Sv: Hur går det för era -05r #6
har aldrig hört talas om beteendet, visste inte att hästar markerade genom att kissa... Hundar kissar ju för att revirmarkera och tala om att de har varit på platsen, men visste inte att hästar gjorde samma sak! Nån som vet? Nyfiken blev jag
KL
Tränade för Cilla igår
Lastningen gick bara hur kalasbra som helst, knallade rakt in hemma och sambon stängde bakom oss och han stod stilla.
Lite svårare att få på honom på bortaplan då ett sto stod och gnäggade på honom hela tiden. När vi kom hem och skulle lasta ur lyckades han återigen med saker som bara unghästar lyckas med. Hade lossat honom, gick vid hans sida (har ingen mellanvägg) för att lossa bommen i bak. (hade redan fällt luckorna) Då fastnar han med huvudet UNDER frambommen! Fick panik såklart... Jag stod handlingsförlamad och visste inte vad jag skulle göra men tillslut kastade jag mig ut genom skötardörren ifall han skulle börja kasta åt sidan. Tillslut får han upp huvudet på rätt ställe. Gud vad jag önskade mig panikbommar!!! Bakbommens "fästen" blev helt förstörda när han kastade bakåt på den men han klarade sig utan skador. Dessvärre är väl transportförtroendet helt bortblåst igen
träningen gick iallafall väldigt bra. Han gick för en gång skull så bra som han brukar gå hemma och det är väl ett bevis för att saker och ting börjar bli befästa gissar jag.
Fick träna på att hålla honom mer mellan hand och skänkel genom att kontrollera steglängden och det var jobbigt såklart i början
och att kunna lätta på tygeln och han ska gå kvar och sen återta kontakten utan att han reagerar. När det blir jobbigt så protesterar han genom att bli väldigt lätt i framdelen *suck* men mkt av det är mitt fel, jag tappar ställningen i inner och då får han styrka att slänga upp huvudet.
Men han gick väldigt bra och blev jättefin och vi fick massa beröm
Det kändes bra att vi var på rätt väg, att allt arbete vi gjort under våren faktiskt var på banan med vad han skulle klara av. Vi hade redan tränat på att lätta i handen och ändå stanna kvar i tempo, takt och form men inte så mkt att korta steglängden.
Fick även sitta ned (har vi ju oxå tjuvtränat på
) och cilla sa då, precis som jag känner, att jag rider mkt bättre nedsuttet än i lättridning hehehe
Mycket nöjd med träningen! får se om vi får barnvakt nästa vecka så vi kan åka då med eller om vi får vänta.