Hur f-n gör man egentligen?

Sv: Hur f-n gör man egentligen?

Jag är ganska övertygad om att stress påverkar. Stress kan påverka immunförsvaret och immunförsvaret påverkar fertiliteten. Men det hjälper knappast den som försöker bli gravid, det går inte att stänga av sina känslor. Visst finns det de som adopterar och sedan plöppsligt blir gravida men långt ifrån alla blir gravida och det kan ta några år efter adoptionen.
Jag tror det är skillnad på stress i samband med krig och stress i samband med barnlängtan. Att det förds fler barn i samband med krig och katastrofer kan haandra förklaringar. Barn har en tendens att komma när man minst planerar det.
Du menar alltså att du tror att den stress som ofrivilligt barnlösa känner är värre än den stress som boende i krigssituationer känner? :confused:

(jag köper inte det)

Jag är ganska övertygad om att stress påverkar. Stress kan påverka immunförsvaret och immunförsvaret påverkar fertiliteten.

I din övertygelse, hur stor är den negativa påverkan av stress på om man blir gravid eller ej?

Hur ser sambandet ut mellan immunförsvar och fertilitet?

Du menar alltså att du tror att den stress som ofrivilligt barnlösa känner är värre än den stress som boende i krigssituationer känner? :confused:

(jag köper inte det)

Nej, inte jag heller. Plus att man fortfarande kan bli minst lika stressad över att vara gravid, som att inte vara det, men det förändrar ju knappast läget.

(jag köper inte det)

Nej det menar jag inte alls, jag menar att stressen skiljer sig åt.

För att det ska till en jäkla stress för att man ska sluta ägglossa. En ÖNSKAN och att man tänker på att man vill bli med barn är inte tillräckligt för att man ska sluta ägglossa alt få dåliga spermier.

Det behöver som sagt var inte vara en så ENORM stress för att sluta ägglossa. Själv hade jag inte mens under flera månaders tid när jag jobbade utomlands. Jag var inte stressad så jag höll på att dö, men tillräckligt för att leva under sådan anspänning att det påverkade min kropp.

Jag tror att för en del som verkligen verkligen vill ha barn så är stressen många gånger så pass stor att den ställer till det för kroppen.

Det behöver som sagt var inte vara en så ENORM stress för att sluta ägglossa. Själv hade jag inte mens under flera månaders tid när jag jobbade utomlands. Jag var inte stressad så jag höll på att dö, men tillräckligt för att leva under sådan anspänning att det påverkade min kropp.

Jag tror att för en del som verkligen verkligen vill ha barn så är stressen många gånger så pass stor att den ställer till det för kroppen.

Men hur gammal var du då? I ung ålder kan nämligen mensen utebli av andra skäl och det behöver inte alls vara stress! Viktminskning, träning, cystor, etc etc är andra orsaker. Det är ju fortfarande bara vad du TROR, alltså en gissning.

I din övertygelse, hur stor är den negativa påverkan av stress på om man blir gravid eller ej?

Hur ser sambandet ut mellan immunförsvar och fertilitet?

Om du läser det jag skriver så tror jag inte påverkan är så stor.
Visst förekommer det att par som adopterar får biologiska barn, men det kan ta flera år. Det förekommer men det innebär inte att alla som slutar stressa kan bli gravida.

Sambandet medllan immunförsvar och fertilitet beror på TH1 responsen. Progesteron sänker immunförsvarets TH1 respons. För hög TH1 respons kan resultera i ex missfall tidigt i graviditeten eller att det befruktade ägget inte fäster i livmodern. Toxoplasma, listeria och etc kan orsaka att TH1 responsen blir för stark och kan framkalla misfall. Östrogen påverkar också och överviktiga producerar mer östrogen vilket kan medföra att personen får svårare för att bli med barn. Svält kan i sin tur påverka ägglosningen. Stresshormoner kan ju ex minska blodtillförseln till vissa organ, öka nedbrytning av fettvävnad etc. Detta är ganska komplext för att inte riskera att få saker och ting fel så tänker jag inte gå in mer på det. Därför skrev jag bara "Jag är ganska övertygad om att stress påverkar. Stress kan påverka immunförsvaret och immunförsvaret påverkar fertiliteten." Stress påverkar många funktioner i kroppen och hur stor betydelse stress har vet jag inte.
Jag tror att människor är olika känsliga.

Vet att inte frågan var riktad till mej, men svarar delvis. Jag kan inte redogöra för om stress påverkat immunförsvaret, mendäremot så kan troligen immunförsvaret påverka fertiliteten. Har man för mycket NK-celler så kan man ha svårare att bli gravid. Kroppen har större förmåga att stöta bort ett embryo då. Detta behandlas i bla Danmark genom en låg dos kortison.

Sambandet medllan immunförsvar och fertilitet beror på TH1 responsen. Progesteron sänker immunförsvarets TH1 respons. För hög TH1 respons kan resultera i ex missfall tidigt i graviditeten eller att det befruktade ägget inte fäster i livmodern. Toxoplasma, listeria och etc kan orsaka att TH1 responsen blir för stark och kan framkalla misfall.

Listeria och toxoplasma har absolut ingenting med stress att göra. Att över- och undervikt har betydelse för östrogenet är klarlagt sedan länge - betydligt viktigare än stress. Manlig infertilitet är minst lika vanlig som kvinnlig, och jag vet inte hur du menar att den påverkas.

Dessutom: vi behöver uppleva stress, det är positivt för kroppen. Det är inget farligt så länge vi får normal återhämtning, alltså sömn. Inte för något organ, och sannolikt inte för äggstockar och livmoder heller!

Det är meningslöst att spekulera i huruvida de inblandade upplever stress, tillräckligt mycket stress, fel sorts stress, etc. Om det vore så enkelt att stress och oro kunde hindra att man blev gravid så vore det ju oerhört effektivt, det borde i princip kunna användas som preventivmedel. Och som det påpekades ovan, varför blir våldtagna kvinnor i krig i så fall gravida? För övrigt känner jag en hel hoper med allmänt neurotiska kvinnor (mig själv inkluderad) som haft mycket lätt för att bli gravida så att det skulle hänga på den mentala hälsan och hur mycket man i största allmänhet oroar sig ser jag inga belägg för. Läser man forskningen om infertilitet så finns det heller inga belägg för att stress skulle vara en faktor som påverkar möjligheterna att bli gravid.

Om du läser det jag skriver så tror jag inte påverkan är så stor.
Visst förekommer det att par som adopterar får biologiska barn, men det kan ta flera år. Det förekommer men det innebär inte att alla som slutar stressa kan bli gravida.

Men i alla sådana exempel undrar jag hur man kan utesluta att de hade blivit gravida ändå, oavsett adoption, på samma sätt som kvinnor under extrem svält/stress/ångest kan bli gravida om de har sex ofta och inte skyddar sig. det handlar om sannolikheter.

Och varför skulle just dessa undgå effekterna av stress?

Därför att stress inte är skadligt, normalt sett. Inte om du får sova, äta bra mat, slappna av emellan. Det finns heller inget som tyder på att personer som inte lyckas bli gravida är mer stressade än de som blir gravida. Och så vidare.

Det ska till stor belastning för att inre organ ska ta stryk, det räcker inte med att gå omkring och vara nojig för att framkalla hjärtinfarkt.

TS Jag tycker som många andra att det var okänsligt av din bror och din svägerska att uttrycka sig så som de gjorde.

Men visste TS bror om att TS och hennes sambo försökt få barn i flera år?

Om dom inte hade en aning, hur kan det då ha varit okänsligt ?

Nej jag tog toxoplasma som ett exempel på hur immunförsvaret påverkar fertilitet. Jag är inte intresserad av att föra denna diskussion vidare eftersom jag inte tror det har så stor betydelse och det gagnar ingen. Jag tror det påverkar men som jag sagt är det varken något som jag tror har stor betydelse och det är inget som det går att göra så mycket åt.

Precis som Mio säger så kanske det till och med ökar chanserna för att man ska bli gravid.

Men i alla sådana exempel undrar jag hur man kan utesluta att de hade blivit gravida ändå, oavsett adoption, på samma sätt som kvinnor under extrem svält/stress/ångest kan bli gravida om de har sex ofta och inte skyddar sig. det handlar om sannolikheter.

Precis. Om paret lever utan preventivmedel i flera år utan att det blir barn och sedan när de adopterat inte ser någon anledning att använda preventivmedel så kan det kanske så småningom bli ett barn.

Jag ser det mer som en kulpåse där det finns en guldkula bland många vita. Stick ner handen och ta en kula varje månad. Vissa får guldkulan direkt andra hinner ta allavita innan de får guldkulan. Vissa har fler guldkulor än andra.

Att bli gravid snabbt behöver inte betyda någonting och går knappast att klandra någon för. Att vilja ha barn och försöka och blli glad när man lyckas kan väl knappast vara okänsligt.

Senast ändrad:

Precis. Om paret lever utan preventivmedel i flera år utan att det blir barn och sedan när de adopterat inte ser någon anledning att använda preventivmedel så kan det kanske så småningom bli ett barn.

Jag ser det mer som en kulpåse där det finns en guldkula bland många vita. Stick ner handen och ta en kula varje månad. Vissa får guldkulan direkt andra hinner ta allavita innan de får guldkulan. Vissa har fler guldkulor än andra.

Att bli gravid snabbt behöver inte betyda någonting och går knappast att klandra någon för. Att vilja ha barn och försöka och blli glad när man lyckas kan väl knappast vara okänsligt.

Hmm. Men paret som forsokt i manga ar har knappast anvant prev medel under den tiden ;)

Det dar med guldkulan haller jag med om :). Forutom att alla inte ens far tag i en kula varje manad.

Absolut inget fel att bli glad nar man blir gravid MEN om man VET att nagon forsokt och forsokt och inte lyckats sa maste man inte trycka ner sin egen lycka och superiotet ("ja, jag lyckades minsann pa forsta forsooooket") i halsen pa den andra. Man kan vara lite kanslig och visa lite hansyn. Faktiskt.

Jag har som sagt gjort 4 IVF:er och har pratat med mina lakare om det dar med stress. Sjalvklart paverkar det om man ar under stor press, men att "bara" vilja ha barn raknas INTE som grav stress - det finns sakert enskilda fall dar det ar sa, men det hor verkligen inte till vanligheten.
Jag tycker det ar lite markligt att manga i den har traden havdar motsatsen sa bestamt och anda har de ingen erfarenhet av fertilitetsutredningar, antingen som patient eller som lakare. Om det var sa, sa skulle lakaren rada patienten att aka pa semester, kopa en hund, eller vad som helst som far en att stressa av. Och det gor de inte. Eller bor kanske radet till en barnlos vara standigt sanglage, varannandags nuppande och emellanat agna sig at sina fritidsintressen och annat som man finner roligt och avkopplande, for att lyckas :confused: :crazy:

Never mind att det kan vara fel pa sperman, genpoolerna, aggen (finns en miljpn olika potentiella problem bara dar), slemhinnan i livmodern, antikroppar osv osv osv i all oandlighet :grin:

Därför att stress inte är skadligt, normalt sett. Inte om du får sova, äta bra mat, slappna av emellan. Det finns heller inget som tyder på att personer som inte lyckas bli gravida är mer stressade än de som blir gravida. Och så vidare.
Det finns annan stress än den som kommer av för lite sömn och för mycket att göra. Att vara orolig för något innebär stress, till exempel. Kyla ger fysisk stress, smärta också.

Det ska till stor belastning för att inre organ ska ta stryk, det räcker inte med att gå omkring och vara nojig för att framkalla hjärtinfarkt.
Hjärtinfarkt är en allvarlig konsekvens av långt gången stress. Det finns andra, betydligt mildare men ändå märkbara effekter.

Jag tycker det är mycket märkligt att så många i den här tråden medger att utebliven graviditet kan bero på så många faktorer, men att stress inte är en av dem. Av alla saker som händer och kan hända med kroppen under stress så är just fortplantningsorganen totalt oberörda och okänsliga för effekten av stress.

Jag tycker det är mycket märkligt att så många i den här tråden medger att utebliven graviditet kan bero på så många faktorer, men att stress inte är en av dem. Av alla saker som händer och kan hända med kroppen under stress så är just fortplantningsorganen totalt oberörda och okänsliga för effekten av stress.

Ja, många faktorer = fysiska faktorer. Som vi kan ta på, se med ögat, påvisa eller mäta.

Men du är väl fri att tro vad du vill, om det nu gör någon skillnad. Jag väljer personligen att lyssna till läkaren som behandlar. Tiden är knapp när det inte tar sig, och då ska man koncentrera sig på de stora orsakerna, inte de marginella eller betydelselösa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 342
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar