Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Tack anni... :)
Betesreducerare?

Jag kanske skall fundera på att försöka hålla i gång lite mer i sommar än vad som var planerat och ge honom mer vila senare i höst.. just för att han inte skall bli så himla RUND!
Han är verkligen på gränsen till fet redan nu ... du skall höra hur det låter när han galopperar... hujamejen..
Har kontaktat stallägaren för att se om det inte går att fixa något så han inte behöver gå på det stora betet hela tiden... måste ju gå att stängsla av någonstans där han kan gå och plocka lite där betet redan är uppätet tillsammans med ett par av de andra 'runda' kusarna vi har i stallet...
Det är ju en fråga om hans hälsa också.. han börjar likna en dräktig arbetshäst.. :eek:

Hans mage syns inte direkt på den här bilden (mer än att mina ben inte går att lägga intill hästen .. haha), men jag ville bara visa att vi fortfarande är ute och flanerar i skog och mark.. (jag som hade sådan ångest över att aldrig komma ut från ridhuset =)

4505_106129409553_628789553_2597489_2579162_n.jpg

betesreducerare är en mojäng som man fäster i grimman över mulen så att de inte kan beta så mkt. Ska köpa en till lillponnyn.
Eller så måste jag stänga av en bit av betet, som du oxå var inne på, för att hindra dem att äta oavbrutet i 24 h/dygn.
Vill inte ha dem helt smällfeta! Sadel etc passar ju inte när de blir för tjocka heller...

näää det känns fruktansvärt men jag vet inte hur jag ska göra! B-ponnyn är redan fet så det räcker o blir över och jag tycker mig redan se att han gått upp av bara ett dygns betande!

Vill gärna stänga av hagen så han kan gå på "jord o grus" om nätterna, men då är det en av hästarna som inte kommer att komma in i ligghallen, och det känns inte heller bra.
Och vill som sagt var ha dem ute om nätterna nu när det äntligen går här uppe i norr, så det enda som återstår är tyvärr en såndär munkorg :(
Brosus oroar jag mig inte så mkt för, han går ju att ridas i form i höst, men ponnyn är 24 år och har liksom fått bli pensionär.

fast dom är inte så hemska som dom låter :) mest hästägarna som brukar bli nojiga men hästarna brukar inte tycka så illa om dom. Man får vänja in dom korta stunder i början.

De är bra mkt bättre att låta dom gå med en sådan en att få en för fet häst som antingen går sönder eller får fång :).

nu har vi haft lite hårdkörning den här veckan. Blev ju Pay&Jump i torsdags, lugn tur i fredags, vila lördag, åkte iväg och tränade lite dressyr (inget hårt pass) för en bekant på söndagen, hoppträning måndag.
imorgon ska han skrittas och sedan blir det vila i 12 dagar :laugh: medans jag reser utomlands.

det var mycket som föll på plats på dressyrträningen igår och det var precis var vi behövde. han kändes väääldigt fin idag och min bekant fick mig verkligen att hitta de rätta knapparna på honom och få en liten "aha"-upplevelse :).

hoppträningen idag gick bra, vi tog det rätt lugnt med lite studs. hindrerna är inga problem för honom och han hoppar ur alla lägen även om vi kommer lite tokigt inpå eller om matte klantar sig. så han är väldigt bussig :) utan det är galoppen vi måste jobba mer på. han orkar inte hålla den så bra i paddock och det blir lite flängigt lätt.
efter vilan ska vi ut och cantra på travbanan här hemma och rulla på i stadig, lugn galopp. Där får han upp ryggen mycket bättre och har en bättre galopp.

har du nått bra tips på vilket märke som är bäst? (material)

Studs är skoj o nyttigt! Härligt med en lite extra intensiv vecka innan betet och att allt föll på plats :) Jag har oxå en kille som hoppar jämt - jag är urdålig på detta med avstånd etc så jag sitter mest bara o styr å driver så får han sköta resten:D

*kl*

Nu går mina hästar på bete, har fixat två olika beteshagar åt dom som jag varierar mellan. :) Skönt! Grotte var hängig några dagar förra veckan och har därför fått vila ons-sön och ser nu väldigt pigg ut, busar runt i hagen med dom andra två gamlingarna. ;)

Idag ska vi skritta lite på täkten, träna mkt halter och lite böjt spår. Kanske tar lite trav med, får se hur han känns.

Anni -> Kul att du ska rida för MarieLouise, hon är riktigt duktig! Jag är lite sugen själv på att träna för henne, men ska träna för Cilla först bara Grotte kan hålla sig fräsch och pigg nu. ;)

ja jag har bara hört gott om henne, har inte sett nån träning eller ridit själv för henne och har inte ens frågat om hon har tid :D Jag har dock ridit i hennes ridhus en gång i höstas :D Supertrevlig kvinna.

Jag har sett några träningar och hon är duktig. :) Var och kollade i hennes ridhus när det byggdes, det var ju fint. Man blev lite sugen själv på att bygga ett ridhus då :angel:

Det är väl bara jag här som till och med jagar bort min häst från staketet när han bara står och hänger istället för att äta!? :rofl:

Han behöver betet mer än någon annan och jag ser gärna att han lägger på sig en 100-150 kg.

Vilken härlig framåtbjudning!! Sen rider du väldigt mjukt tycker jag. Klart du ska visa på kvaliten, är ju ett tag kvar tills dess. Men då kanske hon måste få bort lite av go magen ;)

Min är också rund men hon har ju fått föl för 7 veckor sen och ska gå på bete och mysa i sommar. Fast jag tror jag ska börja rida henne till betet, det är 500 meter dit. Men kan ju vara bra att börja vänja henne vid tunga morsan igen :p

åh undrar om det inte var en glob*s som shettisen här på gårn hade.. den modellen är i alla fall bäst tycker jag, materialet är i "mjukt" nylon och är en kombinerad grimma/munkorg.
den är suverän :)

för sen finns det ju dom här i lite hårdare plast som man ska spänna på grimman och de tycker jag verkar betydligt bökigare. denna är mjuk och behaglig och sitter mycket bra! :)

han började ha den redan i april när första vårgräset kom upp, just för att vänja sig tidigt med att ha den.
det är en shettis som har haft mycket fång och som inte skulle klara sig utan betesreduceraren. märktes stor skillnad i hull på honom när han gått med denna!

*kl*
Äntilgen kan jag me visa upp lite ridbilder :p Idag gick det dock inte alls lika bra som innan, varför jo matte tänkte att vi rider i den stora paddocken som inte dammar så får vi bättre bilder, enda är att det finns inget staket runt banan och vi har heller aldrig ridit där, så va nog 3-4 gånger tibbe for ut utanför banan och bråkade, i lilla banan som det finns staket runt har han inte ens visat minsta tanke på att bråka i *suck* Men stundvis klickade det till och han skötte sig jättebra :)

27739333.jpg

27739429.jpg

27739480.jpg

27739336.jpg

men så här såg det oxå ofta ut XD
27739432.jpg

Det ser verkligen jättetrevligt ut! Fin och stadig unghästform, jag gillar din ridning! Men inte är du väl hoppryttare? Du ser ut som en tvättäkta dressyrnisse :D
Ang hur mycket man rider så är det väl inte fel att ta det lite extra lugnt med pållar som är av modell större. Men hur har hon blivit en sån tjockis :)? Magert bete kanske kan vara en god idé?

Tack snälla! :bow:

Haha, jag har nog blivit en äkta dressyrtönt numera! :D
Skämt åsido, jag hoppade fram till millennieskiftet ungefär, och sedan blev mer och mer dressyr... Och unghästen är faktiskt köpt för BARA dressyr (köpte henne som åring, som examenspresent åt mig själv faktiskt! ;)).
Med andra ord, hon hoppar hellre än bra! ;)
Men det spelar ju ingen roll, jag är också rätt kass på hoppning numera.

Var magen kommer ifrån undrar jag också!

Nu är det ju en ganska rejäl häst också, hon är inte direkt fet men visst har hon ett fettlager utanpå revbenen (men man kan definitivt känna revbenen och hon har inga fettdepåer på hals eller rumpa osv).
Mer av...
Knubbig?
Grov benstomme?

:p

Nej men visst är hon rund, och också bukig (äter ju endast stråfoder och därför ganska stora mängder)...

Betet är magert, men jag tror nog att hon kommer hålla hullet på det också (det är ju bara att äta fler strån ju! :angel: ).

Men det är ju bra för framtiden att hon inte är svår att hålla i hull, hon kommer ju ridas och tränas mer i framtiden!
Dessutom är hon ganska piggelin så det är rätt skönt att slippa ha henne på kraftfoder också.

Vad är det för värden på höet då? Kanske de helt enkelt är "för bra" Bra värden för en häst är ju inte samma som bra värden för en annan. En god hygienisk kvalitet är ju självklart, men för att hästen ska kunna få tillräckligt med "tuggtid" så måste ju lättfödda hästar få ett grovfoder med "sämre" värden, annars blir de ju smällfeta, alternativt får för lite tuggtid. Sen skulle jag kanske fundera på andra kraftfoderalternativ.

Problemet med hö är ju att energivärdet är ganska likt i de flesta partier, 7-9 MJ ungefär...
Det är lättare att hålla henne lagom när de äter hösilage (som kan vara nere på 4-6 MJ per kg foder).
Angående kraftfoder får hon just för sitt hull endast proteinfoder och inget kraftfoder alls...

Dessutom får hon gå ute dygnet runt just för att göra av med lite extra kalorier.
Nyttigt för kroppen också med fler steg i frihet!
Vintertid får hon gå otäckad, de bränner ju mycket energi på att hålla värmen...
Fryser gör hon nämligen aldrig!
Det kanske finns någon shettisgen i den stora fuxen?? ;)

Nu är det snart betessläpp, på magert bete som sagt, så förhoppningsvis håller sig magen inom rimliga gränser i sommar och så får vi börja om igen i slutet av juli med "diet"! ;)

Senast ändrad:

Även jag undrar hur jag skall 'banta' en växande unghäst.
:confused:

Det verkar inte vara någon idé att fortsätta träna hästen då han knappt orkar med sig själv.. Märkte också att han var lite tjock och gallig i bakbenen och ena frambenet i går och undrar om det kan vara en växtperiod på G tillsammans med proteinöverdos?

Den fördelen har min i alla fall, hon är alltid piggelin trots att hon inte får kraftfoder och även om hon mumsat i sig en massa kg gräs eller hö. :D
Men det är ju inte nyttigt för kroppen att vara onödigt stor ändå...

Hoppas på bra tips av många här!

Betesreduceraren som nämnts låter ju bra...
Men vågar jag verkligen lämna henne med den på?
Hon är ju ganska "pillrig" och jag tror nog hon kan ta hjälp av en bakhov för att försöka peta av den?

Superfina ju! Du rider otroligt mjukt och fint! Och som nån annan sa, den där galoppfattningen var ju som rena drömmen - hur gör du människa för att få pållen så där känslig och stadig? Tycker att ni två har kommit längre än många nollfemmor :)

Tack snälla! :bow:

I ärlighetens namn är det hästen som gör att det ser ut som om jag kan rida! :angel:

Hon är fantastiskt lätt att rida, mjuk och fin och verkar göra allting rätt "av sig själv".
Hon har fått tagit det väldigt lugnt utbildningsmässigt och det är först nu vi egentligen börjat galoppera...
Jag tror att det är den lugna utbildningstakten, mycket beröm och att vi sluppit bråka överhuvudtaget som hjälpt henne att bli så mjuk och känslig men ändå stadig?
Och så är det medfött förstås, bra gener gör rätt mycket för en häst!

Dessutom är minsann högerfattningarna bättre än vänster! :D
Så lite fusk är det allt!
I vänster måste vi ta ett skutt in i galopp fortfarande, annars kommer vi inte iväg! :bump:

AHA! :idea:

Vi kanske kan skylla på ett föl??

Ponnyerna i stallet borde väl kunna gå som substitut? ;)

Nej vi måste försöka göra något åt magen, men vi får ta nya tag igen i höst. Bete måste hon ju få ändå, och det är rätt magert så hon lär inte bli rundare i alla fall.

Vilken FIN fölunge!
Vad är det för stam på den?

Vad läcker din är!! vad heter färgen? och vad är det för ras? (sorry orkar inet bläddra 120sidor så kanske det till och med står i ngn föregående tråd)

Tycker det såg fint ut, vi alla med 05or har nog överseende med att det inte går 100% super i ny paddock och dessutom utan staket.

Min rida ju varrannan dag, jag får värsta abstinensen dom dagar när jag inte får rida honom :devil::love: (då har jag ändå 2-3 ridbara hästar till som hålla igång dagligen).
Han är så mjuk och underbar, precis så jag drömde att han- fölet jag födde upp skulel bli om han fick det bästa av modern och det bästa av fadern och det bästa tillsammans. det enda är färg och tecken och huvudformen, men sånt kvittar ju. annars är han perfekt *lite partisk iof* men jag har ångest nu om vi verkligen ska sälja honom elle rinte, vill nog inte det. Men vet inte om jag är bra nog att ta tillvara på hans talang.. :crazy:

Menmen, ska njuta nu över sommaren och tänka, får iaf behålla honom till efter kvaliten.

Igår gick jag och betade med honom... han och de andra har börjat sakta men säkert att äta in sig på gröngräs. han är iaf åt det tunnare hållet så jag har den turen med min att jag inte behöver vara orolig att han äter sig förfet. (dock har jag 4 andra som behöver magert bete *hmm*)

Idag har jag ridit, första gången här hemma (= utan rodhus) ENSAM, utan något sällskap + i gräspaddock + bredvid trafikerad väg.. och han gick hur stabilt och fint som helst.:bump:

Se om jag kan få ngn att fota nåndag..

http://joizmeds.mittspejs.se/P1437716
där red vi fast gräset är 3dm högt nu, han är 6mån äldre, 5cm högre. och mycket bättre och finare. (utevcklades väldigt mycket i kropp och huvud under vintervilan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama