Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Ser verkligen kanonfint ut! Jättefin i formen och rör sig ju :d
Suck, enda problemet är att man själv får lite dåligt självförtroende och börjar fundera på om jag ska skjuta ytterligare på min egna tävlingsdebut:o ;)

Inte kul med skon, men det måste varit väääldigt bråttom om du var tvungen att SKITA av honom den :rofl:

HAHAHA :rofl: ojj lite felstavat där, som sagt så va man trött igår XD han hoppade iaf inte på 3 ben idag så vi klarar oss nog ifrån en hovböld :) I veckan flyttar han till annat bete då vi hittat en valack han kan gå med i sommar :D :D

Förstod vad du menade egentligen :) Tur att det inte blev värre med foten då!

Min lilla har fått sin 3:e antibiotika-kur idag och nu varar inte såret alls som dagen innan. Skönt skönt! Ingen feber heller idag! :banana:

KL

Myggan_ox - Ni är så himla fina! Grattis till superresultatet! Inte alls avis på din vackre springare :p

Athena - skönt att det ger sig!

Övrigt:
Nej det är en 09a jag ska köpa! Och ev ha en äldre häst på foder under tiden. Det vore det optimala. Att ha en läromästare stående på gården under tillväxtperioden. Men vi får se. 05an ska säljas först.
Men vet inte hur jag ska överleva utan er här i tråden!! Får låtsas att jag har en 05a sen och hitta på en massa tok för att få vara kvar här!

Red ut igår. Han var extremt tittig (fick inget sällskap, såg dem rida förbi tidigare på dagen. Vad har alla emot mig? :( )
Men jag drev på honom massor framåt så det gick hyffsat. Travade någon kilometer och galopperade lite på slutet på hemvägen när han kände igen sig igen. Galopperade över en stor äng oxå. Är så underbart att han sköter sig så bra ändå som han gör. Fast än det blir en stor grön äng så hittar han inte på nått bus utan bara galopperar i det tempo jag ber honom om.
Om han bara kunde sluta vara så tittig ute så skulle han vara en perfekt skogsmullehäst :D

Ikväll ska vi trimma dressyr.

*KL*

Jag tänkte börja bli lite mer aktiv i tråden så jag får väl pressentera mig jag också.

Elin heter jag och bor i Trollhättan. Är 17 år och börjar sista året på gymnasiet efter sommaren. Har en 05:a på foder som heter Mr Greyzon. Han är korsning Halvblod - Connemara - Arab och är strax över ponnymåttet. Som det är nu jobbar vi på att han ska kunna slappna av lite bättre. Vet inte riktigt hur han blivit riden förut för han är rädd om sin mun och springe gärna i "hjortform" om han får, men nu jobbar vi längre tyglar och efter hand tar han stöd och det går att korta dem utan att han flaxar upp med huvudet.

----------
Bebis har gått riktigt bra det senaste och igår var vi ute på en "ryttarorientering". Han skötte sig utmärkt hela vägen och verkade inte alls trött fast det tog ca 2 timmar att rida. När vi kom tillbaka släppte jag ut honom i hagen igen och när han kom in på eftermiddagen var han jätte öm i ryggen :/ Dagen innan klättrade vi lite och som sagt har han inte jobbat ordentligt med sin rygg innan så jag funderar på om det kan vara träningsvärk? Får låta honom vila och gå promenader i några dagar och se om det ger sig. Låter det rimligt? Vill ju inte att Bebben ska ha ont :/

Eftersom han inte går i form så gissar jag istället på överansträngning av ryggen. Låt vila helt i ca 2-3 dagar sen promenera lite för hand nån dag och kolla sen. Säkert ingen fara bara han får vila :) Blev kanske lite för mkt med 2 timmar.

KL

Har frågat i fodertråden ang mitt bete men får inga bra svar så jag vänder mig till allsmäktige 05a tråden :D

Mitt bete har exploderat i växtlighet! Det är en nysådd vall, nu är gräset upp till knäna på brosus och det syns inte ens att de har betat 24h/dygn i två veckor!

Hur gör man??
Ska man bara låta det vara och slå det som blivit över i höst?
Ska man slå hagen redan nu och hålla den i trim?
Ta in en till häst som oxå får äta?

Det växer mer än vad de äter!

oj oj vilket bete! se bara till att hästarna inte får fång! det är nu innan midsommar som det är som bäst "energi" i gräset. (kommer inte på vad det heter)..
Jag hade nog släppt in ett par hästar till, beroende på hur stor hagen är.. och hur många hästar som går i den nu..
ja det är klart att du kan vara med i 05 an tråden ändå! å kommentera och kolla vad vi andra gör! :)

Ja jag är supernojjig för fång!! usch!!
Har aldrig haft någon fånghäst så jag springer och känner på hovarna och studerar deras rörelsemönster i tid och otid för att se minsta lilla tecken.
Letar nån till häst nu, annars får vi hyra betesputsare.

(FRUKTAN heter det ämne i gräset som orsakar fång på känsliga hästar)

(fick inget sällskap, såg dem rida förbi tidigare på dagen. Vad har alla emot mig? )

Kom hem till mig o rid! :D ;) Fina skogsvägar, bra både för unghästar o tränade hästar. ;)

Ang. fång så är jag också jätteorolig över det. Min prins (filipus) fick fång för ca 3-4 år sen, blev jättedålig o fick stå i sandhage hela sommaren :( Nu håller jag koll på hästarna, känner på hovarna varje dag (morgon o kväll), låter dom gå mest på magert bete och så får dom gå ca 1 timme på liiiite kraftigare bete. Sen motionerar jag ofta hästarna, det är bra även dom som inte är ridbara längre eller som inte är inridna får löslongeras i hagen eller promenera.

En liten tanke som jag har är hur mycket ni fodrar era hästar när de går på sommarbete och är ute dygnet runt.
Jag har alltid tidigare fodrat direkt efter ridning innan jag släppt ut hästarna (ska dessutom vara bra när hästen bygger muskler har jag hört, att fodra efter ridpass eller annan aktivitet) det vill säga att kraftfodret ges en gång per dag med allt det andra gräset som "dygnet runt foder" :). Dessutom har jag i stora dag ungefär halverat kraftfodergivan för ett dygn och gett efter ridpasset.

Men, nu undrar jag om hur ni gör med era unghästar. I mitt fall får hästen ca 1.5 kg havre, mineral och kalk samt lucern nu under betet (ska annars ha ca 3 kg havre, mineral, kalk och lucern) men jag funderar på om jag kan plocka bort lucernen?

Hur gör ni?

Min märr rids var 3 e dag och har föl vid sidan och ger massor mjölk för tillfället och äter bara gräs och går upp i vikt rätt fort :D kraftfoder ser jag ingen anledning att ge! När jag tävlar får de betfor och lusern varje dag av den enkla anledning att magen ska vara invand på det så att jag kan ge det på tävling utan att strula till magen på dem.

kraftfoder har inte några av mina hästar fått på säkerligen 3-4 år nu, rikligt med bra grovfoder och de funkar jätte bra, ibland nästan lite för pigga faktiskt :p

Jag ger inget annat foder över huvudtaget! Salt och mineralsten har de i ligghallen. Men annars är de tillräckligt feta så det räcker och blir över av allt gräs. Har inte märkt nån skillnad i energi heller hos den unga hästen.

Jag ger min kraftfoder "som vanligt" kan göra en mindre ändring..t.ex dra ned på mängden utav varje men fortsätter att ge alla delar.
Dels för att mitt fullblod behöver det, dels för att inte magen ska få några "chockar" utav att man tar bort och sedan sätter in det igen, utan den får sig en dos utav det året om och hålls därmed van. Gillar inte stora omställningar.
Min får Müsli, mineraler och vitaminer i ett mål, och betfor och linfrökaka i nästa.

*kl*

Oj, vad det skrivs på i 05:a tråden!!
Följde den innan, men var ett bra tag sedan nu.

Kan ju börja med att presentera mig igen.

Martina heter jag och är 23 år. Köpte min första egna häst sommaren 2008. En 05:a då så klart, Othello. Skulle egentligen INTE ha unghäst, men jag följde mitt hjärta och inte hjärnan. Och jag ångrar mig inte, jag älskar min grabb! Sen har det råkat vara massa andra krabb med honom, men han är ändå min drömprins :love:!

(Baddy96: Välj med hjärtat! Det är mitt tips till ditt hästköp!)

Kan ju börja med att våren varit väldigt jobbig, psykiskt. Min häst har alltid varit hingstig, förklaring på det har varit att han kastrerades i juni 2008 vid 3 års ålder. Så det har man accepterat lite med tanke på att det var så sent. Men jag fick nog efter att ha ridit ut med ett sto och min häst är på väg upp på ryggen på henne (när vi red :eek:). Resulterar i att jag tar blodprov, för att mäta testosteronhalten. Och mycket riktigt, nog har han en testikel kvar i buken alltid :grin:, på min valack!!! Någon här som tagit blodprov för att kolla testosteronhalten någon gång? Nyfiken på värdena.

Och som många säkert känner till går en sådan operation inte på försäkringen, och jag har tyvärr inte 15000-20000 liggandes i byrålådan. Med tanke på att jag är arbetslös och kämpar för att kunna behålla min häst. Dessutom står det i köpeavtalet att hästen är valack, alltså fel på vara så att säga.

Alltså blev det dags för reklamation. Och detta har hållit på sedan i slutet av april, när jag fick provsvaret. Är så himla trött på allt. Men förhoppningsvis ska jag kunna få en operationstid innan månaden är slut. Och förhoppningsvis ska någon annan än jag betala den och alla omkostnader i slutändan...

Och inte nog med det, hästfolk är hemska människor. Min häst är uppstallad på en ridskola, där man inte får ha hingstar. Och det är väl ingen som tänker på att jag faktiskt vill ha en valack, för hade jag velat ha en hingst- hade jag köpt det med mening. Så har varit massa snack om att han inte får stå kvar där fram till sommarbetet (vilket han inte heller var välkommen till, så har skaffat ett annat som han får komma till först vid midsommar). Istället för att se mitt problem i det hela och ge mig stöd (iaf från mina sk vänner) så vill de typ ha bort mig istället. Sen att det fungerat att ha honom uppstallad där hela tiden innan, spelar ingen roll längre.

I alla fall, så har jag världens snällaste 4-åriga hingst! Har varit så feg för att rida ut, då det hänt lite otäcka grejer när jag gjort det senaste tiden. Så har ridit i ridhuset/paddocken och bara gått promenader med honom i skogen. Men för ca 3 veckor sedan red jag i padocken ca 10 min, sen valde jag att rida ut i skogen, helt själv, bara jag och Othello. Han är gudasnäll, mötte traktorer, gräsklippare, skolklasser och pensionärsgäng med stavar (vilka iof var liite otäcka) men han sköter sig perfekt.
Så skulle jag ut igen för ca 1 vecka sedan, efter 3 dagars vila. Han var pigg, men ändå supersnäll.

Min 4-åriga hingst som vilat i 3 dagar sköter sig bättre än de flesta andra hästar i stallet!! Han är helt underbar :love:!

Dessutom har vi börjat hoppa honom, hunnit med 2 gånger och han är lika snäll där!!

Jag ville ha en trygg häst! Går och köper mig första bästa, en hingstig unghäst dessutom. Bara riden 5 gånger och jag provrider inte. Men jag fastnade direkt, honom skulle jag ha! Och jag har kämpat, blod, svett och tårar är något jag kan skriva under på. Men Guuuuud vad jag älskar min häst! Han är verkligen precis DEN jag ville ha, hästen med stort H!!!

26768706.jpg
26768710.jpg

Oj, vad långt det blev, hoppas någon orkar läsa...

Senast ändrad:

fyfaan vilken jobbig historia :( :crazy:
*kämpekram*
och du: älskar du hästen så ha kvar men låt förfaan säljarna betala operation!!!

Kul att han är så trevlig iaf!! Lycka till med allt!!!

ska uppdatera från mig också.. har ju när jag läst här om hovbölder och skador, hältor osv tänkt "va skönt att han är så frisk, peppar peppar"
Men idag efter att ha pysslat, ryktat, lindat, kelat i en timma i stallgånegn, sen lett honom till grannens paddock och suttit upp så känner jag: något är fel..
Men travade han en stund, det kände/syntes inte tydligt, inte ens vilket ben det var, och det kunde ju va ngn liten stelhet bara. men efter att ha travat runt, fått annan att titta, tagit av lindor etc. så var det bara att hoppa av och konstatera att min plutt var halt :(
Förhoppningsvis bara någon mindre sträckning eller något.. *håll tummarna med mig*

Dom säljarna kan jag säga inte är dom mest seriösa så hon får nog svårt att få dom att lägga ut något på en såld häst.

Martina_m : om du vill flytta ner honom till Karlskrona kan han gå ihop med min valack :p Han tror nog han är lika mycket hingst som din är :o

kl

Cesar har återigen vilat. I onsdags var han väldigt irriterad över någonting, och när jag longerade några varv innan jag skulle sitta upp, små stegrade han sig, och backade och höll på. Gick då fram och kände vid bettet. och upp mot sidorna av huvudet och på ena sidan reagerade han inte medan han på ena sidan slängde upp huvudet. Så då var det bara att leda in honom i stallet och ringa till tandläkaren.

Och idag kom han ut och kollade Cesar, och mycket riktigt var det som jag misstänkte, han hade en sylvass tand, som satt och skavde i munnen, jag förstår mycket väl att den var obekväm att ha.

har däremot släppt ihop Cesar med några grabbar som han ska gå med i Sommar, och det gick peppar, peppar väldigt bra.

27944258.jpg

27944246.jpg

27944308.jpg

27944331.jpg

Cesar har både växt och ljusnat en hel del på sistone :d

27944379.jpg

Och det är fortfarande lite svårt att hålla rätt på dom långa benen

27944443.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama