Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

ja det kan ju inte gå bra alltid me våra "små" :p Han är bara riden runt 2 veckor nu efter 6 månaders vila så är grymt stålt över hur lite han bråkat, så jobbig han va idag har han aldrig varit, så han är väldigt trevlig annars :D
han är en liten appaloosa och han går som fux, fasst det är många mer än du som frågat om hans färg då han blir riktigt kopparfärgad i solen :d.

Klart du ska behålla din kille om du e fäst vid honom, min kille är oxå igentligen för bra för vara hos mig :p
Låter som att du har en väldigt stabil kille :) Han såg lite valpig ut på bilden men inte så konstigt om den år så gammal, men han måste vara jätte stor nu då :o

va fina ni är! han är så läcker din kille :)
Bra träning att rida utan staket! Jag tränar dressyr på en stoooooor täkt utan staket och i början var det svårt men nu går det finfint :)

Iraphel - allt för många tänker som du, att man inte kan göra hästen rättvisa. Men det tycker jag är fel! För hästen har inget behov av att klättra i klasser och bli världsbäst, den är nöjd med det DU ger den.
Jag tänker köpa mig en riktigt fin dressyrhäst med BRA gångarter - bara för att jag vill ha en sån häst! Sen om vi kommer tävla mer än MSV låter jag vara osagt, jag kommer strunta i om hästen har så skulle ha kapacitet för att nå OS, den har ingen längtan efter att gå på OSbanorna.
Vet att många säljer sina stjärnor bara för att de ska få utvecklas vidare, och visst, det är kanon att proffsryttarna oxå får chans till bra hästar. Men om man - som du- har fött upp en fin häst och trivs utmärkt med den så tycker jag att man ska behålla den. Man får oftast bara en chans i livet till en riktigt kanonhäst så varför inte ta den chansen?
Med rätt träning och matchning så kanske ni tillsammans når hela vägen även om det tar längre tid än vad det gör för RGB, men vad gör det?? Ni kommer ha grymt kul tillsammans du och din fina häst!

Sen om jag får ett miljonbelopp erbjudet för min supergångartshäst så tackar man ju inte nej kanske ;) *skratt*

((Nu räcker dock min plånbok inte till för att köpa en blivande OS stjärna, men jag SKA HA en fölis med riktigt bra gång denna gång))

Det är väl bara jag här som till och med jagar bort min häst från staketet när han bara står och hänger istället för att äta!? :rofl:

Han behöver betet mer än någon annan och jag ser gärna att han lägger på sig en 100-150 kg.

Synd att du inte kan betäcka honom..... ;) Du vet ju att jag hade problem att hålla Brixie rund förut men nu ser hon ut som en boll. Hon mår prima av att ha fått blivit mamma.

Det är väl bara jag här som till och med jagar bort min häst från staketet när han bara står och hänger istället för att äta!? :rofl:

Han behöver betet mer än någon annan och jag ser gärna att han lägger på sig en 100-150 kg.

nä du, jag ser gärna att min lägger på sig lite till över sommaren inte så mycket som din men jag vill heller inte ha någon gräsmage :o
Ska se om det funkar att lägga in filmen från inhoppningen.. Hemskt att se sig själv dock, men kommentera gärna.

http://www.youtube.com/watch?v=_E-9Kg06UVs

för tillfället är jag så glad, allting verkligen flyter på nu :laugh: känns som jag svävar på rosa moln...typ ;).

åker ju iväg inatt till grekland och får en härlig semester, hästen går bättre än någonsin och jag kommer längta efter att få komma hem och fortsätta träna!
sen så känns det jätteskönt, för jag har ev. jobb på G nu. ett riktigt bra jobb :). har ju gått utan nu sen i mars och vore så skönt om det här blir av.

ha det så bra nu så länge :)!

Vad duktig han var!

*kl*

Svullnaden på Avalons ben har inte gett med sig än. Den smärtar inte och han haltar inte (precis som innan) men den stör mig! :mad: Han har haft den ca 2 veckor så det är ju möjligt att svullnaden lägger sig. Den är ju inte stor direkt, men den syns. Jag är bara rädd att de ska va någon lös benbit eller så, men det får ju isåfall en röntgen visa.

Nåja, jag håller tummarna att det försvinner själv, det är ju inte ovanligt med en svullnad på människor i ca 2 veckor så det borde väl kunna vara så på hästar också.

Jag har bestämt att jag tar min från betet medans det fortfarande är ordentligt med kraft i gräset. Så att jag kan behålla den näringen i honom och börja fodra honom i tid. Kanske juni ut ungefär. Är dessutom vansinnigt ridsugen!! Jobbigt att läsa hur bra det går för alla när jag bara går och klappar på min i hagen.

ja färgen var riktigt läcker på din!

(som svar på din fråga, han är 167-168 nu, så ingen jätte, men större än vi vågat hoppas)
http://joizmeds.mittspejs.se/P2008363
http://joizmeds.mittspejs.se/P1999884#body

till dig och anni, tack för era åsikter!!! Bara hoppas min mor (som står som ägare efter tvist) går med på att behålla honom...

Idag var ju vilodag för min plutt
men släppte han med sin mamma och lillasyrra i gräspaddocken för att få den betat, hade innan idag funderat på att låta minstingen få löshopp alite smått, asådär på lek, utnyttja mammans dragkrafft 8modern är super i både löslongering och löshopp, räcker att höja ena handen så ökar hon hastioghet, går ut i rätt varv och hoppar- utan lindo roch så :bump:)
men eftersom de var alla tre i paddocken så lät jag dem springa så, lite orolig var man ju, men de fixade det bra, ingen som sprang på nån annan.

Adonis själv
http://joizmeds.mittspejs.se/P2017566

lillasyster i täten och adoni sbakom (observera att lillasyster är ren dressyrtjej)
http://joizmeds.mittspejs.se/P2017571#body

de små barnen aurora och Adonis, tyckte det var så kul så de tog det åt andra hållet också
http://joizmeds.mittspejs.se/P2017572#body

MEN nu käre bukefalister behöver jag eran hjälp... världsproblem (eller i-landsproblem) ska jag ha brunt (kastanjebrunt (mörkbrunt&kastanjebrunt är resten av utrustningen) eller svart? det blir iaf med mässing. men läderfärgen velar jag på.

svart
http://joizmeds.mittspejs.se/P2017524

kastanjebrunt (eller tränset är egentligen oxblod, men det syns bara på dessa blixt-fotade bilder = snyggare i verkligheten)
http://joizmeds.mittspejs.se/P2017523#body

han är ju inte så snygg i stillhet så det gör ju inte så mycket om utrustningen drar uppmärksamhet till sig :devil:

på vintern är han mörkare, nästan svart-brun, på sommaren blir han ljus och är gulbrun eller apelkastad typ..

Brunt brunt brunt! *manisk-brun-användare*

Allt jag äger i läderväg förutom mina ridstövlar är bruna. Därtill schabrak, skydd och täcken ;)
Däremot hittade jag kanonbra ljusgula bomullslindor hos min foderförsäljare förra veckan; 79:- för ett par :bow: Har funderat lite på om inte vår framtida tävlingsfärg ska vara ljusgul. Alltså schabrak, huva och min skjorta. Tror det kan bli snyggt!

Brunt :D Jag tycker det är klart snyggast på nästan alla hästar, men lat som jag är har jag svart :p

KL
Igår var vi ute på promenad och klättrade i backar, övade lite ledarskap osv, gick bra. Idag ska jag rida ut och galoppera :laugh:

Då ska jag gå emot alla andra å säga att jag faktiskt tyckte han passade bättre i svart:laugh:. Brukar gilla brunt bättre själv men han var döläcker i det svarta:love:

Jag röstar oxå på svart! :)
Fast jag är lite som Athena, hyser stor förkärlek till brunt, men just din häst passade bättre i det svarta tyckte jag :)

KL

Hade tänkt rida i morse men det blåste jordens storm så jag fick ge upp den tanken. Gick ut och skrubbade boxarna i stallet istället så nu är de skinande vita igen istället för smutsgrå :) Har skrubbat dem två gånger i vinter oxå men nu var det sommartvätten :) ska ut med allt spån och gummimattorna oxå så trägolvet får lufta och torkas om det är fuktigt.

Igår var jag hem till en uppfödare o skulle fota en fölunge, vi blev pratandes i två timmar och det roliga var att den fölunge som jag är sugen på att köpa (en kompis som fött upp) tyckte hon var väldigt intressant både dressyr- och avelsmässigt :) Hon är snuskigt insatt i sto- och hingstlinjer och satsar enbart på tyska hästar och föder upp riktiga gångartshästar (bla Sir Dee som är förstahäst i Trojkaprojektet) så jag måste skynda mig att ringa till vännen och berätta att denna kvinna tyckte att valet av hästar var mycket gott :) alltid kul att få höra av proffs att något är bra!
Men sen får vi se, fölungen kan tendera att bli jäkligt dyr efter fölvisningen om den sköter sig bra *suck*

Tack till dig och alla andras röster! (det är dock väldigt jämt! medryttis och annan kompis röstar brunt)

Jag har alltid förr haft svart, hade två skimmlar (med svart i sig) och en rödbrun häst, så det var bara svart utrustning som gällde.
Sen var jag ganska ung ut på tävlingar för storhäst (aldrig haft ponny så tävlade storhäst som 13årig) och då kändes svart som mer ungdomligt.

Men jag har alltid älskat "20-30årig ryttarinna, mörkbrun (ung)häst, kastanjebrun utrustning med fårskinn"

så när jag nu innan skaffat mig en mörkbrun unghäst (fast att jag sagt att jag aldrig skulle ha en mörkbrun häst (nu har jag 4) och skulle köpa hopputrustning till hennes så drog jag igång.. lädersenskydd med fårskinn, kastanjebrun hoppsadel, förbygel med martingal, lädergjord, träns etc... eller utrustningen går i kastanjebrunt med mörkbrunt foder)

Men det blev inga hoppbanor (än) för henne utan avelsboxen, så står lite i funderingar om jag ska sälja allt, men det skär i hjärtat..

Han behöver endå en annan hoppsadel. och har övrig utrustning i båda färgerna.
det som drar till svart är att jag ahr en annan häst (mörkgrå andalusier) som också behöver ny hoppsadel, och deras ryggar är ganska lika så de skulle kunna dela en och samma.. men den sistnämnda kan ju inte ha brunt..

Oh, den där beskrivningen lät ju som jag! :p minus fårskinn och mörkbrun häst (jo, när Fenja blir stor har jag en mörkbrun hoppare).

Jag rösta fortfarande för brunt. Men det är mest av principskäl nu känner jag!

Jag har för övrigt blivit helt tokig i att titta på stallbyggnader. Drömmen är ju en putsad villa med tillhörande stall för 4-5 hästar, och nu känns det som jag gör studiebesök överallt för att samla på idéer. Tror det är så dessutom att när man står i ett stall man eg. inte alls gillar logistikmässigt så vet man precis hur man ska göra sitt eget i framtiden.

Är det någon mer som inte har eget än men som funderar på att skaffa?

tycker att du borde välja samma färg som du har på din sadel, alltid snyggt när man matchar:P

jo men självklart ska sadeln vara i samma färg (som som inte ens kan rida i shabrak och lindo ri olika färger, ja till och em dmina underkläder ska matcha lindorna, och springe rgärna in i huset och byter kläde rpå mig nrä jag ska rida den andra hästen:devil:), grejen är den att jag letar ny/annan hoppsadel till honom, och även om det viktigaste är att hitta en som passar så kan man ju ibland hitta flera som passar och då kan det ju vara bra att veta vilken färg man helst vill ha.

Men nu sitter jag och tittar på Stubbens sadlar (siegfield *styavas? äldre modell) passar på honom), men deras är ju ofta tvåfärgade... den bruna är ju vääääldigt mörkt brun men med väldigt ljusa bossor, funderar på en sån men då är det mörkbruna nästan mörkare än det mörkbruna på t.ex. förbygeln/sadelgjorden, och det ljusa lite ljusare än kastanje... *hmm dilemma*.

och om man köper deras svarta så är ju bossorna ändå ljusbruna.. vadfasen ska man matcha med då? ser dethelfel ut att ha brunt till det?

i-landsproblem eller?? :angel:

en sak är säker; det är SKITSVÅRT att hitta snygga bruna färger som MATCHAR. Mycket lättare med svart, det kan bara vara just svart. Brunt hittar man i 1000 nyanser så för att få samma nyans krävs nästan att man köper samma märke. By the way

//Anni som gett upp att leta nytt brunt träns och är nu evigt tacksam för att hon köpte ett beg hubertusträns som av en slump matchar sadeln

Kastar väl in en liten update!

Ella har nu gått två klubbtävlingar på senaste.
60cm gick på tid och vi fick en 6:e placering.
I 80cm ett nedslag den 1 Maj.

Sen sista 21:a Maj gick hon felfritt 80cm med en kompis som red henne.
Hon var jätteduktig:D

Tränade här i Måndags och då gjorde vi en debut på att hoppa 1 meter och
hon gick som en klocka i både stutts-serie och bred oxer. Jättekul när allt bara rullar på framåt.
Nu är planerna på att starta 90cm lokalt till sommaren

KL

Nu kommer en mega seg uppdatering, ursäktar för mina dåliga uppdateringar men har haft så väldigt mycket att göra i skolan på sistone. Lovar att förbättra mig.

Nu har vi äntligen varit iväg på den efterlängtade utställningen. :D Vi visste inte riktigt när det skulle vara tur att visa eftersom att vi inte visste hur snabbt dom dömde. Men vi bestämde oss för att ta ut henne lite tidigare så hon fick kolla runt på omgivningarna först. Och tur var det tänkte vi. Hon var fullständigt tossig! Sprang runt och blåste upp sig och balanstravade och herre gud vad hon höll på... Hon var växte nog dryga 10 cm där ett tag när hon var som värst;) Men sen när jag skulle in på banan sa det plopp och hon blev seg som sirap. Haha stackarn, blev nog lite mycket mentalt där för henne att ta in i huvudet. Detta gjorde att hennes bedömmning inte blev så rättvis på gångarterna eftersom att hon knappt ville gå fram. Och eftersom att hon är reggad som svensk ridponny bedömdes hon ur ett ridponny perspektiv.

Domaren tyckte att hon var en mycket välutvecklad märr med bra bål och kors. Dock för kraftigt ansatt hals för att vara en svensk ridponny. Han tyckte även att hon var lite för "stor och tung" i typen för ridponny. Hon hade bra, rättställda ben och en frammåtgripande skritt med god steglängd. Dock hade hon svagt påskjut i traven, men det var ju inte så konstigt eftersom att hennes energi praktist taget försvann. ;) Sen tyckte han att hon var lågställde men det visste vi redan om. Hon fick totalt 37 poäng.

Typ: 7
Huvud, hals, bål: 7
Extremiteter: 8
Rörelse i skritt: 8
Rörelse i trav:7

Lite surt med skritten, vi vet att hon kan få en nia på skritten i vanliga fall för hon har en mycket bra skritt. Och dessutom var vi bara ett poäng från klass ett. Men det spelar absolut ingen roll, vi var ju bara där för det var en rolig sak.

27769044.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama