Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jag tror att om du blir mer aktiv i dina hjälper och inte tillåter att han går å "biter sig själv i bringan" så kommer det att bli lättare att få fram honom. När han går så där djupt m nacken och har noll bjudning så blir det svårt att rida fram oxå. Lyft upp hans skalle och bli lite förbannad på honom. Min tränare brukar gå bakom med en longerpisk och "jaga" oss lite när brosus blir seg och det hjälper hur mkt som helst istället för att själv sitta o nöta med skänklar och pisk. Men en helt vanlig dressyrpisk är min bästa ridkamrat. Den använder jag till allt och har oxå tack vare den en lyhörd häst.
Även om Dörren inte har nån dressyrtrav så kan traven ändå vara energisk - jag har inte sett filmen från travbanan men jag gissar att han går bättre där.
Testa att ta något "räservarv" på travbanan och aktivera honom och rid dressyr SEN.

Om du rider ut 9 av 10 gånger så kan det faktiskt vara en anledning till varför han tycker banan är pisstråkig - han går där så sällan så han har inte hajjat konceptet. Jag tror att du behöver rida mer på banan för att lära honom att han minnsann ska vara skärpt och gå framåt även där och att det är ROLIGT att JOBBA!

Jag rider på banan varannan ridtur och från början kunde brosus oxå vara lite halvseg, men nu när jag svänger in på banan så vet han att det är seriöst jobb på gång och han halvspringer in och börjar genast koncentrera sig (annars vet han att jag kommer bli "arg" och piska på hans rumpa :D )

Ingen bjudning = ingen form. Bjudning först - form sen.

har nu kikat på travbanefilmen och om du tittar noga på er form så ser du att han ofta "fuskar" och går mer på bogarna än vad han ligger på bakdelen. Nacken hamnar under lod och han "tippar fram". Han böjer mkt på halsen men det händer inte mkt där bak sas.
Jag skulle vilja ha honom mer "upp och fram" om man säger så. Mer aktivering av bakdelen så att han bär sig mer.
Även en jättepigg och energisk häst kan fuska i bjudning och bärighet.
Strunta i huvudets placering och koncentrera er på att få en ärlig bjudning som kommer genom hela kroppen. Eftersom han gärna blir så djup i formen så måste du få upp honom lite - lika som att en hög häst vill man gärna lägga ned.

Jag ska försöka kämpa vidare. Hon kommer stå kvar på tillridning en månad till sen ska hon få komma hem igen. Hoppas då att hon har blivit lite mer trygg och säker i ridningen. Har funderat på att ta ut nån som kikar över henne oxå. Kan ju vara nått med muskler eller leder. Problemet sitter inte i munnen i alla fall. Ska åka och hälsa på henne nu till helgen och se när hon rids. Kommer bli spännande!!!
Hon är världens mest underbara lilla häst i alla fall. Tyckte det från första gången jag såg henne. Vissa dagar har jag väl nästan kunnat ge bort henne när vi inte kommit överens men det brukar gå över ganska snabbt. Tror att hon kommer bli en riktigt bra allrondhäst till mig men hon behöver ju mer utbildning. Ska börja träna med henne när hon kommer tillbaka. Är ju lite sådär att sitta och rida en unghäst själv. Jag behöver nån som hjälper oss och så att motivationen inte tryter....
Tror aldrig att jag har mött en snällare unghäst i alla fall. Mycket av problemet hänger nog på mig oxå att jag fegar ur och kanske ger upp lite för snabbt. Har inte velat stressa med henne heller utan vi har tagit det väldigt lungt under vintern. I början va hon ju så pass vinglig i ridningen så vi höll då mest till i ridhuset. Hon har gått barfota hela vintern oxå så det har ju hindrat oss en del. Kändes inte så bra att sko henne för första gången och sätta på brodd samtidigt när hon inte va van vid skor.
Men nu hoppas jag att hon kommer skärpa till sig (och jag med för den delen) så vi kan komma nånstans.

Hoppas verkligen att det inte är nått allvarligt med din häst. Är så tråkigt när det strular. Det känner jag till väl då min andra häst har varit dålig sen i höstas. Fick klartecken till att börja skritta henne igen för ett tag sen och det gick bra men så en dag för typ 2 veckor sedan så va hon halt igen. Inte i det sjuka benet i och för sig men ändå. Antagligen har hon vrickat sig i hagen. Svullnaden har nästan gått ner helt nu och hon markerar bara lite när hon travar så vi kan nog ta tag i det hela igen snart.

Apropå att sko med brodd första gången - det är inga problem. Min kom från södra sverige, barfota, men jag skodde honom direkt för hos oss var det ISGATA. Han broddades samtidigt som han skoddes för första gången i sitt liv. Nemas problemas!

Både jag och hovslagaren tyckte samma och eftersom jag har tillgång till ridhus så bestämde vi oss för att vänta. Tror säkert att det hade gått bra så här i efterhand men men....

tack för dina tips!

jag menar inte alls att han går i en bra form på filmen från travbanan, vet att han kryper bakom och fuskar. MEN han har en bra bjudning (även om han försöker fuska men det är inte tuggummi i benen utan han bjuder framåt) och det var det jag menade :laugh:
Och det är positivt eftersom det är just det vi har problem med :)

*kl*
Idag red vi ut med Tibbes nya hagkompis och det gick jättebra fram tills vi hade 500 m kvar till hagen och ingen av dom ville gå fram, tog nog 10 min att få honom till att gå fram, men e säker på att det va hans lilla test då han inte verkade det minsta rädd och kompisen ville ju inte gå om inte Tibbe gick :p Men vann kampen iaf så hoppas att vi inte får stopp där nästa gång igen bara XD Men har märkt att vi har fått ett nytt "problem" han va lite snubblig bak, men detta endast på rak grusväg och inte i skogen så e 99% säker att det är att han är ömfotad vilket han är, men vi drog av skorna förra gången för att öka blodsirkulationen i benen på honom då han varit lite stel sedan sparken för 6 månader sedan och han blev mycket bättre efter att vi tog av skorna med ska han ömma av att gå på grusvägarna så jag vet inte >__<" Sedan har han även lyckats riva sig på en pinne eller nått så han har ett svullet framben, men bara där såret är så hoppas att det inte ska va så farligt... *suck*
Men snygg är han iaf :D
28004926.jpg

*kl*

Vet att detta är tråden för hästar som är födda 05 men jag måste bara få visa ett litet klipp på min "gamleman", hoppas ni har lite överseende :)
Är bara så stolt över honom från träningen igår.

Här är den :)

För att inte bryta allt för mkt från tråden så delar jag med mig av några bilder på Romance oxå! :laugh:
ove3.jpg

Ser ni den sovande supportern/sopnsorn i bakgrunden?! :D
ove2.jpg

I helgen blir det vila för Romance för jag och gamlemannen ska åka till Lycksele och tävla :)

Kram på er!

*kl*

Nu har de börjat att trava på lina med lilla Welvette. Och de tror faktiskt att hon kommer att bli en ridhäst, till slut!:D Få se om jag kan få lite bilder i helgen, ska åka och hälsa på, hoppas jag. Det är som att ens bebis är borta...

Du får meeer än gärna visa filmer på honom, det är ju 05ans "storebror" :D

Men risken är överhängande att du kommer ut en morgon och gammelman är kidnappad. :angel: Vilken TRAV han har!!:d:love: Och jag begriper inte hur du lyckas sitta kvar ! hahahaha! (ser det bara så ut eller "flåsar du ut" i halten?? ;) ser ut som att du andas ut, det måste vara rätt krävande rent styrkemässigt att sitta på en sådan rörlig häst! )

Någon gång i livet vill jag oxå sitta på en häst som din gammelman! :love:

nu måste jag ha lite råd igen! jag har ju presenterat en 05-a som jag ev kommer att köpa inom en snar framtid. Var och tittade på den i förrgår när den var utanför hemmaplan för första gången nånsin. Skötte sig riktigt bra och hoppade alla hinder som fanns på banan. Var gräsbana och ganska halt så var lite osäker men skötte sig ändå bra. men när jag satt hemma och kollade på den lilla filmen jag satt ihop så ser jag att den inte hoppar med särskilt bra teknik och dessutom ser lite "bakåttänkande" ut på filmen. Kan väl med största sannolikehet bero på att den är spänd, dels för att den aldrig varit iväg och dels för att det var lite halt underlag. Dessutom är ju hindren så små så den inte behöver hoppa. nån som kanske har nåt att säga? här är filmsnutten från tävlingen:http://www.youtube.com/watch?v=O5fNz2nPzvk

och här är filmen från när jag provred henne igen: http://www.youtube.com/watch?v=4yzsXqA6ECc

*dreggel*

Din häst har allt som jag kräver av en häst :D

Den är...
a) mörkbrun
b) snygg
c) eum... mörbrun :angel:

Nej men seriöst nu...
Jag släppte mina på bete för en vecka sedan så nu går dom ute dygnet runt. Det går helt fantastiskt übersnabbt att "göra stallet" eftersom man bara måste hämta, borsta, sadla och rida iväg :D

4-åringen gick en hunting (70 cm) innan släppet och var nolla och fin. Inte hoppat sen dess men kommit igång lite mer med dressyrträningen. Jag har konstaterat att hon är a) det mest överjävliga sto jag någonsin träffat och b) antagligen det värsta expressloket som finns att rida dressyr på.
Lägger man på skänkeln så sparkar hon tillbaka (och då menar jag ordentligt) så just nu är det ganska mkt sparkande och flitigt användande av spöet för att hon ska ge sig. Hon sätter hårt mot hårt helt enkelt och jag får slita för det. Sticker hon så blir hon stark som en ångvält och lång som ett tåg. Någon som vill byta? :angel:

Men vi har iaf planerat inför kvaliten i Värmland (23 augusti tror jag det var) och måste väl egentligen bara träna på så sommarmagen inte blir alltför stor. Hoppningen klarar hon men ska väl bli lite säkrare på enstaka 110-hinder.
Ska även ut i terrängen någon gång innan dess också.

För efter kvaliten åker skorna av och hon får gå på lösdrift i 2-3 månader och ta igen sig :)

Spontant?

Ingen häst jag skulle införskaffa om den inte låg på ett bra pris. Men om den är värd det beror på många saker. Vad ska du rida med den? Vilken typ av häst letar du efter? Hurvida den är trevligare i verkligheten än på filmen?

Hur den ser ut på filmerna beror väl mkt på hur den är riden hittils, men det ändrar man ju ganska fort på en ung häst.

Om du letar efter en normal hopphäst att utbilda så tror jag den helt okej. Men som sagt, svårt att avgöra på två filmer :)

Okej, nu har jag kollat på filmen på 04an också och förstått att dom ligger hyfsat högt i pris.

Det är så enkelt att om du tror stenhårt på hästen så köp den och stå sedan för det. Jag skulle köpa en trevlig unghäst och det slutade med en nyss inriden 6-åring som inte kunde någonting och var hemsk att rida på. Dyr som satan var den också :o Men jag har kämpat så svetten (och tårarna) har runnit och nu har jag (1,5 år senare) något som visar potential att vara riktigt bra. Den kan hoppa hus, går på allt i terrängen och börjar bli riktigt trevlig i terrängen. Men jag har fått kämpa för det.

Så tror du på den så... shoot. För mig har det funkat hittils och jag har bara lyckats köpa bra hästar. De gånger jag har varit osäker så har hästen inte gått igenom veterinärbesiktning och röntgen. Så det är väl meningen ibland ;)

Om möjligheten finns- be att få rida hästen 2 dagar i rad så du kan känna om den känns "bättre" när du fått rida den 2-3 dagar i rad. Bra är ju att få filmat bägge dagarna.

ja nu har jag verkligen mycket att fundera över...att allt alltid ska vara så svårt!

shit vad du är duktig!:bow: Önskar jag kunde få mina hästar att röra sig så! Såg även den "sovande sponsorn" hon verkade ju intresserad:angel:fast antar att hon kan det där nu...såg ju skönt ut iallafall.
Lycka till på tävlingen!

Hästen är efter Pentagon eller har jag fel för mig? Tyckte jag läste det någonstans. Jag hade ett sto e Pentagon som var/är mycket lik din i ridingen, orolig med huvudet trots att tänderna var kollade. Hon hade kanske ingen superteknik på lägre hinder men som hon hoppade om man höjde upp lite :eek: Hon tog i så jag tyckte det var obehagligt. Jag lyckades aldrig i markarbetet med den hästen tyvärr men i hoppningen var hon en superhäst !

Jag hade nog inte lagt för mycket pengar på en häst som är svår att få att jobba ordentligt på marken, eftersom man ju rider mycket markarbete/dressyr och det är ju kul om man känner sig nöjd efter ridningen! Men gör som någon föreslog, provrid hästen några dagar i rad och se om hon känns bättre då :)

I övrigt så tycker jag det är kul med en häst som syns på banan, häftig teckning :)

Vad duktiga ni är! Har han alltid den traven eller är det du som lyckas rida fram den ? (fråga från en inbiten hoppryttare :p)

27224540.jpg

Ovan så går Ninja o hennes kompis på bete, men jag rider fortfarande ett par gånger i veckan då vi har ett par tävlingar till inplanerade.

Måste slänga in en bild på mina nyinförskaffade pållar också fast de inte är 05 nån av dem utan en fälttävlanshäst f.00 och hennes lilla stoföl född i år :laugh:

28002250.jpg

Visst är de söta ihop? Har redan slängt upp ett par bilder i föltråden men kunde inte låta bli att lägga in en här med.

Nästsista språnget är ju jättefint tycker jag! Syns att hästen "skjuter" ryttaren framåt och öppnar upp bakdelen.

Att den hoppar kråka och står emot på tävlingen skulle jag inte lägga någon notis om eftersom det var första gången på detta ställe, mycket färg på hinder, dåligt underlag osv. Dvs en normal unghästreaktion. Jag har sett diplomhästar hästar hoppa lika illa på sina första tävlingar.

På provridningsfilmen tycker jag att den hoppar trevlig, smäller du upp hindren på höjden skulle jag tro att den börjar hoppa på riktigt.

På tävlingsfilmen ser den ju betydligt lugnare ut i munnen iaf! Dock går den ju m huvudet upp och på provridningen har du ju lite mer fason på hästens form så kolla rygg etc NOGA!! (sadel??)

Säg att du vill se hästen löshoppa. Då kan du i lugn och ro bedöma tekniken och bjudning, det går att få upp hästen på lite höjd etc.

som sagt, att den hoppar illa på tävling tycker jag inte att man ens behöver ha i åtanke när det är första gången. Tycker den tvärtom gör ett superjobb med tanke på att den inte varit iväg en enda gång innan!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama