Den här tråden skulle kunna vara skriven av mig. Men från andra sidan. Jag har levt i flera år nära en vän som var deprimerad, och med det den ständigt återkommande oron över att inte alltid kunna/orka svara när hen ringde. Tänk om det var
det samtalet som gjort att hen inte skulle ta sitt liv. Om jag bara tänjt lite på mina behov just den kvällen, kunde jag finnas där för att hen skulle orka lite till.
Därför blir mina svar vinklade från den sidan. De behöver inte vara rätt, de är bara från en
annan synvinkel än din
@Grazing.
Jag har svårt att utläsa vad som är din egen syn, som du skulle haft oavsett de nuvarande omständigheterna, och vad som kommer från dina diagnoser/din sjukdom. Som flera andra skrivit tror jag det bästa för dig och din(a) vän(ner) är att ta upp de här funderingarna med din psykolog. Kanske kan du och din närmaste vän ha en gemensam träff med psykologen, för att bena ut hur ni vill ha det i er relation? Eller kanske finns anhörigträffar som ni kan besöka tillsammans? Jag tror det vore bra för dig att lyssna på hur andra tänker kring anhörigrollen, du skriver att du själv har erfarenhet av den sidan men det kan nog vara bra för dig att få höra andras syn på den.
Jag kan inte säga till den att nej, jag tänker inte ringa dig i dom krislägena för jag anser att det är för mycket ansvar på dig, den kommer inte släppa oron för det.
Kanske är det precis det du ska göra. Om inte annat för att öppna upp ett samtal om hur ni båda ser på er relation, och förväntningarna på varandra.
Fast det vet den ju inte om. Den vet inte att det hjälper mig så extremt mycket. Jag säger aldrig sånt till någon för det gör att det blir ett stort ansvar. Min vän hjälper mig och det gör den för att det har varit lite den som insisterat på att följa med och hjälpa till så att saker och ting blir rätt då det ju inte är lätt att ensam slåss mot läkare och allt det där.
Dock har jag ju under åren vant mig såklart vid den stöttningen och förlitat mig på den personen och det blir ju helt klart tomt och jobbigt om den helt plötsligt försvinner och jag får klara mig själv, det sätter igång smått panik hos mig iallafall.
Hur vet du det? Att hen inte vet. När någon mår dåligt ser man det ofta på person, om man känner den. Precis som du har vant dig vid den stöttningen och att du kan förlita på hen, så har med största sannolikhet personen ifråga vant sig på samma sätt. Så jag tror helt enkelt inte på att ”hen inte vet” hur mycket hen betyder för dig, jag tror att ni är två personer som är lika medvetna om detta problem i er relation.
Jag tror inte denna personen kan vara en passiv vän på det sättet, det fungerar inte för den, det är en person som känner att den måste agera på något vänster helt enkelt sålänge den vet att allt inte är bra.
Och som jag skrivit flera gånger nu så vill ju denna personen hjälpa, det är den som är den drivande och har otroligt svårt att bara lämna det och nöja sig med att titta på.
Det du skriver om din vän ger mig varningssignaler. Även om din vän gör det för att hjälpa dig är det inte säkert att det är sunt för din vän att göra som hen gör. På det du skriver får jag mer känslan av att två människor som har osunda, men omvända, behov har mötts. Lite som att en feeder mött en hetsätare, om man ska jämföra med något annat mer fysiskt påtagligt.
Utifrån tråden gissar jag att ni är i 30-årsåldern. I den åldern brukar många ha omformerat sina liv jämfört med tidigare, där jobb och familj tar en större energi av en än tidigare. Att tappa kontakten med tidigare vänner, eller att umgås/höras av betydligt mindre än tidigare, verkar vara rätt vanligt i den åldern, med eller utan diagnoser och sjukdomar i bilden. Att stötta någon i så stor omfattning att man håller kontakten med sjukvården är inte heller självklart att man orkar med just nu, även om man har gjort det tidigare. Dina vänner är också människor, med mer eller mindre ork i olika perioder. Förutom att finnas till för dig kan de också ha andra vänner som mår dåligt, äldre/sjuka släktingar, barn, jobb, hus och annat att hinna och orka med.
Jag tänker också att det är med vänskapsrelationer som med kärleksrelationer; parternas förväntningar på varandra och relationen måste matcha, det finns inget ”såhär är en xxx-relation”. Utifrån de svar som kommit i tråden verkar du ha relativt höga förväntningar på dina vänner (om än inte explicit uttryckta till de berörda personerna). Det är inte fel i sig, men det betyder att du behöver hitta vänner som har samma syn på vad en vänskap innebär, hur mycket man ska prata med varandra, vara nårbar med kort varsel, ha möjlighet att planera sitt schema för att kunna följa med på läkarbesök m.m. Ni behöver matcha, och då behöver du hitta dem som matchar dig. Hittar du inte de som matchar dig, så kanske du behöver se över dina förväntningar.