Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Men gud vad jobbigt!!
Men seriöst, hur fasen går det till när man kastrerar en hingst bara till hälften?? Man borde ju som veterinär kanske reflektera över att det bara finns en kula att knippsa av, eller?
Råkade själv ut för en kastrerinskomplikation som följde med vid köpet av min häst, upptäcktes när jag haft honom i tre veckor vilket gjorde att vi fick operera. Mkt strul med säljaren, tyvärr med utgången att det blev dyrt för såväl henne som mig....Hoppas det går bättre för dig.
Supersnygg häst du har i alla fall!:love:

Någon mer än mig som ridit/rider sin 05 :a barbacka? Min häst har fått tillbaka sitt sadelgjordsproblem som hon hade i höstas så tyvärr kan hon inte ha sadel för ofta, får då riktiga blåsor vid sadelgjorden. Sist hjälpte det med vila plus fårskinn hoppas det hjälper nu också! För ska jag rida barbacka ofta så är det nog jag som får blåsor istället för hästen :p

Skämt åsido, hon gick riktigt bra. Jag red ju för Britt Hammar för några veckor sedan (med sadel) och har följt hennes tips så min häst är riktigt stadig i formen nu. Red markarbete i 40 min och sen red vi ut en liten runda med, både i trav och galopp utan sadel! Jag måste ha världens snällaste häst...

Vi har fortfarande några hopptävlingar inplanerade så jag kan inte ta dressyren på fullt allvar ännu, utan hoppningen får gå före.

Sen så har jag också snart en 09 närmare bestämt imorgon ska jag hämta dem, både mamman och hennes 3 veckors föl :laugh:

Fölungen är efter Clintard (Clinton - Caletto- Lord) och mamman är efter Blue Grenadier- Maraton och har gått lätta klasser i fälttävlan innan hon fick två föl. Hon är bara 9 år så jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska betäcka om henne nu nästa brunst eller om jag ska börja rida henne i vinter istället.

Hur hade ni gjort? Mamman kan ju behöva lite mer tävlingsmeriter innan hon går i aveln för gott.

Ja, hästen ska jag behålla. Men jag måste reklamera felet så att säga...

Hoppas det bara är en liten sträckning på din häst och inget allvarligt med honom!! Håller tummarna för dig!

urkella
Usch, ge mig inte sådana erbjudanden :devil:!! Jag önskar sååååå att jag kunde flytta från Ronneby-träsket och kompisar till honom hade varit GUUUULD värt ;)!
(har testat såååå många gånger med hästkompisar, men det har alltid slutat med skador :()

cela
En veterinär som gör fel i sitt arbete helt enkelt. Finns det inte två kulor där, ska en veterinär aldrig ens börja en stående kastration. Utan det är operation på klinik som gäller och då tar man även den kulan som är på plats.

Det lät inte kul ditt "fall" heller. Hoppas det har löst sig och att hästen mår bra nu iaf!

Man försöker vara så noga för att inte bli lurad på både det ena och det andra sättet. Dessutom mitt första hästköp, så nog åker man på vissa grejer. Men inte tusan frågar man om han verkligen ÄR valack, när det inte finns några kulor. *suck* :grin:

Jag har ridit barbacka 2 ggr på min häst, men bara skrittat då. En gång när jag skulle skitta av på gårdsplanen. Och idag efter att jag longerat, hoppade jag upp och skrittade lite :D.

Men skulle nog aldrig fixa ett helt träningspass med trav och galopp. :crazy:

Konstigt det där med blåsorna. Har du låtit veterinär kolla på dem?

Har tyvärr inga tips att ge dig om du ska betäcka ditt sto eller inte, men lycka till med dem iaf :laugh:!

Knapplån

Nu är jag hemma igen, så underbart skönt med lite semester :). Pållen verkar ha mått oförskämt bra och är lite väl rund om magen just nu...
Var underbart härligt att komma upp på hästryggen igen idag kan jag säga! Han kändes ganska slö idag men det var rätt varmt.

Har märkt en annan grej, hade ju lite problem innan med att D hade en väldigt bred rygg och växte ur sina sadlar, bland annat det vidaste (vita) wintecjärnet i hoppsadeln och även sin dressyrsadel. Nu däremot så har han utvecklat en högre manke och gått tillbaka till en mer normal bredd! lite irriterande men tur att jag har gamla hoppsadeln kvar.

Vad har ni för sadel/saldar till era hästar? Har ni haft samma sedan dom reds in eller bytt en kanske fler gånger?

Dörren har en Bates Close Contact 17" med det vida koppjärnet
och en Albion Legend dressyr 16,5 W.

Har tidigare haft en Albion Style MW och Knights Robin Hood XW.
krångel det där när dom växer ur sadlarna hela tiden!!

Jag har inte låtit veterinär titta på blåsorna eftersom de försvinner bara på några dagar om man inte har sadelgjord på, men jag måste nog göra det om problemet kvarstår. Just nu ser det fint ut.

Jag har ju läst tidigare om din hingstiga valack, men så skönt att ha en anledning till hans temperament ! Nu kan det ju förhoppningsvis bara bli bättre :) Fast klantig veterinär som kastrerat måste jag säga..

Angående betäckning, så får jag ju hem underbaringarna idag och hinner fundera någon dag innan vi åker till seminstationen :angel: Fast just nu lutar det nog åt att sätta igång stoet till hösten istället.

Jag har bara bytt sadel en gång (hoppsadel) sedan han reds in, bortsett från vad inridaren använde på honom.

Min har ju dock inte breddat sig än (!) och har normal i bommen på både hopp- och dressyrsadeln. Dock går båda att värma ut en storlek om han breddar sig mer...

*KL*

Falsterbo börjar närma sig, vem är fortfarande på? :)

Angående sadlar så åkte jag iväg till en sadelprovare och tog med mina båda sadlar nyligen. Enligt utprovaren så passade båda två men behövde stoppas om så det är gjort nu.

Jag har en Stubben CS 17,5/31 och en Stubben dressyr (avalon kanske den heter..) i samma storlek. Min häst har ju varit ganska överviktig innan men är nu mindre fläskig, och mer musklad så sadlarna ligger bra på henne fortfarande.

Då är det värre med sadelgjordarna.

Jag har ridit Pselma en hel del barbacka, hon sa ju tidigt ifrån att hon inte gillade sadelgjorden i dräktigheten, så därav blev det barbacka, men det är mest skritt och trav, och jag upplever att hon faktiskt går bättre utan sadel.

Men jisses! Vilken story! man ska aldrig sluta förvånas.... vem ska man lita på om man inte kan lita på veterinärerna??
trist att även dina stallkamrater blivit så anti. Har ju varit så lätt att lösa genom att låta honom gå ihop med enbart valacker med rejält hingststaket eller i värsta fall låtit honom gå helt ensam i hagen. Men visst, på ett sätt förstår jag ju dem, hingstar (fast än han är klapphingst, eller kanske klappvalack nu då :p) kan vara världens snällaste men rätt var det är så tar könsdriften över och man får svårt att kontrollera dem plus att de faktiskt kan betäcka...

Men de har ju kunnat stötta ändå och gjort någon provisorisk lösning i väntan på operation.

Ang barbacka:
Nej. Skulle inte rida min barbacka. Visst, man kan rida lätt barbacka oxå - men tyngden fördelas ingenting och man sitter direkt på den känsliga ryggraden. Det är väl tillväxtzoner i nacke o rygg som inte sluts förrän vid 6 års ålder så att sitta och nöta direkt på dessa låter inte speciellt nyttigt.
Jag skulle kunna rida min barbacka på banan, men aldrig ute.

Har man en häst som ser ut som min i ryggen så är det ingen risk för att mann ska sitta på ryggraden :D Det är inte hårt nånstans och sittbenen hamnar ju på var sin sida om ryggraden. tycker det är jätte mysigt att rida barbacka på Pselma... (araber ska ju ha väl välvda revben och därav får de ofta formen av en tunna på ryggen) min förra däremot, där fick man snor ont, så där red jag inte barbacka ofta

KL

Har varit ute i stallet nu och känt på lillkillen. Han ömmar inte riktigt lika mycket på musklerna på ryggen nu, men på ryggraden viker han undan direkt :S Vad tror ni om det, är det inte överansträngning eller träningsvärk utan något helt annat mycket värre? :O :S Han är ohalt och beter sig som vanligt annars.

Jag skulle fortfarande bara låta honom vila. Om det inte ger sig efter en vecka så får du väl ringa veterinären (dvs åka på klinik och slå en plåt på ryggen)
Det kanske är någon inflammation pga överansträngning.
eller så har han problem med kotorna som kom fram nu när han gick lite för mycket.

Men vila först - det kanske släpper :)

Men är du jätteorolig så visst, då är det bästa att åka in direkt.

Falsterbo börjar närma sig, vem är fortfarande på? :)

JAG!! *viftar och vinkar allt vad jag kan*

Ska bara hitta någon som vill åka med mig... tänkte se om jag kunde låna fabrikens lastbil att sova i =)... brukar göra det i Båstad så varför inte i Falsterbo =)... Är det någon som vet om de kör ut alla från parkeringen på natten förresten eller om man skulle kunna parkera precis vid havet:love:

Vet att några härifrån brukar campa vid havet så det lär ju gå att parkera en lastbil där oxå??

Jag måste tyvärr ställa mig tvekande... :( Vet inte riktigt hur det blir. Men annars blir det camping vid havet med grill, vin o hästsnack hela natten och hästar för hela slanten på dan!

Du kan ställa lastbilen på parkeringen nästan precis vid havet. Där sover många i husvagn och sådär. På lastbil-P på området får man bara stå om man har med sig startande häst. Sedan finns ju campingen men det beror nog på vad du har för lastbil om du ska stå där.

Jag åker ju från Lund/Malmö så vill du ha sällskap där ifrån så är jag på :)

Du SKA komma, så mycket du vet det! Om jag så ska fara hela vägen till Helsikkesland för att hämta dej!

Äntligen har jag fått honom skodd! han hade ju tappsko.. så nu ska jag rida i morgon! :laugh:
Har varit i ullared i dag och shoppat!

ang sadlar.
jag har bytt sadel 2 gånger, är inne på 3dje nu.. Först hade jag en gammal märkeslös sadel vid intämjningen av sadel och satt i ett par gånger, sen hade jag en hubertus Allround. Och nu har jag en Wintec Hopp med det blå järnet i, behöver snart ha det röda!

Ang falsterbo..
jag tvekar också! Har så dålig med pengar just nu.. vi får se..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama