Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

*KL*

Hej allihopa!

Längesen jag skrev något nu..
Lyckades dratta av lilleman för en vecka sen och lyckades då bryta fingret :( Så jag kan inte göra så mkt. Men jag packade iaf in lilleman (dagen efter "olyckan") och begav oss till Sthlm där jag tränade för Julio Borba. Det gick trots det brutna fingret! :D Romance (Ove) var verkligen SUPERfin så det känns skoj! På söndag blir det tävlingsdebut, LB:2 ska vi smälla till och rida, så håll en tumme att mitt finger håller och att det går bra för oss! :)

Kramar!

Vad fin han är! :)

*kl*

Idag skrittade vi en runda trots svullnaden. Den blir mindre när han rör sig, när man trycker/masserar den och sätter på liniment. Jag kan tydligt känna att där är vätska inuti så han har nog åkt på en smäll. Satte tummen mitt i och tryckte för allt vad jag hade, ingen reaktion. Så jag har uteslutit att det har med sträcksenan att göra iallafall. När det är ödem så tar det ju, precis som på människor, ett bra tag innan det går ner. Han trampade på som bara den ute idag så han störs inte av det alls.

På torsdag släpps han på bete, tillsammans med sin MOR! :eek: Haha, undrar just hur det kommer arta sig! Näe, det är nog ingen fara mer än att han kommer få en ordentlig tillrättavisning om han är för närgången.

Ska försöka få av honom skorna i helgen så får han vara barfota innan. Sätter ju inte direkt på nya skor för 4 dagar men det börjar bli dags att verka så då får det bli så.

*kl*
I går åkte jag med lille gul till en kompis för att prova att rida på en annan ridbana. Ska vi öht fundera på att starta om någon månad så kan det ju vara skönt att veta att han troligtvis inte flippar ur helt på ny plats :D Nåväl, lastade och körde helt själv, gick kanonbra. Och så här såg det ut när vi var på banan, kommentera gärna, vi försöker ta oss igenom LC1 programmet... Och ja, dom där övergångarna på serpentinbågarna behövs jobbas med :-)

http://www.youtube.com/watch?v=9MW0ecAfxMc

Senast ändrad:

Men oj då, tur att du kan fortsätta rida ändå!
Lycka till på tävlingen, hoppas du återkommer med film! :)

Jättefina är ni! kommer göra succe på tävlingsbanorna med den hästen :)

Myggan - aaajj! Ta inte i för mkt nu så du får bestående men i framtiden. Det kommer fler tävlingar - det är många år kvar! :)

Mysigt med bete! o skönt att det inte är nått allvarligare fel på benet. Brosus fick oxå sånt "ödem" bara ett par veckor sen jag köpte honom förra vintern, fast över ena framknäet. Vet att han brallade rejält i hagen ibland o slog omkull så säkert hade han slagit knäet i den isiga backen (hade ingen snö i fjol) Jag fick tipset att dränka bomull i asolsprit å lägga på svullnaden o sen linda plast + bandage runt ifall det var nått skit där under.
Men ett annat tips för att "dra ur" är ju att linda på rabarberblad eller groblad o låta det sitta nått dygn.

Jag red ut igår på pålle o han skötte sig fint. Vägarna börjar dock bli väldigt stenhårda :( Travade på friskt och galopperade inte förrän vi kom hem o höll oss då på täkten. Har ju ingen inhängnad å nu har fjant fått för sig att han inte vill svänga åt vänster när han har stallet på sin högra sida *suck* Då bryter han av o tjurar. Ska ta igenom det på helgens dressyrpass.

ser verkligen superbra ut ju!tror precis som anni0001 att ni kommer göra stor succé på tävlingsbanorna!

Men oj då, tur att du kan fortsätta rida ändå!
Lycka till på tävlingen, hoppas du återkommer med film! :)

Vad otroligt fin han är din!! :love: Ser superstadig och härlig ut, en liten sockertopp! (Me like :D)

+anni0001: Jo, red ut en sväng med pappsen idag och det kändes riktigt bra nu fingret! :laugh:

Skulle dock önska att jag kunde få komma på de där återbersöket på sjukhuset så man får veta att det läker som de ska. Man är ju livrädd att slå upp något. Men sjukvård är inte helt lätt, dom ska ringa, och dom lär ju inte ha så mkt tid för ett ynkligt finger... :d

Neh, imorgon ska vi rida igenom programmet för min veckotränare och peppa upp oss för en väl genomförd debut på tävlingsbanan. :)
Återkommer med rapport & bilder/video!:)

Kramar från oss

*kl*
I går åkte jag med lille gul till en kompis för att prova att rida på en annan ridbana. Ska vi öht fundera på att starta om någon månad så kan det ju vara skönt att veta att han troligtvis inte flippar ur helt på ny plats :D Nåväl, lastade och körde helt själv, gick kanonbra. Och så här såg det ut när vi var på banan, kommentera gärna, vi försöker ta oss igenom LC1 programmet... Och ja, dom där övergångarna på serpentinbågarna behövs jobbas med :-)

http://www.youtube.com/watch?v=9MW0ecAfxMc

Tycker du ska satsa på LB:2 istället, det är ett bättre program. Smartare och smidigare vägar... :laugh: Tycker iaf jag. LC:1 är väldigt knöligt. För klar, det är ni! :D

mja, fast vi har allt en hel del brister ;) Vi har en del trassel med galoppfattningarna som behövs jobbas på....men jag ska göra en kik på vad L:B 2:an innehåller :)

*kl*
Red igår igen :D Man märkte trots bara ett ridpass tidigare att han lär sig och tycker om att arbeta. Igår gick han avslappnat nästan hela passet och mer än 1/3 gick han i form och då e detta andra ridpasset på ett halv år :eek: Halten sitter iaf som en smäck nu räcker att whoa och sätta mig djupare så stannar han. Dock va backen lite jobbigare igår än första passet men nu backade han iaf med höjd rygg och väl under sig än som första passet med huvudet i vädret :p Dock har han börjat få gräsmaga och bli lite tjock :o förra sommaren fick han äta lusern för att inte revbenen skulle synas, nu får man dra ner på maten istället :D Ska försöka få en kompis fotografera oss lite nästa gång.

tack, ja han har börjat växa i sin stora kropp nu :D men än är han inte klar..

var å red i dag i ridhuset som var varmt å dammigt :mad: men vad gör man inte när den lilla manegen var upptagen å stora Manegen är stenhårt!
red inte så länge men nu har han å jag fattat hur vi ska göra ;)
Han gick i bra form och lyssnade bra på mej, å när vi ska galloppera behöver jag inte "banka" i gång honom.. nu vill han mer och han orkar att galloppera och väntar tills det är jag som bryter av! Men måste träna mer på galloppfattningarna, de sitter inte riktigt än..

Jag som trodde han skulle vara mer i luften än på backen idag efter en veckas ofrivillig vila,, (tappsko) Men han var så lugn å fin så!

Hur många ska till falsterbo? När är det å vad kostar det ungefär? vill väligt gärna åka, men det får inte bli alltför dyrt..

Min luns har nu börjat att visa vad som finns under huven...
Han som alltid har varit som en filbunke även om man har kunnat gissa att där finns lite extra krydda.
I onsdags så fick jag iaf. mig en flygtur:p och vet att jag tänkte **** det är långt ner till backen (han är 175+) snäll som han ändå är så stannade han sedan för att se hur det gick, lite förvånad över varför jag låg på backen...
Så nu sitter jagm ed en hyffsat öm rygg och funderar på om väst änså kanske vore ngt. för mig:p
Dock sköter han sig exemplariskt med ryttaren som hoppar honom!
DSC00457-1.jpg

DSC00460-1.jpg

Jag ska till F-bo såklart! annie också vad jag förstår. Klart du ska med! Helgen som är tilltänkt är 17-19 juli, då är det roligast att titta. Men det börjar annars redan den 11 juli.
Priset varierar beroende på om man vill ha bara entrébiljett, entré+läktarplats eller entré + biljett till hoppläktare + biljett till dressyrläktare. Dressyren och hoppningen hålls ju inte på samma arena.

Alla dessa varianter får du under 500:-. Kolla på ticnet, de säljer alla varianter. Vi brukar ha entré + hoppläktarplats men i år funderar jag på att ta båda delarna. alt. är ju hopp ena dagen och dressyr andra dagen om man vill.

www.falsterbohorseshow.com har ju mkt info också. En annan har ju reda skrivit shoppinglista ;)

Matade min älskade unghäst med lite gräs idag utanför hagen, tyvärr kom min tumme ivägen knak sa det sedan var min nagel alldeles blåröd. Helt vansinnigt ont gör det fortf. och nu sitter jag här med tummen insmetad i Xylocain. Hoppas inte nageln trillar av.

I morgon ryker skorna och så får han gå ut på bete på eftermiddagen. Skönt!

Senast ändrad:

Idag var det dags för banhoppningsträning med bebis, vi hoppade en bana på 70cm och en på 80cm och han var superduktig! Och han tycker det är så roligt, när man vänder upp mot ett hinder så liksom studsar han till ett galoppsprång av glädje, jag blir så himla glad av att rida honom :-)

Maj_(34).JPG

Maj_(36).JPG

Maj_(37).JPG

Lite helkroppsbilder från löshoppningen förra helgen
Maj_(44).JPG

Maj_(43).JPG

Igår red jag och Cesar ut, och han tycker att det är supermysigt.

Idag har vi släppt ihop honom med en annan valack. Tanken är att dom ska gå 4 st hästar i en stor sommarhage i sommar, det är Cesar och hans hagkompis (sto) och den här valacken och hans hagkompis (också sto). Och vi kände att vi ville släppa ihop Cesar och denna valacken först, så att dom fick lära känna varandra lite mer innan stona kom in i hagen, den andra valacken är lite äldre och lite högre i rang.

Men det gick hur bra som helst, Cesar betedde sej som en hingst först, och spände upp sej och höll på, sedan sprang dom en vända, och stannade sedan och hälsade på varandra (utan pip och spark) och sedan var det det, sedan gick dom tillsammans hela tiden och kliade på varandra och så. Så det var jätteskönt :)

det är alltid bra att släppa i hop valackarna före stona kommer in! Kul att det gick så bra att släppa i hop dom, men var ändå beredd på en del pip å spark när det kommer in ett sto i hagen.

var och red ut en rejäl sväng i går å han var tokig! så blå tomtar överallt! hoppade å for :mad:
men sen red vi i manegen en stund och då gick han kanon :love: det är sån känsla när det arbetar ordentligt och inte bara kröker på nacken :grin:

åh vad härligt att det gick så bra:D jag förstår precis vad du menar med "att du blir glad när du sitter på honom". Exakt samma känsla har jag när jag rider min lilla! Det är helt underbart alltså!

Vad duktiga ni är! Jag har också börjat träna lite dressyr med Ninja och tränaren tyckte vi skulle rida 4-åringarnas program nu när vi ska öva programridning den 26/5.

Någon annan som rider/tränar för det programmet? Eller är det bättre att lära sig LC? Ni som är mer vana dressyrryttare, det måste väl finnas många fler tävlingstillfällen om man rider LC jämfört med 4 åringarnas program?

jag måste ju erkänna att jag gjort en hel del misstag med min fyraåring, det kom fram nu när jag skulle rida för dressyrtränare... jag fattar exempelvis alltid galopp från halt eller skritt och begär då alltid att hästen ska vara i ganska hög form och väl undersatta bakben, för att lättare komma inpå hindret och få ett bra språng. Dessutom har jag lärt henne galoppombyte för ytterskänkeln, vilket ger en del problem det också i galoppfattningarna, hon förstår inte riktigt vad jag menar och blir stressad istället.

Nu måste vi lära oss att fatta galopp från arbetstrav i ett lugnt tempo, jämnt stöd på båda tyglarna osv ja ni vet. Samtidigt måste jag hålla koll på hennes bakdel som lätt flyter ut i höger varv och då tror den stackars hästen att hon ska byta galopp.

Shit va svårt allting blev helt plötsligt :p

Av just den anledningen som du beskriver så vill jag kunna rida min unghäst ordentligt i dressyren innan jag ger mig ut på hopptävlingar, om så bara pay and jump. Menar inte alls att du gjort fel som varit ute med din, vill bara visa som exempel att det lätt blir lite inriktat på att bara ta sig över hinder och inte så mkt utbildning i det som är grunden. Däremot e jag sån som aldrig kommer känna att vi är helt redo, så jag får åka ut och tävla clear round genom att halvt tvinga ut mig ;)

Min skulle fått gå ut idag men ingen hovis syntes till som kunde ta av skorna så jag håller tummarna för imorgon.
Red däremot hans mor idag och vi skrittar ju bara än så länge, men hon var så ivrig att tillslut galopperade hon på stället och i sidvärtesrörelse, haha toktant! Kul att hon tycker det är roligt iallafall.

Så idag att min lilla åring som nu är på bete har samma "vårtor" som Avalon på innerkanten av överläppen, fortf. ingen som vet vad det kan vara!??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama