Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

*kl*

Idag satt jag på Tibbe för första gången sedan november. Gud vad spänd jag va :p han stod som ett ljus medans matte fegade som bara den :p Har ju igentligen ridförbud då min rygg skulle inte tycka om en avtrillning :o Men som sagt så har jag världens snällaste häst, vi skrittade dock bara några varv på gårdsplanen, testade lite om han glömt det lilla vi gjort innan. Men lyssnade ganska så bra, får han att backa utan att ta i tyglarna fasst han va lite spänd. Imorron tänkte jag att vi ska ta lillrundan den tar nog knappt 10 min i skritt :p Men är så glad att vi är igång igen. Barfota bak och grukmeja har gjort susen för honom :D

Hej o Välkommen! Trevlig pålla! ser lugn å snäll ut :)

(( Men ha HJÄLM på vid longering *ajabaja säger mamma Anni* ;) ))

kul att du är tillbaka i tråden igen :laugh:

gurkmeja säger du? min mamma är återförsäljare av gurkmeja (och nypon, msm och allt möjligt...) och det är verkligen hur bra som helst. vi använder det mkt till hästarna men även till oss själva :bow:

på vilket sätt känner du att det har gett effekt till Tibbe? hur länge har han ätit kuren? *nyfiken*

Nej jag tror inte det skulle vara några problem. Med tanke på hur kul han tyckte det var att skutta upp och ned för sandbanken igår så skulle han nog gilla det :) Har dock inte fått svar från arrangörerna ang. priser och tider samt platser kvar så jag vet inte hur det blir. Anmälningstiden går ut idag så..
I annat fall ska jag hoppa lite fler gånger på vår lilla terrängbana innan sommarsläppet.

Ikväll kan jag fortf. inte bestämma om jag ska rida eller tömköra. Men det lutar åt tömkörning med tanke på att vi hoppade igår. Det är nog bättre att träna dressyr nästa måndag el. tisdag då vi normalt hoppar på lördagar. Så kan han vila en dag emellan.

I morse dog min volvo mitt på motorvägen mellan Malmö och Lund. Och till på köpet precis där det är vägarbete! Slutade med bärgningsbil och hela kalaset. KUL!
Så, nu kan dagen bara bli bättre...

Tack :D kändes helt underbart att sitta på honom igen :p
han har fått det nu i 2 veckor, innan tog han kortare steg med h.bak, han fick en spark över hasen på det benet i höstas, men röntgen visade inget. Men nu rör han sig hur fint som helst efter gurkmeja + barfota bak :D

hihi hon ser så söt ut din lilla plutta! hon liksom kollar ner på hindret när hon är över det :D, verkar väldigt positiv!

*kl*

Igår fick Grotte följa med som handhäst, det tyckte han var roligt. :D
Idag fick han vila och imorgon ska vi jobba lite på täkten tänkte jag.

Satt dock o funderade lite på om jag skulle låna hem/ev köpa en 05:a nu i sommar, utbilda o träna lite i både dressyr och hoppning. Jag är så sjukt sugen på att rida stor häst nu så det finns inte. Ridit ponny sen i juni förra året och visst är det jättekul att rida ponny men jag saknar lite att rida en riktigt stor, grov häst (på ung 170-175 cm i mkh).. Så nu ska jag kika på lite annonser, se om jag hittar någon trevlig pålle. :)

tack så mycket:D hahaha, ja hon måste ju ha koll på hindret så det inte hoppar upp och biter henne. Är (och kommer säkert alltid att vara) väldigt misstänksam mot bommar/hinder så det är nog därför hon "kollar" på hindrena i sprången:P
Nu blir det en "riktig" tävling om 2 veckor och sen är det en lååång sommarvila som gäller:D

*kl*

Skulle ju träna idag men min pålle kom in från hagen med en något svullen bakkota så det blev bara en promenad bort till ridhuset istället för att betala för lektionen jag inte kunde rida. Surt! :mad:

Han var lite svullen och varm men bara på framsidan så jag lindade med BoT. Ingen smärta vid tryck och ingen hälta så han reder sig nog till imorgon. Men jag tyckte ändå det verkade onödigt att träna med det.

Har fått över filmen nu på datorn men min movie maker vill inte öppna filen av någon anledning. Får be sambon om hjälp imorgon, han jobbar ju trots allt nästan med datorer (mobiltelefoner).

Allt har typ gått fel idag. Bilhaveri på motorvägen i rusningstrafik (fick ringa bärgningsbil och allt), grupparbete i skolan där man milt uttryckt kan säga att gruppdynamiken börjar tyna bort och så en skadad häst och 200:- fattigare för ingenting. Och så nu filmen.

Bäst att lägga sig och hoppas på en bättre morgondag...

Lät inte som någon rolig dag direkt :( Hoppas det blir bättre idag!

Fotade brosus igår, ska se hur bilderna blev o ladda upp dem så ni får se. Han ser alltid mysko ut på bild tycker jag *skratt* Har fått riktigt fin kropp o tom en liten "grop" bak på rumpan :) Ser inte lika fullt ut som en nsv längre ;)

Låter som att gårdagen bara är en dag att glömma för dig :crazy:... hoppas att den här dagen blir betydligt bättre och att svullnaden gått ner igen.

Själv måste jag bara berätta om träningen igårkväll. Är så glad så det finns inte ord. Hade ju ute ET i tisdags som hittade en låsning i 3:e nackkotan. Hon knäckte den och så håller jag på att stretcha halsen varje dag nu så det blir bättre och bättre hela tiden. I torsdags var jag och stoppade om sadeln då jag inte tyckte att den låg så bra längre. Nu ligger den åter som en smäck:love:. Var ute i skogen i förrgår med en bockande och sparkande häst, total överskottsenergi och hon tyckte inte hästen framför travade tillräckligt fort så då blev det en del extraskutt=). Igår var det dressyrträningsdags, min dag började illa och fortsatte sen i samma skit ända fram tills jag satt upp på min lilla donna. Hon var stel och seg i början av passet och jag kände bara att näää hon har inte blivit bättre alls, men efter 10 minuter så upptäckte hon att det gjorde ju inte ont längre. Det var som om allt bara släppte så var hon som en geleklump under mig resten av passet. Hon hade en finfin båge på ryggen och trampade på och bjöd som bara den. Dessutom var hon ruskigt mjuk i sidorna och gav efter hur lätt som helst. Galoppfattningarna innebar en bärig och positiv häst istället för tjurig och bockande. Det känns inte som samma häst. Jag satt och log hela träningen och allt känns bara så förbannat underbart!! Går inte med ord att förklara hur euforisk jag känner mig:bump:..

Åååå va underbart!! Kul att höra!!

Jag skulle vilja få Brosus uppkollad av ET men hittar ingen bra i närheten. Eftersom han har så pass mkt svårare i högersidan KAN det ju hända att ngt är lite snett nånstans. (så behöver jag bara inte skylla på dålig ridning :angel:)
Dock protesterar han ingenting, är inte öm nånstans heller....

*kl*
Red på Tibbe idag igen, och gud vad jag älslar min lilla häst :love:
Red lite "seriöst" idag :p tränade i paddocken, självklart bara i skritt, men tränade på lite volter, vändningar och rygga. Detta va första gången jag red tränat på bett och första gången vi tränat i paddocken och han sköter sig så sjukt bra :) Han va väldigt spänd då han ville springa + att grannarna smällde smällare. Men stundvis fick jag honom att sänka huvet och arbeta på under sig, ryggninen sköter han super behöver inte ta i tyglarna och detta va 3: dje gången vi testat det :o även vändning på bakdelen skötte han över förväntan och detta va vårat första försök :p
Tänkte fortsätta skritta honom 1-2 veckor till varannan dag ca 15-20 min pass, tycker ni det är en bra plan ?

Det låter ju som en bra plan! :)

KL
Red på täkten igår, lite dressyr eftersom han haft ofrivillig vila i 1,5 vecka och jag vet att han blir halvt galen att rida ut på då + att det blåste storm.
Han var lite väl på tårna så han galopperade med ett framben i traven; trodde först han var helt superjättehalt ! *skratt*
Men sen jobbade han riktigt bra! Fick till en mkt trevlig trav faktiskt! kors i taket! Red bara ett lättare o kortare pass eftersom han vilat.
Nu när han hittat en ännu bättre o stabilare form så blir han lite svår att fatta galopp på; han blir lite FÖR stadig i formen i traven och då blir fattningarna för jobbiga helt enkelt.
Men ändå en eloge till min lilla häst som håller sig i skinnet ute på en stor öppen täkt i storm!

Psst. Säg inte detta till någon...

När jag skrittade av så tyckte jag att hjälmens skärm kändes så konstig... Då upptäcker jag att jag bara har KEPS på mig!!! Aaaahh! Jag kastar mig av hästen snabbare än snabbast å skrittar av honom avsuttet. Hade ridit ett helt pass utan hjälm! Jisses! vilken ångest jag hade... fy! Hade kunnat sluta riktigt illa!

lätt gjort ! :p Satt en vinter på mitt överpigga, elektriska fullblod som pep, brummade, skrek och gjorde allt annat än han skulle. Var en annan tjej i ridhuset samtidigt som jag pratade lite med. Ungefär samtidigt som hon gick ut så kommer min dotter in och undrar varför jag inte har hjälmen på mig?
Vaddå? Klart jag har tyckte jag och kände samtidigt att det var ju min mjuka mössa som satt högst upp på "korken":angel:
Tänkte genast att den andra tjejen måste tycka att jag var en helidiot:o

Mmm men det är obehagligt efteråt! usch.

Här kommer lite nya bilder på Ambrosius. Tråkiga men ändå. Ska filma i helgen igen.

27544801.jpg

VA!?! Har Zingo fått mat o inte jag!?!

27544802.jpg

Dumma matte...

27544803.jpg

Släpp loss mig!!

27544804.jpg

Ute i hagen *lycklig o nyfiken*

Mattes lillprinsen!:love: Sista bilden tycker jag är så fin; han står å tittar på min tvååriga dotter som står utanför hagen och plockar gräs åt honom

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Liten uppdatering.
Har lyckats komma upp på hästen utan några rygg-krökningar de senaste gångerna..
Har sadlat med fårskinnspad under och longerat en liten stund innan uppsittning och jag har stått i en lättare sits de första stegen innan jag sätter mig ner på honom.
Det funkar!!!! :D Inte en krökning så långt! Peppar-peppar!

Däremot börjar han visa lite attityd på andra håll. Tex har han fått för sig att han inte vill åka transport längre.. SUCK!
I helgen bad jag sambon att lägga en hand på rumpan på honom och TJONG sa det... båda bakbenen slog ut i en sabla fart! pust.. som tur var blev han inte träffad, men jag blev ju rosen-rasande på hästen!
Stallägaren tog över lastningen (eftersom jag blev så arg och det hjälper ju inte precis) :o .. det gick en liten stund sen klev han på som om inget hänt!
F*n också... jag som till och med fick honom att gå på ensam några gånger tidigare..

Vi åkte till en plats där vi kan lulla runt i skogen på många härliga skogsstigar.. där skötte han sig exemplariskt...vi hade sällskap av samma häst som var med och badade.. den här gången hoppade Frasse till och med över en liten bäck först av de två ...
Sedan när vi skulle lasta honom hem igen stod han bare en kort tid och funderade innan han klev på utan något drama...

I går hände det här:
:banana: :banana: :banana:
Första gången jag vågar mig upp i vagnen ... Det var SÅ kul och jag var SÅ nervös... men det gick som en dröm.. han var hur cool som helst..
:bump:

4178_102478009553_628789553_2540844_2516818_n.jpg

Mmm men det är obehagligt efteråt! usch.

Här kommer lite nya bilder på Ambrosius. Tråkiga men ändå. Ska filma i helgen igen.

27544801.jpg

VA!?! Har Zingo fått mat o inte jag!?!

27544802.jpg

Dumma matte...

27544803.jpg

Släpp loss mig!!

27544804.jpg

Ute i hagen *lycklig o nyfiken*

Mattes lillprinsen!:love: Sista bilden tycker jag är så fin; han står å tittar på min tvååriga dotter som står utanför hagen och plockar gräs åt honom

Åh, tycker apelkastade hästar är såååå fina!!!! (Har tydligen en själv har jag märkt nu när sommarpälsen har kommit *s*)
:love: :love:

Älskar när de är apelkastade:love:
( hade en kompis en gång som inte kom ihåg vad det hette. Hon sa päronslängd , hehehe...)

:love::love: Vilken underbar bild! Din häst är så snygg! :d

*kl*
Idag står det dressyr på schemat för Grotte. Igår var det tänkt att vi skulle ha dressyrat på täkten men så fort jag klädde på mig ridbyxorna så spöregnade det. Så jag väntade till det skulle bli uppehåll och efter ett tag kom solen så då stack jag ut till stallet, tog in Grotte och när jag kom ut igen - spöregn! SUCK! Täkterna blir så mjuka när det regnar så vi tog en kort skritt-tur i regnet istället. Men idag skiner solen så nu ska jag bara klä på mig och ut i stallet. Har två hästar som ska ridas idag dessutom. :)

Dessutom har jag hittat en 05:a som jag tror jag ska kika på, riktigt läcker val e. Lauries Crusador xx :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?