Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

27769112.jpg

27769113.jpg

27769116.jpg

27769126.jpg

27769139.jpg

27769147.jpg

27769159.jpg

OKej, ursäkta bildbomben;) hoppas att ni inte dog!
Jag och Fiona ska tävla dressyr om två och en halv vecka, sen blir det nog semester för hennes del. Men dock blir det nog inte för mycket gräs, tjock som hon är;)

Kastar väl in en liten update!

Ella har nu gått två klubbtävlingar på senaste.
60cm gick på tid och vi fick en 6:e placering.
I 80cm ett nedslag den 1 Maj.

Sen sista 21:a Maj gick hon felfritt 80cm med en kompis som red henne.
Hon var jätteduktig:D

Tränade här i Måndags och då gjorde vi en debut på att hoppa 1 meter och
hon gick som en klocka i både stutts-serie och bred oxer. Jättekul när allt bara rullar på framåt.
Nu är planerna på att starta 90cm lokalt till sommaren

Söt häst och grattis till fina resultat =)
Jädrars vilken häftig himmel ni har bakom er... åsk-varning på det dära .. :)

Igår for jag i backen för första gången på min lilla darling. Blev till att tillbringa hela natten på akuten, men som tur var klarade jag mig med en kraftig hjärnskakning och en väldigt öm rygg och nacke. Låg av tuppad i tio minuter, helt sjukt. Men nu är det gjort :) Och min stackars lilla häst måste ha varit skräckslagen..

Men fy!! va hände??
Hoppas du klarar dej från framtida men!

Han kom för nära hindret, men hoppade ändå med uppskjuten rygg, när vi landade hamnade jag på ngt sjukt vis bakom sadeln vilket gjorde honom jätterädd såklart och for iväg och jag av.
Läkarna tror inte att jag ska få några men av det så det får jag hoppas på. Det bästa är att jag inte minns ngt så jag är inte, än så länge;) rädd för att hoppa upp igen.
Men otroligt frustrerande att inte kunna åka ut till honom och bara få se att han är ok. Det är det såklart andra som gör men ni vet, man vill ju dit själv.

Tur att du inte fick värre skador!

På tal om skador så hittade jag min åring på betet idag med ett sår på höger framben ungefär mitt på "överarmen". Som tur var inte nära några senor eller ben utan precis i muskeln. Benet var dubbelt så tjockt och hon kunde inte lyfta det ordentligt pga. svullnaden. Hon hade lite feber men åt ivrigt och såg inte allmänpåverkad ut alls så jag tvättade det, satte på blåspray och gav henne Butta så att svullnaden lättar lite och ev. smärta försvinner. Hon var superduktig med att dricka upp allt som fanns i sprutan!

Hon får stanna ute eftersom rörelse är det bästa vid svullnad. Såret kollas 1-2 ggr/dag så att det inte blir infekterat. Men det är tråkigt att se sin bäbishäst handikappad :(

här är en till som har flugit av idag :devil: Han skulle ridits i går men då det typ var full storm ute så skippade vi det, så i dag så var han på hugget! Vi red en bra sväng i skogen, och sen tänkte jag att vi skulle klättra sagt å gjort, han var duktig och så de första 5 gångerna men sen den 6 gången när vi skulle gå ner så kom världens spark ut! (bock) och första gången var inga problem men när jag landade å var lite i obalans så kom en likadan till, jag stöp i backen och fick en ordentlig smäll på läppen av säkerhetsvästen.. :grin:
Jag hoppade upp igen å då fick han minsann klättra! :devil:
vi klättrade säkert 10 gånger till och sen red vi ner mot manegen där jag red honom ordentilgt svett! efter det var han ganska så from :cool:
Det ska vara obekvämt att lite lyda!!
Så i dag är jag lite besviken på honom, men som sagt så måste jag rida honom mer när jag väl rider, han ska bli svett! då orkar han kanske inte heller jäklas!

Athena: Inte roligt med sår, men som sagt det är ju bäst att de är ute och rör på sig för att förhindra svullnad, var därimot lite försiktig med butta, eftersom om de inte känner att det gör ont så kan de leva rövare, känner de lite obehag så tar de det oftast lite lungnare.. Självklart menar jag inte att de ska ha ont å så men de ska känna sina begränsingar.

Usch. krya på dig!!!

Är jag den tredje som flygit av nu då?
flög också av igår. det stormade ju... Men jag ville inte ge honom en vilodag (för det varnades för oväder idag också)
så medryttis skulle ta min spanska och jag Adonis.. lite småspända var de ju båda två, och skulle hoppa upp utanför stallet (har gjort det 2ggr förr) men testat en nästan splitter ny hoppsadel (köpte till honom i höstas precis innan han ställdes av), antagligen var det för den är lite hårt + att han ju var spänf för vädret för jag hann bara upp på ryggen så reser han sig rätt upp på bakbenen (stod helt rakt upp enligt medryttis) tappade då ena stigbyglen, men höll mig kvar, så bockade han 4 rodeosprång, satt kvar- men hade då tappat balansen, så reser han sig igen och när jag känner att han håller på att falla bakåt (slå över) så släpper jag och hoppar/slänger mig av.

klarade ju mig med ett blåmärke, lite skakig efter att han bara förvandlats till en stor rodeomaskin från det lilla fromma lammet..
(och jag vet ju- sen vi vande in honom med sadel- att bocka gör han lika bra somhan hoppar:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1197081
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/642)

inte nog med detta, efter att jag fångat in honom (gick rätt smidigt, han bockade iväg lite, sen insåg han att han var ensam och stannade och gick tillbaka till mig) så började det regna- ÖSREGNA- Stormregna...
så hade upssitnning och så gått bra, hade dte varit en annan häst hade vi vänt och ställt in dem i stallet igen... Men var ju tvungen att komma upp.. så vi traskade i ovädret bort till grannens paddock och satt upp där..
han var där lite tittig på de andra hästarna och lite plast och bommar och så men skötte sig iaf!

på hemvägen sken solen igen...

//Joiz- hamnat i sadelträsket- igen.

det märks att våra "små" fyraåringar har börjat orka att jäklas och testa vad den som sitter på ryggen går för! Men då orkar de minsann ridas lite hårdare också!! :devil:

Han blev inte bara glad då? :)

När jag klättrar med min så blir han oftast supertaggad efter bara några vändor för att han vet att han ska trava/galoppera precis när vi vänt upp mot backen igen.
Jag tror det är extremt sällan som hästarna bockar för att få av oss ryttare, oftast är det glädjeskutt eller för att det blir jobbigt.
Men visst orkar de sätta emot mer nu, dock tror jag kanske inte att de förstår att det stenhårda jobbet är för att de brallat, de kopplar inte konsekvenserna.
Däremot är ju motion bra för att förebygga bockningar som uppkommer pga överskottsenergi :) MEN - ju mer man rider, ju bättre ork får de att bralla oxå :)

Jag ser inte speciellt hårt på en bock/spark när jag är ute i skogen och rider eller på banan. Men som Joizs häst gjorde så berodde det ju inte direkt på glädje utan pga rädsla/stress/obehag. Då går det ju inte heller att bara rida dem helt trötta efteråt.

Jag skulle trimma lite dressyr igår. Tjena mittbena. Det blåste storm. Suck. På jobbet var det kalasväder men vi bor 2 mil rakt ut på landet och bor högt och ensamt ute bland täkterna = STORM.

Brosus var allmänt ofokuserad och spänd. Tog lång tid innan han började lyssna så ett tag tänkte jag bara ge upp och gå hem, det kändes meningslöst att harva runt på en häst som bara trippade fram i ponnytrav m krökt nacke, sänkt rygg och bakbenen hemma i stallet.
Men skam den som ger sig *skratt* Travade på friskt framåt och gav ett litet fastare stöd i tygeln så sista kvarten fick han godkänt :D (knappt...)

Hur gör ni när hästarna går "apdåligt"? Ger ni er och går hem eller rider tills de åtminstone visar lite tendenser till att ge efter?
Det känns som att ge dåliga erfarenheter om jag avslutar ett dressyrpass när han går som han gjort igår m ponnytrav å sänkt rygg, å andra sidan blir ju passet rejält mkt "bråkigare" när man i princip måste tvinga dem att lyssna och ge efter.

Åsikter??

känne rman direkt att hästen har en sämre dag så är det ju inte lönt att t.ex. träna dressyr med ngn NY övning, liksom inte lönt att gör anågot för att utveckla den. Men samtidigt så är det ju inte bra att bara ge upp heller.

Det bästa tror jag är att bara sänka alla krav den dagen, göra något lätt, t.ex. som du bara rid apå ett friskt tempo tills de går nästan OK, eller göra något som just den hästen tycker är kul/är bra på, övningar hästen är trygg i så att säga..
(trava över bommar, trava i friskt tempo, träna halter, eller markarbete från marken. en häst som blir "slö" under sämre dagar är ju bara att skita i paddocken och rida ut istället)

lånar min egna knapp.
tänkte också kolla era åsikter om sadlar här.. oftast har man ju hopsadel på sina unghästar, vad exakt är det för nackdelar att ha en mer dressyrig sadel?
förutom att det är svårare att stå i lätt sits + inte så mycket stöd om de skulle bralla?

ja men precis. Det var knappt så jag hade tänkt galoppera igår, jag vill inte be om något som jag inte kan KRÄVA. Dvs ibland kan galoppfattningarna bli riktigt usla och då vill jag ju att vi ska avsluta med minst en bra fattning. Och är han på DET humöret så låter jag hellre bli att be om galopp - bara för att helt utesluta en ev traggelstund. Men tillsist var han med på noterna och kändes bra så då fattade vi galopp o han gjorde det bra :)

Jag tror inte det är modellen på sadeln som är det viktiga, utan hur den ligger och hur man själv sitter. Jag har hoppat bana på 110 i dressyrsadel så allt går bara man vill. Jag skulle mer än gärna ha en dressyrsadel till brosus men har inte råd så rider i hoppsadel. Har dock tagit bort knästöden. Gillar inte sadlar med stöd öh.

Jag säger samma som föregående; Jag sänker kraven lite så att jag får igenom något jag vill men inte det "svåraste" vi kan. Som när min inte ska vända åt ena håller, då ger jag mig inte förrän han vänder utan att bråka, men jag går inte på en svårare övning under samma pass, för då kommer oftast bråket igen.

Iraphael: Jag frågade min tränare om det där med sadlar och hon sa att man använder den typ av sadel som man behöver. Det viktiga är att den ligger bra. Jag rider ut och i paddock med dressyrsadel och hoppar/galopperar i hoppsadeln.

*kl*
Jag håller på bli galen på min häst för stunden, han har nu rymt ur hagen i 2 dagar. Först trodde jag att han tog sig ut ur grinden så delade av hagen igår men sedan inatt hade han rymt igen. Det är väldigt dålig ström i hagen då den är så stor men det är endå 3 trådar så fattar inte hur han har tagit sig ut :crazy: Igår va han även lite stel ena bak men inte svullen eller sår så tippar pa att han kanske sträckt sig eller något. Idag så ska jag stänga in honom endast i sommarhagen och kollar om han stannar där, den har stenmur runt hela sedan tråd över, nu har han gått i både sommar och vinterhagen. Är glad att han inte gått så långt iaf, första gången betade han i stallägarens trädgård och imorse gick han utanför ena hästens hage. Måste kolla igen om kompis till honom då kanske han stannar. *suck*

usch det är jobbigt när de inte hålelr sig inne, våran såg vi när han hoppade över stängslet (150) när han gick ensam (medans jag red hagkompisen)

MEN, nu måste jag berätta. har ju haft massa åmngest och mardrömmar sen förgårdagens stegring och "avramling".
Had eju grunnat och grunnat och tagit hem lånesadlar, men viste inet vilken jag skulle våga testa med osv. Jag var fasen nästan livrädd, ja så rädd så jag tog på mig min gamla säkerhetsväst!!! (som jag inte haft sen jag tvingades ha den när jag red fälttävlan för 5-8år sen)

Som tur var hade jag testat den jag skulle haft på honom på min andra och då insett att de sprengerstigbyglarna som satt på var juniorstrl och alldeles försmå, så dels fick jag bara in stortån, dels fastnade jag:eek:
så skulle jag byta läder..
Men jag avskyr gamla sadlar som faan inte går byta stigbyglar på.. så jag gav upp, sadlade på med hans (den han stegrade med) med en fårskinnspadd under.

Gick bort till paddocken och han var lugn, satt upp- han var lugn. red och han var så jävla mjuk och fin och underbar!!!

så det var kanske mest bara vädret och en engångsföretelse det som hände *hoppas*

usch det är jobbigt när de inte hålelr sig inne, våran såg vi när han hoppade över stängslet (150) när han gick ensam (medans jag red hagkompisen)

Jo blir så less på alla problem, min kille springer igenom eller nått, kollade hagen nu och han har gått igenom staketet på 2 ställen för att ta sig ut och även skadat sig nu sista gången, han har fått ett sår i hasvecket, ser tack och lov inte så djupt ut men han går stelt med bakbenen vilket inte är så konstigt. Så nu har vi får det åter ett uppehåll i ridningen :( Känns som att vi aldrig kommer komma igång :cry:

Min skitunge rymde också, varje dag i typ en vecka! Även fast det var ström kröp han ut på något sätt för att få äta gräs och springa och busa. Han fick bara små skrapsår på insidan bakbenen som tur är. Så han blev utslängd i beteshagen, nu stannar han minsann inne! :mad:

Hoppas det blir bra med din hästs bakben, det fixar sig säkert!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt