Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Hahah. Ja han är ju faktiskt släkt med den 05:an i typ 4e eller 5e led. :D

Fniss, hoppas verkligen inte att han är kidnappad, han är ju min stora kärlek och vi ska ju dessutom tävla i helgen. :D Jo, han kan verkligen röra sig. :love: Hade ridit ett program 3 ggr´, detta är slutet av 3e så jag var närmare död där. Så ja jag pustade ut.. :D Fast egentligen är han inte svår att sitta på när han väl går sådär men det kräver en hel del att få honom dit. Han är en sån som inte ger ett steg gratis. Galoppen har han oxå, men den har vi inte kommit lika långt i än, ni får se den vid ett senare tillfälle. ;)

Haha. Han rör sig som sjutton oxå, det är det som gör mig så kär i honom. ;)
Ska säga åt Ove så han kan gå och vara mallig nu några dagar. ;)

*dreggel*

Din häst har allt som jag kräver av en häst :D

Den är...
a) mörkbrun
b) snygg
c) eum... mörbrun :angel:

Nej men seriöst nu...
Jag släppte mina på bete för en vecka sedan så nu går dom ute dygnet runt. Det går helt fantastiskt übersnabbt att "göra stallet" eftersom man bara måste hämta, borsta, sadla och rida iväg :D

4-åringen gick en hunting (70 cm) innan släppet och var nolla och fin. Inte hoppat sen dess men kommit igång lite mer med dressyrträningen. Jag har konstaterat att hon är a) det mest överjävliga sto jag någonsin träffat och b) antagligen det värsta expressloket som finns att rida dressyr på.
Lägger man på skänkeln så sparkar hon tillbaka (och då menar jag ordentligt) så just nu är det ganska mkt sparkande och flitigt användande av spöet för att hon ska ge sig. Hon sätter hårt mot hårt helt enkelt och jag får slita för det. Sticker hon så blir hon stark som en ångvält och lång som ett tåg. Någon som vill byta? :angel:

Men vi har iaf planerat inför kvaliten i Värmland (23 augusti tror jag det var) och måste väl egentligen bara träna på så sommarmagen inte blir alltför stor. Hoppningen klarar hon men ska väl bli lite säkrare på enstaka 110-hinder.
Ska även ut i terrängen någon gång innan dess också.

För efter kvaliten åker skorna av och hon får gå på lösdrift i 2-3 månader och ta igen sig :)

shit vad du är duktig!:bow: Önskar jag kunde få mina hästar att röra sig så! Såg även den "sovande sponsorn" hon verkade ju intresserad:angel:fast antar att hon kan det där nu...såg ju skönt ut iallafall.
Lycka till på tävlingen!

Tack så jättemycket! :bow: Vad otroligt glad jag blir över alla fina ord! :)

sassiball: Nja, alltså springer han i hagen har han ju inte direkt den där traven om det är så du menar. Du som ryttare måste ju typ rida honom dit, men i grunden har han ju den... eller hur jag ska säga. :) *yrt* Men han springer ju inte sådär själv. Förstår du? :D

Åh vilken trav!! Du har verkligen 2 superfina hästar. Är det du som ridit in båda 2? verkligen bra jobbat isf!!! Vad ska ni starta för klasser?

Jag tror jag förstår :p Jättefina är ni båda två i alla fall. Blir det filmvisning efter tävlingen i helgen? vad är det för klasser?

tack för dom kloka orden. SJälvklart måste jag kolla mun och rygg väldigt noga på denna häst för att kunna utesluta att "tjafset" beror på att den har ont.

Har hört av flera oberoende källor (som inte är partiska på nåt sätt, vad gäller försäljningen) att hästen tydligen löshoppar helt otroligt. "nonchanlant på små hinder men höjer man upp så säger det bara PANG!"

min första reaktion när jag var där och tittade var också att den verkligen skötte sig exemplariskt! det var nu i efterhand när jag satt och kollade på filmen som jag upplevde det som att den inte gick fram och hoppade illa. Men det är väl som du säger att det beror på att det är första gången den är iväg, underlaget släppte trots broddar och den har dessutom aldrig gått på gräs förut (och aldrig hoppat mer en enstaka hinder utomhus)

Som sagt, du är verkligen duktig som lyckas plocka fram det där ut honom :) vet sen innan att det kräver en HEL DEL av ryttaren att ta hästen dit så STOR eloge till dej! Det såg så underbart härligt ut när ni gjorde halt och du pustade, då syns det att man RIDIT och slitit för framgångarna :)

Det är lätt att man drar öronen åt sig när man ser en häst hoppa som den där gjorde på tävling, jag tycker du ska strunta i den filmen och titta på provridningsfilmen istället och mer än gärna åka å kika på en löshoppning och filma även den.

För den är bara FYRA. Tror inte det finns många hästar som hoppar perfekt på sin allra första start, även om den så skulle haft 10-10 på visning så blir de stelbenta, bakåttänkande och spända på sin första start (om de inte är halvt lobotomerade förstås)
Plus att de flesta som KAN hoppa, faktiskt inte hoppar "alls" när hindren ligger under en meter.
fråga FT_ryttare här på buke, hon har en hoppkanon men han ser inte mkt ut för världen när de hoppar 60 cm...Hoppar de 110 så ser man att det verkligen FINNS där men fortfarande så leker han bara över de hindren. En häst m bra teknik behöver ju oftast inte använda den förrän de verkligen behöver TA I; den har så lätt för sig och blir kanske lite nonchalant på lägre höjder.

Du har ju själv ridit och hoppat den; kändes den bakåttänkande och helt utan teknik???

tänk vad skönt det är att det finns så kloka människor här på buke:D känns verkligen kanon att kunna bolla tankar och idéer så här och jag blir så övertygad om att jag bara är "larvig" när jag läser vad du skriver. För det är ju precis som du säger inte konstigt att hon är spänd när hon aldrig varit iväg.

jag har ju hoppat den och även om det bara varit små hinder på typ 90-1 meter så måste jag säga att jag aldrig fått en sån känsla över hinder förut! Den är otroligt spänstig och mjuk i sitt språng. Att den är bakåttänkande har jag inte upplevt, den är som de flesta 4-åringar jag ridit dvs "lite halvbjudande" eller hur jag nu ska uttrycka det. Ganska lagom helt enkelt men inte helt 100 på var, när och hur den ska hoppa av:P

Ja Buke är kanon :) :)

Du ser, jag tror att du har hittat en jättetrevlig häst. Det ÄR SKITSVÅRT att köpa unghäst eftersom de vare sig har rutin, styrka eller mod att visa ALL sin kapacitet. Man måste gå på intuition och Känsla. Någonstans brukar man ändå veta med sig vad hästen duger till och inte.

Brosus är ju precis likadan, hoppar otroligt mjukt o fint han bjuder men SUGER inte riktigt i hindren men det beror ju mest på orutin. Det är ju kalasbra tycker jag med en unghäst som TÄNKER och inte bara rusar blint mot hinder trots att de har taskig koll på de där fyra långa sakerna under magen....

KL
Just ja -
glömt skriva

min pålle har "kortledigt" :D Får nästan en hel veckas semester. Men på onsdag blir det Cillaträning igen :D

*kl*

gaah blir galen på min häst nu, idag hade insidan av ena frambenet svullnat upp, detta pga att han råkat riva sig på något och hans ben är superkänsliga, borde ha lärt mig det nu tycker jag >___<" Så har nu beställt skydd som pålle ska få ha på sig ute annars känns det som att vi aldrig kommer komma igång. Tänkte skritta 10-15 min imorgon, han är inte halt eller så utan bara svullen runt såret, eller tycker ni det vore en dum ide ?

Det låter som en bra ide att skritta när benet är lite svullet, så länge han inte haltar. Bra för blodcirkulationen och hjälper svullnaden att gå ner. Såg bilden du lagt ut på honom, han ser väldigt tuff ut med sin speciella färg, hoppas ni kan komma igång snart!

Tack så hjärtligast!!! :bow: Jag köpte "gamlemannen" som 4a åring men han var inte utbildad alls, men riden. Så man kan väl säga att jag gjort allt på honom utbildningsmässigt. 05:an fick jag hem helt outbildad/ohanterad i princip, han var bara sutten på 2-3 ggr :)

+sassiball: I helgen tävlar vi LA:5 & MSV:B4 lördag och FEI inledande för juniorer (MSV) på söndag. Mitt mål är att få med mig flyt och bra gång in på banan och inte bara på framridningen. :) Och om jag får drömma lite skulle jag vilja få till 62% i Msv:a-klasserna för att klara kvalen till nationell och för MSV:A senare :) Men det är inte så viktigt faktiskt. Nu ska vi ha kuul inne på banan. Har haft sån press på mig (själv) på denna häst eftersom jag veeet hur bra han kan bli, så nu ska vi ta bort det och ha kul! :laugh:

anni: Stooort tack! :bow: :bow:Det är jätteroligt nu när man verkligen börjar kunna känna att ens slit verkligen börjar att synas. Han är en fantastisk häst men som behöver massor med tid och tålamod. :)

Nu ska jag sova lite och ladda inför morgondagen!
Kramar från norr!!!

Lycka till :laugh :)

Hoppträning igår, gick bra vi övade på att hoppa lite med galoppbommar, 3 st, och det flöt på riktigt bra! När allting klaffar och går rätt så får han till några sjujävla språng, han hoppar mig ur sadeln bokstavligt :love: han har en riktigt bra teknik att plocka fram där så det känns väldigt roligt :).
Nu vilar vi från hoppträningen några veckor. Ska ut och hoppa lite terräng eventuellt.

Just nu är prio på konditionsträning och min pappa som är B-tränare i trav ska göra upp ett träningsupplägg för oss :). Med bättre kondition kommer han bli piggare, även om han inte har dålig kondition nu så nu jävlar :).
Så skönt att ha travbanan hemma att träna på !

Kanon med travbana! det skulle jag med vilja ha! perfekt att träna galopp på!!

Red för tränare i dag i gen och han börjar bli fin nu. Men när vi skulle ta och galoppjobba honom på volt så var det något som var tydligt fel, han är inte halt och det känns inte annorlunda att rida, men vi sadlade av och började klämma på honom och jag fick en tydlig reaktion mellan länden och korset att det gjorde ont :(.
Han har ju stått i 1 och 1/2 vecka så han är ju inte överansträngd eller nåt sånt, så nu så väntar vi på kiropraktorn..

Eftersom han inte är halt eller så tyckte tränaren att jag skulle hålla i gång honom men bara ute i skogen, och hon tyckte att jag skulle galoppera :confused: så kloka bukare hjälp mig nu! Hur ska jag göra? Ska jag rida och bara skritta eller ska jag verkligen galoppera honom?

dessutom lite innan jag skulle hoppa av så kastade han sig för något, och jag fick all belastning på min gamla skada, (upptrasmat ledband) så nu kan jag knappt gå.. har faktiskt ganska så ont. Suck! vi som var på g nu! :(

usch vad tråkigt!!

Jag skulle inte rida.... IFALL det är något som KAN förvärras. Men så är jag nojjig oxå så fort hästen har ont någonstans... Vilar hellre en dag för mkt än rider och förvärrar skadan.

Tänk så här- ni har så måååånga år framöver på er att rida, träna och greja, så varför bara inte invänta kiron och se vad den har att säga??
Supertrist att hela tiden får ställa av djuren men så är det ju ofta tyvärr :(

Själv är jag i sthlm och MYSER! Varit ute o shoppat en massa idag till barnen och mig själv ;) Härligt! Dessvärre en massa regn. Nu väntar mat och ett glas rött ihop med goa vännen. Hästarna är jag som vanligt lite nojjiga över då det hade ÖSREGNAT hela dagen och jag vet inte om sambon är så noga med att byta hage på kvällen... Men det går nog ändå, har de betat 24/h dygn i 14 dar så fixar de nog två dygn till... (jag har ju bytt till "nollgräshage" i en vecka nu på nätterna för att minska fetma- och fångrisken...)

En tråkig nyhet: En kompis förlorade ett litet hingstföl i natt :( Föddes levande men avled. Vet dock inte varför då hon inte orkar prata om det än. Så hemskt :( Förlorade sto och föl för två år sen, fick ett stoföl i fjol, avlivade sitt andra sto för en vecka sen pga strul m ryggen och så nu detta.... usch!!

*kl*
Min pålle håller på bli tokig börjar jag tro. Skulle skritta ut en runda idag eller igår blir det ju nu :p I lugn skritt skulle den ta ca 30 min.
Det tog oss över en timme. Både han och hagkompisen va rädda för precis allt, stannade flera gånger och ville inte gå och va allmänt jätte fjolliga. Min pålle som annars brukar va lugnet själv hoppade och for hela tiden :crazy: Svullnaden gick iaf ner lite på benet där han hade skydd under ridpasset och han känndes fräsh annars så hoppas bara svullnaden ger med sig snart oxå.

*kl*

Imorgon bär det iväg! Min häst ska äntligen opereras!
Efter massa bök hit och dit med vem som ska betala och väntan på det, så fick jag besked i torsdags att det nu är OK att boka operation. Även om det ekonomiska inte är klart ännu. Så ringde hästkliniken i fredags, och frågade hur lång väntetid det var på klapphingstoperation. Kom på måndag så opererar vi tisdag sa hon, taget ;)!

Känns jättebra, samtidigt som jag är hur orolig som helst :crazy:!!
Min bäbis ska till doktorn och jag måste lämna honom där, hur ska jag klara mig utan honom i flera dagar :confused:!

Och min gulliga pojkvän har lovat att köra, man måste ju utnyttja hans välfyllda körkort ju ;). Tack vare det kan jag hyra en Star Safir istället för en Värmlandsvagn. Finns säkerhetsbommar på Star, men inte på VV, så tar hellre det säkra före det osäkra. Med tanke på vilken klättrare hästen är och att han knappt åkt transport och ska nu åka 20 mil :crazy:.

Jaja, jag får nog ta och tagga ner lite ;), det kommer säkert gå bra. Men jag är sååå nervös!

Förstår att du är nervös *skickar styrkekramar* Men han kommer ju vara i duktiga händer! (hmm inte så mkt till tröst direkt... men iallafall...)

Bra med en säker transport :) Kör försiktigt , du ska se att allt kommer gå jättefint!

Det går säkert jättebra. Min pålle kastrerades liggande under narkos och det gick super. Svullnade en del efteråt men det försvann efter ca 2 veckor. Själva narkosen gick bra och uppvaket också. Däremot var han supertörstig när jag kom och skulle hämta honom eftersom stallpersonalen missat att det låg bajs i hans vattenkopp! :mad:

*lite kl*

Ni rider och grejar och står i allihop, jag är så avis! Men jag intalar mig att det bästa för min jättehäst är att få äta och vara ledig ett tag till. Förhoppningsvis ska två tjejer i vårt stall flytta sina hästar till stan vilket betyder att det blir två lediga tider för tränaren jag rider för på inställda tider. Så nu kanske vi får en permanent tid en gång i veckan :bump:
*hoppashoppashoppas*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama