Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Nä fy, det låter inget roligt. Svårare att motivera sig förstås också när du vet att du vill ha honom såld.

Håller tummarna för att du hittar någon bra köpare som kan ta hand om honom på det sättet du vill.

idag rör hon sig bättre och jag har släppt ut henne i en plan hage tillsammans med hennes bästa kompis. Verkar inte alls ha lika ont. Ska få hjälp av stallägaren att pilla bort skorpan sen och se om vi kan få ut lite vätska/var.

Ja det känns inte alls speciellt roligt att ge sig ut i pissväder och rida på en häst som man inte ska ha kvar, målet med ridningen har liksom försvunnit. Att låta honom gå o beta en månad är ju heller inget alternativ - han bör ju vara i hyffsad kondition och ridfason vid en provridning.

suck

Men det blir säkert roligt att få rida för tränare igen på onsdag! Tror att det oxå kan ha del i den dåliga motivationen, att vi bara harvat hemma under våren. Nu behöver vi lite nya utmaningar.

Baddy - skönt! Ja se till att såret hålls öppet så ev gegga kan rinna ur. Hur stort är själva såret?
Om du pallar med så dra på ett par gummihandskar, sterilisera och stoppa in fingret i såret - då kan du ju själv känna om det finns fickor. (god idé att bremsa häst först...)
Det är ju fickorna som orsakar trassel! Men om det bara är ett vanligt sår så borde det läka om ett par dagar bara det hålls rent och läker från rätt håll

Superfina ni är! Jättestort grattis!

*kl*

Ang. såret på Buddy's Decibell så håller jag med anni om att man måste läka såret ínifrån och ut så ev. fickor bör undersökas. Lättast är nog att spruta Nacl med en 60 ml spruta och se vart det "buktar ut", om det nu gör det. När man fyllde Fenjas ficka med Nacl så blev det en stor bulle under huden/köttet. Jag tog dagligen bort sårskorpan för att såret inte skulle läka ihop innan fickan läkt. Blötte upp med jodopax på en höggradigt ren kompress och sedan drog jag sakta, endast ett drag per kompress!! (sjuksköterskeyrkesskadan i mig ger enormt stor renhetsgrad vad gäller sårtvätt!)
Sedan pressade jag runt hela såret för att trycka ut allt jag kunde (sista dagen innan vet. kom så stod det en var-stråle rakt ut från såret i typ 15 sek) sedan spola, trycka ut, spola, trycka ut tills vätskan som kommer ut är helt klar.

Att hästen rör sig är det bästa. Men det rinner mer från såret då och det är en god idé att smeta på vaselin under såret längs hela benet, annars fastnar mycket sårsekret/fibrin/var i pälsen och till slut blir benet skinnflått.
Ja, du kan säkert det där...

knapplån
*testar innan uppdatering*

I2071682WHV20090615T190310Z.jpeg

Åhh, det gick..

hmm. ja. jag har haff en fulletckan helg (gymkhanatävling lördag FM, dressyrlektion lördag kväll, söndag- långritt, trailträning och sen: dressyrlektion (privat) på 05an :bump:

Har ju lite problem med uppsittningarna så tog 10 min av lektionen till det ;P
Men allt kändes bra, han- tränaren- som inte brukar ge så mycket psoitiv beröm, öste beröm, gillade hans trav och bärighet, och hans balans- trodde knappt att han bara var riden i 2mån nu.

I2071679WHV20090615T190330Z.jpeg

tränar på att rida rakt
I2071681WHV20090615T190316Z.jpeg

busgalopp
http://joizmeds.mittspejs.se/P2071680#body

Hej! Jag har en 05:a.
Just nu skadad. :( (sträckning och ömfotad pga tappsko för tillfället)
Vi har under vår hittils korta tid tillsammans ( snart 2 mån) tränat på:
- Att bli ledd och gå promenader. Hålla avståndet, respektera mitt space och stanna när jag stannar. =Grundlydnad som inte suttit riktigt. Så vi har tagit det riktigt till basic nivå. Ibland undrar jag om jag har en ettåring eller en fyraåring... :o :angel: Hon kan mer än vad jag tror men jag vill att grunderna ska sitta innan vi går vidare.
- Stå still och inte tjabbla vid uppsittning. Ännu ett grundmoment som inte funkade innan.
- I ridningen har vi inte ens kommit igång. Tränat gå rakt framåt, svänga, stanna och sätta igång. Ingen motionsridning att tala om, fast hästen är redan riden 1 år. Men som sagt, vi har inte hunnit än och vi har inte bråttom. :D
- Miljöträna och vänja sig vid sitt nya hem. Trafikträna. Lastträna.
- Löshoppa med fokus på bjudning och balans och takt. Inga höjder.

Och roligt är det. :love: För det mesta, när man kan slippa oroa sig för hältor och sår och tappskor varje dag. :idea:

/Elin

*kl*
Tibbe har fått ännu en svullnad på benet :( Fråga mig inte vad han hittar på *suck* Men vi gick en promenad på ca 1½ km, hade då skydd på honom och när vi kom tillbaka hade svullnade gått ner lite så hoppas att det inte ska vara något, han är inte halt men lite stel då han är svullen under knät så det är inte så konstigt. Ni ser det lilla skrapsåret på benet, där har ni boven till hans svullna ben :mad: Imorgon bär det iaf av att införskaffa ett par skydd som han ska få ha på sig i hagen.

28108177.jpg

28108626.jpg

*kl*

Nu är vi hemma igen efter tävlingarna i helgen med gamleman. Lillen blev totalt överlycklig när vi lastade ur hemma och skulle leka, kunde inte alls förstå att gamlemannen var lite trött. ;)

Det har iaf gått helt overkligt bra! I första klassen LA:5 kändes allt så otroligt bra, men man vet ju aldrig och så. Men vi vann och knåpade ihop nästan 65%. Efter det hann vi knappt andas (fast det tycker jag är lika bra) utan fick börja rida fram till MSVB:4 och han kändes jättefin även i den klassen, men eftersom vi inte har så jättestor rutin i MSV & så var han dessutom yngsta hästen, dom andra var födda -93 (Magge -01) så var jag glad att vi genomförde allt och satte alla byten. Så fick jag poängen nästan 63 % och ett godkänt KVAL!! Vi får alltså rida nationell MSVB nu. Överlycklig över detta så ställde jag in hästen och skuttade omkring av glädje, då vinner vi den klassen oxå! :banana:

Dag 2 hade tyvärr de andra strukit sig från klassen så jag var ensam, men jag fick iaf chansen att rida igenom programmet och få en bedömning. Så då red jag FEI's lagtävlan för juniorer (MSVB), traven och skritten är jag supernöjd med, men i galoppen var det hastigt och det märktes att jag aldrig ridit det tidigare men helt ok. Fick nästan 63% där oxå och det hade ju alltså varit ett kval även det om det var en riktig klass (som jag drömde om). :D Så jag är väldigt nöjd över tävlingshelgen.... :love:

Kramar från oss (som är lite trötta) :)

Jag är grymt avundsjuk på din uppenbara talang. :bow: :bow:
Stort grattis till allt jobb du lagt ner och som nu börjar betala av sig med din 'äldre' snygging och många lycka till med din nya stjärna.
:laugh:

Delvis kl

Vad knepigt det kan vara, hur olika hästar reagerar. Min har skrapsår både här och där på sina ben men sväller aldrig. Dock får han gräsgallor på somrarna. Jobbigt att behöva ha skydd i hagen! men vad gör man...?

Jag var ute på en kort tur i går på min springare. Det blåste storm men han skötte sig bra ändå. Red bara i lite skritt o trav på täkten eftersom han vilat i en vecka och jag ville inte ge mig ut längs vägarna i full storm. Vi blev helt överraskade av en fet timmerbil, vi hörde den inte alls och brosus upptäckte den först och kastade åt sidan, då såg även jag den! Tur vi inte var på vägen!! Det blåste så mkt så vi hörde den inte förrän den var alldeles inpå oss.

Lasttränade och han knallade in hur lätt som helst. Ikväll ska sambon få stänga bakom oss oxå och i morgon bär det av på tränning.

eller hur, har aldrig varit med om en känsligare häst än Tibbe. Fasst idag va det redan bättre :D såg ut som efter promenaden igår, och hag kompisen skulle skos nu på morgonen så vi följde med. Är 1½ km till deras hovslagare så den biten red jag barbacka på Tibbe i grimman. Av någon anledning är han mycket lugnare när han rids barbacka :p Sedan när vi kom tillbaka så va svullnaden ännu mindre så det visar iaf att det blir bättre av att han rör på sig. Men självklart så skrittas han bara fram tills svullnaden är helt borta.

Någon mer än mig som har problem med övergödd häst? Ninja och hennes kompis Powie får numera stå inne halva dagen för att få i sig lite mindre gräs. Konstigt nog känns hon riktigt pigg och alert att rida ändå, men hon är en såpass stor och tung häst så jag vågar inte låta henne bli tjockare så det får bli bantning för henne tyvärr.

Tack! :bow:

Jo, jag längtar efter att rida, med någon slags skräckblandad förtjusning. Hon är ju ett energipaket, ett känsligt energipaket. Och jag är lika följsam som en säck potatis. Och har inte ridit på ett år.:crazy:

Men skam den som ger sig. Upp ska jag, sen får vi se hur det går.

Jag tror inte hon vuxit på höjden, men man kan ju hoppas. Tänkte mäta efter sommarbetet. Jag har också lite funderingar på att sälja, familjeskäl, som det så fint heter. Men, vill egentligen vänta till hösten. Jag kan inte bestämma mig riktigt!

Usch jobbigt... har också en äldre unghäst som är lite förtjock... :crazy:

Dock så är 05an åt andra hållet... så jag svär lite när han springer på sommarebtet istället för att äta...

Idag hade han dragit av sig en sko, bara en vecka sedan hovslagaren var här och skodde honom.. *suck*.
han ömmade inget så han fick gå litet pass här i gräspaddocken.
*peppar peppar* så har han senaste två gångerna varit jättetrevlig att göra i ordning oh sitta upp på (annars det som varit problem på sistone).
och sträckningen jag skrev om blev han haltfri från på 1 dygn så.. *tackgodegud*

hmm, såg att bilderna inte vill funka från zoomin. så här kommer en av dem igen.
5069_109177514433_582504433_2717178_4126800_n.jpg

Resten finns här
http://joizmeds.mittspejs.se/A54493

och två nyare bilder som jag laddade upp idag på när han hälsar på Fiomp (den tjocka)
http://joizmeds.mittspejs.se/P2073756#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2073757

Nä, men jag önskar nästan att jag hade! Skämt åsido, men min "lilla" man kunde gärna få gå upp ytterliggare 100 kg! Hans kära mor däremot, har faktiskt en riktigt praktfull mage, hon som annars inte heller är så lätt att hålla i hull. Var glad att dina hästar är lättgödda, det är förbannat dyrt med motsatsen!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama