Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Då tänkte jag att jag kunde presentera mig och min herre igen.
Jag heter Ivana och bor i Trollhättan, har min häst hos min hovslagare några få km hemifrån. Jag läser lite fristående psykologikurser och jobbar som personlig assistent för att få arbetslivserfarenhet för att kunna söka till psykologprogrammet framöver.
Herrn heter Anothereef xx, men kallas för Rory. E: Inchrory xx, U: Li Ess xx, UE: Diaghlyphard xx. E
Rory är en helt fantastisk herre på ca 167cm, med ett mycket starkt psyke och egen vilja. Han vet vad han vill och visar tydligt om han ogillar något. Han är även kelsjuk, oerhört lättlärd och en arbetsnarkoman. Trivs inte med viloperioder och gör mer än vad man ber honom om. Rör sig väldigt fint och har ett enormt övertramp.

Träningen är väldigt varierad. Det är nästan lättare att säga vad vi inte gör..ännu. Vi har ännu inte börjat hoppa.
I dressyrträningen så ligger högsta fokus på fortsatt stärkande och vi övar främst på övergångar, bakdelsvändningar och öppna.
Vi har ännu inga uppsatta mål för tävling utan tränar och utbildar fullt ut så får vi se vad som sker längs vägen. Det viktigaste är att han mår bra och är hållbar i många många år:laugh:

Kan tillägga att all träning är förlagt ute, dvs utanför ridhus och paddock.
Så svaret på frågan om uteritt blir att varje ridpass sker utomhus utan sällskap i 98% av fallen.
Hade ridhus på förra stallet men red ändå främst ute.

Svårt att säga eftersom jag inte sett 04an. Men om du tänker köpa den som är på filmen så var noga med att kolla munstatus och rygg med tanke på hur otroligt mycket den tjafsar emot handen.
Annars var det en jättefin häst! trevlig modell, bra rörelser och fin form. Men just tjafset, som var rätt så rejält, skulle göra att jag drar öronen åt mig lite. Vad är det som gör att en så pass ung häst slår så otroligt med huvudet....

Framtåbjudning, lösgjordhet och rakriktning - där har du träningen! :)

Fastna inte på en massa volttraggel, rid omväxlande och i friskt tempo (men inte i ÖVERtempo, takt och balans är viktigare än schwung)

Bomövningar.

Men framförallt - rid ute i skog och natur, klättra, galoppträna etc.

Låter skrämmande att säljaren säger att hästen hoppat 110 bana redan... hoppas de bara drog till med något för att det skulle låta häftigt, då jag tycker att 110banor är lite väl tidigt att klara av så här tidigt på säsongen. Möjligtvis till hösten men annars är det väl 90-1 m som gäller.

hoppbiten har jag svårt att uttala mig om (inbiten dressyrnörd) Men i övrigt tycker jag det var en trevlig häst med bra grundgångarter, tufft utseende :) Vet du vad tjafset beror på? Ingen film på 04-an?
Gå på magkänslan så blir det säkert rätt häst! :)

Välkommen till tråden ochh grattis till nya hästen :)
Vi bor nog inte så långt ifrån varandra, jag bor på Bokenäset.
lite nyfiken på vilken unghästtränare ni kommer att rida för, PM:a gärna;)
Angående vila /bete osv har min haft en vintervila på 2 månader. Nu på sommaren kommer han gå på bete men ridas ca 4ggr / vecka med undantag för kortare vilor om 1-3 veckor. Hade jag haft en större häst som var mindre färdig i kroppen hade det troligtvis blivit mer semester.

*knapplån*

Nu när jag äntligen har kommit ut i skog och mark med min häst är det också dags att 'lära känna' hästens beteende.
Hur han reagerar när han blir rädd, sur, trött, taggad osv osv..

Än så länge har jag lärt mig att han är fruktansvärt rädd för FÅR .. samt att han verkar ha någon issue rörande fjordingar .. :grin:

I går skulle vi förbi hagen där just fjordingen står. (3:e gången vi går förbi där)
Han började med att stanna långt innan vi var framme och där stod han på helspänn och tokstirrade på fjordingen. Sedan 'föreslog' han att vi skulle vända och gå hem igen.. när jag inte gav med mig så stelnade han bara till... När jag gick på honom (läs skänklade och använde sätet som signal för att gå fram) så steppade han bara omkring.. När jag gav signalerna lite kraftigare så stegrade han sig flera gånger (hyfsat små stegringar där han samtidigt vände 'hemåt' så att säga)
Han blir samtidigt väääldigt 'kort' där fram när jag tar i honom.. kryper bakom hand och släpper bettet..

Jag lät bli att gå på honom ännu mer för att undvika att själv hamna i diket och lät i stället dagens sällskap gå före... (shettis med vagn) .. det gick hyfsat bra även om unghästen helst av allt verkade ville sätta sig i vagnen brevid kusken ..

Än så länge har jag inte behövt gå på honom i någon större utsträckning, han är oftast väldigt skötsam.
Visst kan han vara lite 'tittig' och hoppar åt sidan för en stenbumling som dyker upp lite överraskande.. detta händer dock inte ofta då han verkligen inte är en häst som är lättskrämd... gårdagens rädsla är en helt annan sak..

En buke-analys på hur jag brister i mitt ledarskap klarar jag mig utan.. ;)

Alltså, hur betér era hästar sig när de är tittiga, rädda, istadiga osv .. och hur betér ni er just i det tillfället?

Hahahaha ! Äntligen en till som inte orkar med ledarskapsanalyser *bockar o bugar* ;)

Det beror lite på situationen. Om jag vet att han gått förbi förut så kan jag gå på honom ganska rejält m skänklarna (för då tycker jag ändå att han är lite fjantig) Rider aldrig ut m spö eftersom han gärna blir lite överladdad ute. Kan ibland klatscha m tygeln på bogen.

Är det första gången vi ska passera nått nytt så får han stanna om han vill och titta, jag håller fortfarande korta tyglar (eftersom det kan gå på en halv röd sekund att kasta sig) jag klappar på halsen, pratar lugnt, sitter stilla i sadeln. När han stått så en stund så manar jag på honom.
I värsta fall hoppar jag av o leder. Som när vi skulle passera en översvämmad bro. Han är verkligen jätterädd för rinnande vatten och har tom svårt att gå på vägen där det finns vägtunnlar. Så jag försökte få honom att gå över men jag kände att han verkligen var rädd, så jag hoppade av, gick före och TJOPP så hade han hoppat över.

Ledarskapet handlar om att visa vägen, och det är svårt från hästryggen många gånger "varför ska ledaren som är modig stanna där uppe?!?" Hoppar man av och visar att det inte är nån fara genom att själv gå över så följer de flesta hästar bara efter :)

Istadig - hård på honom
Rädd - oftast går det bra att bara låta honom stå och titta, ta tre steg fram, titta lite till, dansa lite. Men jag accepterar INTE att man vänder eller backar, då kan jag bli lite arg....
Livrädd - hoppar av

Men för det mesta hoppar min från sida till sida på vägen pga alla blå tomtar här i Hälsingeskogarna, eller slår på en grisnit. Så rider ofta med bred hand och korta stigläder och är "med" hela tiden.

Min är ju som din oxå väldigt klar i kropp och knopp så han behöver ingen långvila i sommar anser jag. Han kan få en vecka om jag är snäll :D
Går på bete ändå och lösdrift så jag tycker han har rätt go semester ändå på sommaren.
Men däremot ska han få vila hela november istället, om han är kvar. Just för att låta de nya kunskaperna smälta och kroppen vila helt. (pissdåligt ridunderlag då oxå)

Ang vuxna hästar så tycker jag att även de behöver en längre vila en gång per år och kanske en veckas vila på sommaren iaf. Just för att de faktiskt oxå lär sig nya saker hela tiden. Kanske inte en hel månad men iaf 1-2 veckor nån gång på året.
Men det är min teori det ;) "alla är saliga på sin tro":p

Köp 05:an! Tycker du passar bättre på den. Svårt att förklara..

Uppdatering; Billie har varit hos veterinären för lite koll då grannen och jag tycker att hon varit lite skum - inte halt, men inte hundra. Hittade inget. Nu skulle hon ut på bete en månad och sen sättas igång igen. Blir nytt besök om hon verkar "konstig" då. Men, betet som jag bokat och betalt var så gott som uppätet när jag kollade, så där släpper jag inte henne. Får väl se om det finns någonstans jag kan släppa henne någonstans ett tag.

Jag har varit borta härifrån ett tag på grund av föl, men idag red jag på banan och hade en snäll kompis som tog lite kort!!

Ni får jätte gärna komentera hur hon går, min sits vet jag är kass och jag jobbar på det, den har faktiskt blivit lite bättre, men jag har en (lång) bit kvar innan jag är nöjd.

För er som har glömt så heter hon Pselma och är en arab! Första "ordenkliga" ridturen på säkerligen 6 månader.

Angående träning/vila så kan jag svara för mig nu då..

Han reds in i höstas, men reds bara 1-2månader då, sen ställdes han i lång vintervila (förhoppningsvis var det hans sista växtperiod)fram till april då han började sättas igång.

så nu är han riden i 1,5månader. rids varrannan dag. så det blir 3-4gånger i veckan.

Mest har vi hållit oss i paddockar, red ut lite sen för ett tag sen så exploderade han ju så efter det har vi verkligen hållt oss inhägnade :devil:, Men har ändå varierat mellan vår egna gräspaddock, grannens stabila- stora gruspaddock och klubbens "mjuka" paddock så underlagen är ju varierande, och idag red jag honom i en av hagarna.

har själv (numera) turen att jag har medryttare på mina andra hästar så jag har sällskap av trygga ponnyn och henne om vi ska rida ut, de gånger vi har varit ute har han dock mer än gärna gått först, vilket jag låter honom göra. även på stora vägen med långtrade som dönar förbi. håller han sig trygg

Han går på bete här hemma nu, så han är ute på nätterna, men har ändå energi att tränas, coh eftersom han inte ens kommit igång sen vintervilan så är det inte aktuellt just nu med riktig vilobete. Kanske blir ett par veckor i slutet av sommaren.

Men man mä'rker tydligt att han trivs med livet som ridhäst, han är mycket lugnare, harmoniskare och trevliga att ha att göra med en iunnan. innan kunde han vara odräglig. Mwen nu är han ja, mer harmonisk, samtidigt som han alltid kommer såfort man ropar (trots mat och kompisar i hagen) och han följer mer än gärna med ut yur hagen, positiv till arbete :)

länkar igen till filmen om någon anann vills eoch kommentera- ge kontruktiv kritik (förutom då kass sits och sadel/sadelläge som jag redan är medveten om)
http://joizmeds.mittspejs.se/P2037215

Självklart ska du ta 05an tycker jag. Mkt bättre galopp och modell än den äldre. De har liknande hoppteknik så det spelar ingen roll, men just galoppen var avsevärt mkt bättre på 05an tycker jag. Kollade inte hela filmen på 04an så såg ingen trav, men 05an travade ju trevligt oxå. Valet är enkelt tycker jag :)

Kimmis - ser himla trevligt och avslappnat ut mot för förut! kul! Din sits är oxå mycket mycket bättre än innan! :)

på de 2 första ser hon väldigt spänd ut men på de andra ser det mycket mer harmoniskt och avslappnat ut :)
Men tycker sadlen kan dras bak nästan 10-15 cm.

Spontant när jag ser dina 2 filmer så skulle jag ha köpt -05 an men som sagt göra en ordentlig koll på den eftersom den slänger så med huvudet. Har du sett någon annan rida den? hur såg det ut då? Sen beror det ju också på känslan när man rider, finns det något register i gångarterna mm mm jag tycker att det är så viktigt att det känns rätt när man köper häst.

Lycka till med ditt val! Fina hästar båda 2.

10-15 cm är nog att ta i, hennes rygg är bara ca 20 cm lång, men däremot så åker varenda j*vla sadel fram massor jämt!
blir svanskappa på den damen i framtiden, hoppades ju att jag skulle slippa det, men men... har sånd där sadelgjord som gör att de inte ska åka fram, men tyvärr så verkar det ju inte hjälpa.

i början var hon spänd, fölungen var överallt och hoppade, och hon lyssnade sådär bra som du förstår, men sedan blev hon mer avslappnad, som ju du ser oxå!

i galoppen kändes hon jätte fin, fick tyvärr inga bra bilder på det, men vi galopperade samlat på en volt och det har vi aldrig gjort förut! :love:

Ja då va det dax för en presentation igen:

Är inte så jätte aktiv i den här tråden längre pga att min -05 fått föl, men jag läser den ofta :)

Jag heter Monica och är 37 år har 2 barn på 10 och 14 år. Bor på landet med eget stall på gården. Jag har 2 hästar: Brixie 2005 ca 170 cm (egen uppfödning) e: Biggles u: Pamira ue: Dammen. Sen har vi lilla Brinova 2009 (egen uppfödning och föl till Brixie) e: Damino u: Brixie ue: Biggles. Bara längtar tills jag får börja rida på min lilla älskling igen!!! Brixie är en dam men mycket temperament men cool i alla lägen, hon är lättlärd och vill hela tiden göra nya saker, har hon gjort en sak en gång så tycker hon att hon kan det...och vill prova nåt nytt. Just nu är hon en super duktig mamma som fostrar sitt föl väldigt bra.

Jag hade valt -05 så länge det inte är något allvarligt fel som orsakar slängandet med huvudet. Den såg mer harmonisk ut trots sin olat tyckte jag.

*kl*

Min Avalon har fullt sjå att hålla ordning på fruntimren på betet :grin: I morse när jag kom ut hade hans mamma helt plötsligt "bytat" umgänge och gick med Avalon i stället för med sin gamla kärlek Tyler. Detta förmodligen för att hon är brunstigare än någonsin! Var först rädd att han hade försökt betäcka henne men allt klet mellan bakbenen var bara kontentan av att hon kissar med ½ minuts mellanrum :eek: Hon bjuder mer än gärna ut sig under de här perioderna och tvätten jag gav henne var mäkta uppskattad. Men hon hade inga skador och inga bit- eller hovmärken på ryggen så jag la' ner mina misstankar om incest.

Jag är så avis på er som får rida!!

ja detta med ryggar är inte lätt :p hade velat ha bak den runt 10 cm om man kollar framtill men då kommer den förlångt bak då som du säger med kort rygg. Gissade på att det va i början av passet dom första bilderna :D Men hon är grymt snygg din tjej :love:

Så här ser Tibbes sår ut nu efter att han sprang igenom staketet för snart en vecka sedan >__<
27907367.jpg

det är därför man har bomlöst, då gör det inget om sadeln ligger på manken eller på länden :D förutom att balansen blir fel när sadeln glider fram då, men hästen får ju iaf inte ont.

Du gissade rätt om att de första bilderna var i början, jag brukar alltid lägga in dem i den ordningen de tas.

tack så mkt! hon har utvecklats väldigt mkt under dräktigheten så hon är riktigt riktigt fin nu! Ridningen funkar jätte bra, har ridit henne 3 ggr sen bebis ploppade ut (en månad sen) och tänkte nu börja rida lite mer, kanske rida 2 dagar låta henne stå 1 osv...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama