Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

*kl*

en liten uppdatering från oss.
Vi var på vår sista dressyrträning för säsongen i måndags å hon var lika fin som hon varit de sista träningarna. Mjuk och fin i sidorna och rejält samarbetsvillig. Sen har hon vilat i veckan pga blåsten så igår beslöt jag mig för att åka till ridhuset och rida lite bomövningar. Å hon var så ruskigt fin igår oxå, jobbade en del med övergångar och att rida raka linjer inanför spåret vilket hon tycker är skitjobbigt. Hon har fått väldigt lätt för att hänga på väggarna så nu är det ALDRIG några väggar på sidorna om oss:angel:. Bra bjudning, fina övergångar, positivt arbete, bra jobb över bommar, mjuk i sidorna och oftast positiv till arbetet var hon igår. Känns så himla gott att vi kan komma till arbete nu, det gjorde vi ju aldrig innan när hon blev så arg så fort jag bad om något. Nu är det som om jag sitter på en helt annan häst. Hon kan bli lite grinig när hon blir trött och lite i galoppen då hon helt plötsligt börjat galoppera uppåt och det är väl förmodligen riktigt jobbigt kan jag tänka mig, men nu kan man faktiskt gå på henne lite där utan att man får totalstopp nu kan hon tjura lite men går fortfarande fram för skänkeln. Någon ska har några bra tips på styrketräning i galoppen vilket känns som om det är det viktigaste just nu. Funderar på att köra iväg och klättra lite i både i skritt och galopp och kanske lite övergångnar i backe:confused:. Kan detta vara en bra ide. Vi har nämligen inte några backar här i närheten utan jag får köra en liten runda först men det är skitsamma för hon kliver så snällt in i transporten när jag skickar henne:bow:.

Är så himla glad över min lilla häst:love: att jag tom lägger några små bilder på henne:angel:

trav-3.jpg

kabang.jpg

galoppar.jpg

åh vad härligt att det gick så bra på träningen! tror klättring skulle vara kanon för att få henne starkare. Hon ser väldigt vig ut att döma av den ena bilden, hihi!

*kl*

Idag var det tänkt att jag och Grotte skulle träna lite på täkten men redan imorse insåg jag att det inte skulle gå. Vilken värme det har varit här! Så grotte fick "vila" idag, för hovis skulle komma men han ringde återbud i sista stund (som vanligt *suck*) och sen kom det en hästtransport hem till mig med två fina 03-or som jag ska rida in och utbilda. Dom är till salu redan nu, så får se hur långt jag hinner rida in dom. :)

Grotte är så himla kaxig mot nykomlingarna, han tycker kanske dom ser ut som kossor :rofl:
Dessutom så fort nykomlingarna går fram till mina andra hästar (ponnysto 28 år, islandshäst 18 år som är Grottes bästa vän) så blir Grotte lite arg och tycker dom kan hålla sig på 3 meters avstånd.. :rofl: Han har dock lugnat ner sig nu, och kan nosa på nykomlingarna utan att skrika.

Ni får varsin bonusbild på halvbröderna som jag ska rida in:

Han blev inte bara glad då? :)

När jag klättrar med min så blir han oftast supertaggad efter bara några vändor för att han vet att han ska trava/galoppera precis när vi vänt upp mot backen igen.
Jag tror det är extremt sällan som hästarna bockar för att få av oss ryttare, oftast är det glädjeskutt eller för att det blir jobbigt.
Men visst orkar de sätta emot mer nu, dock tror jag kanske inte att de förstår att det stenhårda jobbet är för att de brallat, de kopplar inte konsekvenserna.
Däremot är ju motion bra för att förebygga bockningar som uppkommer pga överskottsenergi :) MEN - ju mer man rider, ju bättre ork får de att bralla oxå :)

Jag ser inte speciellt hårt på en bock/spark när jag är ute i skogen och rider eller på banan. Men som Joizs häst gjorde så berodde det ju inte direkt på glädje utan pga rädsla/stress/obehag. Då går det ju inte heller att bara rida dem helt trötta efteråt.

Har inte varit inne på ett tag, har haft fullt upp! Men nä han var inte glad, för jag skrittade bara i backar, annars hade det varit fullt narturligt att han bockade, Jag tycker att klättringen gör mest nytta när man rider dem i skritt.

Någon frågade hur vi gör när man känner att man/hästeen har en dålig dag, då sänker jag kraven, jag nöjer mej kanske med att rida i alla gångarter, att rida lite kavaletti går inte in på något som jag misstänker kan leda till "bråk"..

åh vad härligt att det gick så bra på träningen! tror klättring skulle vara kanon för att få henne starkare. Hon ser väldigt vig ut att döma av den ena bilden, hihi!

Jo vig är hon verkligen å det har man fått börja känna på när man sitter på oxå numer:D. Tog typ ett år innan hon fattade att man kunde bocka under ryttare, men närhon gjorde det såg det ut ungefär sådär haha... knashäst

*kl*

Guuud va' jag vill rida när jag läser hur bra det går för alla!

Min grabb lägger på sig superfint ute på betet och lever som en kung bland alla sina nya ponnysto ;) Mamma rör han dock inte öht och hon har en egen liten flock med några valacker.

Hans "vårtor" har försvunnit av någon konstig anledning. Ingen aning om hur! :confused: :D

Har faktiskt tagit min "hästlösa" tid till att skriva ner lite mål för höstens träning. Jag är sjukt pepp!

Var iväg o tävla i Karlskrona i helgen.
var väldigt laddad på framhoppningen, inne på banan var hon jättefin, dock fortfarande laddad, tyvärr backa jag ändå in i botten på hinder nr 7 så fick ett ner där.
I andra 1m så var hon ganska trött, hoppa super 1 & 2, sen fick vi ett pet på nr 3, efter de kändes de som bensinen tog slut så jag hoppa kombinationen o sen gick jag ut.

Tyvärr var kvalpapperna inlämnade till både klasserna . men men, nya tag, blir gärds om 2 veckor :)

hihi stackare, fördelen för mej vars polle fick låååång vintervila och nog där växte sina sista centrimera, så kan ngo rida han nästan hela sommaren, blir kanske ngn mindre vila i juli får se.. just nu ska vi bara komma igång först och främst :)

inga tendenser till bock och stegringar idag *tackochlov* så detdär i onsdags var nog bara en tillfällighet med stormblåsten.

idag fick han skritta och trava i gräspaddocken här hemma, fick lite bilder, dock inte från de finaste stunderna, menmen.
här är vi..

http://joizmeds.mittspejs.se/P2029767
http://joizmeds.mittspejs.se/P2029766#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2029765#body

Min ena 4-åring går väldigt bra och har redan kvalat färdigt till semifinalen för ett par veckor sedan och vilar nu.

Köpte en annan 4-åring som ej blivit riden sen 3-års-testet så har lite jobb med den framför mig. Han är rädd för allt så det blir mycket miljö träning för honom den främsta tiden. Red honom idag för första gången sen jag fick hem honom. Han är ok när man väl kommer upp men han tyckte att pallen var väldigt läskig. Fick hoppa upp från marken. Hinner nog inte få honom i skick att hoppa och kvala till semi-finalen men kanske löshoppning på kvalitén. Får se.

Även jag undrar hur jag skall 'banta' en växande unghäst.
:confused:

Frasse är ju tyvärr redan av modell "REJÄL" och jag vet att jag måste försöka hålla honom slimmad. huuu... hur gör jag det då? En unghäst måste ju ha MAT!

Hur gör ni andra med 'rundlätta' hästar av modell tyngre?

När hästen är 4 så är den kraftigaste växtfasen förbi så blir han tjock av maten han får så ger du honom för mycket helt enkelt. Han får mer än vad han behöver för att jobba, "leva" och växa. Ej hälsosamt för ben och leder med för mycket vikt. Vet att det är svårt och banta hästar men för deras eget bästa får man försöka i alla fall. Lycka till!

Min är släppt på bete just för att han är så sent utvecklad och behöver all näring han kan få. Han är ju 174 i mkh och stundtals fortf. överbyggd baktill. Det är ifs bra att han inte är för tung med den storleken, annars orkar inte leder och skelett särskilt många år.

Men jag hoppas att han inte blir så mycket högre nu utan fyller ut i bog- och höftparti. Målet är iallafall en hubertusjakt i oktober och några pay and jump samt någon lokal tävling innan vintern. Kanske, eller snarare förhoppningsvis även nån liten dressyrtävling. Och så träning på nya terrängbanan såklart.

Vad har du för hagar? Tänkte ifall de är för små/tråkiga/ensamma så det är därför han rymmer, då kommer han nog fortsätta rymma om det inte är så att han ställs innanförstenmurar eller trästaket. Har de väl fått smak på att rymma så brukar det vara svårt att få bukt med om man inte lyckas skrämma dem med tråden.

Precis. Man får se till att passa foderstaterna, för när de blir feta så innebär ju det ett överskott av energi.
Grattis till kvalificeringen! Vad är det för häst du har? *nyfiken* Har du varit med innan i tråden? Minns inte så noga alla namn....

KL

Här har varit riktigt riktigt hett i helgen. I lördags skulle jag rida men på dan var det för varmt och på kvällen blev det spontan grillfest så då blev det ingen ridning alls.
Igår brände jag sönder min rygg i solen :( Men rida skulle jag men höll mig på täkten där hemma eftersom jag inte kunde ha säkerhetsvästen på mig.
När jag tog in dem så var de nästan svettiga av att bara stå i hagen! Har gott om skugga och en sval ligghall men det var så varmt!

Red bara en jättekort tur pga värmen (klockan var ändå 20.30) det blåste rätt bra nere på täkten så det var skönt. Lade upp framridningen på ett annat sätt igår. Skrittade inte så mkt utan bad om trav direkt fast på kort tygel och travade i ett litet övertempo. Vi har ju lyckats hitta en riktigt bra form och takt men med den nya formen så blir han ist lite FÖR stadig och tycker att galoppen är jobbig. Men nu red jag på ännu mer framåt.

När jag skulle fatta galopp sen så höll jag på att ramla av i förvåning! Han fattade galopp direkt, utan ett enda travsteg till! Annars kan man få mana på honom en halv kortsida innan han fattar men igår satt varenda fattning som smäck! Otroligt! Hade honom inte i nån annan form men möjligt att den egna bjudningen var bättre än förr. Men det var SUPERSKOJ!

Ang muskeluppbyggande - just galoppfattningar / vanliga övergångar är ju väldigt muskelbyggande. Har man en framåt häst så kan man ju fatta galopp från skritt. Galopper några steg sen ned i skritt igen, skritta några steg och sen upp i galopp. Annars i trav.
Jag har inga bra klätterbackar tyvärr så det blir inte mkt klättring för vår del :(

Det är en Cornetto avkomma. Dubbeldiplom i fjol på 3-års testet och gick championatet i höstas på Flyinge.

åh vad spännande! vad är det för nån då? sj är jag också på jakt efter en 05-a till. Ska prova en e. pentagon som jag redan provat en gång idag och imorrn ska jag prova en e. for feeling och en e. jeapordy:D

ett fullblodssto, runt 155 hög men med en helt enorm galopp.
stam har jag ingen koll på, är inte insatt i fullblodsaveln :p
ååh pentagon, jag tittade på en 7åring efter pentagon men hon var inte inriden och inte så hanterad så det kändes inte som en bra affär :p

Grattis och välkommen i tråden! Modigt att köpa en häst som man inte vet föräldrarna till.

*kl*

Jag känner att vi får ta en ny presentation av oss själva och våra hästar, för nu har det tillkommit så många så man kan inte hålla reda på alla.

Jag kan börja:
Jag heter Charlotta och är 24 år, bor i Skåne och har 3 hästar i åldrarna 22, 4 och 1 (mammahäst till de andra två är den äldre av dem). Jag läser till sjuksköterska i Lund och har hästarna en bit utanför stan. Min -05 heter Avalon (1,74 mh) och är e: Camiell-Flamingo Z ue: Swift 690. vi kan rida ut i alla gångarter, ensamma eller med sällskap i en bra unghästform. Hoppa ca 70 cm och enstaka terränghinder. Hoppar och rider dressyr för tränare varje vecka. Tömkör också för tränare.
Målet är att han sa bli en bra allroundhäst med inriktning fälttävlan. Målet för hösten/vintern är att starta några pay and jumps samt lokal nivå. Kanske rida någon LC dressyr, rida hubertusjakt i Oktober och träna lite terräng.

Näste man på tur!

Ok, jag fortsätter :)
Jag heter Cissi är 37 år :eek: och bor m familjen (man o två döttrar) i hus på landet. Har hästen inackorderad ca 2 km hemfrån. Köpte Ikaroz för ett år sedan efter ett längre uppehåll från egen häst. Han är e Mackay (Pegasus- Elektron) - Chirac.
Vi satsar i princip enbart på dressyren. Målet i år är att komma ut på några L:c ev L:B. Långsiktigt mål är MSV.

Senast ändrad:

Vad har du för hagar? Tänkte ifall de är för små/tråkiga/ensamma så det är därför han rymmer, då kommer han nog fortsätta rymma om det inte är så att han ställs innanförstenmurar eller trästaket. Har de väl fått smak på att rymma så brukar det vara svårt att få bukt med om man inte lyckas skrämma dem med tråden.

Han går i en gigantisk skogshage med massor av bete, så är inte för att det är litet eller han inte har mat som han rymmer, men stänger man in honom bara i skogen stannar han, men nu står han inne om nätterna tills såret läkt så då går han i en mindre skogshage, men det är fortfarande en stor hage.
Så att han rymmer är ensamhet isåfall, men ideer då ju då han gått själv sedan novemer.

Okey info om mig å pållen då, Jag heter Fanny är 22 år gammal, är för stunden arbetssökande men ska plugga till hösten. Har som mål att utbilda mig som modefotograf :p Bor i en 1:a med min katt och har 1,3 mil till stallet som pålle står i. Om pålle då; 05:a vid namn TR Tbone är en appaloosa på 147½ cm/mkh är e: Mystery Bo u: Elderberry Mayday ue: Elderberry Ace (qh) Båda föräldrarna har tävlat internationellt med vinster. Nu har vi åter uppehåll då han skadat sig när han rymde men är inte så allvarligt så tippar på att vi kan komma igång nästa vecka igen. I höstas reds han i alla gångarter ute på lös tygel. Vi har som mål att komma igång så pass att vi kan ställa upp på någon ridklass på appaloosa SM'et i slutet på augusti :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur