Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Haha, har du köpt min häst!:D

Otroligt lik Welvette!

DSC02784.jpg

Senast ändrad:

*kl*

Idag har vi varit och debuterat dressyr. Eftersom hon har visat sig bli blockad och har lätt att resa sig när det blir jobbigt hade vi som mål att ta oss innanför staketet. Hon skötte sig faktiskt över förväntan och vi lyckades med lite smack, backningar och lite annat smått och gott ta oss igenom en LC:1 på 47%. Fick dessutom möjligheten att trava av henne inne på banan efter LB'n. Det tog en liten stund och sen släppte spänningarna och hon var avslappnad och fin.
När vi kom hem släppte jag ut henne i hagen och då jäklar fick hon utbrott:angel:. Hon sprang som en galning och tack och lov hade jag kameran med:bump:.
Blev två filmer från idag. Den första är från tävlingen och den andra ett bildspel från hagbuset, den är sevärd vill jag lova:D.

FILM från tävlingen
FILM från hagen

*kl*

GRATTIS till alla som tävlingsdebuterat!!

Min tjej sköter sig fortsatt prima; snäll, god och glad och jätterolig att rida.

Hon har dock inte krympt (:grin:) utan är fortsatt rejält stor, och det verkar minsann lite mysko igen om hon inte börjat växa...

Så vi får allt lov att fortsätta med vår ganska lugna utbildningstakt, men trots att det går långsamt tycker jag ändå att vi gör framsteg för varje ridpass vi har!
Enda skillnaden är väl att vi fortfarande har färre ridpass än de flesta här!

Skämt åsido rids hon ungefär tre dagar i veckan, men får också en viloperiod då och då på 3-5 dagar helt utan aktivering.
Det känns ibland som om det går på tok för långsamt, men som sagt så utvecklas hon ju istället på varje ridpass vi gör och så länge det går framåt kan det ju inte vara fel?!

I skritt och trav har vi börjat jobba med lite övergångar. Vi jobbar också med lite mer böjning i sidan i trav, och har smugit in något lite av sidvärtsförflyttning (dock ej skänkelvikning eller framdelsvändning ännu). Galoppen börjar ÄNTLIGEN vara något mer under kontroll men är fortfarande stor och vi försöker bara rulla på i den... Och undvika att krocka med staketet! :angel:

Jag tänkte visa en filmsnutt, och det gör inget om man kastar in en kommentar om man har kikat på filmen! ;)
Sist jag la ut en film var det 0 kommentarer och 200 visningar nämligen (:p) och då blir man lite nervös över vad folk egentligen tyckte!

http://s377.photobucket.com/albums/oo213/ladykandar/?action=view&current=Kandar20090521.flv

På filmen syns också vårt nyaste övningsområde; de små hindren som vi använder till vår så smått påbörjad "inhoppning"! :bump:
Den gamla hoppryttaren i mig kvider över att kalla de där 20 cm höga bommarna för "hinder" men dressyrtanten som just nu tagit över min kropp var väldigt nöjd med storleken på dem! :idea:

Snäll och bussig var hon att skutta bomhögar med i alla fall, travade emot och skuttade över och galopperade sedan rakt fram. Plätt-lätt till och med för dressyrtanten ovanpå!

Nu är det tre veckors ridning kvar innan sommarbete!
Vi ska rida ute lite mer, hoppa lite mer och ta något dressyrpass till men sedan blir det SOMMARLOV i cirka 6 veckor!

Hur gör ni andra med bete och vila i år?

Och hur gör ni med kvalitets?

Jag kommer nog inte att visa...
Galoppen är inte visningsbar ännu, och hästen är grymt stor (en bit över 170 hög (jag är 177 lång själv nämligen, och paddockstaketet 140-150 högt) och 165 cm i täcke och X-Full på träns och så en hel del mage på det ;)) så det vete 17 om hon kan få så bra poäng som matte skulle vilja att hon skulle få!
Men jag är ju lätt partisk också! :angel:

ojojoj vilken charmig dam! lite rund om magen, hihi. Tycker det ser väldigt stabilt ut och hon ser verkligen nöjd ut med dig på ryggen. Tycker hon gjorde flera fina övergångar:D Det enda jag tänkte på är att det bara är filmat i vänster varv, men det kanske bara råkade bli så.

Bara i höger varv ( ;) ) men ni får tänka er att serpentinerna på slutet är i vänster varv också! :angel:

Batteriet i kameran började pipa genast som vi började filmandet så jag försökte hojta till sambon (som filmade) när hans kulle filma en minut, stänga kameran och vila batterier, och så filma igen!
I galoppen valde jag medvetet höger varv (den galoppen är bättre) men i trav är hon faktiskt lika åt båda håll så där är det bara en tillfällighet! :D

Lilla damen lever på luft... Eller är snarare ett födgeni, hon äter som en... häst? ;)

Hon får ingen kraft, endast tillskott av soja + Krafft Protein, går ute dygnet runt och äter hö... Men rund är hon likt förb*skat och betänk då att hon ska ut på bete snart också...
För magens skull hade jag önskat att jag vågat motionera henne mer men hon är så stor och växer så mycket så jag har svårt att känna att jag kan låta henne gå särskilt mycket intervaller...

Det är förresten något jag undrar över!

Hur gör ni andra som har runda unghästar?

Hur bantar jag en växande unghäst?

Oj haha dom var lika :D lite olika tecken på huvudet bara, Bellis har mer rak stjärn (eller skjuten skärn).

Lite mer bilder :D

27704913.jpg

27704914.jpg

27704915.jpg

sadeltips till denna raka rygg? :angel:
27704916.jpg

27704917.jpg

sadeltips till denna raka rygg? :angel:
27704916.jpg

Åh jisses förvisso med huvudet i marken men satan i gatan så rak hon e:eek:... kan inte bli lätt att hitta något. Jag har ju rak bom på min sadel men min donna är ju inte i närheten av din:o

*kl*
Igår va det dax för en liten ridtur igen. Han går riktigt bra på banan nu :D Sedan Skulle en i stallet rida ut så då hängde vi med. Han skötte sig bra över förväntan för att va första uteritten på 6 månader. Skrittade på lugnt utan att reagera för varken bilar, cyklar eller mopeder :D Dock när vi skulle trava en liten bit på en åker så blev han väldigt pigg :p så nu måste vi träna på att han ska gå iform även ute för han travade på i typisk "ponnyform" Någon som har tips på hur jag ska få honom att gå lugnt och avslappnat även ute ?
Sedan några bilder på älsklingen i sommarhagen :love:

27706857.jpg

27706858.jpg

Det ser verkligen jättetrevligt ut! Fin och stadig unghästform, jag gillar din ridning! Men inte är du väl hoppryttare? Du ser ut som en tvättäkta dressyrnisse :D
Ang hur mycket man rider så är det väl inte fel att ta det lite extra lugnt med pållar som är av modell större. Men hur har hon blivit en sån tjockis :)? Magert bete kanske kan vara en god idé?

Vad är det för värden på höet då? Kanske de helt enkelt är "för bra" Bra värden för en häst är ju inte samma som bra värden för en annan. En god hygienisk kvalitet är ju självklart, men för att hästen ska kunna få tillräckligt med "tuggtid" så måste ju lättfödda hästar få ett grovfoder med "sämre" värden, annars blir de ju smällfeta, alternativt får för lite tuggtid. Sen skulle jag kanske fundera på andra kraftfoderalternativ.

Ser trevligt ut! Även jag gillar din ridning, hästen ser välbalanserad ut och jobbar på bra bakifrån och framåt! Den övergången till galopp som är med ger mig ståpäls, så mjuk och fin!:bow:

(Men lite rund om magen är hon verkligen:D! Jättesöt!)

Vi har gjort våran hoppdebut! :D
Vi har tävlat en gång innan, en lätt trailklass i western, men jag kan inte rida western men ändå ;)

Iaf, så fanns det en 80 på den ridklubben så vi startade den. Han var lugn och fin på tävlingsplatsen förutom i transporten. Banan hoppade han galant och vi fick en felfri runda på näst bäst tid! Så jag är jättenöjd! :D

27712600.jpg

27713547.jpg

och så här nöjd var matte över sin beeeeeeebis!
27713734.jpg

Min har nästintill lika rak rygg, jag har en Cliff Barnsby Whitaker på honom som ligger alldeles ypperligt. Och en Pfiff amaretto i dressyren.

kl

Lite uppdatering från oss.
Var i Lomma idag o debutera 1m, tänkte först inte lämna in kvalpapper eftersom de va första ute o första 1m, men ångra mig o lämna in, tur va de då hon nolla & kom ett steg närmare semifinal. :)

tyärr ingen film då kameran stanna hemma.

jag har också tävlat idag:D Lokal tävling, red LD och debuterade även LC. Slutade med två felfria rundor och Decibell skötte sig kanon som vanligt. var dock lite kinkig med att byta galopp idag och ville helst bara galoppera i sin "favoritgalopp" men man kan inte vara på topp jämt. Blev lite matt på slutet i sista klassen men kämpade på kanon ändå! Nu väntar 2 månaders sommarvila för lilla prinsessan. under tiden ska jag ge mig ut och leta häst på allvar. Är väldigt intresserad av den jag redan provat men måste ha lite att jämföra med så jag inte tar några förhastade beslut:p

1-18.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=8cH-5hPa1Fo

idag har vi hoppat för första gången!! Det gick kanon bra! hoppade 50 cm som högst men vi nöjde oss med det eftersom vi jobbade en del med bommar innan å hoppade "nergrävda" bommar :D Men vi är nöjda med dagens träning, han stannade inte en enda gång! är så stolt över min lille plutt! (och mig själv) Sambon filmade så film bevis finns! men som sagt är ju inte så snyggt men vi får väl se om man vågar lägga upp film :grin:
Får se om jag först å främst kan lägga in film..
som sagt lite uppdatering i från oss!

Även jag undrar hur jag skall 'banta' en växande unghäst.
:confused:

Hos oss har har de precis släppt upp hästarna på halva betet och självfallet går de hela dagarna och äter och äter och äter... den lilla hötussen de får i boxen på kvällen rör de inte överhuvudtaget. De står bara och hänger fullständigt proppmätta.

Det verkar inte vara någon idé att fortsätta träna hästen då han knappt orkar med sig själv.. Märkte också att han var lite tjock och gallig i bakbenen och ena frambenet i går och undrar om det kan vara en växtperiod på G tillsammans med proteinöverdos?

Frasse är ju tyvärr redan av modell "REJÄL" och jag vet att jag måste försöka hålla honom slimmad. huuu... hur gör jag det då? En unghäst måste ju ha MAT!

Vi har inte olika beten att välja på. Alternativet är att han får stå i någon liten konvalescenshage under sommaren och det funkar ju inte för en unghäst heller. Suck. :crazy:

Hur gör ni andra med 'rundlätta' hästar av modell tyngre?

Betesreducerare?! ;) :D

Nä men här är en till som blir rund av att bara titta på havrehinken. Även om de behöver mat för att växa så behöver de rätt sorts mat och inte för mycket mat. Energivärden och fett kan man ju försöka minska på så mkt det bara går, protein är viktigt men inte i för stora mängder.

Min kommer rulla fram efter betet. Det är inget att göra nått åt. Jag vill att han ska få vara häst och äta gräs. Han ska dock inte vila nått i sommar, vi håller igång som vanligt och vilar i november istället. Någon vecka här och där kommer han få i sommar men ingen långvila. (mycket för att hålla vikten nere och för att det är ju som trevligast att rida på sommaren!)

Superfina ju! Du rider otroligt mjukt och fint! Och som nån annan sa, den där galoppfattningen var ju som rena drömmen - hur gör du människa för att få pållen så där känslig och stadig? Tycker att ni två har kommit längre än många nollfemmor :)

KL

Red dressyr i söndags och nu börjar allt ramla på plats. Högersidan är fortfarande svårare att lossa än vänster, men det går i princip på bara några minuter att få loss honom. Sen är han mjuk o fin hela passet. Efter att ha sett mina sladdrande tyglar på filmen så var jag stenhård på mig själv och såg verkligen till att inte tappa dem och visst blir han så mkt stadigare och finare om jag bara håller koll på mig själv (som du säger KatharinaDacke!)

Lastningen går prima fint nu! Så nu ska jag ta tag i tränarbiten igen. Har haft urusel motivation att åka å träna när det tar en timme att få på honom på släpet och jag är så nojjig att jag ska stå ensam kvar på parkeringen efter träningen och bli kvar hela natten typ... men nu vet jag att han går in så nu känns det roligare att börja åka igen. Ska nog byta tränare och rida för en dressyrtränare som heter MarieLouise och sen hoppa "på egen hand" tillsammans med en kompis om hon har tid och lust, har inte frågat henne än men de har en liten grusbana med lite hinder så hon kanske kan vara "byggare" och så skuttar vi bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama