Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

ja, alltså det är lite knäppt med den där 5-åringen. Ägaren till hästen kan tydligen inget om hästar och hon som har den för utbildning/tävling har haft den i 1 år och ägaren har begärt samma pris hela tiden. Men om inte jag köper den kommer utbildaren prata med ägaren om att priset måste höjas för det är löjligt lågt för en så bra häst!

följa mamma? hon är bara matmaskin för honom haha! han är 1 månad om 2 dagar, och är väldigt självständig och hittar på egna äventyr.

första dagen följde han henne inte, men då följde hon honom istället och lämnade honom inte mer än 1,5 meter från sig, sedan har han följt henne, men blir mer och mer självständig, och nu är hon mer eller mindre bara matmaskin för honom, visst gnäggar han om hon försvinner, men har han människosällskap så händer inget mer än så, för då gosar han hellre med oss!

nu om jag leder dem o han är lös så går han så pass långt bort från henne att det blir en säkerhetsrisk iomed bilar, 75 meter bort är inget konstigt för honom. I hagen är 500 meter bort inga problem (har mätt hagen med gps:en så jag vet att den är lite över 500 meter lång).

första dygnena var de nästan bara inne då det regnade vääldigt mkt då, så man tycker ju de borde fått bra band då, men det kanske är tvärtom att han tröttnade på henne då :angel:

Så där ungefär gör min mamma -05 och fölis också. Men jag tycker det är för tidigt med separation mellan dom även om det bara är för en kort tid.

Mina 2 går i en egen hage och då finns ingen anledning för mammahäst att vakta så, men sen när vi släpper ihop med dom andra så kommer hon säkert att vara mer vaktig. Iaf till en början. Jag tycker det är bra att Brixie låter lilla Brinova få kolla in och undersöka och inte vara så beroende av mamma.

Men separera dom för lite ridning det får vänta för mig iaf!

Jag har iaf kort på mina som du kan få se :laugh:

Härligaste kortet:

Nova står och njuter i solen:

ja in med fler fölis bilder! :bow: de är ju bara så underbara! Sådär opropertioneliga i kroppen med långa ben å liten kropp. :D
Så himla söt!

Okej! Ja, för det låter konstigt om en häst som är färdigkvalad till Falsterbo kostar lika mycket som en 4 åring. Antingen är 4 åringen då väldigt dyr, eller 5åringen väldigt billig! :P

Så där ungefär gör min mamma -05 och fölis också. Men jag tycker det är för tidigt med separation mellan dom även om det bara är för en kort tid.

Mina 2 går i en egen hage och då finns ingen anledning för mammahäst att vakta så, men sen när vi släpper ihop med dom andra så kommer hon säkert att vara mer vaktig. Iaf till en början. Jag tycker det är bra att Brixie låter lilla Brinova få kolla in och undersöka och inte vara så beroende av mamma.

Men separera dom för lite ridning det får vänta för mig iaf!

Att separera dem för ridning får vänta ett tag för mig med,jag separerar dem när jag borstar på Pselma för att öva inför hovslagare.

men att separera dem 5 min tror jag inte är skadligt om de håller sig lugna!

Lite bilder på fölis eftersom det efterfrågades.

bilderna är äldre bilder, så han är lite större nu, hehe

Trimmade dressyr i går, fredags, och det gick super. Börjar få igång en riktigt bra trav och en härlig framåtbjudning. Han har alltid bjudit lite sämre på banan men nu börjar han verkligen ta för sig!
Skulle ha ridit ut idag men sambon åkte kl halv sex i morse och kom hem kl 19 och då verkligen spöregnade det. Nattade dottern och kände ingen motivation alls att ge mig ut kl 20.30 en lördagskväll...
Men i morgon blir det uteritt! Förhoppningsvis med det nya sällskapet!

Måste ta mig i kragen och schemalägga ridningen. Blir ofta att han går 3 dagar ist för 4 pga tidsnöd.
Har nu bestämt att rida mån-ons-fre och en helgdag. Bara för att ha nått att gå efter.

Ska börja träna för Cilla igen nu... MarieLouise blir lite för dyr.... Nu när det är sommar, varmt och ljust så går det kanske bättra att åka en timme i bil innan träning. Ett evigt velande här uppe där det inte växer tränare på träd som har samma inställning som en själv.

hihi vilken liten buse :laugh:

Svarar annie: Jag har fått tag på ny hovis som kommer i början på nästa vecka så håll tummarna nu så att det går bra och att han kommer.
Är det en 08 du ska köpa?
:( då lämnar du ju 05 an tråden.. Och en så trevlig tråd är nog svår att hitta ;)

*kl*
Idag har Tibbe nästan lyckats springa av sig sin sko *suck* när jag tog in honom såg jag att skon satt snett och sidokappan gick rätt upp i hoven :eek: som tur väl inte så långt in, så blev lite i panik att skita av honom skon och sedan för säkerhet så fick han jodopax omslag, hoppas att det inte blir en hovböld eller liknande nu bara. haha jag kommer dock nog knappt ta mig ur sängen imorgon, först flytta alla saker från huset till mammas nya lägenhet sedan dra av väldens tjurigaste sko på en icke allt för lätt skodd häst :p Mina ben darrade som asplöv medans jag drog bort skon :o

kl

Mitt lilla ufo har åkt på vidareutbildning nu.
090601a-1.jpg

Håller tummarna att allt ska gå bra och att han håller sig på mattan.
Han skötte sig exemplariskt både under lastning, resan och när jag visade upp honom när vi kom fram.

*kl*

Pappa lyckades filma en liten snutt på framridningen igår.

Ovehjärtat var helt makalöst duktig denna tävling. Fick en miss i första galoppfattningen och utan den hade vi kommit 2:a eller kanske ännu högre :eek: Nu hamnade vi 1 poäng utanför, även om det inte spelar någon roll alls, men det är ju ändå otroligt kul att se. Så behöver jag säga att jag är stoltast i världen?! :love: Nu ska han bara skrota ute i skogen och klättra lite. :)

Häär är den!

Kramen Magda

Anni: Vilket sött föl! :laugh:

*delvis kl*

Jag lämnar snart 05-tråden, Grotte åker hem i slutet på nästa månad. Men jag kommer nog börja följa 03-tråden, eftersom det nu är klart att jag köper en 03:a :D

Hästen längst till höger, den mörkaste skäcken med stjärn o snopp. :love: Tror han o jag kan klättra upp i klasserna nu. Dessutom är han femgångare :love:

Ser superfin ut!! Kul att han skötte sig så bra. Det kommer gå kanon för er i framtiden :laugh:

åhh, vad fina ni är!!! :love: *avundsjuk*

nyutt fårn mig och min grabb..
igår red vi hemma i gräspaddocken, då hindrena stod framme och han behöver skutta så fick han göra det, dock kunde jag ju inte galoppera där inne (gräs + paddocken lutar + litet) så det blev inte så mycket flyt, och vi höll os still låga hinder. Men duktig var han!

travar över bommar (ser kanske inte så harmoniskt ut, men de var lite kort i avståndet så jag fick hålla in medans han ville springa på)
http://joizmeds.mittspejs.se/P2047551
http://joizmeds.mittspejs.se/P2047544#body

hoppa frånstillastående
http://joizmeds.mittspejs.se/P2047549#body

hoppa fint
http://joizmeds.mittspejs.se/P2047546

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama