Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Vi lastar med mellanväggen där den ska vara, mest för att vi oftast har en ponny med också.
Först fick alltid ponnyn gå in först och då följde han efter automatiskt. Sen så började han få gå in själv med godis som lockar (han är lättövertalad med godis ;-) ).
Sen så stod en inne i transporten och lockade och han fick gå in själv.
Nu för tiden kan man lasta honom ensam, han går in själv så stänger jag bakom och går fram och ger han godis och binder fast honom. Jättesimpelt! =)
Men han är väldigt cool i sig själv så det har ju varit en stor hjälp på vägen!

Ja, nosgrimman sitter kanske lite långt ner ;) men det med sadeln är ett problem vi har, jag sadlar långt bak men den åker fram :crazy:

hur länge ska han gå på bete? :) för visst ska han inte ridas under tiden?

jag skulle verkligen inte vilja släppa helt på bete, alltså att hästen får vila helt, nu när det är så underbart väder :D det är ju på sommaren det är härligast att rida ;)

men du kankse har en annan häst att rida under tiden? :)

Gud vad snygga ni är! :)
Ser riktigt proffsigt ut!

Gud så snygga ni är!! *dregglar* Kul med så fina bilder! Ser riktigt proffsiga ut :)

usch, jag vill nästan inte visa min häst när man sett Myggans video...

På med solbrillorna gott folk så ni inte blir bländade av de strålande gångarterna och den fantastiska ridningen Moahahaha!

http://www.youtube.com/watch?v=zgYsobdy51M&feature=channel_page

Usch. Jag rider som en kratta. Har säkerhetsväst under jacka ifall ni tror att jag är krumryggad ;) Jag är urkass på att hålla i tyglarna så de glider som såpa; har jag dem korta så går han stadigare i formen såklart, men här glappar de glatt omkring (stackars unghäst!)... nåja, han hänger iaf inte handen :p

Synd att kvaliten på youtube suger! nån som har nått bra tips om annat ställe att tanka upp dem på?

http://www.youtube.com/watch?v=quj3GdZhjyg&feature=channel_page

(så här snällt går han på släpet efter 2 dagars träning; från att ha stått bergfast i 60 min trots linor o pisk till att gå in frivilligt)

ähh, Jag tycker det såg fint ut!!! (ser nog värre ut för mig)

men nu allesammans!!! världspremiär!!!! :bump:
fått hem min stjärna (cosmopolite S- columbus xx), han har ju varit iväg en månad på igångsättning/inridning.

trav
http://joizmeds.mittspejs.se/P1999884#body

galopp
http://joizmeds.mittspejs.se/P1999882

och TADAM, första hoppbilden med ryttare!
http://joizmeds.mittspejs.se/P1999883#body

Han är så underbar att rida som jag drömde om när jag betäckte det stoet, lättbalanserad, "samlar" sig och som sagt balanserad i alla 3 gångarter, och då är han endå bara riden en månad (+ en månad i höstas)
Pigg och framåt, dock igår (efter ihopsläpp, åkt hem dagen innan, + tung paddock) så var han lite trött och småseg, men helt underbar, måste ju gå på trafikerad väg för att komam till gruspaddock (därav största anledningen till att vi lejde bort första uppsittningarna och så), men han var så trygg så på hemvägen red jag honom, och han brydde sig inte om några bilar.. (hade trygg ponny som sällskap)

Tack, ska hälsa honom detdär, här blir han mest kallad för fula geten :devil:, han var jättevacker som föl-åring sen drog han iväg och blev "fult halvblod" däremot gillar jag skarpt modellen på honom, det där sportiga..

och trevlig början han bli, först nu.. Att rida, och ja tömköra, longera, löshoppa allt sådant har han alltid varit jättetrevlig med, han gillar att arbeta, men åren innan nu har det int evarit så mycket sånt, och när han får tristess av att bara gå i hagen så har han varot odräglig, :crazy::cry: sparkats och bitit.. Första riktiga hanteringen som föl var att han hade exem som vi fick sköta, vilket sved = negativt. sen som bråkig 2-3åring blev han väl lite okonsekvent bemött, så det har varit endel problem.. men nu *peppar peppar* börjar det släppa! och nan börjar bli kanontrevlig att hålla på med också.

Är inte heller förtjust i transportskydd, speciellt inte på unghästar, känns som att de kan ställa till mer problem än vad de gör nytta om man har otur... Har i dagsläget inga skydd bak (oskodd). Boots och vanliga typ strykkappor eller ev lindor fram.

Och Beauspirit (blev det rätt nu?)

Jag hoppar nog transportskydden nästa resa. Blir boots och vanliga benskydd bara, har sådana långa neopren och gummi på insidan till alla fyra. Hon har stått så bra innan, det måste varit skydden. Och värmen kanske, var svettig när hon kom fram, har aldrig varit det innan! Hon är inte särskilt stressad heller.

anni001: Vad kul att äntligen få se honom, som man läst så mycket om! Han är rätt ponnylik, precis som min! Hon har också rätt korta ben:grin:. Jag går omkring och hoppas att de ska sätta fart och växa nu i sommar så att jag har en långbent skönhet som väntar på mig i hagen till hösten:angel: *drömma*

Men han ser fin och stadig ut, trevlig galopp!

Ja det är svårt att få honom med på film o bild när man e själv mest hela tiden. Fick tjata med mig pappa o när det väl blev dags så sa jag "Jag ringer upp till dej när vi värmt färdigt" men han hade inte tålamod att vänta så han kom ned långt innan och suckade högt måååånga gånger. Filmade 15 min sammanlagt och GUUUUD så jobbigt det var :smirk:

Ja det är lite väl mkt ponny över honom. Tror dock att drömmarna om en långbent snygg saigonavbild ligger aaaalldeles för långt borta! Han var mkt smäckrare som treåring men har breddat sig sjukt mkt på ett år, mkt mer än jag någonsin kunde tro när jag köpte honom. På gott och ont. Han är snygg men å andra sidan blir det mer ponny när de blir mer burkiga.

Nu vill jag dock få honom såld. Men det är en trög marknad m finanskris. De flesta är ute efter supergångartshästar för typ 40 000 kr...,

Apropå transportskydd så köpte jag Hööks billigaste, typ 149 kr, låga. Funkar superbra tycker jag. De är inte ivägen. De höga gillar jag inte alls,vare sig på vuxna eller unga hästar.

Jag tycker han är väldigt fin :)! Skulle jag någonsin skaffa ett halvblod skulle jag vilja ha en utav den modell som din är, den lite kralligare/kraftigare typen. Men jag är ju ponnymännska och gillar just den sortens hästar :)

Vi har varit iväg på Pay&Jump idag, 40 och 50 cm!
För det första är jag helt *Underbart* glad över att det äntligen går att lasta och åka iväg med honom :bow: allt jobb har lönat sig! han försöker krångla lite när man ska iväg, men på hemvägen går han in direkt.

Vi fick två rosetter med oss hem. Av 8 hinder var 3st plank varav ett "dalmatinplank" som många hästar reagerade. D har aldrig hoppat plank och tittade mkt på dom i första rundan och stannade på dalmatinhindret men gick sedan över (alltså ingen vägran).
Han var lite spänd och seg men vi tog oss runt i blandat trav/galopp och jag tyckte att han var positiv till det hela. Första gången han är iväg så och det var massor av folk, högtalare etc och han skötte sig helbra :laugh:

Att han blir lite seg är ju förståerligt när det är mkt att titta på runt ikring. Men jag har känslan av att så fort det blir lite högre så skärper han sig, tycker det är roligare och tar i mycket bättre, det är mkt lättare att få ordentlig fart och bjudning på honom då...

Har tyvärrr inga hoppbilder än.
P5230646.jpg

P5230645.jpg

durito.jpg

hans sydda knoppar
SP_A0303.jpg

Vad kul ni alla har det, tävlingar och allt möjligt! Själv har jag ägnat dagen åt att mocka ur bädden i Welvettes tomma box....är så ridsugen så det finns inte. Ska tjata mig till att få rida ett fint fullblod som kommit till vårt stall, få se om ägaren går med på det!

Jag har också funderingar på att sälja hästar och lite till, såhär i finanskristider. Inte för att jag krisar, men jag står ensam till hösten i nytt hus, med mina två barn. Det känns sådär kul att behöva strama åt sin ekonomi, men vad gör man? Jag vet bara inte hur jag ska göra och vilken av hästarna jag ska försöka sälja! Jag är så villrådig. Ha kvar fölis (08 e Highlander) och rida andras hästar under tiden hon växer? Sälja fölis och ha kvar Welvette som jag kan rida till hösten, kanske...

Jag är ingen ryttarstjärna direkt, och det var urdumt att köpa en unghäst, men jag hade mina skäl som var allt annat än rationella. Så jag tvekar många gånger i tanken på att jag någonsin kommer att kunna rida Welvette som är en ganska känslig individ och reaktionssnabb som tusan. Och jag med min balans...

Någon med lite synpunkter eller funderingar? Vet att det egentligen inte hör hemma i denna tråd, men ni har ju unghästar allihop, som ni RIDER! Det är ju beviset på att det måste gå!? Eller?:confused:

/Villrådig Werze:(

Inga roliga funderingar. Men det bästa är att vara helt ärlig mot sig själv till 100%.

Om du VILL rida på Welvette så kommer det funka - självklart! men du kanske måste lägga ned extra mycket tid och energi eftersom hon är just så känslig. Ridturerna kanske många gånger blir stirriga och "jobbiga" men å andra sidan så är det ju en underbar känsla att sitta på just "sin" häst.
Är du villig att lägga ned all den tiden och energin samtidigt med nya hus och ensam med två barn?
Om svaret är ja så tycker jag att du ska sälja fölet.

Men om du inte har motivationen och tiden att lägga på en superkänslig unghäst och vara lite rädd och osäker på henne så sälj Welvette och gosa med fölungen istället. Hästar att rida finns det nästan alltid! Och fölungen är ju ett nu, till våren ska ju den börja linas och tömköras och nästa höst är det dags för insittning, så häst kommer du ju få hantera i vilket fall.

Alla har vi olika anledningar att köpa unghäst. Jag hade aldrig i mitt liv suttit på en treåring när jag köpte brosus. Jag köpte honom för att han var billig ;) Och för att en unghäst inte kräver ridning 7 dar i veckan....

*kl*
För stunden älskar jag min lilla häst :love: Hela dagen har varit ett rent helvete så trode att det skulle fortsätta så dagen ut, började inte något vidare när jag skulle sitta upp men efter att jag tagit mig upp på honom gick han bättre än någonsin :D Han var väldigt lugn och avslappnad och räcker nu bara med att göra halvhalter så går han i form på lång tygel, visst blir 3-4 st under ett varv på ridbanan , men då detta är 4 gången han arbetas så kan man ju verkligen inte klaga :p travade även lite och den tog han väldigt lungt och sansat, och till 75% orkade han gå i form. En från stallet kollade denna gång och jon va helt mållös över hur mycket han lyssnar och försöker göra det man ber honom om :) Hoppas att jag får min nya kamera imorgon för då blir det massa foton hedan efter :p

provridit polle idag, 05-a såklart. har både bild och film men vågar inte riktigt lägga ut det här eftersom det inte är min häst. Sjukt mysig polle i allafall och jag ska tillbaka och prova henne igen snart.

Usch ja inga roliga saker att fundera över, men innerst inne vet du nog själv hur du vill ha det, och när jag läste ditt inlägg så fattar jag det som om du helst vill sälja din 05 a. Eftersom hon är så stirrig/nervös å pigg. Men sen vet man ju inte hur din 08 a blir? eller har du märkt någon skillnad på när 05 an var liten och den lilla?
Hoppas det löser sig för dej!

Babby96
Är det en häst eller ponny du har tittat på?

Red lektion i går och min tränare tyckte att vi hade gjort sånna framsteg! Hon tyckte att han hade blivit så pigg och fått en bra energi, så i går tränade vi på att länga och korta steglängden och vi fick ett par riktigt fina längningar! Tränaren så att det hon såg i går på honom det är inte alla välutbildade 10 åringar fixar! så jag var riktigt nöjd och stolt över min lille polle i går!
ska rida lektion på lördag å söndag med! ska hoppa på söndag! så jag är verkligen nervös..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama