Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Fast oavsett sadel så kan väl hästen få ont om den hamnar i fel position, med tanke på att det sitter någon i sadeln som lägger till ca 50-70 kg. Då bär ju hästen upp det med manken istället för med ryggmusklerna. Bara en tanke...

Men om sadeln ligger på manken så bär ju hästen upp din vikt med manken, kanske inte så bra. Men svanskappa kan säkert lösa problemet!

Dock skulle jag ta det betydligt lugnare med igångsättningen. Att trava o galoppera redan tredje gången efter en så pass lång vila kan vara lite tufft tycker jag. Även att rida två dagar i följd och vila en dag, sen två pass till.

Jag skulle ha skrittat henne ca 3 dagar i veckan i tre veckor, sen börja trava lite smått under två av passen i ca 2 veckor och sen kan man börja galoppera kortare sträckor.
Efter nån månad kan man ju öka på till 4 dagar i veckan.

Hellre skynda långsamt än att riskera överbelastning.

KL

Jag skulle dressyra igår men det ÖSREGNADE. suck. Tänkte gå ut ändå men gräset blir ju så snorhalt när det är blött så jag lät bli. Ska ut idag ist.
Har även kanske raggat nytt ridsällskap då tjejerna på nordsvenskarna aldrig hör av sig, jag ringer och messar mest hela tiden men får inga svar och de hör inte av sig när de ska ut fast än de "lovat" (ser dem rida förbi gården)
Men nu har jag frågat en annan om jag får hänga med dem. Vbl-travare, en mamma på 50 och dotter på 25 som har varsinn och 25 åringens dotter har en welsh (dottern är 10... )

Tror att de turerna kan bli behagligare än med nsv.Tror inte att dessa sätter av i full galopp utan är nog mest ute och lunkar lite, travar osv.
det är lite jobbigt när sällskapet drar iväg i fyrsprång!

verkar ju som de som tittat tycker jag ska köpa 05an trots att det är mycket jobb på den. Men ni verkar se det jag känner: "vi passar ihop på nåt sätt liksom". Så känns det i allafall när jag sitter på den. åhhhh...att det ska vara så svårt!

Jag har som sagt inte haft min häst länge (bara sedan i lördags) och såg fram emot att rida ut i skogen igår. När jag tog in honom från hagen hade han ett svullet knä. Han har ett sår på insidan knät och sannolikt har knät svullnat upp på grund av såret. Men argh vad jag blev besviken när svullnaden blivit större :confused:.

Jag vågade i alla fall inte rida och riskera att han skulle förvärra eller belasta knät i onödan. Så för min del var det bara bra att det regnade igår då jag slapp bli blöt i sadeln :)

Ska bli intressant och se om svullnaden gått ner idag, eller om det blir ett samtal till Herr Veterinär...

på min förra valack låg den andra bomlösa sadeln över manken och en bra bit över länden (den är ca 65 cm lång) och det red vi 12 mil med och han hade aldrig en enda reaktion på ryggen, så jag tror nog inte det gör nånting, och även om sadeln ligger på manken så blir ju inte tyngden där iomed padden.
På min förrförra valack som var jätte kort så låg den över hela manken och bort på korset, det red vi förvisso bara 5 mil med då en lösbenbit ställde till det och han fick avlivas, men han hade aldrig problem med ryggen

däremot skrev jag nog lite fel ang ridningen, det skulle vara rida en dag, vila 2 :p, jag är inte så rädd att överanstränga henne nu då hon är i bättre form rent muskelmässigt än hon någonsin har varit, antagligen för att jag red henne så pass länge in i dräktigheten och att hon är av med sisodär 100 kg extra vikt! Så nån lång vila har hon ju inte direkt haft, en månad bara eftersom fölis nog vägde betydligt mer än vad jag gör. att skritta runt runt i padocken för att sätta igång henne kommer jag därav inte göra, skritta fram ordenkligt ja, men mina 3 timmars skrittturer sparar jag tills jag kan göra dem ute faktiskt (mao lämna fölet hemma så länge)

igår red jag ca 20 min om man räknar bort framskrittningen, så jag rider knappast länge och belastar henne väldigt lite om man jämför belastningen hon hade 24/7 förut.

En svanskappa löser säkert våra sadelproblem, frågan är hur man undviker att få skav av den när man galopperar fram mil efter mil? :crazy: känns svårt tyvärr.

ja, självklart kommer jag göra en ordentlig klinikundersökning med röntgen och tandkoll på den häst jag nu köper. Här är en film på 04an. Hjärnan säger att jag borde köpa den men hjärtat klappar lite extra för 05an!
http://www.youtube.com/watch?v=bNcvMOADdVM

Har kikat på bägge filmerna och jag lägger min röst på 04:an. Den ser supertrevlig ut, schysst och så. Mun"problem" är inte kul och kan vara besvärligt att få bukt på, det sätter sig ofta på hjärnan hos hästarna... (Talar efter mycket stor erf. från min gamleman...) Men det är du som ska ha häst :) Sedan kan det ju såklart vara att den är vass och behöver kollas i munnen eller att den helt enkelt "fått" göra så. Vad säger hon som säljer hästen om det?
Kram

alltså jag känner han som har den väldigt väl. Han äger den inte utan har den på utbildning och ridit den sedan februari. Den har tydligen blivit mycket bättre. Men så är det ju en "pentagon" också och de har ju sina små egenheter, haha. Har dock inte frågat om den är kollad i munnen men det är ju absolut nåt jag måste kolla upp innan jag bestämmer mig för nåt. Kan tala om att den blir stadigare och stadigare ju längre man rider också så kan tänka mig att det faktiskt bara är en olat.

Jag skulle dressyra igår men det ÖSREGNADE. suck. Tänkte gå ut ändå men gräset blir ju så snorhalt när det är blött så jag lät bli. Ska ut idag ist.
Har även kanske raggat nytt ridsällskap då tjejerna på nordsvenskarna aldrig hör av sig, jag ringer och messar mest hela tiden men får inga svar och de hör inte av sig när de ska ut fast än de "lovat" (ser dem rida förbi gården)
Men nu har jag frågat en annan om jag får hänga med dem. Vbl-travare, en mamma på 50 och dotter på 25 som har varsinn och 25 åringens dotter har en welsh (dottern är 10... )

Tror att de turerna kan bli behagligare än med nsv.Tror inte att dessa sätter av i full galopp utan är nog mest ute och lunkar lite, travar osv.
det är lite jobbigt när sällskapet drar iväg i fyrsprång!

Jösses då, har de ingen hästvett överhuvudtaget? Men det kanske är därför de inte hör av sig, för att de vill skena iväg sådär och känner att de inte kan göra det när de har en unghäst med??
Jag vägrar sällskap som inte 'lyder' min minsta vink.. haha.. Då kan jag lika gärna rida själv..
:D
Du är välkommen 'ner' till oss... vi kan rida ut vaaarje gång om du vill..

suck! Blir galen på det här! Dacke skoddes för 2 veckor sedan, på 2 veckor har han tappat båda skona! med 2 dagars mellanrum så först kom hovis ut och slog på den ena, men nu får jag inte tag i min hovis!! så nu har han varit ledig sen i lördags förra veckan! :mad:
nu kommer en annan hovslagare i början på nästa vecka, så just nu står man still å trampar!! Suck!
Inte kul när man inte kan rida!

Föressten! så var min Dacke 4 år i går 4/6!! det firades med morötter å mys!! :love:

alltså jag känner han som har den väldigt väl. Han äger den inte utan har den på utbildning och ridit den sedan februari. Den har tydligen blivit mycket bättre. Men så är det ju en "pentagon" också och de har ju sina små egenheter, haha. Har dock inte frågat om den är kollad i munnen men det är ju absolut nåt jag måste kolla upp innan jag bestämmer mig för nåt. Kan tala om att den blir stadigare och stadigare ju längre man rider också så kan tänka mig att det faktiskt bara är en olat.

Tycker du ska följa hjärtat i detta läge faktiskt, kolla upp honom i munnen och utefter det följ ditt hjärta :) Man ska ju tycka om hästen man äger!

---
Imorgon ska jag och lillen åka och tävla, känns jätteroligt. Han har vilat i ca 2½ vecka nu och igår var första gången i ridhus på typ 3-4 veckor och han kändes kanonfin. :) Så håll en tumme för oss!
Kram Magda

Ja det där med bomlösa sadlar kan jag ingenting om, bara en reflektion över det med manken :)
Svanskappa är supersvårt! "Vanliga" hästar kan ju få skav, vad får man då inte efter nån mil med massa damm å fukt där bak... hmmm... Men det borde finnas nån lösning på sadelproblemet i vilket fall! Kanske testa en westernsadel eller en vanlig engelsk sadel? (för dem jag sett rida distans i vm o liknande hade "engelska" sadlar)

Nä skritta tre timmar i paddocken är det väl ingen som pratat om heller hoppas jag? Men däremot kan man ju skritta ut längs skogsvägar/byvägar med fölis vid sidan i longerlina eller lös, alt tömköra mamman om hon absolut måste igång innan fölis är avvand.

Ang belastning så går det ju inte ens att jämföra att vara dräktig eller ha nån på ryggen. Det kan jag intyga som varit gravid ;)
Alla hästar som vilat en månad eller mer behöver långsam igångsättning med skritt anser jag, för att sakta vänja senor, ligament och skelett med den nya tyngden och belastningen.
Men det är jag det...

Jag kommer gärna!!
Gud va skönt det skulle vara att rida ihop med kloka ryttare! Dock såg jag det som bra social träning att min unga häst skulle fortsätta lyssna på sin matte trots att de andra rusade ifrån oss ;) och han var sååå duktig!!

Byt hovslagare! (om det går...)

Eller be honom verka hästen lite tajtare och att han slår i ALLA sömhål! många hovslagare fuskar å slår i sex av åtta sömmar.

Sen finns det sånna som min valack jag hade för många år sen. I hagen fanns ett solskydd, i ingången fanns en "tröskulle" som de klev över (knappt synlig) DÄR lärde han sig på nått konstigt sätt att om han krafsade med hoven över tröskullen så lossnade skon! Knäpp...

Baddy - tyckte att 05an hade mer go och mer utstrålning än 04an, rörde sig trevligare, men såklart att detta med munnen kan bli långdraget om det är en olat. Dock kanske bettbyte/bettlöst ett tag kan få den på andra tankar. Låter som du bestämt dig ;)

anledningen till att jag sätter igång henne är att hon är trött på fölungen helt enkelt, hon kommer travandes varje gång jag går till hagen och fölungen är ca 500 m bort, och varken fölis eller pselma bryr sig om det... därav är det svårt att rida med fölungen utanför ridbanan som du säkert förstår, även den mest otrafikerade väg kan man ju ge sig fan på att det skulle komma bilar på om man hade honom med. När jag leder henne och han är lös så är han mellan 50-75 meter bakom och går o äter lite gräs här och där.

Jag har provat att rida i engelsk sadel, har tillomed 2 st mkt fina sådana, men har inte råd att ha 10 st olika tyvärr och därav går det inte, mina hästar har kunnat ha sina bomsadlar 1-2 veckor innan de bytt storlek igen och jag har helt enkelt inte råd med det, och jag vägrar ha en illapassande sadel på hästen längre än vad det tar att lägga på den och sen ta bort den igen :cool:

men även en engelsk sadel kommer att åka fram då sadelgjorden måste ligga så långt fram och drar därmed fram hela sadeln. Så det är inte att sadeln är bomlös som är problemet.

En western blir nog himla jobbig att rida distans i tror jag, iaf så har jag samma problem med en sån sadel... att hon är överbyggd bak forfarande gör väl inte saken bättre... Jag har ju köpt en silverfärgad svanskappa till henne, frågan är ju bara.... ska man sätta på nåt fårskinnsludd eller vad tror ni? nåt annat som är bättre?

Jag tycker oxå du ska ta 05an! Visst där är mycket att jobba med, men det är inte så konstigt, den är bara 4 år! Men jag tror som du säger att den kan bli riktigt fin! Det med att den slår med huvudet gjorde min oxå när jag fick den, inte riktigt så mycket, men ändå ganska mycket! Och jag har bara ridit på och helt plötsligt har han slutat med det, kan göra det ibland när han blir riktigt trött, men inte alls som förr! Så det är bara att jobba på, så försvinner säkert det! :) Lycka till!

Ja, eftersom du frågar här på buke så tar jag mig friheten att analysera lite:D

Jag tycker som du att 05an är trevligare som häst jmf med den som du visade som 04an. Den ser väldigt spänstig ut och med trevlig gång! Sen tjafset kanske man inte ska analysera så mycket på en så ung häst, den kanske är väldigt känslig, på gott och ont...det beror väl också på hur mycket riden den är och av vem! Det beror ju också på vad du vill ha, och priset kan ju betyda en del i sammanhanget (om den säljs som "projekthäst" eller som blivande stjärna!)

Blir spännande att höra vilken det blir! Kanske ingen av dessa? Lycka till hursomhelst!

KL

Jag gör en presentation jag med då :p

Maja heter jag, är 17 år och bor på en liten gård i Härjedalen. Jag går naturbruksgymnasium med inriktning hästhållning. Jag har två hästar i eget stall på gården med två boxplatser. Jag har en kallblodstravare som är en 05:a och en gammal ponnytravare som är en 97:a, har haft båda två i ett år. Red in 05:an själv förra sommaren, vi har hunnit starta en westerntävling för skojs skull och en lokal hopptävling. Han är inkörd men aldrig travtränad. Jag satsar på att få honom till en bra allround häst.
Jag har haft med honom på gymnasiet hela vintern och där har han funkat bra. Han är supercool och bryr sig inte om mycket. På tävlingsplats är han lugnare än vad han är hemma.

jag är tacksam för alla analyser:D Det lutar nog åt 05an ändå. Det är nåt som liksom "klickat mellan oss". Samtidigt så var 04an verkligen rolig att rida (roligare än den ser ut, hihi) och gav verkligen bra känsla på hinder. Den är dessutom så lätt och färdig att jag skulle kunna komma ut och tävla en vecka efter köp. Priset är samma för båda hästarna, dock är det nog diskuterbart när det gäller 05an

Samma pris för dom!?
Var 04an kvalad till falsterbo?

Hur gammal är fölungen? Låter lite tidigt att vara så långt från mamma redan. Men jag antar att han lärt sig att följa henne ordentligt och sådär? Det brukar vi öva några gånger innan man släpper mamman. Att ha mamma i lina och bebis lös, och så gå några varv i hagen och se så den följer ordentligt.

*kl*

Såret på Fenja började bokstavligen spruta var igår och hennes temp. gick upp till 40,2 grader så jag ringde vet. som kom ut och förde upp en tunn kateter i fickan som blivit. Han fick in den nästan en decimeter (!) och sedan kom det ännu mer äckligt gult klet. Han sa att det bara var att fortsätta spola med Nacl och hålla det öppet så att gegget kan rinna ut. Sedan fick vi antibiotika för 6 dagar så nu ska här sprutas intramuskulärt så det står härliga till.

Hon måste ha spetsat sig själv på en vass gren någonstans med tanke på hur högt upp i vävnaden gånger gick. Stackars lilla. Inte undra på att hela benet var som en telefonstolpe de första dagarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama