Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

nu är jag orolig! Igår när jag skulle kolla till hästarna i hagen blev jag så himla förvånad när Decibell inte kom fram och hälsade precis som vanligt. Hon bara stod alldeles stilla och tittade på mig. Gick fram till henne och fick då se att det runnit massor med blod längs med hela ena frambenet. Skon var dessutom avsliten. Hade ett stort skärsår precis där benet börjar och var ganska svullen runtom. Dessutom var hon halt. Tog såklart in henne och tvättade såret. Veterinären tyckte jag skulle avvakta. Imorse hade det svullnat ännu mer! och decibell ville verkligen inte gå ut i hagen. SÅ hon har fått stå inne hela dagen. Veterinären tyckte att jag fortfarande skulle avvakta så länge hon inte får feber och sedan ringa igen imorgon. Är sjukt orolig!
Såhär ser svullnaden ut, lite svårt att se kanske:
DSC00055.jpg

*kl*

Grotte i hagen idag:

Han frös idag :eek: iofs gjorde gammelmärren o gammelvalacken det med så 3 hästar fick täcken på sig o hö på betet.

En månad kvar och vilken resa vi gjort. Äntligen börjar jag hitta lite knappar på Grotte, han börjar äntligen gå helt :love: under ryttare. Träning för Cilla någon dag i veckan hoppas jag. Har börjat jobba heltid igen också, känns skönt. Nu har Grotte prio 1 iaf, han fokuserar jag mest på. Dom andra två 03-orna har lite ledigt nu i helgen, sen ska dom börja tränas ordentligt med.

Fick beröm häromdagen iaf, kom ut en väldigt kunnig hästmänniska o berömde mig för att ha alla hästar i fint hull trots bete o sånt. Det känns väldigt bra. Dock är det 3 st islänningar som måste gå ner lite i vikt :o

Jag har en sån transport, men den kör jag lagligt med vanligt B-kort. Jag har oxå säkerhetsbommar, nu har jag aldrig haft nån häst som har klättrat, men det är himla skönt att veta att det inte gör så mkt då jag kör mest unghästar, numera föl och åringar.

Har du lust att göra mig en tjänst? vårat släp är antagligen nertypat av förra ägaren och därav vet jag inte vad totalvikten ligger på "igentligen" men är lite nyfiken, skulle du kunna kolla vad den ligger på på det släpet du lånar? eller så skriver du bara ner reggnumret så kan jag kolla själv :laugh:

Baddy96: har du kollat hur pass/om halt han är? det ser ut som en läskig svullnad tycker jag... kollat så han inte är ormbiten? känns ju som att nåt allvarligare har hänt, för det finns ju ingen led där, det är ju bara ben och senor liksom... Kan du inte ta och maila kortet till veterinären? :idea:

hur är konsistensen på svullnaden?

ja du det är inte kul nu när man äntligen har börjat komma i gång!..
men det lutar åt att han få vila tills kiropraktorn kommer, dock är han svår att få tag på men väldigt duktig! så vill inte ta någon annan heller.. Men som sagt en kompis till mej fick vänta i 2 månader! :eek: innan han kunde komma..

som jag skrev tyckte tränaren att jag skulle rida, för att hon menade att ryggont ska man inte vila bort, utan man ska röra på sig, men nu är ju detta mellan länden och korset.. Men jag vill nog iaf vänta, som du säger så har man ju många år kvar som man hinner rida och träna på! det vore hemskt om han blev förrstörd, bara för att man vill rida..

usch så otäckt! Hur går det med den lilla pluttan? Håller tummar och tår för att hon ska bli bra i gen!!

kl

I tisdags var vi och besiktade min transport, som jag fyndade ( 4500kr) trane 130T -96.köptes som lite renoveringsobj, eftersom bromsarna var fast på den.
Och nu har vi fixat till den så den gick i genom på besiktningen! :banana:
så nu är det bara att lasta å köra!!

hon verkade lite piggare nu ikväll när jag åkte upp och kollade till henne. rörde sig lite lättare även om det fortfarande var väldigt svullet. Fick gå ut och beta lite gräs och verkade ganska nöjd med det. Ska prata med veterinären igen imorgon. Förhoppningsvis ser det värre ut än vad det är och blir bra bara hon får vila.

*kl*

Oj, här händer en del tråkigheter:(. Trist med skadade hästar och föl som inte finns mer...vi har faktiskt också haft en del tråkigheter här, men det var 08an som miste en hagkompis i veckan. Gammelmärren (f 86) hade blivit illa sparkad på hasen, och det var inget att göra. Så nu är de bara tre i sommarhagen.

När det gäller Welvette, min lilla 05 så är allt än ganska lugnt. De har börjat att trava på lina, och det har gått bra. Så de är ganska lugna där borta och tror inte alls att det kommer att vara några problem med henne framöver!:laugh: Men jag vågar knappt andas, just nu, så skört känns det! Denna tillvaro med hästar alltså:crazy:.

Hon hade vuxit på bredden nu när jag hälsade på henne som hastigast! Jag kände knappt igen hästen som gick i hagen, men den som lyfte på huvudet och gnäggade när den hörde min röst, det var faktiskt hon:love::love:. Lite halvtaskiga bilder, för min lilla gosehäst var mest intresserad av maten idag. Också något nytt! Hon som varit översocial tidigare. Börjar bli vuxen, tror jag.

DSC03155.jpg
[/IMG]

DSC03154.jpg
[/IMG]

DSC03156.jpg
[/IMG]

Mycket läskig varelse med plastpåse i handen! Min dotter Tova...

MEN vad märkligt! Min åring hade/har sitt sår på EXAKT samma ställe! Nästan lite läskigt det här...

Min teori är att hon sprungit med flocken ner från åsen som finns i hagen och då spetsat sig själv på ett träd el. liknande. Hon hade ett blödande sår på benet precis där din har sitt och sedan en ficka upp i muskeln ca 10 cm. Jag spolade noga 2 ggr/dag med Nacl och satte på bakteriedödande salva. Det ytliga såret blev aldrig infekterat men däremot var det så pass svårt att spola in i fickan att till slut blev det infekterat iaf. Hon var dock ute på betet under helatiden. Hon fick antibiotika till slut och nu är det nästan läkt. Fick sista kuren i fredags. När jag hittade henne så var såret ung. en natt gammalt och benet rejält svullet mellan armbåge - knä. På ett dygn rann det ner över knät och sedan försvann det. Förm. för att hon var ute och rörde på sig hela tiden. Som tur är så sitter det ju på ett ställe med mjukdelar så jag var aldrig rädd för någon skada på skelett eller senor.

Men åter igen, konstigt sammanträffande vad gäller sårets placering...

Senast ändrad:

ja oj vilket sammanträffande. Det här såret verkar dock inte vara riktigt lika djupt som på din polle. Men kommer ändå ta ut veterinär imorgon för kan tänka mig att jag kan behöva ge antibiotika eller nåt. Vill verkligen slippa en massa inflammationer och sånt:S

Tyvärr har sådana sår en tendens att skapa egna fickor eller gångar av sig själv. Jag tror inte att fickan på min var så djup från början. Be vet. kolla extra noga, kan vara svårt att se själv.

Så fin hon har blivit! Har hon växt något på höjden me? Antar att du längtar efter att rida henne, det hade jag gjort:)

Usch! Vad obehagligt! Jag tycker att du ska testa röra lite på henne, det är säkert stelt och ömt men en svullnad kan ofta lägga sig om hästen rör sig så länge det inte är nån risk för skelett/senor osv. Sårvätska och levrat blod + ev var får lättare att rinna ur om såret hålls öppet av rörelse än om det gror igen från fel håll. Sår får ju oftast en skorpa ytterst men inne i kan de, som Athena skriver, bilda fickor etc. Rör man på dem så håls "ingångshålet" öppet oxå. Pilla helst upp såret om det gror, lika som vid en stående kastrering... man måste se till att hålla hålen öppna för att allt skit ska rinna ur.

Ett annat bra tips är att dränka bomull (så den blir plaskvåt) i asolsprit, lägg runt om skadan och benet, linda plastfolie runt och sen bandage, låt verka under natten. Spriten drar ur skiten.

*kl*

Nu är vi hemma igen efter tävlingarna i helgen med gamleman. Lillen blev totalt överlycklig när vi lastade ur hemma och skulle leka, kunde inte alls förstå att gamlemannen var lite trött. ;)

Det har iaf gått helt overkligt bra! I första klassen LA:5 kändes allt så otroligt bra, men man vet ju aldrig och så. Men vi vann och knåpade ihop nästan 65%. Efter det hann vi knappt andas (fast det tycker jag är lika bra) utan fick börja rida fram till MSVB:4 och han kändes jättefin även i den klassen, men eftersom vi inte har så jättestor rutin i MSV & så var han dessutom yngsta hästen, dom andra var födda -93 (Magge -01) så var jag glad att vi genomförde allt och satte alla byten. Så fick jag poängen nästan 63 % och ett godkänt KVAL!! Vi får alltså rida nationell MSVB nu. Överlycklig över detta så ställde jag in hästen och skuttade omkring av glädje, då vinner vi den klassen oxå! :banana:

LA:5
la5.jpg

MSVB:4
msv_b4.jpg

Så glada!
dubbel.jpg

Dag 2 hade tyvärr de andra strukit sig från klassen så jag var ensam, men jag fick iaf chansen att rida igenom programmet och få en bedömning. Så då red jag FEI's lagtävlan för juniorer (MSVB), traven och skritten är jag supernöjd med, men i galoppen var det hastigt och det märktes att jag aldrig ridit det tidigare men helt ok. Fick nästan 63% där oxå och det hade ju alltså varit ett kval även det om det var en riktig klass (som jag drömde om). :D Så jag är väldigt nöjd över tävlingshelgen.... :love:

Kramar från oss (som är lite trötta) :)

Senast ändrad:

Knapplånar mig själv.

Jag är hemma efter en skön tripp till Sthlm, men varje gång jag är där inser jag vad skönt det är att bo på landet :D

Det hade spöregnat hela helgen här hemma, lervälling i hagen och igår blåste det upp till storm. Jag tyckte så synd om hästarna, de stod o tryckte i ligghallen, genomvåta.
Hade inget spån hemma och sambon hade hävt ned mögelhö i stallet så det var bara till att arbeta. tryckte ned det mesta i dyngestan så pass att hästarna kom in, snodde en halmbal från våra grisar och strödde boxarna med halm och gick sen ut o hämtade mina blöta djur.

Brosus var spänd som en fiolsträng och bara skakade av köld, lillponnyn reagerade inte. Brosus fick en fleecefilt på ryggen och bara stod och myste på stallgången medan jag pysslade om honom. tror att de båda tyckte det var otroligt skönt att komma in i värmen, undan från regn och blåst.
Fick fodrade regntäcken på sig i morse.

Hoppas på att kunna rida lite ikväll. Ska träna för cilla på onsdag så jag måste lastträna lite oxå :)

Vad duktiga ni är! Stort grattis till jättefina framgångar och placeringar! :) :)

Stort grattis till er, vad roligt.

Jag som inte är så aktiv i den här tråden har i alla fall lite nya bilder från "träningslägret" i helgen. Jättekul, dressyr på lördag fm. markarbete på em, dressyr på sön fm och hoppning på em. Vi var inte med på hoppningen på söndagen, orkade helt enkelt inte och jag ville inte pressa henne mer när hon hade varit så duktig med allt annat. Vi har haft en lite knackig vår så nu är det så roligt att äntligen vara igång och att hon blir bättre för varje gång jag rider henne :love: Nu börjar äntligen galopperna bli runda också, tyvärr har jag inget bildbevis på det, men lite fina bilder från travarbetet i söndags.

28094780.jpg

28094771.jpg

28094791.jpg

lilla pluttan börjar bli lite vuxnare nu, men spöken kommer hon nog att se hela livet...
28094811.jpg

Tack!

Det är så roligt nu när poletter börjar trilla ner och man kan få lite mer konkreta föraningar om hur hon kommer att bli som vuxen. Det är inspirerande, men fasen vad svårt det är med ridning. Det är ju å ena sidan tacksamt med en känslig häst, men det ställer ju så stora krav på min ridning att jag inte riktigt hänger med alla gånger och gör det JAG behöver för henne :crazy:

Ja det är roligt att rida nu när de är lite mer vuxna och man anar vad som komma skall. dessvärre är väl brosus ingen häst för mig så det känns inte lika inspirerande att rida som jag önskar :(
Inte ens att åka och träna känns speciellt lockande men jag måste ju hålla igång honom för att få honom såld. Önskar att någon kunde bestämma sig precis NU så jag får iväg honom.
Det låter otroligt hemskt, men det är jättejobbigt att gå och borsta på sin älskling som inte ska vara kvar på gården :( usch. Tung dag idag tror jag. Sitter här och nästan gråter för att han ska säljas...

Det är skitsvårt!! Tycker ju så mkt om honom, han är så go och så fin... Har funderat på att behålla honom flera gånger nu det sista men pga familjeskäl så kan han inte vara kvar :(
Ja, får jag inte honom såld så får han ju stanna, kommer inte lämna honom på foder.

bläää... :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama