Hur får man en man att klippa navelsträngen?

Jag har ju inte med saken att göra egentligen, men känslan är att jag skulle vilja åka dit och slå honom med nåt hårt i skallen tills han inser att han håller på att sabba sitt eget äktenskap genom att låta navelsträngen sitta kvar så hårt att han inte kan tänka sig att lämna föräldrarna och flytta med sin fru. Men det är nog ingen bra idé i praktiken. :p

Vad är det som gör att du "vet" att det mest rätta för honom är att rädda sitt äktenskap?
Genuint intresserad.

Som jag har uppfattat det så är det just de anhöriga som är problemet.

I citatet ovan uppfattar jag det som att TS vän vill vara delaktig i gården, men inte är välkommen.
Och mannen verkar inte tycka att det är ett tillräckligt stort problem för att han ska göra något åt saken. Och vad innebär "delaktig"? Det är ju inte säkert att man vill att kvinnan ska vara delaktig på det sättet som hon vill.. Utan att det behöver vara något konstigt.

Påstår inte att han måste ändra sig. Och jag är fullt medveten om att han är vuxen. Dock är det ett barn inblandat i det här och om mannen i fråga tillhör dem som har svårt att se konsekvenser (finns vissa som har oerhört svårt för detta) så vore det bra om ngn utomstående förklarade dem för honom så att han kan ta ett välgrundat beslut utifrån vad konsekvenserna kommer bli.
Fast människor som tar sig rätten att "förklara konsekvenser" för folk vars problem de inte har med att göra är väl olidligt beskäftiga?

Dessutom tror jag att sådana "sanningssägare" sällan når fram. Just för att de inte har med saken att göra. Jag har svårt att tro att den här killen - eller någon annan person överhuvudtaget - skulle tänka "Oh shit, jag riskerar förlora kontakt med mitt barn, det hade jag inte tänkt på!"

Senast ändrad:
Och mannen verkar inte tycka att det är ett tillräckligt stort problem för att han ska göra något åt saken. Och vad innebär "delaktig"? Det är ju inte säkert att man vill att kvinnan ska vara delaktig på det sättet som hon vill.. Utan att det behöver vara något konstigt.
Nej, det verkar han inte. Men det är det tydligen för TS vän och då väljer hon att göra det som är rätt för henne utan att det behöver innebära att hon är en hemsk människa som försöker ändra sin partner.

På en gård finns det väl alltid arbete att göra? Hjälp med detta oavsett vilket anser jag att vara delaktig. Det kan vara så ja, TS väns hjälp är i alla fall inte efterfrågad och hon verkar känna sig utanför och inte välkommen på gården alls.

Den ständiga balansräkningen. Vad finns på vilken sida strecket.
Hur tungt vägen relationen med föräldrarna och hur tungt väger fru och barn.

Han behöver inte vara det allra minsta korkad. Mannen i fråga verkar ha bestämt att föräldrarna väger tyngst. Han må vara ledsen för att det blivit som det blivit men föräldrarelationen är den viktigaste. Det kan knappast en vän till frun ändra på.

Om han inte märker att han kan förlora sin sambo om ingen berättar det för honom - då är han korkad.
Menade jag.

Påstår inte att han måste ändra sig. Och jag är fullt medveten om att han är vuxen. Dock är det ett barn inblandat i det här och om mannen i fråga tillhör dem som har svårt att se konsekvenser (finns vissa som har oerhört svårt för detta) så vore det bra om ngn utomstående förklarade dem för honom så att han kan ta ett välgrundat beslut utifrån vad konsekvenserna kommer bli.

Ja det är ett barn iblandat och pappan får ta ansvar för relationen med sitt barn. Huruvida han har svårt att förstå konsekvenser eller inte vet vi absolut ingenting om och Ts är verkligen inte den som ska lägga sig i om han har svårt med det. Den hjälpen är bättre att han söker professionellt om han ser det som ett problem istället för att hans partners (expartners?) kompis ska lägga sig i. Vad säger att Ts ens skulle kunna hjälpa honom med det?

Jag tror faktiskt inte att någon behöver oroa sig för om han förstår konsekvenserna eller inte utan han har gjort ett val som vissa helt enkelt inte gillar och då vill få det till att han inte förstår vad det innebär.

Ja det är ett barn iblandat och pappan får ta ansvar för relationen med sitt barn. Huruvida han har svårt att förstå konsekvenser eller inte vet vi absolut ingenting om och Ts är verkligen inte den som ska lägga sig i om han har svårt med det. Den hjälpen är bättre att han söker professionellt om han ser det som ett problem istället för att hans partners (expartners?) kompis ska lägga sig i. Vad säger att Ts ens skulle kunna hjälpa honom med det?

Jag tror faktiskt inte att någon behöver oroa sig för om han förstår konsekvenserna eller inte utan han har gjort ett val som vissa helt enkelt inte gillar och då vill få det till att han inte förstår vad det innebär.
Jag hör vad du säger men jag kan inte annat än att tycka att om pappan och barnet har en bra relation idag så ska man för BARNETS skull (pappan skiter jag högaktningsfullt i) göra vad man kan för att den ska fortsätta bli så ÄVEN om det innebär att man curlar pappan, är en bessewisser eller vad ni nu tycker. Man får alltså bli hur obekväm man vill mot PAPPAN för att barnet ska få det bra.

Det skrämmer mig att så många verkar skita i det faktum att ett barn berörs av detta. Att man rycker på axlarna och tycker att PAPPAN ska skylla sig själv. Det är INTE han som kommer få lida i denna historien utan BARNET.

Det skrämmer mig att så många verkar skita i det faktum att ett barn berörs av detta. Att man rycker på axlarna och tycker att PAPPAN ska skylla sig själv. Det är INTE han som kommer få lida i denna historien utan BARNET.

Det är väldigt vanligt att barn är inblandade vid separationer.

Jag tycker att vi vet alldeles för lite för att ha åsikter om vad som är bäst eller mindre bra.
Vi vet att TS kompis inte trivs i sin livssituation.
Vi vet att TS kompis valt att lämna den situationen.
Vi vet att TS tycker att maken borde följa med resten av familjen.

Mer vet vi faktiskt inte.
Det är möjligt att det är sämst för barnet om föräldrarna separerar.
Det är möjligt att det är sämst för barnet om föräldrarna - med den vantrivsel det kan innebära för antingen mamman (om familjen bor kvar där de bor nu) eller pappan (om han "tvingas" att flytta från sitt liv) om man inte separerar.

Jag hör vad du säger men jag kan inte annat än att tycka att om pappan och barnet har en bra relation idag så ska man för BARNETS skull (pappan skiter jag högaktningsfullt i) göra vad man kan för att den ska fortsätta bli så ÄVEN om det innebär att man curlar pappan, är en bessewisser eller vad ni nu tycker. Man får alltså bli hur obekväm man vill mot PAPPAN för att barnet ska få det bra.

Jag skulle tro att de flesta, precis som jag, är i högsta grad berörda av det handlar om ett barn. Det åtminstone jag protesterar mot är att omgivningen ska styrsla upp pappan. Om inte annat så för att det knappast blir ett lyckosamt projekt. Fattar han inte själv så kommer han inte fatta oavsett vad vi på buke säger.

Dessutom: de här båda parterna verkar ju vara överens. De ska vara särbo ett tag. Hur skulle vi kunna påverka det, och framför allt, varför skulle vi försöka göra det?

Och jag tycker lite som så att BARNET även är den som kommer ta smällen, ihop med sin andra förälder, när de har vänt ut och in på sig själva för att skapa en relation. Hur påverkar det inte någons uppfattning om relationer av att ha ex en mamma som konstant curlar en pappa som vill välja annorlunda? Eller för den delen, hur kommer barnet må i längden om den växer upp med ex en pappa som inte vill/kan ha en relationen med barnet om inte någon annan fixar den? Tänk om barnet försöker anpassa sig och ha en relation men att det inte fungerar om inte någon annan curlar den frånvarande föräldern. Det lär sätta spår i barnet för livet det med, så bättre då tänker jag att växa upp med en stabil och trygg förälder som inte tar ansvar för den andra förälderns relationer till barnet.

Dock så hade jag kanske åkt dit (beroende på hur min situation till mannen i fråga sett ut) och talat klarspråk med honom. Dvs frågat vad fasiken han håller på med, om han inser att han kommer "bli av med" sin fru och sitt barn samt bett honom fundera på hur han vill ha sin framtid.

Jag hade blivit skitförbannad om en vän tagit sig friheten att åka och prata med min sambo om vår relation och eventuella utgångar. Verkligen tyckt att det var ett övertramp från vännens sida och förmodligen känt ett stort obehag.

Jag tolkar ditt inlägg som att du, precis som TS, tror att bara för att en fråga är känslomässigt engagerande (ett barn riskerar att förlora sin pappa) så har man därmed skäl att agera på känslan och lägga sig i andras angelägenheter. Det framstår som oerhört gränslöst.

Det man ska göra är att underlätta umgänge. Det man inte ska göra är att som förälder ta ansvar för den andre förälderns relation med barnet. Jag har gjort det för jag förstod inte bättre då. Idag hade jag ställt helt andra krav på pappan än vad jag gjorde då för snart 24 år sedan. Inget, absolut inget blir bättre för att någon annan försöker skapa en relation mellan två människor för det fungerar inte. Vill den ene föräldern inte ha någon relation med barnet så kan ingen tvinga henom.

Självklart är det jättehemskt för barnet om hens ena förälder inte lägger tid och energi på att skapa en relation men oavsett vad den andre föräldern gör så är det ändå den föräldern som inte vill skapa en relation som har ansvaret.

I det här fallet har vi inte en aning om vilken relation pappan och barnet har. Paret har inte ens gjort slut utan är särbo. Jag vet egentligen inte riktigt varför du reagerar som du gör och jag har inte med det att göra heller men jag har inte sett att Ts någonstans har skrivit att barnet och pappan aldrig mer ska träffas.

Känns som att det är för mycket vi inte vet för att döma, trots allt så är det ju oftast inte ok enligt lag att ta ungen och flytta till ett annat landskap heller, det kan ju definitivt ligga till last för mamman senare i en eventuell separation med vårdnadstvist och det hoppas jag hon funderat över.

Men nä, jag tror inte heller man kan ändra en person. Oavsett vad konflikten beror på med föräldrarna är det nog den man får försöka lösa om man vill inrikta sig på ett liv tillsammans.

Det man ska göra är att underlätta umgänge. Det man inte ska göra är att som förälder ta ansvar för den andre förälderns relation med barnet. Jag har gjort det för jag förstod inte bättre då. Idag hade jag ställt helt andra krav på pappan än vad jag gjorde då för snart 24 år sedan. Inget, absolut inget blir bättre för att någon annan försöker skapa en relation mellan två människor för det fungerar inte. Vill den ene föräldern inte ha någon relation med barnet så kan ingen tvinga henom.

Självklart är det jättehemskt för barnet om hens ena förälder inte lägger tid och energi på att skapa en relation men oavsett vad den andre föräldern gör så är det ändå den föräldern som inte vill skapa en relation som har ansvaret.

I det här fallet har vi inte en aning om vilken relation pappan och barnet har. Paret har inte ens gjort slut utan är särbo. Jag vet egentligen inte riktigt varför du reagerar som du gör och jag har inte med det att göra heller men jag har inte sett att Ts någonstans har skrivit att barnet och pappan aldrig mer ska träffas.

Jag reagerar inte på TS inlägg utan på era som går ut på "tough shit" då får pappan skita i sitt barn då utan att någon ens ifrågasätter ett sådant beslut.

Och ja jag blir rent ut sagt skitförbannad på en sådan inställning, skilsmässobarn som jag är. Jag bryr mig inte ett skvatt om jag skulle anses gränslös men om någon i min närhet hade svikit sitt barn för att man inte har stake nog att stå upp mot sina föräldrar då förtjänar denne att bli ifrågasatt.

Känns som att det är för mycket vi inte vet för att döma, trots allt så är det ju oftast inte ok enligt lag att ta ungen och flytta till ett annat landskap heller, det kan ju definitivt ligga till last för mamman senare i en eventuell separation med vårdnadstvist och det hoppas jag hon funderat över.

Lånar ditt inlägg för det där reagerade jag på och funderade över. Får man ens bara ta sitt barn och flytta till ett annat landskap?

Men han är ju vuxen! Han är knappast omyndigförklarad! Har han inte lärt sig ta konsekvenserna av sina handlingar nu så lär det knappast hjälpa att hans partners kompis säger till honom. Dessutom ser jag faktiskt inte det här som hans fel och att han ska ändra sig. Varför ska någon alls ändra sig om hen trivs med sitt liv? Man är två i ett förhållande och om den ena inte uppenbart har ljugit om vem hen är och vilket liv hen vill leva så är det inte så att den andra partnern kan komma och klaga på något som var så ifrån början. Det är inte hans fel att hon tog förgivet att han skulle förändra sig. Han däremot tog säkerligen förgivet att hon ville ha det hon såg vilket hon uppenbarligen inte ville!

Jag blir helt vansinnigt tokig på detta tänk att man ska ändra sig för att duga :rage: :banghead: Vad du ser är vad du får!

Självklart är det normala att man klipper navelsträngen men det är också upp till var och en att leva sina liv så som de vill. Sålänge de inte medvetet skadar någon annan genom att leva som de gör (genom att t ex ljuga för potentiell partner om hur de vill leva) så har ingen annan med deras liv att göra.
Ja fast med reservation för att här hade partnerns föräldrar behandlat svärdottern illa och det kunde kanske inte svärdottern se från början, tänker jag. Jag hade dumpat snubben direkt om inte han hade stått upp för mig när hans föräldrar betett sig illa. I övrigt håller jag helt med dig.

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 079
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 168
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar