Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

lite trevlig info om mig och pollarna
heter malin och är 19 år. har tre hästar inackorderade hos en kompis, varav en är född 05. Det är ett litet knabstruppersto på 129 cm som heter Miss Decibell (e. Sandokhan 1 ue. Horshaga Manolito). har haft henne sedan hon var 1,5 år och ridit in henne själv (tur att man är liten). Är även stolt uppfödare till hennes lillasyster Miss Megahertz:P Min föredetta tävlingshäst är såld och nu är jag på jakt efter en 05-a till (fast en stor häst). har hittat en trevlig polle som jag ev. kommer köpa.
Decibell och jag har tävlat upp till 70 cm felfritt och just nu har hon sommarvila. Siktar på kvalitén i september

KL

Jag heter Angelica, är 25 år, bor på egen hästgård i Hälsingland sen två år tillbaka. Har sambo och en dotter på 2 år plus två bonusbarn som är 9 år, pojkar o tvillingar. Jag jobbar som journalist för ett mediabolag som gör magasin. Jag har en 05a, valack e Saigon u Amie ue Legat som heter Ambrosius. Rids 4 dagar i veckan, går i bra form på banan men är lite för tittig/pigg ute för att koppla av till 100 så där har vi inte hittat nån bra form.
Han ska dock säljas. Har hoppat bana på ca 50-60 cm. Supertemperament i ridningen, kan bli lite tjurig ibland i hanteringen men har slutat helt att dumma sig (haft lite krångel för ett tag sen)

Har även en gammal Bponny som heter Zingo, en welsh på 24 år som tävlat hoppning hela livet på hög nivå. (inte med mig, kom till mig för ett år sen för att bli pensionär)

Hur gör ni när ni rider ut? Jag känner inte mig riktigt säker med att rida ut själv på min häst än. Nu är jag ju skadad och min tränare rider honom, men jag måste ju upp och börja skritta i veckan. Känner även att han verkligen behöver ut i skogen. Hon rider honom bara i paddock.
Jag tycker det är svårt att hitta ngn att rida ut med. Hur gör ni? Rider ni ut själva på era unghästar?

Jag har ridit ut själv på min hela tiden. Jag red in honom hemma på gårdsplanen förra vintern som 3åring på några dagar = kunde styra, bromsa och gasa. sen gav jag mig iväg ut på byn.
Hade liksom inget annat val helt enkelt :( Det är inte optimalt, de är ju rätt tittiga och skulle behöva en trygg häst med sig, men finns ingen sån så lär man ju ut iaf. Kan inte bara harva på banan.

Presentation av mig och min(a) pollar.
Jag är en 22årig smålandstjej boend epå höglandet. Har egentligen egen lägenhet men är mest i stallet som ligge rpå en gård mina föräldrar hyr.
Jag och mor min har lite, inte samarbeta snarare ömsesidig utnyttjning :devil:. Jag sköter och tränar hennes hästar mot att jag får ha mina uppstallade + foder.

så min 05a är egentligen hennes. men hon har aldrig lett honom och det var jag som valde hingst och åkte med stoet till betäckning etc.
Han heter iaf Adonis CosmoStar E: Cosmopolite S- UE: Columbus xx
Han har varit trotsig och sent utvecklad så hanreds 1-2mån i höstas, sen vintervilat tills 1,5månad sen..
Men han har OTROLIGT LÄTT för sig, gås balanserat i form i alla gångarter. går fram ute i skogen med spetsade öron.

hoppad småhinder 4 ggr varav en av gångerna på klubbens clear round då vi nollade en 50-klass :bump:

Övriga hästar är Athena E: columbus xx - avelstoet som är mor till Adonis och lillasyrran som är en 08a E: Daytona

Sen har jag ett grövre halvblodsto född 02. e: Patrice, som just nu är på betäckning med Baltimore :love:
Sen har jag min 20årskris- min livs första ponny som jag köpte vid 21 års ålder, C-ponny korsning nordis-new forest (2002).
Samt en 3e 2002a men en Andalusier!

*kl*

En liten presentation av mig då..

Jag heter Elina, blir 20 år i höst, bor ute på landet i Hälsingland. För tillfället arbetslös, ska studera i höst till undersköterska. Är diplomerad ridledare för islandshäst och ska söka in till islandshästutbildningen på Strömsholm när jag är klar med usk-utbildningen. Funderar även på att gå hippolog/stallchef i framtiden så jag kan starta eget och hålla på med avel, föda upp islandshästar och ha tävlingshästar med kap för SM :angel:

Har 5 (!) hästar hemma nu, två till salu, två som jag äger och en som inte är min, utan det är en bukefalist's häst, nämligen allessa's Grotte! Grotte är en 05:a, russ i d-ponnystorlek. Jag ska vidareutbilda honom till LB dressyr, och det går framåt. Han åker hem i slutet på nästa månad :( För tillfället har han en svacka så vi rider mest ut i skogen nu, hittar på roliga saker som att trava över små nerfällda trav osv. Det tycker han är skojigt.

Dom andra hästarna i stallet är:
Huginn, islandshäst på 6 år, skäckval. Ej inriden. Till salu. 5-gångare med ok gångarter.
Muninn, islandshäst på 6 år (halvbror med huginn), skäckval. Ej inriden. Jag kanske köper loss honom i sommar, då han har kap för högre klasser och är den häst jag letat efter så länge, 5-gångare med fina gångarter.. Både Huginn o Muninn är efter 1:a klass-pappa och obedömd mamma som gett fina avkommor, både i tävlingssammanhang o i avelsboxen.
"Jullan", russ-sto på 28 år, en pigg o glad dam som kommer stå hos mig livet ut.
och så sist men inte minst, Filipus, min egna islandsvalack som firar 10-årsjubileum hos mig nästa år. En valack på 18 år, humör som ett sto :angel: men har ett hjärta av guld. Han har varit min skolhäst när jag pluggade på Wången, och jag har själv ridit "in" honom, eftersom när han kom till mig så var det bara sken o spändheter så vi fick börja om från början helt o hållet med honom. Han kommer bo kvar hos mig livet ut. :love:

Klart hon har stam som jag vet vad det är!
Men det är ingen jag kan i huvudet, det står i papprena.

Lite info om mig å mina pollar!
Heter Katarina (svårt att gissa :angel:) och är 23 år i år.Jobbar som undersköterska med dementa. Har mina 2 hästar på mina föräldrars gård så betalar ingen stallhyra :)! Har ett halvblodsto sweet Savanna, efter Jovial som är född 86 alltså 23 i år och så har jag hennes son Sweet Dacke Född 05. Mina mål är att kunna starta lokala tävlingar 1 meter i hoppning! (Vilket år vet jag dock inte) ;):p Och rida någon lc eller så. Inte så jättehöga krav men vill ha en polle att ha kul med, jag gillar ju även att skogsmulla! :laugh:

Svarar stargirl om uteritterna!
Jag rider ut på min helt själv och har gjort det från första början, för mej är det viktigt att man kan rida ut en sväng själv när man känner för det, har dock ridkompisar i grannstallet som jag rider ut emellanåt med. Vilket fungerar utmärkt! Han är mycket tryggare å stadigare när jag rider i hop med någon även fast det händer att unghästen får gå förbi där inte kompisens 9 åring går förbi :D.

*kl*

Nu dyker jag upp här mitt i presentationerna, så jag får väl komma ut ur garderoben lite jag med:p

Sofie, 38 år, två barn 5 år och en på snart 15 månader. Har två hästar just nu efter att ha fått avliva min valack i höstas (:cry:) när han blev sjuk i strålbenshälta. I sorgen efter honom köpte jag mig en 05a, Welvette som är ett litet sto e Wolkentanz I,ue Wanderbursch II. Tysk import som inte var inriden och med okänd historia. Men det var något med hennes uppsyn som jag inte kunde motstå! Hon är nu under inridning hos beridare, och detta är vecka nr 2. De har suttit på henne i lina, men hon är väldigt känslig av sig, så de tar det ganska lugnt. Men allt har gått bra och hon sköter sig!:love:

Har även en 08 e Highlander ue Lasandos som står på tillväxt för framtiden. Hon har fått komma hem till "mitt" stall nu, efter att ha gått på lösdrift några mil härifrån. Nu kan jag klappa på henne varje dag!

Mitt mål...att få rida någon gång...vill tävla och träna dressyr, men är allroundryttare åt det fega hållet (tanten i mig). Måste nog sälja en av hästarna nu under sommaren, och det lutar åt att Welvette måste säljas. Suck. Varför har man inte egen gård och en rik karl?:angel:

KL

Igår var jag ute på en supersnabb sväng med min prins, hade ont om tid.
Det blåste storm men kände att nu kan jag inte vänta på vädret då kommer vi aldrig kunna rida. Red på täkten runt huset och galopptränade. Bara låg och rullade tills han kändes trött. Sista varvet fick jag driva lite för att han skulle bibehålla tempot, sen travade vi av och skrittade.

Var väldigt taggad och fattade galopp hela tiden medan vi travade fram :D
Dessvärre har han den jobbiga ovanan (nyss lagt sig till med den) att böja på nacken och komma undan bettet. Känns som att sitta på en krutdurk när han gör så, han går i kort kort kort samlad galopp men man har knappt kontakt med munnen så man väntar bara på att han ska kasta sig iväg... Men han går bra när överskottsenergin är bortsprungen.
Svettig o flåsig blev han men återhämtade sig snabbt, vi hade säkert kunna galopper lite till efter skrittpausen men tiden räckte inte till så han fick duscha och gå ut i hagen.

Wei, var i grannens paddock igår (3a gången där), det hade stormat och habn hade stått inne flera timmar. men var lugn när jag ledde han på stora vägen dit :laugh:. dock så spände han upp sig där, 2 nya hästar hade släppt ihop med flocken så de sprang och sparkade och skrek vilket gjorde att min plutt skulle visa upp sig lite :o (oj vad stor han blir när man går bredvid och han yp går i passage fram)
Men han lugnade sig och jag kunde sitta upp.
Medryttis var med och fotade*bilder kommer*

och så filmade hon en bit: halt, skritt, trav, galopp, i båda varven och hopp över bommar på slutet :angel:. observera att det är min morsa som skriker.. och ja jag borde planerat vägen EFTER lite bättre.. filmen är oredigerad så diverse fel och missar bjuder jag på. (och usch vad hemskt det var att se mig på film.... *ser ut som en nybörjarkluns på min stackars plutt*:eek:)
http://joizmeds.mittspejs.se/P2037215

Superfin pålle! Ser jättehärlig ut!

Men vad är det med din sadel? Är det du eller den som gör att du får stolsits? Tyckte det var mer i vänster varv än höger... Kan vara därför det blir klumpit att hoppa! Du hamnar i lite bakvikt sas.

Och när du gör övergångar, se till att spänna bålen ytterligare så att du inte åker fram med överlivet i halter etc. (han drar dig lite ur sadeln m tyglarna för att det blir jobbigt att hålla ihop sig)
Tänk "tuttarna ut!" :D Ett annat bra trix är att dra efter andan i halten så man verkligen rätar upp sig :)

Men återigen, jättetrevlig häst! Självklart ska du ha kvar den!!

kollade fotona nu och det ser ut som att du sadlat väldigt långt fram (??) , kan vara det som gör att du hamnar i bakvikt....

Tacl tack för alla tips och så. Jag skyller på sadeln :angel:, den blir förlångt fram för att ligga still (dvs, sadlar jag längre bak så åker den fram dit) (letar förfullt efter annan sadel)

Det här är jag.

Lisa heter jag är 29 år. Jag bor i Lysekil och arbetar med reklam och är sedan i lördags ägare (tillsammans med min syster) till en 05:a. Han är en importerad Hannoveranare och är ca 174 i manken. En supertrevlig och snäll kille som är lugn och trygg även när vi rider ut själva. Han är inriden i vintras och vi hoppas så småningom kunna eventuellt starta på någon hoppbana i höst. Enligt försäljaren har han hoppat bana på 1.10 redan och inte tvekat på ett enda hinder...

Tips för hur jag tillsammans med min syster kan träna upp honom hemma är fantastiskt välkommet. Vi kommer att börja träna honom om ett par veckor för en unghäst tränare, men jag skulle vilja träna honom lite själv innan. Hur många dagar rider ni i vecka och hur många dagar tränar ni hästen för hand eller låter den vila?

Det verkar vara många som släpper hästarna på bete hela sommaren. Innan har vi gett dem vintervila mellan november-januari. Men det kanske inte är någon bra idé om jag ser till övriga som har skrivit här. Vilket är bäst? Spelar det någon roll?

Det är alltid lärorikt med utbyte av kunskap och erfarenhet.

Jag talar nog för alla här inne om jag säger att vi rider i snitt 4ggr/veckan. Allsidig träning i skog och mark (klättring, galopp-pass etc) samt markarbete, tömkörning och hoppning någon dag i veckan. Även en del ledövningar ägnar sig nog de flesta åt.

Jag strävar efter att alltid ha en positiv häst som samspelar med mig och vet att det är jag som är ledare. Vill ha en fin unghästform ute som på ridbanan och att alla fattningar/avsaktningar ska sitta. Att hästen ska vara lyhörd och gå fram överallt.

Däremot känns det som det bara är jag som släppt min på helt sommarbete. Dock är det mest för att han är sen i växten och behöver allt gräs han kan få för att hålla hullet fint. Har man en mindre individ som kanske blir jättetjock väldigt lätt så släpper man kanske bara under en 2-3 veckor.

Min tjej går också på bete i sommar (med vila).

Vi har planerat 4-6 veckor helt bete, sedan lite lugn "motion" två veckor och därefter kör vi igång igen.

Vi är i och för sig ganska långt efter sedan tidigare (började galoppera på "riktigt" i mars, har bara hoppat bommar och endast ridits 3 dagar i veckan och med många viloperioder) men även om hon varit lite tidigare hade jag nog tyckt att en betesperiod med vila är rätt viktigt för en 4-åring...

Det är ju mycket troligt deras sista riktiga "sommarlov" och åtminstone min är så mycket barn fortfarande så jag vill gärna att hon får en vildhäst period även i år!

Som ett tillägg blir det knappast vare sig kvalitets eller championat för oss.
Hästen är absolut kapabel och trevlig, men jag tycker att vi får forcera träningen för mycket för att nå fram...

jag har sån himla beslutsångest! har ju varit och kikat på lite hästar och nu fastnat för två: en 05a och en 04a. 04an är nog egentligen den som jag "borde köpa". Den är färdigkvalad till FB och är väldigt okomplicerad. Men det känns som att det egentligen är 05an jag verkligen gillar! Är det bara jag som ser denna polles potential under det spända och lite tjafsiga?
http://www.youtube.com/watch?v=4yzsXqA6ECc

kl

någon som ska till gärds nästa helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama