får leta reda på den nånstans å läsa jag med :) Alltid bra med nya inputs och inspiration!
På "hoppträningen" i söndags kom jag in samtidigt som FT_ryttares mamma galopperade runt på en femåring och skuttade över lite hinder; sådant är oxå inspirerande - ridning ska vara ROLIGT och inte bara superdubperprestation med tävling i sikte :) Vi skojade om att hon kunde ta högerstolparna medan jag tar vänsterstolparna (när brosus bensin tog slut så smet han ut åt vänster i serien å hennes åt höger :p )
Sen hoppade FT_ryttare upp och då blir man oxå inspirerad då hon rider så himla fint :)

Det verkar nästan bara vara min som ska vila i sommar. Å andra sidan så vilade han inte så mycket i vinter. 6 veckor ungefär. Och så nu 1,5 vecka över påsken.

Han behöver ju vilan och betet mer än de flesta här ifs... tänkte släppa honom nu på maj-gräset som är kraftigast, och sedan ha koll efter midsommar ifall jag behöver ta in honom eller om han klarar sig ett tag till. Däremot kommer jag ha sjuk abstinens efter honom när han är ute :cry: Ser ju honom från stallet men det kommer vara skittråkigt att inte kunna rida. Dock är Athena ju mitt "nya" projekt, och det ska bli roligt!

Längtar till sensommaren när man börjar igen och på nått sätt är de lite mer "häst" då tycker jag. Man kan kräva lite mer och rida som om de vore lite mer färdiga på något sätt... och förhoppningsvis så är detta sista gången min herre skjuter i höjden ordentligt. Sedan förväntar jag mig massa, massa och MER massa!

Ja jag vill passa på att rida när det är sommar och vädret är skönt. Sen i november då det är stenhårt och kolmörkt blandat med regn, is och snö så får hästarna vila en månad då ist. Min är ju dock väldigt fin i hullet och är krallig så det räcker så han behöver inte beta på den nivån som din behöver :) Alla är ju olika :) Min kommer rulla fram om han bara ska vila i sommar :D (Fast det kommer han göra ändå :p)

Hej.

Nu har jag och Darlica varit iväg på vår allra första privatlektion. Åhhh vad hon var duktig. Min tränare som aldrig sett hästen sa att hon var mycket positivt överraskad efter vårt pass med tanke på hur lite riden hon är :laugh:
Hon sa att jag minsann hade en riktig liten pärla till häst.
Hon var så himla duktig. Jag har själv aldrig ridit en enda privatlektion i hela mitt liv, och antalet ridlektioner är räkningsbara på två händer ;) Jag har alltså ganska lång tid i sadeln som skogsluffare hihi Men hon tyckte att min position och inverkan var klandringsfri... Så himla skoj att höra. Visst finns det att jobba på saker så klart, men inget akut.
Jag har dock haft lite problem att få henne att släppa genom ryggen när jag ridit själv, men med lite hjälp från marken så gick det kanon :idea:
Jag är så lycklig över att ha denna lilla häst.

Ser så enormt fram emot nästa helg när vi ska iväg igen :D

Som vanligt så följer jag er alla i tysthet och det är intressant att läsa era tankar och hur det går för er.

Nu står inte jag längre som ägare till två 05.or utan nu är det bara Flisan som är kvar. Picasso har idag flyttat till sitt nya hem, och jag är övertygad om att han kommer få det toppen där. Han har inte flyttat långt ifrån mig så jag har möjlighet att följa honom här framöver. Det ska bli spännande och se vad det blir av honom då jag tror mycket på honom i framtiden. Lite tomt blir det, men det är ändå skönt att nu kunna fokusera bara på Flisan.
Hon har förövrigt haft en ganska tuff helg med intensiv dressyr träning både fredag och lördag. Det var första gången jag red lektion för någon med henne och det var riktigt kul att få lite nya infallsvinklar. Tränaren tyckte iaf. mycket om henne och vågade påstå att hon har fina möjligheter på championaten i höst. Dock är det ju lååååångt kvar än, och jag får nästan lite panik över att vi ligger så långt efter, speciellt när jag läser hur långt ni alla andra har hunnit komma med era! Ja dessa två träningsdagar behövde nog både jag och Flisan då det kännts som om vi har fastnat lite i ridningen. Nu fick jag hjälp och tips över hur vi ska gå vidare.
Här har ni två kort som togs innan andra passet. Jag har även en film som jag ska försöka få upp men återkommer eventuellt med den. Jag blev dock förfärad över hur j**la illa jag sitter, allt det här unghästridandet har gjort att jag helt har tappat min bålstabilitet. Plötsligt sitter jag som en säck potatis och det ser ut som om jag cyklar runt, så nu ska det bli skärpning här framöver!
Lgenheten24-25april09047.jpg

Lgenheten24-25april09044.jpg

såååå underbart vacker:love: helt fantastisk!!

*kl*
Jag gör precis som Smulan och följer er alla utan att skriva något men nu kan jag väl uppdatera lite oxå. Var på dressyrträning idag efter att lillan har haft vila helt från ridning i 2 veckor och från arbete helt och hållet i en dryg vecka, hon har tömkörts och longerats ett par gånger i veckan nu. Oj så fin hon var idag, underbara galoppfattningar när jag satt kvar och väntade ut henne:o... Är så stolt över henne. Är sugen på att åka och rida en blåbärshoppning i helgen på klubben men kan inte bestämma höjd. Hon är ju rätt tittig när det kommer till kritan så frågan är om man bara ska försöka ta sig runt en 50 cm till en början.ö Om det funkar bra kanske men kan försöka sig på en 70 cm:are oxå:laugh:... vad tror ni om det upplägget?? Eller ska jag våga hoppa en 70 på en gång??

*kl*

Det blev ingen ridning idag trots att jag va så pepp hela dagen. Avalon dröp av svett när han kom in efter ett antal race i hagen så jag bestämde mig för att låta honom vila.

Däremot hände en annan inte allt för festlig sak i stallet idag...
Jag har ju tidigare berättat om stallägarens man som är rätt störd emellanåt med ett temperament som inte är att leka med. Det var ju delvis pga honom som jag flyttade Avalon när han var nykastrerad och fortf. hingstig.
Idag tog han och hans fru in min åring och hennes jämnåriga kompis från hagen. Flera gånger de 2 senaste veckorna har dem, speciellt den som inte är min, stannat ca 30 meter från stallet och vägrat gå in. Ibland reser hon sig också men inte denna gången.
Hon bara konitar och vägrar flytta sig. Jag står då på gödselstacken och ser hur han backar henne kanske 5-10 meter genom att trycka henne på bogen. Väl klar med det vill hon inte gå fram igen och han backar henne igen, hårdare och mer irriterat för varje gång...
När jag kommer ut på andra sidan stallet har han backat in henne halvt i buskagen och rycker upprepade gånger i grimman så att hästen står med huvudet uppe i skyn med ögon som golfbollar. Och för att få ut sin frustration orentligt så slår han henne rakt i huvudet med grimskaftet. Breve står hans fru med min åring, tittar ner i marken och vågar inte säga åt honom att sluta.

Då fick jag nog! Ut ur stallet och ner till vägen för att rädda lilla hästen. Jag sa att när han var så arg så han inte kunde tänka klart så var det bättre jag tog in henne och att slå på en sån liten som inte förstår är inte särskilt lämpligt. Då skrek han åt mig att jag skulle gå där ifrån och inte lägga mig i, och när jag sa att jag inte bara kunde stå och se på så sa han åt mig att då kunde jag ju gå någon annanstans!
När vi sedan kom in så slängde han in henne i boxen utan att stänga dörren och när jag sa att han kunde åtminstonde stänga så hon inte gick ut så skrek han att det fick hon gärna göra för honom, det sket han i.

Sedan fick jag en utskällning av hans fru som alltid måste visa sig på hans sida eftersom hon inte vågar annat. Hon sa att det gjorde inget att man slog henne, hon var bara dum som inte lydde och hon fattade visst vad vi menade. Och eftersom hästar ibland bråkar i hagen så kunde det vi gjorde henne inte vara så ont eller farligt. Jag sa att oavsett så var det inte deras problem att lära henne lyda utan hennes ägares (som är en av mina bästa vänner) och att om det hade varit min åring de hade gått på så hade jag inte uppskattat den behandlingen.

Jag blir så arg så jag kokar! Dumma jävla människor! Först efteråt så funderade jag på om jag överreagerade, men efter en stund så tänkte jag att nä, man gör inte så mot en häst, speciellt inte en bebis!! Och sen kan han få vara hur sur han vill på mig, det skiter jag i. Lite civilkurage för fan!

Ägaren till den andra åringen ringde upp stallägarna senare för att prata om vad som hänt, och då hävdar de att det inte finns nåt problem alls och har aldrig funnits. Det enda problemet var att jag och hennes man var ovänner nu för att jag överreagerat!!! Fy fan säger jag bara...

Lite pepp tack, jag behöver det! :crazy:

Senast ändrad:

Det är ju väldigt jobbigt med att stå i just kollektivstall med unghästar, då alla har sin syn på hästhantering. Och ofta i kollektivstall så är det olika människor som tar in varje dag, vilket gör att unghästen då inte riktigt vet vad den får och inte, eftersom alla gör olika. När då en unghäst kommer in i en "trots/test-period" och testar vad den verkligen kan och inte kan göra, då kan detta bli farligt.

jag såg ett sådant exemplar i göteborg, där en åring visade exakt samma beteende som du berättar fast den stegrade sig högt och viftade med frambenen mot den som gick med den. från att tidigare varit en väldigt snäll häst... jag vill inte riktigt skriva här hur det gick sedan men då hände ju då detta med att alla gör på sitt sätt, och lilla åringen blev bara ännu mer förvirrad och frustrerad.

Inte sagt att det är så hos er, att olika människor tar in varje dag, men en unghäst som börjar resa sig måste man ju visa att det beteendet inte tillåts... och då vill man ju själv, som ägare, göra det på sitt sätt (just för att det inte ska bli som i ditt fall att det sker på ett sätt man inte vill) eftersom det är man själv som kommer ha hand om hästen i många år till.
Ett felsteg av oss i hanteringen av en sån liten häst kan ju få förödande konsekvenser.. :(

Jag vet inte vad jag ville säga riktigt med detta svammel men just hur oerhört svårt det är att ha unghäst i kollektivstall där alla gör olika. Jag skulle inte vilja att någon felbehandlade min åring.... Men som en häst som börjar stegra mot människor när den ska in från hagen är inget man gullar bort för att den är "bebis".
Svårt det där, hur man ska göra..
Det är ju ägarens ansvar att se till att hästen är uppfostrad, inackorderingar ska inte behöva göra det. Men då ska ju inte heller inackorderingarna behöva gå med en häst som stegrar sig.

Men jag skulle aldrig gjort så som du beskrev att dom gjorde i det där fallet :(.. att slå åringen i ansiktet och backa den massa meter för att den inte vill gå fram känns inte som rätt sätt...

Jag tycker du gjorde helt rätt!! :bow: Fler borde vara såpass modiga att de vågar säga till när de tycker att något är fel.

Du gjorde HELT rätt!! :bow: Många står bara och ser på i det tysta och snackar sen skit bakom ryggen på den som betett sig illa. Man SKA säga ifrån när djur misshandlas eller vansköts, det är mer "olagligt" att inte säga nått alls o bara stå å glo.
INGEN åring mår bättre av att man slår den i huvudet för att den inte vill gå in. Inte en enda! Ingen mår hellre bättre av att backas in i buskage och bli uppskrämd!

Om det nu är så att åringen är trotsig och busig så ska ägaren själv ta tag i denna bit och uppfostra den på korrekt sätt; och rätt sätt kan knappast vara att slå den i huvudet med ett grimskaft :devil:

Prata med ägarinnan om beteendet som åringen har så att hon oxå inser allvaret i det hela och tar tag i detta så att andra inte behöver ta dusterna med HENNES häst. Även om det är menat att andra ska ta in så får hon kanske se till att ta sig till stallet varje eftermiddag å ta in sin egen häst så att den "lär sig veta hut" :p

Idioter finns det gott om! Tur att hästarna har sådana som dej Athena! STÅ PÅ DEJ!! :banana:

+anni001 åh vad ni är gulliga! :laugh: Ja hon har äntligen börjat bli riktigt snygg i kroppen, men det har tagit tid! När jag fick hem henne i oktober så såg hon ut som en 2-årig travare, med yttepytte hals, smal men bukig, kantig och inte en muskel så långt ögat nådde. Men nu har det verkligen hänt grejjer, den fula ankungen har börjat förvandlas till en svan! :love: Filmen lär dröjja då min dator vägrar acceptera den, så måste vänta till sambon kommer hem från Norge i nästa vecka. :mad:

Min ser mest ut som en nordsvensk *skratt*
Måste försöka få till en bild på honom uppställd ute lika som dina bilder, då "ser" man dem bättre.
Har försökt fota honom i hagen men där ser han bedrövlig ut med sin grova nacke när han bara står å hänger; när han dock spänner upp sig så blir han lite snyggare :p
Försöker jaga på dem i hagen för lite showtrav men de tycker bara att jag är knäpp som smackar å springer runt runt och vevar med armarna. Och enda bilden man får är två häströvar som travar iväg lite lojt :D

Roligt att din fina pålla gjort sån utveckling!

*kl*

Idag fick jag med mig mamma ut som filmare ;) Och så typiskt att idag var en dålig dag för min del, hästen gick okej men jag red verkligen som en kratta.
Jag kollar ner, underskänklarna försöker flyga tror jag och det ser väldigt ostadigt ut. :crazy: Jag brukar faktiskt inte rida så dåligt, det kändes okej när jag satt av men inte mer. Grotte däremot gick bra, det var enbart ryttarmissar hela tiden. :(

Här är filmen. Varsågoda att kommentera :angel:

KL

Hur ser ett ungefärligt veckoschema ut för era hästar? Försöker ni aktivera varje dag? Ungefär hur länge brukar ni rida?
Jag har ju fått hem min nollfemma, men nu vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen på bästa sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama