Sv: Hur går det för era -05r #6
*kl*
Oj, vad det skrivs på i 05:a tråden!!
Följde den innan, men var ett bra tag sedan nu.
Kan ju börja med att presentera mig igen.
Martina heter jag och är 23 år. Köpte min första egna häst sommaren 2008. En 05:a då så klart, Othello. Skulle egentligen INTE ha unghäst, men jag följde mitt hjärta och inte hjärnan. Och jag ångrar mig inte, jag älskar min grabb! Sen har det råkat vara massa andra krabb med honom, men han är ändå min drömprins
!
(Baddy96: Välj med hjärtat! Det är mitt tips till ditt hästköp!)
Kan ju börja med att våren varit väldigt jobbig, psykiskt. Min häst har alltid varit hingstig, förklaring på det har varit att han kastrerades i juni 2008 vid 3 års ålder. Så det har man accepterat lite med tanke på att det var så sent. Men jag fick nog efter att ha ridit ut med ett sto och min häst är på väg upp på ryggen på henne (när vi red
). Resulterar i att jag tar blodprov, för att mäta testosteronhalten. Och mycket riktigt, nog har han en testikel kvar i buken alltid
, på min valack!!!
Någon här som tagit blodprov för att kolla testosteronhalten någon gång? Nyfiken på värdena.
Och som många säkert känner till går en sådan operation inte på försäkringen, och jag har tyvärr inte 15000-20000 liggandes i byrålådan. Med tanke på att jag är arbetslös och kämpar för att kunna behålla min häst. Dessutom står det i köpeavtalet att hästen är valack, alltså fel på vara så att säga.
Alltså blev det dags för reklamation. Och detta har hållit på sedan i slutet av april, när jag fick provsvaret. Är så himla trött på allt. Men förhoppningsvis ska jag kunna få en operationstid innan månaden är slut. Och förhoppningsvis ska någon annan än jag betala den och alla omkostnader i slutändan...
Och inte nog med det, hästfolk är hemska människor. Min häst är uppstallad på en ridskola, där man inte får ha hingstar. Och det är väl ingen som tänker på att jag faktiskt vill ha en valack, för hade jag velat ha en hingst- hade jag köpt det med mening. Så har varit massa snack om att han inte får stå kvar där fram till sommarbetet (vilket han inte heller var välkommen till, så har skaffat ett annat som han får komma till först vid midsommar). Istället för att se mitt problem i det hela och ge mig stöd (iaf från mina sk vänner) så vill de typ ha bort mig istället. Sen att det fungerat att ha honom uppstallad där hela tiden innan, spelar ingen roll längre.
I alla fall, så har jag världens snällaste 4-åriga hingst! Har varit så feg för att rida ut, då det hänt lite otäcka grejer när jag gjort det senaste tiden. Så har ridit i ridhuset/paddocken och bara gått promenader med honom i skogen. Men för ca 3 veckor sedan red jag i padocken ca 10 min, sen valde jag att rida ut i skogen, helt själv, bara jag och Othello. Han är gudasnäll, mötte traktorer, gräsklippare, skolklasser och pensionärsgäng med stavar (vilka iof var liite otäcka) men han sköter sig perfekt.
Så skulle jag ut igen för ca 1 vecka sedan, efter 3 dagars vila. Han var pigg, men ändå supersnäll.
Min 4-åriga hingst som vilat i 3 dagar sköter sig bättre än de flesta andra hästar i stallet!! Han är helt underbar
!
Dessutom har vi börjat hoppa honom, hunnit med 2 gånger och han är lika snäll där!!
Jag ville ha en trygg häst! Går och köper mig första bästa, en hingstig unghäst dessutom. Bara riden 5 gånger och jag provrider inte. Men jag fastnade direkt, honom skulle jag ha! Och jag har kämpat, blod, svett och tårar är något jag kan skriva under på. Men Guuuuud vad jag älskar min häst! Han är verkligen precis DEN jag ville ha, hästen med stort H!!!
Oj, vad långt det blev, hoppas någon orkar läsa...