Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Han är riktigt läcker din Brosus:love: en riktig snygging.
Anledningen till att jag tog ut ET till Thinis var att hon var så grinig när vi fattade galopp och att hon helt plötsligt kunde tvärnita och resa sig. Kände väl att även om hon hållit på såhär rätt så länge så kändes det inte som om det bara var trots från en 4 årig fuxmärr det var mer än så. Å så var det ju. Så om du bara har en känsla att något inte är rätt se om du inte kan hitta någon bra för guuuud vad det är skönt att veta vad som är fel. Eller för den delen veta att inget är det:laugh:. Jag var ju orolig att hon fått några skador efter att hon fastnade i boxgallret med hoven förra vintern men bäcken och rygg var riktigt bra och hon kollade ändå extranoga så att jag skulle kunna slappna av. Jätteskönt att veta att allt nu är tipptopp så det bara är att köra på ett tag till.
Hoppas att du kan hitta någon på ett hyfsat avstånd om du känner att du vill kolla upp honom.

Empress: Vad skönt att det händer grejor med lillkillen. Underbart om han låter bli att kröka rygg. Har hört om hästar med sadeltvång innan att fårskinnspadd kan hjälpa. Tror tom att någon jag känner fick en sadelutprovad med padd för att undvika sadeltvång. Hoppas att det fortsätter såhär nu. Å det ser underbart ut att köra. Är sotis så det står härliga till. Skulle vilja köra in min oxå men jag har alldeles för lite erfarenhet för det dessvärre. Å pengar att skicka bort henne för inkörning finns det absolut inte:angel:.

Delvis kl

Tack för alla fina kommentarer om lilleman!

Han börjar växa ikapp sig nu, jag älskar modellen på honom; lite lagom krallig men inte för burkig. Några till centimetrar över manken skulle inte skada :angel: Men det är ju inte storleken som räknas ;)

Han var apelkastad lite lätt redan i fjol men nu är han väldigt fläckig! Fining! (gillar oxå apelkastade)
När jag var liten kallades det för "Må bra fläckar " eftersom de alltid kom fram på sommaren i sol och med grönt gräs :D Då mådde hästarna bra!

Empress: Härligt! Både med sadeln och med vagnen!

Fullblod: Jag har en tid innestående hos en karl som heter IngeBjörn. Han verkar dock inte dyka upp. Men jag har nu fått höra rykten om att han knäckt flera hästar fel! Usch! Hur vet man vilka man kan lita på!?!

han e fin din grabb! Har det varit någon och kollat på honom för han var väl ute på annons?

Igår skulle jag å en kompis träna dressyr, men när jag skulle hämta in Dacke ja då hade han tappat en sko.. Så det fick vänta tills hovis varit här, han kommer inte förrens i morgon å jag som var såå ridsugen..

Jag har en tid innestående hos en karl som heter IngeBjörn. Han verkar dock inte dyka upp. Men jag har nu fått höra rykten om att han knäckt flera hästar fel! Usch! Hur vet man vilka man kan lita på!?!

Usch vad jobbigt att höra sånt. Är det från pålitliga källor?? jag hade nämligen ute en gubbe för många år sen till mina hästar han var självlärd och helt fantastisk. Hade en sån känsla och öga för allt vad kiropraktik på häst hette. Där fick vi dock höra massor med skit om honom som senare visade sig bara vara skitsnack för att de själva inte trodde att det gick att fixa hästar med kiropraktik, utan enbart med vetbeh och sprutor i oändlighet:crazy:. Nu gick han ju och dog:cry: så jag har fått leta upp en ny ET. Fick höra talas om en tjej som bor här i stan och hon hade fått idelt goda omdömen hos alla hon varit hos, så jag ringde henne och skulle ge det en chans. Trots allt positivt jag hört stod jag med hakan vid knäna hela första behandlingen för att någon kan sååå mycket om så mycket det är för mig heeeelt ofattbart:bow:. Hon är makalös. Nu tror jag ju att du bor en bra bit härifrån men jag skulle kunna höra med henne om hon vet någon bra i ditt område?

Pålitliga källor vet jag inte; en kompis som berättade det i helgen på vår campingresa. Hon hade hört detta så sanningshalten vet jag ju inte.
Men kolla gärna med din tjej om hon vet av någon bra i trakterna kring Ljusdal/Hälsingland :) Kanske hon känner till denna Inge Björn?? Han ska tydligen vara rätt känd (från Norge)

Vad fin han är! Längesen man såg bilder på honom här :)

Här är lite bilder från idag i hagen ;)
SP_A0273.jpg

SP_A0272.jpg

SP_A0261.jpg

eSP_A0269.jpg

han är ju för mysig :love:

nu ska vi ut och skritta!

Åh, tycker apelkastade hästar är såååå fina!!!! (Har tydligen en själv har jag märkt nu när sommarpälsen har kommit *s*)
:love: :love:

hmm, jag har 3 har jag precis insett :angel: jag som trodde jag bara hade "tråkiga mörkbruna", men min 05a har ju fått prickar i år, och min dam är mer gulprickig än mbr. sen en skimmel :love:
vet ej om åringen blir apelkastad också..

men skriver de någonsin in det i passet?? *nyfiken*

Tack!
Ja det blir dåligt fotat. Jag var så klantig å tappade ett av objektiven till systemkameran i ett stengolv o har sen inte haft råd att köpa nått nytt. O vet fortfarande hur jag får bilderna från mobilen in i dator :angel:
Men nu hade jag jobbets kamera med mig hem. Skulle vilja fota honom ute nån dag med men det är omöjligt på egen hand för han vill helst krypa in i kameran ;) Sambon ska få agera statist nån dag o pappa ska filma i helgen.

Va härligt det ser ut i hagen! Mysiga bilder :)

Senast ändrad av en moderator:

Hur var det nu, du letade efter en åring va? Jag har en du kan få i inbyte mot den där ;)

Jag kallar det alltid för "trivselfläckar", sånna får Athena varje sommar :)

Min pålle hade fortf. ett svullet bakben igår och jag ska strax ut och kolla honom igen. Lindar honom på natten och så är han ute olindad på dagen. Tror det är bra att han rör sig på naturlig väg eftersom han inte är halt eller så. Avvaktar dock lite med ridningen/träningen.

Tråkigt att det blir såhär 2 veckor innan betessläpp när man vill rida så mkt som möjligt. Men men...

Förresten, Falsterbo.. är vi fortf. inne på det spåret? Jag fick precis aktieutdelning på 5000:- som jag tänkte investera i BoT och schabrak med brodyr ;)

ingebjörn har jag använt på mina hästar ett par gånger. Han har även haft en föreläsning på min skola. Decibell "fixade" han faktiskt så att hon blev som ny men annars tycker jag mest han är stressad och inte tar sig tid att kolla hästen ordentligt. Dessutom kommer han aldrig när han ska. men det är bara min åsikt. Att han har knäckt hästar har jag inte hört nåt om. Men själv tröttnade jag på att betala dyra pengar för 10 minuters behandling så jag har bytt ET nu:P

Han är verkligen jättefin din häst! Apelkastade hästar är ju så otroligt vackert...

Jag ska på dressyrträning ikväll, första gången för Ninja o mig. Men det konstiga är att jag känner liksom inte alls för det. Känner faktiskt inte för att rida alls.. vad är det med mig? Jag har ju en så otroligt mysig häst, som dessutom varit jätteduktig på tävlingar o allt.

Hoppas dressyrtränaren kan peppa mig lite.. jag funderar starkt på att betäcka henne, fast jag sa att jag inte skulle det i år :angel:

Någon som har hingstförslag i så fall? Jag har funderat på Dalwhinnie, Broere Obelisk, Faustino, Dionysos eller Qaterback (fel stavning jag vet) Hon är ju själv efter Royal Olymp- Davignon så jag vill fortsätta med gångartshingstar.

Apropå färger, apelkastade mm..
Jag berättade ju att min såg ut att byta färg när den raggiga vinterpälsen började åka av ...

Här är 2 bilder tagna med knappt 1 mån mellanrum... det är rätt spännande faktiskt..
I dag är han ännu mer apelkastad... skall försöka få en bättre bild på det..
Ignorera hans 'slöa' uttryck på bild nr. 2 :D

April:

TorillFrasse.jpg

Maj:

Fux.jpg

Vi har också en häst i stallet som blir mer svettfux när det är sommar och sedan röd fux på vintern. Svettfux är superfint tycker jag :love:

Avalons svullnad hade iallafall minskat idag så imorgon tror jag vi tar en skritt-tur. Lindade honom inför natten idag med.

Kom att tänka på en sak idag när jag snackade med en av tjejerna i stallet. Min häst har som två vårtor på insidan av överläppen. Eller, inte insidan utan lixom där läpparna möts. Det är som två märka prickar som är lite upphöjda ca ½ cm i diameter. Camilla i stallet trodde det var just vårtor och att hennes förra unghäst hade ung. samma sak fast på utsidan av munnen. Hon gav den extra magnesium och då gick det över. Jag har nu inhandlat magnesium och ger 1 mått om dag, ska se om det hjälper.

Är det någon som varit med om något liknande?

Tack :) Va snälla ni är :) Kul att höra att det inte bara är jag som tycker han är fin :p

Athena - du kommer se otroligt rolig ut med dina långa ben på min lilla ärta :D

Jag tvekar på att få honom såld öh just nu. Marknaden är ju inte den starkaste med finanskrisen som härjar runt om i landet. Och jag vägrar skänka bort honom. Då får han hellre vara kvar :)

sitter å har lite tråkigt så tänkte visa en av de senaste bilderna, tyvärr ingen bra bild men ändå! :D
Ska ut en dag å fota honom i hagen men som sagt har ju det problemet att han gärna kryper in i kameran, så det kanske mest blir flum bilder :p vill ni se bilderna tydligare så klicka på dem..

Jättefin! så stor han ser ut! ståtlig liksom :)

Ahtena: va skönt att svullnaden börjar lägga sig, förstår ju att du vill hålla igång nu innan betessläppet.

kl

Vi var ju iväg på dressyträning igår för Cathrine Henriksson och vi fick öva övergångar och hörnpasseringar. Vi har tydligen problem med att hon förböjer sig i vänster varv och skjuter bakdelen åt vänster i höger varv. Så vi fick lite hemläxa !

Och så ska vi rida 4 åringarnas program för Britt Hammar den 26/5. Gud så nervöst, jag hoppas jag inte glömmer programmet.

Ska bli så spännande, och jag väntar nog lite med att betäcka i alla fall....kanske nästa år.

Dörren har fått behandling idag. Han satt fast i vänster bog och var lite högre "på korset" (jag vet inte hur man säger det riktiga ) på vänster sida. Bogen kommer sekundärt från korset..

Men efter mammas behandling så är han jämn och rak och även helt loss i bogen :laugh: Så ser fram emot hur han känns att rida nu i helgen!
Han var trots det ovan väldigt fin igår på rakt spår :).
Raspen är även den på väg att ge sig nu, knappt ingenting kvar!! Äntligen 6 månader senare...

Imorgon åker vi iväg till en vet. för att mäta honom. Mätte honom hemma idag och fick honom till 144 cm men vi får väl se vad mätmannen får honom till :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama