Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Vad kul att det går framåt både för dig och för andra här i tråden ! Och hoppfilmen ska bli kul att se :)

Jag har precis börjat rida Ninja igen efter en kortare sommarvila. Hon fick bara två veckors vila nu så att hon inte tappar kondis nu inför tävlingar o dyl så får hon fler kortare viloperioder sen istället.

Började med en uteritt med hagkompisen i söndags, red en ny runda förbi en flock shettisar som givetvis var livsfarliga :eek:

Hon gjorde både piaff o passage o diverse skolor ovan mark innan vi var förbi, tror inte jag vågar rida förbi där fler gånger tyvärr. Känns som om skaderisken är för stor när man har ett stort staket (nät) på ena sidan och en shettisflock på andra...

Måndagen fick hon vila och igårkväll så satte jag upp en liten studsserie med 3 meter mellan. Hon var jätteduktig så jag är så nöjd så. Nu börjar nästa projekt - få tag i en dressyrtränare !

får kanske ställa samma fråga under hanteringsforumet - risken är att bli bombarderad med div suspekta repsvingarmetoder förklarade av självutnämnda proffs :D

Skulle vilja ha din Eva här!!

nu har jag en billig häst till salu :devil:
Skulle rida ut själv i går på en väg som vi har ridit massa gånger innan men med sällskap. På denna vägen är det ganska många läskigheter att gå förbi blans annat en bom mitt på en skogsväg så man får rida vid sidan av och det är verkligen trångt! får lägga fram benet för att inte fastna i bommen, längre fram så kommer man till en bro där det rinner en å under, då ligger det hinder där som gör att man inte kan åka förbi med bil, men vid ena kanten så ligger ett lågt järnräcke som man med häst tar sig över..
detta gick bra och allt var frid och fröjd, hästen var på tårna och lite hoppig men inget mer. Sen kommer man till en större väg som man måste rida på ca 200 meter för att komma in på skogsvägar igen. när jag är på halva sträckan så kommer det en traktor med något som verkligen släpar efter. Jag känner att Dacke nästan exploderar under mig och väljer att hoppa av, men precis när traktorn ska åka förbi får han panik, kastar sig snett framåt mot mig och jag ramlar omkull å ner i diket, och Dacke springer som tur är åt det håll vi kom i från, sprang inte så långt utan stannar å käkar gräs vid kanten :grin:
jag tar honom i gen och ledar han ner till skogsvägen, hoppar på och han sköter sig ok resten av rundan..
Det roliga var ju bara att i slutet av rundan möter vi en stor lastbil, och hästf-n rent ut sagt är inte det minsta rädd.. även fast lastbilen pyser när den åkt förbi..
Dessa djur, de går inte att förstå sig på.. Men som tur är gick det bra.
ska longera idag å rida i morgon så att han får arbeta lite, han har så otroligt mycket överskottsenergi..

*kl*

Jag ska iväg och hoppelihoppa för tränare ikväll. Ska bli kul att se om hon är bättre än förra gången, hon har vilat 2 veckor därimellan pga hovböld och efter det så har galoppen verkligen lossnat för henne. Nu kan hon galoppera (hyfsat) balaserat och byta rent i båda varven :)

Ja, de där får man akta sig för ;) Dessutom kan man läsa hur mkt som helst om hur man borde göra, men det är mycket skönare att ha någon kunnig på plats som kan ge en direkta direktiv när det inte går som man tänkt.

Du borde få träffa Eva när ni är i Skåne i sommar, har nog aldrig träffat en lugnare person med så mycket tålamod någonsin.

Haha, kul förresten att alla som på något sätt hjälper mig med mina hästar vad gäller träning heter Eva :)

Katarina_dacke: Sånna dagar har min med. Vi har en stig från stallet som slingrar sig mellan hage och skog, den är smal och har ett litet trappsteg inne i skogen innan man kommer ut på andra sidan. Där e ofta mycket geggamojja när det regnat. Min går hur fint som helst där med sällskap, men är vi själva så måste vi först ta oss ner för det lilla trappsteget/nerhoppet och det kan ta många minuter. Sedan ska vi över något som inte ens är en bäck, snarare ett vattenstråk och det är minst lika läskigt så då måste vi stå där några minuter till och gärna vända några gånger också. Jag är bara enveten och vänder tillbaka honom åt samma håll. Han får stå och titta men inte vända. Sedan lägger jag till lite driv och efter några försök brukar vi lyckas.

oj vilken tur att det gick bra! min skräck är att ramla av/tappa hästen när man är långt hemifrån :o... har som tur är aldrig gjort det än *peppar peppar*.

Dörren ska få massage ikväll :laugh: . Det kommer en tjej som min mamma har haft kontakt med (hon är ju ET) som går massörutbildning som vill ha hästar att öva på, så vi tackar och tar emot :bow: bara att öva på tack :D.

Hostan är så gott som över och vi skrittar igång nu, äntligen :).
Och lastningen går bättre och bättre! Nu övar vi på att gå in smalt istället för brett, så att man enklare kan öva att stänga en bom bakom honom och stänga luckan. står han brett måste man ju fälla upp luckan utan att han har ngt bakom rumpan, vilket känns onödigt riskfullt när lastningen äntligen har börjat gå bra.
Han går nu in i transporten direkt i princip :love:, men man får locka med havre. Men jag är ändå stolt över honom och efter alla dessa otaliga timmar med träning så ska det nog snart bli en lättlastad pålle utav denna med!

Idag var jag hos euqiterapeuten med Decibell. Mest för att kolla så att allt var som det skulle, har upplevt henne lite sned sista tiden och lite stel i högersidan. Hon hade en liiiiiten låsning i nacken och var något ojämnt musklad men annars helt felfri. Kändes väldigt skönt.

Underbart när det är som det ska.
Jag hade oxå ute ET igår med en låsning i tredje halskotan som hon lyckades släppa på hoppas jag. Hon gick även igenom all min utrustning (sadel, träns och alla bett) å vi kom fram till att sadeln behöver stoppas om för att passa henne lite bättre. Tack och lov kommer en sadelmakaren till klubben imorgon så jag ska åka dit med häst och sadel då så får hon stoppa om den på plats:bump:... ska bli underbart med en riktigt välpassande sadel igen. Har kännt det sista att någon inte är riktigt bra med den. Om en månad får jag väl se om jag kan prova ut en dressyrsadel oxå, fast jag ska kika lite i min ensamhet imorgon på det de har med sig dit för försäljning:laugh:.
Vi tömkörde lite igår undertiden också för att se hur hon rörde sig och kolla vad som hände när vi höjde eller sänkte bettet ett hål. Jösses så fin hon var är så stolt över min lilla goding att hon var såååå cool trots att det blåste halvstorm där ute:love:

usch vilket väder! inte alls sugen på att rida idag och det tror jag inte lilltjejen är heller. Men det är bara att släpa sig ut och ta på sig en massa regnkläder, "måste" rida idag:P

Har också varit ute och härjat i blåsten/regnet. I underbara Skåne regnar det underifrån från sidan som ni vet. Tog en skritt-tur bara för att få bort lite träningsvärk.

*kl*

Grotte busade idag med min gammelfarbror, jag var ute då och skulle kolla till dom och hade som tur var med mig mobilkameran ;)

Grotte: Är det detta som menas med lång-låg form tro?! :D

och så lite trav.. :D

Med träningen går det bra, Grotte ska snart iväg till tränare (Cilla) och så har vi börjat jobba mer med galoppen. Bilder och ev film kommer till veckan :)

ja usch, det här vädret är verkligen inte kul. Samtidigt så är det nog ganska välbehövligt med lite regn med tanke på hur varmt och torrt det har varit nu ett tag. Lite retligt var det dock idag för 10 minuter efter att jag och Decibell kommit hem från vår ridtur (alldeles genomblöta!) så slutade det regna och nu skiner till och med solen!

Då har jag äntligen köpt min -05

Det ska bli så roligt och nervöst, jag längtar tills han kommer.....
Hoppas att jag får vara här hos er och fråga lite.

Vilka fina bilder! Supertjusiga!

Jag ska ev oxå träna för cilla nästa vecka om jag får barnvakt och en tid hos henne :) Ska du till Västansjö eller kommer hon till er?

Här står allt stilla. Ingen hovis. Måste ringa i morgon. Blir irriterad för varje gång säger han att han ska ringa tillbaka när han är på väg mot mina trakter; men han ringer Aldrig! Det är alltid jag som måste ringa och "tjata" o det gillar jag inte. Det är ju HAN som ska vilja ha kunder.

Vilka fina bilder! Supertjusiga!

Jag ska ev oxå träna för cilla nästa vecka om jag får barnvakt och en tid hos henne :) Ska du till Västansjö eller kommer hon till er?

Tack! Jag är faktiskt rätt nöjd med dom :)

Åh, ska du? Kul! Jag vet inte om jag åker dit eller om hon kommer hit, har ingen egen transport ännu trots att jag sagt att jag ska köpa en i flera år :angel: så jag måste isåfall hyra en. Dessutom har bilf*n gått sönder så den ska in på lagning igen (för typ sjätte gången i år!!). Men jag ska ringa och prata med henne, har ganska nära till västansjö så vi får se :)

KL

Idag har min häst hoppat med ryttare för första gången. Han var så duktig! Tittade inte någonting och skuttade glatt över allt som kom i hans väg. Vi har ju löshoppat honom 1.30, men jag är ändå förvånad över hur bra det gick :love:

min har också precis hoppat med ryttare för första gången. :bump:

Jag var hos min grabb idag, helt underbart att få sitta på honom igen... han är ännu underbarare än i höstas. mer stabil och så.
Men vilket lååååååååååååååångt steg han har i jämförelse med min andalusies -symaskintrav

Det är ju bara mindre än 3veckor sen han satte sigång efter vintervilan som han haft sen han ställdes i höstas efter 2mån ridning.

fick inga bilder när jag red men fotade lite när beridaren red honom
trav
http://joizmeds.mittspejs.se/P1964030#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1964031#body

galopp
http://joizmeds.mittspejs.se/P1964032

(kommentarer om form-inte form, högform, sadelläget eller sånt behövs inte skrivas)

ja dessa djur, jag kan tacka någon däruppe att han inte sprang på stora vägen hem där det går mycket tung trafik!!
Men han gjorde mig nöjd i dag iafall! var och longerade lite och han lyssnade så bra! och var riktigt lugn och fin och hade en bra form och en faktiskt ganska så stabil galopp! Imorgon ska jag rida å då vill jag ha uppehåll! inte kul att behöva rida i ridhuset.. Får se om han är billig eller dyr i morgon ;)

Jättesnygg häst! Hur länge ska han vara hos beridaren? Vad har du för planer för honom framöver?

KL

Jag har äntligen fått fatt i en dressyrtränare :) På onsdag i nästa vecka ska vi träna, ska bli jättespännande! Det tråkiga är bara att jag ska lämna in dressyrsadeln på omstoppning på måndag så jag får ju rida i hoppsadeln men men, det är ju inte hela världen.

Jag ska rida för Cathrine Henriksson, har ridit för henne ett par gånger tidigare men med en annan häst och tycker hon är både duktig och trevlig. Dessutom använder man mikrofon under ridpasset så man slipper en dressyrtränare som står och skriker :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama