Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Ingen fara med intensiva ridpass nån gång ibland :) Så länge det inte är varje dag så är det ju helt ok :) Jag red dressyr förra lördagen, ett jobbigt pass eftersom han aldrig någonsin jobbat så bra som då, och sen hoppade vi på söndagen men slutade, precis som du säger, medan han tyckte det var skoj och hade ork kvar. När det går som bäst ska man sluta :D Sen har han vilat tre dagar.
Hade tänkt rida igår men fick ingen barnvakt. Jobbar hemifrån idag å tänker ta en tur mitt på dagen ist. På söndag blir det ridhus igen.

Så fint han går och du rider honom verkligen bra :)

När jag ser filmen så slås jag plötsligt av varför jag har lite svårt för dressyrtränare överlag -De har ju så fruktansvärt gnällig, pipig röst de flesta av dem :p Jag fick sår i öronen så jag fick stänga av ljudet haha.

Nu måste jag bli lite peppad!!!!!! Idag när jag red Decibell funkade ingenting överhuvudtaget! Var på hoppträning och det var första träningen utomhus och första gången Decibell hoppade på 3 veckor. Och det gick verkligen så dåligt! Kändes jättebra när jag red fram men ville inte alls hoppa! Hoppade en del fina språng men efter ett tag tjurade hon ihop totalt och tillslut fick vi avbryta träningen. Hon var iof väldigt brunstig men brukar inte göra såhär för det! Tur att kiropraktorn ska känna igenom henne på måndag, kan kanske vara så att "nåt sitter lite fel".
känner mig värdelös och framförallt hjälplös just nu, suck. Tror det även kan vara så att det blivit lite för höga krav på Decibell från min/tränarens sida och hon kanske har pressats lite för hårt. Det är något som jag helt klart tar på mig och nästa träning ska jag prata med min tränare och säga att vi BARA VILL HOPPA RIKTIGT SMÅ OCH LÄTTA HINDER utan "krussiduller". måste få tillbaka självfötroendet...

var bara tvungen att skriva av mig lite, har sån ångest....:(

Det bästa med hästar är att de är enormt förlåtande! Låt henne vila två veckor, ställ av henne helt och låt henne "glömma" allt som hänt och skett och låt henne smälta alla tävlingar och träningar. Brunst, pälssättning, tillväxtperioder och hård träning kan göra vilken underbar häst som helst lite knasig.

Att de börjar krångla kan vara ett tecken på att det är lite för mkt uppe i huvudet eller att kroppen är lite trött. Det är så lätt att bara ställa av dem ett par veckor och testa igen ist för att fortsätta pressa = ännu mer negativt IFALL det inte lossnar. Låter man dem vila så VET man att det inte är pga trötthet.
Fortsätter hon bråka så backa ett steg, låt henne - som du säger - hoppa enkla små hinder. Ni har Måååååånga år på er att hoppa mer avancerat o höjder.

Ingen fara å färde! De har ju sina "perioder" oxå :p :) Hon kommer snart rätta till sig igen, helt övertygad! men som sagt, kanske en vila vore på sin plats? :)

Skulle ut å galoppa i onsdags men fick ingen barnvakt vilket innebar att Brosus fick vila i tre dagar så jag skulle ut i går med andra ord. Han var helt galen:eek: Het som en jäkla dåre! Skritta gick bra. Trav blev balanstrav med höööööögt huvud = noll kontakt m munnen. Galopp - jag mitt dumarsel ville testa ändå o höll på att åka i backe direkt på fläcken:cool: Han bara galopperade o brummade samtidigt och galopperade på stället, kastade sig och BRALLADE. Jag visste att det inte skulle sluta väl så jag skrittade hem och red på "banan" istället :crazy:
Gick kanonfint :D

Men sen trampade han av sig en sko i hagen. Idag fick vi hålla till på täkten men nu var han normal så det blev galoppjobb idag ist. Får se hur jag gör i morgon, hovis kunde kanske komma. På söndag hade jag tänkt dra in honom till klubben igen.

låte henne vila ett tag som annie skriver, min har just nu vilat en vecka efter träningen i lördags då en del poletter trillade ner hos både honom och mej.
Kanske har haft för höga krav? Funkar det inte med vilan, så backa ett par steg och som du skriver få tillbaks självförtroendet! Så ska du se att det löser sig! Uppdatera gärna hur det går!

*kl*

Jag försöker rida min busunge ungefr 3-4 dagar i veckan. Inte alltid det funkar men tömkör om jag inte hinner rida så hon iaf får jobba och springa av sig lite bus:).

Igår var vi och startade en lite blåbärshoppning på klubben red 60 och 70 cm. Hon var oerhört okoncentrerad på hindren i första klassen. glömde bort att galoppera bla haha... men vi kom runt med ett stopp på första hindret, ett stillastående språng på andra och ett nedslag på sista som var en grind. Hon har aldrig sett en grin innan så att hon hoppade jämfota var jag inte förvånad över. I 70 däremot hade hon fattat lite mer vad det hela gick ut på, hon glömde bort sig ett par gånger under tiden med att titta på publik och en så vansinnigt snygg kille i hagen brevid:cool:(e man brunstig så e man), men nollade gjorde hon!! Så stolt över henne å hon var grymt stolt över sin rosett oxå..

frstarosetten.jpg

kramas-1.jpg

frstarosetten2.jpg

pusspminstjrna.jpg

ursäkta bildbomben:o

Han e jättefin!
Något jag tänkte på var att du ser ut att sitta lite stolsits och att dina armbågar och handleder är väldigt breda/långt ut från kroppen. Men det kanske finns någon avsikt med det hela. Men tjusig o stadig pålle!

Jag hamnar i stolssits ibland, hade lite för korta stigläder dagen till ära och det blev inte direkt bättre. Armbågarna är så dumt. :devil: Hehe. Dom ska inte vara sådär.. Suck. Men jag kämpar på med att radera bort det där. :) Att jag har lite bredare handställning tycker jag är bra på unghästar, dom får lixom lite stöd av det tycker jag. :)

sassiball + cela: Tack så jättemycket :bow:

Igår red jag och pappa ut och skrittade, så otroligt härligt. Pappa fick låna gamleman och jag red lillen. :D Gamleman är bara 8 år men så sjukt snäll.

*kl*

Idag hade vi hoppträning och jag har 30 minuters film på kameran nu! Någon som vill se? ;)

Måste bara lägga över den enligt alla konstens regler och sedan klippa bort lite där de andra två ekipagen är med. Avalon hoppade fint men grinade ihop lite i slutet. Hoppade iallafall på voltspår och det klarade han fint när han förståd konceptet. Han var dock inte så framåt som han brukar och det var han inte igår på heden heller så nu tänkte jag låta honom vila några dagar. Han är inte den man brukar behöva driva fram men lite så har det varit nu. Han kanske är lite vårtrött eller så har han växtvärk.

Det är svårt när de helt plötsligt inte vill mer från att språnget innan ha gått hur fint som helst tycker jag. För då kan man inte sluta "i tid". Man vill ju få ett fint sistasprång men när man själv inte tycker man hoppat så mycket så han borde vara trött och han tar hindret fint så har man lite svårt att förstå vad som hände när han i nästa övning inte ens vill gå fram.

Men men, jag är ändå nöjd även om det inte var vår bästa gång. Och som sagt, lite vila ska han få i veckan.
Filmen kommer snart!

*kl*
Gud denna tråd hade jag het glömt bort :o Ser ut att gå jätte bra för alla här. För mig och Tibbe har det tyvär stått stilla, han blev ju sparkad på hasen i november så fick då stå, blev röntgad och friskförklarad dan innan nyår så va då pepp på komma igång, men dan efter tog min pappa livet av sig så kom tyvär i en svacka och orkade inte ta upp ridningen :( Där efter har Tibbe haft feber och små sår och matte fick kasta sig av en häst på extra jobbet så skadade ryggen för snart 2 månader sedan men är ännu inte bra >_> men ska få hem en bomlös sadel nästa vecka så tänkte då börja rida igång honom och har vi tur kanske vi tävlar redan den 30: onde, då bara i en skritt & trav tävling så det är väldigt lätt för hästarna. Lite bilder på trollet kan jag slänga in iaf. Tycker han har klarat hålla hull och muskler bra för att ha stått så länge.

27307526.jpg

27307525.jpg

27329679.jpg

27329680.jpg

Ja då har vi ytterliggare en tråd till samlingen :)

Min häst har blivit tre nu..:)
Började sitta på henne i januari, gjorde en paus.
Flera veckors tid bara tagit små rundor i skogen övat skänklar och ledande tygel.
Första gången idag gjorde jag en galoppfattning och hon förstod direkt, så duktig var hon.
Hon kommer bli en kanomhäst i framtiden..:) när hon lärt sig mer..
Den hästen överträffar alltid mig och sig sjäv..:)
Lycka till alla där ute:)

*kl*

Min tjej har långsamt börjat växa i sin kropp och har hittat en del trav nu!
Galoppen är fortfarande ganska svår på ridbana, men riktigt fin ute i skogen.

Vi är en bit efter, och det återstår att se om vi hinner komma i fas till kvalitets men gör vi inte det så gör vi inte!
Vi har MÅNGA år framför oss att träna och tävla på, så det är ingen brådska!

Hon är fortfarande supersnäll, men har fått ett annat driv och glöd nu när kroppen börjar hänga med bättre. Jättetrevlig att rida, mjuk och ridbar och rörlig.
Matte måste dock lära sig sitta i den stora traven, jag är inte riktigt van vid den storleken och rörligheten i steget så att säga! :o ;)

27348902.jpg

27350703.jpg

För er som inte minns är hon efter Rubinrot, UE: Gauguin de Lully. Ren dressyrstam.

Men... vad säger man?! Vilken period du gått igenom :( många många styrkekramar till dej!!

Athena - det är en fin balansgång m unga djur. När jag hoppade förra lördagen så hoppade han hela serien på fyra hinder en gång och gjorde det kalasbra och då gav vi oss direkt istället för att sträva efter två bra omgångar... hade ju hoppat några vändor innan på färre hinder.
Och det är OBLIGATORISKT att lägga upp film om man har :D

Min har vilat idag. Ska rida dressyr hemma i morgon eller dra till ridhus beroende på om jag får med mig nån då han fortfarande är lite labil att lasta.

Sommarvärme i helgen!! Jisses så hett det varit!! hoppas det vill komma värme i sommar oxå så det inte bara blir det här...

?? Endera hittade du till fel tråd eller så skrev du fel siffra ;) Våra är fyra nu :p :D:D

Mm vet. Men vi hoppar bara enkelhinder än så länge och då ger man sig kanske inte efter att ha fått två bra språng, tyvärr. Och han kan dumma sig ibland en eller två gånger och tredje gången komma jättefint. Så han testar nog helt enkelt om man kan komma undan. Men är han väl rids mot hindret så bjuder han fint, det är snarare vägen dit som är lite krokig ibland. Vi jobbar på det :)

Film kommer!

KL

idag sover våra ute första natten :). har inte gått ute på betet ännu men gick in i en vinterhage (eller ja den är 4 hektar stor) som dom inte gått i på ngn vecka så det har kommit upp en del gräs där :).
där ska dom få gå några dagar och hoppas på att i veckan ta ner dom till sommarhagarna.

hostan ger sig inte! han hostar inte mkt men den är kvar... ska ringa vet. på måndag. den här förkylningen har ju gått hos alla hästarna i stallet och dom har varit snoriga och hostat lite olika länge, vissa bara 1 vecka andra 4 veckor.. ingen har haft feber utan det är bara en "lätt" förkylning.

nu har han hostat i 3 veckor snart... suck!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama