Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Ha ha kul att det är lite fart på tanten ;)
de där vårtorna du skriver om, har du haft bett på honom och de har kommit efter det har bettet varit vasst? smutsigt? eller är dset så kallade inkar?
har du testat att smörja med helosan?

Det sitter inte alls där bettet sitter utan längre ner på läppen. Finns ingen utrustning som kommer åt där alls. Och nu har ju lillan det också, hon har aldrig haft nått bett :confused:

En ink har jag funderat på, men de brukar ju växa utåt. Detta är inte alls så.
Tänkte ringa vet. imorgon och beskriva det. Kan ta bild så ni får se...

Det sitter inte alls där bettet sitter utan längre ner på läppen. Finns ingen utrustning som kommer åt där alls. Och nu har ju lillan det också, hon har aldrig haft nått bett :confused:

En ink har jag funderat på, men de brukar ju växa utåt. Detta är inte alls så.
Tänkte ringa vet. imorgon och beskriva det. Kan ta bild så ni får se...

Unghästvårtor (Papillom). Ett virus. Finns beskrivet i en av unhästböckerna jag har.
Tydligen helt ofarligt och försvinner av sig själv. När de väl är borta kommer de inte tillbaka igen.
Sök på Unghästvårtor el. Papillom på nätet och du hittar en del information.

Bild på ett mer våldsamt angrepp:
vartor.jpg

KL

Ja här är en till som kommer få tvinga mig själv ut å tävla om det ska bli av, jag är som Athena - vill att allt ska sitta perfekt innan man tävlar å då lär det aldrig bli av ;)

Å andra sidan ser jag som att tävling är ett svar på hur bra man tränat. Och om man inte kan hoppa 90 cm stadigt o fint på träning så finns ingen anledning att åka o tävla.
Om hästen inte fattar rätt galopp på rätt ställe så finns ingen anledning att tävla dressyr tycker jag.
Sen kan det gå som kattskit i vilket fall, men först ska grunderna sitta helt på träning innan jag ger mig iväg och tävlar mot andra.
För det är vad tävling är för mig - att försöka vinna. Annars kan jag ju lika gärna bara träna.

Nu ska här lasttränas! Har tröttnat på hans tjurighet/rädsla/ignorans så nu ska jag hitta ett nytt sätt att lasta, helt ensam eftersom det är det jag kommer vara.
Testade igår att stå bredvid honom och "skicka" in honom i transporten efter div andra övningar. men han vill verkligen inte.
Tillsist satte jag mig på knä inne i släpet, hävde havre på rampen; allra längst ned, på mitten och uppe vid gångjärnen.
Sen hävde jag havre inne i släpet på golvet. Först ville han inte kliva upp alls, men eftersom han är ett äkta matvrak så stod han snart med alla fyra hovar på rampen o mumsade havre på golvet i släpet. Det fick räcka för igår. Ska köra så här var o varannan kväll nu och planen är att han ska in hela vägen och få stå å mumsa havre framför frambommen.

av vilken anledning lär man en unghäst att fatta galopp från skritt o halt i hög form??

Jag håller nog med Athena där - för mig ska dressyren sitta innan jag hoppar o jag vet inte hur långt upp i klasserna man måste för att fatta galopp från halt o skritt o göra galoppombyten; men däremot så krävs det ju i LC att fatta galopp från trav = unghästbasic.

*KL*

Igår debuterade vi. :) En lokal LB:2 och jag tycker att det gick fantastiskt bra! Staketet var lite läskigt men han gjorde det han skulle. :)

Vi hängde också med på placering så länge att det nästan var osannolikt, men hamnade slutligen några platser utanför med en marginal på endast några ynka poäng. Hamnade på 59% och vinnaren hade 64 %.
Ett resultat vi inte alls hade vågat drömma om :love:

Film

hel.jpg
Knoppad lilleman!

halv.jpg
Huvudet :-)

Största utmaningen var faktiskt att få till knoppar med ett brutet finger. Hihi.
Kramar från oss! :)

*kl*
Igår bar det av ett pass igen. Kunde till och med hoppa upp på honom utan att någon höll i :p De andra 2 gångerna har han varit så ivrig på att komma igång så han har börjat gå så fort han fått tyngd i stigbyglen. Men igår stod han still, även efter så jag fick fixa till sadlen :D Igår va han mycket mer spänd igen och tyckte övre delen av banan va jätte farlig. Vi jobbade janska mycket på volt då han grymt stel i sidorna, men tycker han gick mycket bättre sen i slutet av passet :) Ryggningen gick bättre idag igen, tror det va för att jag hade för korta stigläder förra gången. Hur ryggar ni era pållar ? Jag har lärt honom backa för skänklen. Sedan va vi olydiga igår och tog ca 5-6 travsteg, han tyckte det va jobbigt att arbeta i form så han orkade inte mer. Ska försöka få med någon i stallet någon da så vi kan komma ut i naturen me och inte bara gå på banan.

Jag har inte ens tänkt börja rygga min :D Min ryggar på kommando "back" från marken så jag får kanske testa med nån sån variant från ryggen.

Myggan - Grattis! Blir han mkt spänd på tävling? Jämfört med träningsfilmerna så ser han så mkt grönare ut på tävling än träning. På träningarna har han bättre takt o balans och dina fötter är mer stilla :D men det är en superfin pålle! å heder till dig som rider m brutet finger, det hade jag aldrig gjort :p

haha okey :p Samma gör min från marken så har tagit det med till ridningen, säger back,
tar lätt i tyglarna sedan får han fri tygel och bakar då varje gång jag trycker lätt med skänklen :)

Jag har inte ens tänkt börja rygga min :D Min ryggar på kommando "back" från marken så jag får kanske testa med nån sån variant från ryggen.

Myggan - Grattis! Blir han mkt spänd på tävling? Jämfört med träningsfilmerna så ser han så mkt grönare ut på tävling än träning. På träningarna har han bättre takt o balans och dina fötter är mer stilla :D men det är en superfin pålle! å heder till dig som rider m brutet finger, det hade jag aldrig gjort :p

Tack!
Är det inte rätt många hästar/ryttare som tappar på tävling? ;)
Han var superspänd & jag var nog rätt spänd oxå med tanke på att det var första gången och så... Sedan är han ju bara bebis så med tanke på det tycker jag han ser ok ut. Hästarna här inne är ju bara fyra. Icke att förglömma. Han var föresten yngsta hästen i startfältet. :)
Tror även att knopparna gör att han ser ännu mer bebis ut.
Kram

självklart är det så :) Det var bara en fundering rent allmänt, inte illa menat alltså :) Om han blir spänd eller om det är ryttaren som blir nervös eller om det är nått annat som gör "det". Min skulle nog inte ens gå i form på tävling idag :D

Jag tycker det ser supertrevligt ut, det är en jättevacker häst :love:
Att han är spänd tycker jag i så fall syns mest i galoppen, om jag inte minns fel har han normalt sett en rundare och större galopp? Men som sagt, ser jättefint ut!

Åsså blev det en film igen :)
I lördags hade vi en GP- ryttare här som tränare, det händer ju inte var dag precis ;) Är supernöjd med passet, vi fick mkt bekräftelse på att vi var på rätt väg vilket kändes väldigt skönt såklart.
Så om jag inte tröttat ut er med mina filmer :) :
http://www.youtube.com/watch?v=l0DRlAf4WNQ

Ja Myggans pålle är superfin!

Gillar din pålles trav - önskar min hade lite mer bakben av naturen :D alltid skoj med film, vi ska bli filmade ikväll av min käre far om det nu inte tar i o spöregnar :(

då håller vi tummarna att det inte regnar :) Jag tror inte jag sett din på film, så det vore kul att få se!

Näe, det är inte unghästvårtor. Iallafall inte sånna som ser ut som små fästingar. Sånna har jag sett många gånger och vet att de försvinner med tiden. Detta är som människovårtor, men stora. Kan inte förklara det på något annat sätt.

Tänkte som sagt ringa vet. och fråga vad det kan vara. Eftersom båda unghästarna har det så lär det ju röra sig om nått virus eller nått. Förmodligen helt ofarligt men iallafall...

jag lade ut en film i typ mars här i tråden :) fast den var rätt kass så du missade inget :D

Athena - det låter nästan som ink tycker jag. De är ju små från början.Smittar som attan. Men som du säger, ring veterinären - du kanske behöver behandla med salva och om det är smittsamt så behöver ju de hästar som gosat med dina också behandlas kanske...

kl.

Cesar och hans nya bästis fick gå ut i sommarhagen lite en dag. Dom tyckte det var kanonskönt. Och det blev en del bilder, så nu kommer första bildbomben på Cesar =P

27600651.jpg

Cesar är den stora "saken" till vänster, haha.

27600579.jpg

27600830.jpg

Cesar hittade 2 tjejer, som han tyckte var väldigt intressanta. Så där stog han större delen av tiden och visade upp sej, gnäggade, och gosade. Han verkade inte riktigt ha fattat att han inte är en hingst, för han betedde sej som en.

27600729.jpg

han blev väldigt förälskad i det här stoet.

27600476.jpg

27600542.jpg

27600228.jpg

27600278.jpg

Hej, kompis

27600274.jpg

27600382.jpg

Cesar och A

27600109.jpg

27600041.jpg

:love:

Igår kväll tränade vi även lite, det blev mest bommar, med även några skutt. Har tagit det väldigt lugnt med Cesar nu i vår pga. att han har växt mycket och sådär.

Film

Senast ändrad:

ooo va härligt! Va snygg han är! Mina ska avmaskas nu i veckan o matte ska bygga beteshage så jag hoppas de kan släppas till helgen. De har dock gått ute dygnet runt i snart en vecka o har betat lite gräs några timmar om dagen för invänjning

Uppdat. Så där. pratade med vet och hon ringer in avmaskningsreceptet idag. En avbockning i listan. Stolpsättning nästa!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama