Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

inget nytt, men har tagit lite bilder fråm filmen jag la upp för ett tag sen..

:love: (nästan synd att kalla honom hopphäst...?)
I2075127WHV20090616T200332Z.jpeg

om bilden inte funkar så funkar iaf länken
http://joizmeds.mittspejs.se/P2075127

sen han skuttelihöjdhop- över bommarna
I2075125WHV20090616T200218Z.jpeg

http://joizmeds.mittspejs.se/P2075125#body

*kl*

Tänkte höra med er som har era valacker (-05) tillsammans med ston om ni sett detta betéendet någon gång;

Ett ponnysto bajsade i hagen framför Avalon och då gick han direkt efter och skrapade i det för att sedan kissa på det. Jag förstår att detta är ett slags rangbetéende och han var ju hingst till tre års ålder. Han betér sig inte hingstigt mot stona annars, mer än att han vaktar "sina" ston från andra valacker i hagen. Han rider inte på stona, bits inte eller något sånt. Kan det vara så enkelt att när ett sto gjort ifrån sig så måste han, precis som en hanhund, kissa på det för att märka att det är "hans" sto?

Senast ändrad:

har aldrig hört talas om beteendet, visste inte att hästar markerade genom att kissa... Hundar kissar ju för att revirmarkera och tala om att de har varit på platsen, men visste inte att hästar gjorde samma sak! Nån som vet? Nyfiken blev jag :)

KL

Tränade för Cilla igår :) Lastningen gick bara hur kalasbra som helst, knallade rakt in hemma och sambon stängde bakom oss och han stod stilla.
Lite svårare att få på honom på bortaplan då ett sto stod och gnäggade på honom hela tiden. När vi kom hem och skulle lasta ur lyckades han återigen med saker som bara unghästar lyckas med. Hade lossat honom, gick vid hans sida (har ingen mellanvägg) för att lossa bommen i bak. (hade redan fällt luckorna) Då fastnar han med huvudet UNDER frambommen! Fick panik såklart... Jag stod handlingsförlamad och visste inte vad jag skulle göra men tillslut kastade jag mig ut genom skötardörren ifall han skulle börja kasta åt sidan. Tillslut får han upp huvudet på rätt ställe. Gud vad jag önskade mig panikbommar!!! Bakbommens "fästen" blev helt förstörda när han kastade bakåt på den men han klarade sig utan skador. Dessvärre är väl transportförtroendet helt bortblåst igen :(

träningen gick iallafall väldigt bra. Han gick för en gång skull så bra som han brukar gå hemma och det är väl ett bevis för att saker och ting börjar bli befästa gissar jag.
Fick träna på att hålla honom mer mellan hand och skänkel genom att kontrollera steglängden och det var jobbigt såklart i början ;) och att kunna lätta på tygeln och han ska gå kvar och sen återta kontakten utan att han reagerar. När det blir jobbigt så protesterar han genom att bli väldigt lätt i framdelen *suck* men mkt av det är mitt fel, jag tappar ställningen i inner och då får han styrka att slänga upp huvudet.

Men han gick väldigt bra och blev jättefin och vi fick massa beröm :) Det kändes bra att vi var på rätt väg, att allt arbete vi gjort under våren faktiskt var på banan med vad han skulle klara av. Vi hade redan tränat på att lätta i handen och ändå stanna kvar i tempo, takt och form men inte så mkt att korta steglängden.

Fick även sitta ned (har vi ju oxå tjuvtränat på :D ) och cilla sa då, precis som jag känner, att jag rider mkt bättre nedsuttet än i lättridning hehehe

Mycket nöjd med träningen! får se om vi får barnvakt nästa vecka så vi kan åka då med eller om vi får vänta.

Härligt att det gick bra och att ni är på rätt spår. Alltid kul att stämma av! :)
Får hoppas han inte är rädd för transporten nu då... min slog pannan i frambommen som åring, det blödde rejält. Men han har inte fått några men av det vad jag vet. Det är säkert igen fara.

Angående min förra frågan till alla, någon mer som har någon idé?

låter som att det skulle kunna va något hinst beteende som sitter kvar, vet inte. Min valack oxå kastrerad som 3 åring vågar vi inte ens ha ihop med ston då han har för mycket hingstbeteende kvar.

Det är samma här, min klättrar ju tom på den andra valacken i höstas så jag undviker helst att ha honom med ston.

Athena - ja det kändes kanon! framförallt kanske för att allt satt på sin plats. Förr har han gått som en klocka hemma men mycket knaggligare på träningarna, nu kändes han mer "rutinerad" om man kan kalla en fyraåring för det :D
Längtar efter lite hoppning nu! får se om det går att ordna till veckan.

Så gör mina ston också fast vi inte har några valackar i hagen. Både om dom har kissat och bajat. Brixie gör det väldigt mycket nu när hon har Brinova. Så fort Nova har gjort i från sig så går Brixie dit och antingen bajar eller kissar uppepå. Har en fundering på om det är så att hon inte vill att det ska lukta fölbäbis i hagen utifall det kommer ett rovdjur.

Man när jag hade Brixies mamma så gjorde hon så mot alla hästar i hagen. Hon gick dit och luktade sen gick hon fram och tillbaka över högen och vaggade och krafsade sen la hon sin hög uppepå den andras hög. :)

Ah, då är det inte bara min alltså.
Måste ju, som du säger, vara för att visa andra att de "finns" där så det är redan "upptaget".

jsg har heller aldrig hört något liknande, min valack gör det inte, men vissa hingsttendenser har han kvar som att "rida" på stoet. Men min kastererades ju redan vid 1,5 år..
här händer inte mycket just nu väntar fortfarande på kiropraktorn :mad: Inte roligt att behöva vänta när man bara vill rida och träna!! suck..

Måste bara lägga ut den här bilden, på min tjockis när hon går på bete och har det bra och får busa omkring med sin lilla fölis. Men snart så!! ska vi sätta igång med ridningen igen :banana:

KL

Monell - mammarund o go ;) Gillar verkligen fölisens namn - Brinova... Mmm fint!

Här firades midsommar hela dagen igår med majstång, sillunch o grillning med grannarna . Idag fick Brosus ut o cantra och rejsa lite i galopp :)

Tänkte kolla med er, hur långt galopperar ni när ni är ute och galopptränar?? Räknade på ett ungefär idag och jag tror sträckan blir ungefär två kilometer. Har inte räknat tiden men procentmässigt så ligger han på ungefär 50-60% av sin hastighet och helst i form hela tiden. Sista 500 så får han springa av sig rejält, då blir han "trött", och sen travar vi ca 500 m / 1 km och sen skritt tills flås o puls går ned.
Då har han ändå energi kvar, sen han skrittat.

vi har en galopp sträcka på 4 km, vi galopperar i 2 km ganska så lungt och sedan skrittar en halv km, sen tar vi lite mer tempo i slutet! därefter brukar han vara rejält svett och flåsig, men efter bara 5 min skritt så är han på g igen! Då har han som du säger att din har, mer energi kvar!

Åå vad det låter härligt jag längtar tills jag och Brixie har kommit så långt.....
Har provat sadlar på henne idag men hon är ju rund som en boll så det blir inte lätt att hitta nån som passar. Jag provade en som va vid idag och den är för smal :eek:

*kl*

Tibbe har lyckats sparka sig.. igen, på samma ben som han redan har sparkat sig på för 1½ vecka sedan >__< så precis när förra svullnaden börjat lägga sig kommer nästa, men han hade fått det mellan dom 2 timmarna som jag va där så kylde ner det ganska snabbt så hoppas det hjälpte lite iaf.

Nu har jag oxå släppt min lilla plutt på bete! :)
Han blev så glad och sprang och visade upp sig med svansen i vädret!
Sedan så insåg han att det var bättre han åt gräset i stället, så då blev det lugnt! :)
Kommer kännas konstigt att vara hästlös i 1 månad nu, tänk så mycket tid jag kommer att gå över! :S

kl

Nu har min 4åring kommit :)
Hon besiktades o allt sånt i torsdags och vi hämtade henne samma dag.
Så sjukt cool är hon, allt är nytt o så men hon är helt chill med det :)
Det är så otroligt roligt att ha häst igen.
Ska se om jag kan ta ngt kort på henne sen.

Bered dig på att bli en surmutta som inte får ta ut sin energi på "kroppsarbete" som hon är van vid ;) Så blir jag iallafall!

Ska börja stödfodra min from. imorgon. Nu har det starkaste gräset betats av och jag är ju livrädd för att han ska tappa så jag vill förekomma det hela. Lucern och risgranulat till att börja med.

Red faktiskt idag, på en lånehäst. Bara skritt dock. Och GUD vad jag uppskattade min egen när jag satt där på ett halvnervigt fullblod med jättekort hals! :bow:

kl

Min häst är ett fetto, trots att han inte ens har gått på bete än. Igår red vi i alla fall igenom Dressyrprogram för fyraåriga hästar. Hästen var jätteduktig :love:
Jag ska anmäla till chapionatskvalet i motala och enköping. Någon annan som ska dit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25