Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Min häst var väldigt rund om ryggen när jag köpte honom. Jag köpte en sadel i okt förra året. Och har den fortfarande, men den är tyvärr något smal, så ska se om jag kan hitta någon annan. Usch, det är sånt krabb det där :(.

Funderar på att byta ut dressyrsadeln mot en hopp, eller ska man ha en dressyr igen? :confused: Fast man rider ju mest dressyr... hmm, ännu mer saker att fundera över.

Falsterbo börjar närma sig, vem är fortfarande på?

Jag ska dit på lördagen :laugh:. Har bara varit där 2 gånger innan och det var lääänge sedan. Så ska bli kul att åka dit igen, åker buss med hela stallgänget.

Ja, en riktig soppa ;).
Det är ju det som är jobbigt med honom, när hingsten i honom tar över och han bli helt blockerad. Så jag hoppas att det ska försvinna när detta väl är över.

Jag kommer ju aldrig att anlita den veterinären någon gång iaf :crazy:. (det finns två olika distriktsveterinärer där jag bor, båda på 3 mils avstånd. Och som tur är har jag alltid valt den andra, än där den veterinär finns som "kastrerade" min häst).

På tal om Falsterbo kanske jag åker ner för 2 dagar, ska då ev. stå i en monter med mamma min och demonstrera hennes trådlösa lasers och lite annat :laugh: men det är inte klart än...

Har ridit lite dressyr idag första gången sen innan semestern. Han är väldigt seg och lite i gräskoma och kommer att fodra honom med kraftfoder för att få lite mer energi i honom. (han är ju av den lite segare typen annars med och behöver sitt kraftfoder).

Här är några bilder från idag dålig kvalitet då dom är tagna ur film. Kommer en film lite senare :)
4.jpg

3.jpg

1.jpg

6.jpg

Det är svårt att få till någonting bra när han är så pass seg men jag försöker att rida mkt tempoväxlingar bland annat...

*skratt* Ja jag vill vill vill vill men det är detta med tiden och pengarna! Även om man inte tänker shoppa som en tok så kostar ju resa, mat, entré och liknande. Dessutom känns det rätt piss att åka ned och inte ha en krona att handla hästsaker för! Jag ska till sthlm i helgen, och i maj var jag o campade med tjejerna så jag vet inte om sambon är så där överdrivet förtjust i att jag åker bort en hel helg nästa månad oxå. Vi har ju ungefär 1000 saker att göra hemma på gården.

Men vi får se :) Ska prata med FT_ryttare och höra hur det går med planerna.

skulle gissa på att på den bilden är han 3 veckor lite drygt.
Han övar piruetter :D det verkar ju lovande inför framtiden! Jag som skulle ha distanshäst haha! Men min förra distanshäst gjorde ju både pirutter, passage och piaff och jag vet inte allt, så det ska nog gå ändå hoppas jag!

tack så mkt! Min älskling!

ska ut och pussa lite på dem snart tänkte jag, ska in till h**ks och köpa en sån där "antiglid" padd och se om det hjälper först.

När han är så där seg - lyft upp honom, rid på framåt, rid lätt, massa massa övergångar och se till att han svarar blixtsnabbt.
Det ser otroligt "prydligt" ut (om man inte tittar närmre på form etc) och du sitter fint :) - men jag skulle vilja ha dig mer aktiv och inte sittandes ned i sadeln på nån som inte bjuder framåt och inte arbetar med bakdelen. Han går bara och böjer på nacken och biter sig nästan själv i bringan ibland den lilla spjuvern! ;)

Få upp näsan på honom och rusha honom hellre än låt honom gå "där nere" och fuska.

Jag är så hemsk så jag tycker att även om hästen är trött eller har gräskoma så ska de bjuda framåt :D Jag rider hellre 10 minuter i friskt tempo utan form och fason med en häst som bjuder än att snigla mig runt och hästen fuskar genom att bara böja på nacken.
När Dörren är på "det" humöret nästa gång så rid fram rejält, rid mkt övergångar mellan gångarter och kräv blixtsnabb reaktion. Strunta i formen - Bjudning kommer alltid före form tycker jag och på filmen får du varken eller - ingen bjudning och därmed heller inte så mkt form.
När han svarar framåt och ligger kvar själv, ja då har du endera något att arbeta med eller så klappa om honom och gå hem för dagen.

Men han är så söt din ponny! Och du rider jättefint och stillsamt, det är behagligt att se på ! (förutom att jag skulle vilja stå i mitten och jaga er med longerpisken hehehe) :D :D

tack för svaret och tipsen ! :). Ja som sagt det blir bara ett mellanting egentligen . Han är otroligt svår när han blir sådär, vi red detta (övar LD:2..) och sen spenderade jag ett tag med att "gasa på" honom och rida mer friskt. Men det är inte lätt när man sitter på en häst med ben som tuggummi :crazy:

idag blir det lite frisk cantring på travbanan istället!

Gör tvärtom nästa gång - börja med att trava friskt framåt på halvlånga tyglar, galoppera i friskt tempo med mkt växlingar mellan gångarter. Du får vara energisk i sadeln och piska lite på rumpen eller be nån att springa bakom och driva med longerpisk.
När du fått fart på honom så kan du träna program :D

Min har oxå haft lite svårt med bjudningen på banan. Han liksom bara går där, bekvämt och prydligt, men inte TILLRÄCKLIGT.
Nu gör jag som så att så fort jag kommer ned på banan så travar jag. Bara precis kontakt med munnen, snabb energisk trav. Lite snabb galopp - allt i båda varven. inget lösgörande eller pillande, bara ser till att motorn varvas.

När han tillsist är vaken och på alerten så skrittar jag o börjar det lösgörande arbetet och arbetar mig upp genom gångarterna en efter en och det funkar super! nu får jag en energisk trav med mer tramp och en mer alert häst än när jag börjar med att skritta på lång tygel, sen korta och börja trava och försöka få nån form och böjning.
Näe, först lite räserridning - SEN kan vi arbeta!

*kl*
Idag åkte Tibbe till bete och fick en kompis efter att ha gått själv sedan november. Han blev jätte glad och det gick super att släppa ihop dom, får ännu mera skuldkänslor nu då jag vet att jag kan få kompisen typ gratis då ägaren kommer avliva honom efter sommaren annars :( Men nu har jag någon att rida ihop med ett tag iaf, då dom som är fodervärd till honom nu har honom iaf fram till den siste sedan får vi se hur det blir.

28004924.jpg

Är ingen stjärna och vill inte säja ngt om andra och deras ridning MEN här håller jag med Anni.
Hästen rör sig inte överhuvudtaget. Lyfter benen i travrörelser men travar inte.:crazy:
Fram,fram,fram! Kämpar oxå med en som inte gärna går fram i paddock men det har blivit bättre. Återigen- kicka till honom med skänkeln - acceptera inte att det inte händer ngt! Då blir det nästa- pisken vid skänkelläget, eller rid bara ut om han bjuder bättre då. Ni är väldigt prydliga tillsammans och hade varit urtjusiga med lite/ eller mycket mer go!:love:

här har du en till som har problem med ytterhjälperna :o men vi tränar på det! när jag gör fel ja då får jag bita i gräset! för han blir tvärsur och kastar sig verkligen, å med taskig balans så är det backen nästa :p.

Ni ser fina och prydliga ut och du ser ut att rida väldigt mjukt! Men håller med annie om att han måste fram fram fram!! Det hade vi problem med i början när jag red för tränare, att han inte lyssnade, men vi tränade mycket övergångar, först i halt - skritt, och direkt när han inte lyssnade på skänkeln så var det en tillsägälse med spöet som gällde! Nu har vi kommit så långt att han har en positiv energi redan när vi börjar, men jag rider också så som annie beskriver, travar i ett friskt tempo, utan krav på formen.. Tycker även att du håller dina händer något högt. Annars är ni trevliga att se på som sagt!

Känner igen mig ganska väl i vad du har skrivit. Jag köpte i oktober -08 ett halvblods sto född 05. Importerad från Lettland. Skulle absolut inte köpa en så ung häst men på nått sätt så fastnade jag för henne så jag köpte henne. Hon va bara riden nån månad men allt gick riktigt bra första tiden jag hade henne. Höll i stort sett bara till i ridhuset då hon va så pass grön. Har gått både upp och ner under vintern. Men sen i mars så började hon krångla. Blev väldigt konstig i munnen och ville bara suga tag i bettet när jag skulle kräva nått av henne så jag började fega ur. Kollade henne i munnen för jag trodde det va nått som irriterade nu vid tandlossningen men allt såg bra ut. Fortsatte att kämpa på ett tag till och provade med lite olika bett och nosgrimmoer men det blev ingen skillnad. Ledsnade på det hela så i mitten på maj skickade jag iväg henne på tillridning hos en tjej. Hon tyckte att hon va väldigt låst i högersidan så problemet med munnen va väl ett sätt att komma undan när det blev jobbigt. Dom har väl oxå haft sina duster då min häst verkar vara en ganska bestämd liten dam. Och så är hon fux oxå.Hoppas verkligen att hon kan få ordning på min lilla tjej. Vill ju inte behöva sälja henne men eftersom jag är så pass feg av mig så har tanken slått mig många gånger. Ska försöka att inte ge upp än men det känns riktig motigt ibland. Skönt att läsa att det finns fler som mig där ute.

Tråkigt att höra att du har problem med din häst. Ska du ta dit en equiterapeut till henne? Om inte, så skulle jag rekommendera det. (hade en till min, när min häst inte fungerade med en annan häst och resultatet var att hoppa över/genom järnrörs-staket och sträckte till länden när han fastnade med bakbenen och så slog han bara ut en tand på köpet oxå :grin:, men han blev bra iaf)

Men ge inte upp!! Jag vet precis hur du har det, jag har varit nära att ge upp så många gånger, men gnistan kommer igen, även om den är svag ibland. Och det räcker, så länge!! Ge inte upp! Tänk på allt det som är bra med din häst! Vad tycker du är bra med din häst? Berätta gärna :)!

*kl*

Idag tyckte jag att Othello började gå lite konstigt under ridturen, att han helt plötsligt inte tog för sig i vänster bak. Vi råkade ut för lite kommunikationsproblem i galoppen, jag skulle åt ett håll (red på volt) men han skulle byta volt och bytte galopp och ville som sagt åt det andra hållet. Så blev nästan att vi red in i väggen :eek:. Funderar om han sträckte till eller vrickade sig då. Kändes inte direkt, utan en liten stund efteråt. Usch, han ska vila imorgon. Så får vi se hur han känns på fredag. Det får inte bli mer krabb med honom NU :cry:!!!

Dessutom tänkte jag extra på sadeln idag, och nog behöver han en ny :mad:, den jag har är för smal.

Men han skötte sig kanon under ridningen iaf, dessutom har jag beställt ett svart träns, så det ska matcha sadeln, nu har han min ponnys gamla bruna träns. Men idag avbeställde jag det, blev så arg att det aldrig kom, efter 3 v väntan. Och har ju köpt ett sånt där OS-kopia-pannband :angel:, och från och med idag sitter mitt svarta pannband på mitt bruna träns :devil:! Men glittrar fint gör det iaf :love:

Idag har vi konditionstränat på travbanan hemma, något som vi ska satsa mkt på nu att få upp orken på honom så att han inte heller blir lika seg. Sen kommer han ju alltid vara den typen men med lite krafft Sport och havre så brukar det förbättras ;).

Ska även försöka lägga in lite mer lek på banan och med mer cavaletti osv (vi har äntligen fått hem ett hinderpaket..)

Marwin: Vi rider ut ca 9 gånger av 10 så tyvärr fungerar det tipset inte.. jag har varit väldigt sjysst mot honom och alltid gjort mycket roligt med honom, ridit ut mycket och aldrig tråkat ut honom på ridbanan så det är lite drygt att han ändå tycker att det är så tråkigt :(.

Han har en rätt liten trav utan några vidare benrörelser, visst den ska inte se ut som på filmen men han rör sig aldrig speciellt mycket i traven.

Här är en film från travbanan för några månader sen, är en hel del skillnad på traven och även skritten som visas är en helt annan från segskritten på banan som ni ser :D. så ska den se ut!
http://www.youtube.com/watch?v=DomUPEghq10

tack för all feedback :) och ska verkligen kämpa gärnet nu med att tänka fram fram fram!

kan ju tillägga att han är en mästare på att trava "bekvämt" och han kan jog. vet inte om han har det genetiskt (?) i sig i och med pinton men det är lite roligt. inget jag brukar förespråka och sitta och rida i men brukar smaka lite på det när vi rider ut ibland ..

Jag håller med de föregånde skrivarna, måste få hästen mer framåt!!! Strunta i formen och få igång bakkärran. Annars har du inget att jobba på. Det ser väldigt prydligt ut, så när gasen har kommit igång kommer det bli super :)

Jag ser filmen väldigt lång/smal och då tycker jag det ser ut som din sadel ligger långt fram...? men det är svårt att se... kan det vara den som hämmar honom kanske??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama