Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Ett tips är att försöka få ned henne i vikt innan du provar sadlar... ;) Det kommer bara ta någon veckas ridning i den nya sadeln och så måste du byta igen pga viktnedgången. (been there done that)

*kl*

Igår galopperade jag på Tibbe :banana: förra gången vi galopperade va i oktober innan han skadade sig.
Han skötte sig lysande under hela ridturen, enda va att jag fick ta tag i honom ett par gånger då han travade iväg i för snabbt tempo :p Då vi red ut tänkte vi inte på rätt och fel galopp, utan ska nu träna bara på att han ska fatta galopp på pussljud sedan när han kan det så bli det träna på banan rätt och fel galopp :D

Ja visst skulle det vara bra om hon gick ner i vikt innan jag köper någon sadel. Men jag kan ju inte banta henne heller eftersom hon ger di. Jag får helt enkelt köpa en billigare sadel som ligger bra nu och byta sen. Tänkte börja rida henne till och från betet, då vi ändå ska ut och gå, så det blir inga långa turer. Men det kan vara bra för Brixie eftersom hon inte har velat stå still tidigare vid uppsittning. Hoppas hon är mer med på noterna nu :cool:

Eller så får jag köpa en med utbytbara järn i... är det någon som haft en sån? hur är dom? blir dom stabila i bomen?

Jag skulle göra tvärtom; var noga med att han verkligen fattar RÄTT galopp varje gång även fast man rider i skogen. de fattar oftast samma galopp (ex Brosus fattar hellre höger än vänstergalopp) om man låter dem välja själva och då kan det vara svårt att lära om sen! Jag slarvade i början för jag tyckte att det var bättre att han fattade öh än att korrigera honom.... men det ångrade jag sen då det var dags att börja sätta korrekta galoppfattningar (!) då fick jag bryta den högra galoppen TUSEN gånger för att lära honom fatta vänster! Det var inte roligt... än idag kan han blanda ihop hjälperna så jag tror man tjänar på att lära dem korrekt redan från början även om det kräver att man tar tillbaka till trav och börjar om.

Men det är bara vad jag tror :D

Monell - Jaja, jag trodde du letade Den Perfekta sadeln nu :D (Vet att du pratade om det innan hon blev tjockis ;) ) Jag har utbytbara koppjärn och "syntetsadel" och tycker att den är superduperkanon! :D robert whitaker Showjumper (Griffin) Ser ut som läder!
Den ligger helt still på min tunna till häst ;) (Bred, platt och rak rygg med normal/låg manke)

kostade 4000 beg. finns säkert billigare oxå.

jag har en Wintec sadel, och den är kalas bra till min! Tänk bara på om du ska ha det bredaste järnet i (vitt) så blir ju hela sadeln mera böjd. Desto mindre järn du har desto rakare blir den.
Jag skulle rekomendera en sadel med fish inlägg och utbytbara järn vid bommen.
Det är inte lätt att hitta rätt sadel, men som annie skirver så försök få henne att tappa lite innan, inte banta henne men öka i stället motionen.. du kan ju gå ut på promenad, tömköra henne och lite längre fram när hon är mer i gång kan du ju longera henne.. Lycka till!

Fishinläggen är helt värdelösa i min sadel! Lägger jag i dem så blir sadeln helt jäkla spikrak och det blir tom en luftspalt på mitten mellan sadel o rygg! kasst :(

KL

Är det fler som galopptränar sina hästar; hur fort och hur långt?? *menar mitt inlägg från förra sidan*

Totalt OT och knapplån...

Det ser ut som att vår Falsterbo-vecka går upp i rök.
De ringde från campingen och det var FULLT där.. :eek: :eek:

Finns det någon vänlig själ här inne som har en tomt modell större och som kan tänka sig att hyra ut lite plats för två husvagnar nära Falsterbo?
Vi är då totalt 5 tjejer (inkl mig själv) och min sambo.. =)
Vi hade tänkt komma ner på onsdag och åka hem på lördag em.

Lite pinsamt att det inte fixade sig låångt tidigare, men nu är det så och inget vi kan göra mer än att stå på reservlista.. :o

Så här härlig kan Brixie se ut när hon vaktar på sin lilla fölis.... hoppas hon inte tänker göra så med matte på ryggen;):eek:

Nu har jag varit tyst ett tag, inte mycket att rapportera nu när Decibell har bebisvila. Men i söndags blev det i allafall studentfotografering så då fick hon allt finna sig i att ha matte på ryggen en stund igen:P är väldigt nöjd med bilderna även om jag har väldigt svårt för att se mig själv på bild:
student-1.jpg

student5-1.jpg

_L2X8243.jpg

student1.jpg

forsättning:p
student6.jpg

student27.jpg

student11.jpg

Bonusbild på min fina, fina termie som jag satt på för allra sista gången!
student17.jpg

Jag skulle göra tvärtom; var noga med att han verkligen fattar RÄTT galopp varje gång även fast man rider i skogen. de fattar oftast samma galopp (ex Brosus fattar hellre höger än vänstergalopp) om man låter dem välja själva och då kan det vara svårt att lära om sen! Jag slarvade i början för jag tyckte att det var bättre att han fattade öh än att korrigera honom.... men det ångrade jag sen då det var dags att börja sätta korrekta galoppfattningar (!) då fick jag bryta den högra galoppen TUSEN gånger för att lära honom fatta vänster! Det var inte roligt... än idag kan han blanda ihop hjälperna så jag tror man tjänar på att lära dem korrekt redan från början även om det kräver att man tar tillbaka till trav och börjar om.

Men det är bara vad jag tror :D

Testade göra höger och vänster fattningar idag för det :p 5 av 7 gångar fattade han rätt så är mer ön nöjd utav det då detta va första gången vi gjort fattningar :D IO höstas så va det bara att han skulle ta galoppen sp tränade aldrig rätt och fel då. Men är orolig om han är helt kry ännu, tycker han va lite snubblig idag och tog för sig dåligt med bekbenen, men jag vet inte... är dags för skoning även nu, hovis kommer i slutet på denna eller början på nästa, så han kan vara snubblig fram för att han är lite lång i tårna (blev det i höstas med men då pga annan hovis skodde honom illa) sedan måste han ha skor på bak igen då han är grymt ömfotad. Så tänkte vänta tills efter hovis varit här innan jag får panik över att något är fel. Han hade även gått igen staketet mellan hagarna under natten eller morgonen så han kanske sträckt sig då me, känndes bra i trav och galopp, bara skritten som hav va skruttig i :crazy:

28236259.jpg

Visst ser han nöjd ut på bilden :p han skulle gått själv i hagen och beta ner den lite till helgen så det va lite nerbetat så den fete vite inte ska bli så fet, men det gick inge vidare som ni kan se.

hahaha, ja det var lite otäckt faktiskt när jag höll i alla tre hästar. Men alla pollarna var duktiga och undvek att trampa på mattes fötter;)

Jättefina bilder! Fint minne :)

Urkella - ja de kan ju bli lite snubbliga när de blir långtåade plus att ömheten i bak kanske slår igenom oxå. Roligt att fattningarna gick så bra :)

Monell - vilken bitch :D :D hahahaha! Härligt!

Vi då?? Tja - solen gassar som bara den, ska nog bara ut o skritta en sväng ikväll.

Hur hårda pass rider ni?? Jag har ridit honom svettig tre av fyra pass typ, men ändå i alla gångarter det där "osvettiga" passet. Funderar på om man kanske ska låta honom bara skritta då istället eftersom han går rätt rejält hårt de andra dagarna ( ett pass är ju galoppträning)

taaack Empress och anni0001. Är verkligen glad för att jag fick denna fotografering i studentpresent och jag älskar alla bilder! fick totalt 563 stycken så har mycket att titta på, hihi:P

*knapplån*

Jag vill bara berätta att jag framöver kommer att få studsa mellan 05-tråden och 04-tråden framöver... :D
Sambon (och jag) har precis fått besked om att vår nya unghäst gick genom besiktningen...
:banana: :banana: :banana:

Hon heter Zilvera (Vera) och är då 5 år... korsning hackney/kwpn.. det är sambon i första hand som skall köra henne, men jag kommer i allra högsta grad att vara involverad både vad gäller körning och ridning..

Kolla, visst är hon fin? :love:
5033_117174489553_628789553_2789931_8165309_n.jpg

åh vad roligt:D hon är verkligen superfin! Själv kommer jag ju eventuellt också börja hoppa mellan 04- och 05-tråden. Beror lite på vilken av de två hästarna jag är intresserad av jag kommer köpa:P

*kl*

Och jag lämnar snart 05-tråden. :(

Tiden går för fort, verkligen. Det känns som det var igår Grotte kom hit o nu åker han hem om drygt en månad.

Nåja, jag o en kompis var ute o red på Grotte och Filipus (min islandsval) häromkvällen. Kompisen som är en rut ryttare fick prova Grotte eftersom Filipus har börjat fått humör :crazy: och var allmänt odräglig. Vi tänkte ta en kort skritt-tur i solskenet. Det slutade med att vi skrittade i 1,5 timmar. :eek:
Man kunde nästan tro att det var Filipus som var 4, och Grotte 18 - inte tvärtom om man säger så för fy vad Filipus var "hemsk", han ville inte flytta sig för skänkeln, ville inte ta mina hjälper, la jag till skänklarna flög han rakt upp i luften osv.. :rofl: Grotte däremot bara lunkade på, kollade på Filipus ibland men när Filipus hoppade till o höll på så var Grotte så lugn! :love:

Och så lite unghäst-race i beteshagen

*kl*

Ni rider och rider. Och jag avundas och avundas! Men jag har ägnat mig åt att sätta upp lite delmål och ska försöka skriva ihop en veckoplanering som vi kan följa vad gäller träningsupplägg. Mitt första mål efter igångsättningen är ju hubertusjakten i oktober. Går det kanon innan dess så ska vi ut på nån pay and jump eller nån LC. Lastträningen ska göras 1 gång/veckan. Hoppad kunna åka till havet också och galoppträna på stranden. From. 1 augusti går min in, sen ska det skrittas några veckor och klättras en hel del.

Han är ju lite lätt förvildad nu men idag verkades både han och hans mamma, de stod som ljus bägge två ute i hagen. Söthestar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Pusseltråden
  • Hitta på ett eget efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur