Hur f-n gör man egentligen?

Sv: Hur f-n gör man egentligen?

Men visste TS bror om att TS och hennes sambo försökt få barn i flera år?

Om dom inte hade en aning, hur kan det då ha varit okänsligt ?

Som jag uppfattade det visste dem det, annars hade jag givetvis inte tyckt att det var okänsligt. Ska se om jag hittar det, vänta lite!

Det här skrev TS, jag kan ha misstolkat, men jag tolkar det som att de vet om att TS försökt ett tag.

men det känns så pinsamt när man träffar dom, för dom vet om våra problem och svägerskan försöker vara hjälpsam och komma med diverse råd om allt.. och jag blir ARG! jag vill knappt ens träffa henne längre, det är alldeles för jobbigt...

Det finns annan stress än den som kommer av för lite sömn och för mycket att göra. Att vara orolig för något innebär stress, till exempel. Kyla ger fysisk stress, smärta också.

Men var hittar du orsak till att tro att just kvinnor med fertilitetsproblem är mer oroade än andra? Psykisk instabilitet har aldrig hindrat kvinnor från att föda barn rent fysiskt, så vitt jag vet.

Hjärtinfarkt är en allvarlig konsekvens av långt gången stress. Det finns andra, betydligt mildare men ändå märkbara effekter.

Jaha - så sjunkande fertilitet är en av dem? Och sedan, när läget lugnar sig något år senare, hoppar den plötsligt upp?

Men var hittar du orsak till att tro att just kvinnor med fertilitetsproblem är mer oroade än andra? Psykisk instabilitet har aldrig hindrat kvinnor från att föda barn rent fysiskt, så vitt jag vet.
Varför skulle oro och förväntan inte vara en av de faktorer som påverkar fertiliteten hos en del kvinnor? När oro och förväntan kan leda till en uppsjö andra problem.

Jaha - så sjunkande fertilitet är en av dem? Och sedan, när läget lugnar sig något år senare, hoppar den plötsligt upp?
Varför skulle just fortplantningsorganen vara den enda delen av människans kropp som är okänslig för stress?

Ingen fara! Det är lätt att man missar eller missförstår saker! Trodde först att jag själv hittat på när jag läste det du skrev!

Som jag uppfattade det visste dem det, annars hade jag givetvis inte tyckt att det var okänsligt. Ska se om jag hittar det, vänta lite!

Att berätta hur lycklig och glad man är och att de inte försökt så länge, är det verkligen okänsligt? Jag tror inte det var avsikten att såra, jag tror inte ens de tänkte på att det kunde såra.

Jag tror inte heller avsikten var att såra, men även om avsikten var god kan det ändå vara lite okänsligt och sårande.

Nej säkert inte.

Men jag anser att det finns mer eller mindre lämpade tillfällen att berätta om en sådan sak.

Utan att direkt gå in och klanka på TS bror utan mer i allmänhet :)

Att berätta hur lycklig och glad man är och att de inte försökt så länge, är det verkligen okänsligt? Jag tror inte det var avsikten att såra, jag tror inte ens de tänkte på att det kunde såra.

Givetvis måste de få berätta hur glada de är, men jag hoppas att de accepterar att TS inte vill höra något om graviditeten på ett tag innan hon hunnit smälta det, om hon säger det till dem.

Det jag tyckte vr okänsligt var detta:
dom pladdrade på om hur jäkla lätt det hade gått, typ bara kastat kalsongerna efter henne...

Om man vet med sig att ens syster försökt länge utan att bli gravid tycker jag inte man behver uttrycka sig på det sättet. Och om man pratar med någon som försökt länge, varför måste man då berätta hur lätt det gick? Det är lite att gnugga det i ansiktet på den som inte blir gravid. Säkert inte medvetet, men man kan kanske tänka en gång extra?

Visst paverkar svar stress fertiliteten, likaval som svar stress kan ge hjartinfarkter osv. Men att bara vilja bli gravid, DEN sortens stress paverkar inte fertiliteten namnvart. Och det kan kannas oerhort tungt som ofrivilligt barnlos nar andra glatt utropar att "du far val slappna av" for det kanns som om skulden laggs pa en sjalv att det inte blir nagot.

Jag vet inte hur jag ska forklara sa att ni forstar, man kanske maste ha upplevt det sjalv.

Och som sagt, lakare som jobbar med fertilitetsbehandlingar rekommenderar aldrig, eller diskuterar ens aldrig, att vanlig normal vardagsstress skulle vara ett problem eller hinder som maste behandlas. Verkar som det ar lika bada i Sverige och England pa den punkten.
Hur kommer det sig?

For ovrigt sa var det ju tydligen sa att TS svarsyster led av depression. Hon maste ju vara ett medicinskt underverk da som lyckades bli gravid direkt ;)

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=15 skrev:
En annan teori är att depression, nedstämdhet och stress över att inte bli gravid ökar produktionen av hormonet prolaktin vilket kan störa menscykeln.
Det är dock omtvistat om stress i sig kan minska fruktsamheten men teorier finns.
Metoder att lära sig slappna av i kombination med gruppstöd kan vara till hjälp, visar en amerikansk studie på kvinnor som försökt bli gravida i 1-10 år. Efter att ha deltagit i programmet blev över 40 procent gravida.
Claes Gottlieb, docent i gynekologi på Sophiahemmet, menar att även om det inte finns direkta belägg för det så kan graviditetschanserna öka om man är i en annan miljö, speciellt under semester (komma bort från vardagen och stressa av).
Israeliska forskare konstaterade att kvinnor som skrattar mycket har lättare att bli gravida. Forskarna hyrde in en clown som fick underhålla kvinnor under provrörsbehandling. Av kvinnorna som fick humorbehandlingen blev 35,5 procent gravida jämfört med 19,3 procent bland de som inte fick clownbesök, skriver The Times.
Orsaken tros vara att glada patienter är mindre stressade. Förhöjda nivåer av stresshormonet kortisol hämmar bl.a LH som är ett hypofyshormon som stimulerar könshormonerna.

http://www.fertility.se/sweden/treatment/Enhance_Your_Well_being/Stress.jsp skrev:
Kvinnor som är under konstant press, producerar prolaktin, samma hormon som ammande kvinnor producerar och det kan påverka ägglossningen negativt.

Toni Weschler skrev:
Stress can interfere with getting pregnant but it is a complex relationship. One aspect which makes it more complicated is that having a hard time conceiving can be a considerable stress in itself. People often say: "Just relax, and it will happen" and, though this can be insulting and extremely frustrating, there is a grain of truth to it.

That's because stress can affect the functioning of the hypothalamus. This is the gland in the brain that regulates appetite and emotions, as well as the hormones required to release the eggs in women and produce testosterone in men. If you or your partner are feeling stressed, you may feel less interested in having sex and may not have sex as often, which isn't going to help you get pregnant. If the effect of stress on your normal hormone levels is severe then it could result in you ovulating later in your cycle than usual or not at all. This is a recognised condition, which is sometimes called "stress-induced anovulation".

It's important to differentiate between constant and sudden stress. Your body often gets used to constant, everyday stresses so you'll probably ovulate fairly consistently each cycle. It's a sudden stress, such as a death in the family, which can throw your cycle off and interfere with conceiving. But this varies from woman to woman. Some women find that even a business trip away can delay ovulation, while others find that a severely traumatic incident doesn't affect their cycle at all.

It's also important to note that positive stress can affect your cycle; again, you might ovulate later or not at all. Brides often report strange cycles because they're happily stressed about their weddings. Women who go back-packing round the world may also find their periods stop temporarily. It doesn't matter that the stress is good; it can still affect ovulation.

Den här är också intressant: http://www.webmd.com/infertility-and-reproduction/features/infertility-stress

For ovrigt sa var det ju tydligen sa att TS svarsyster led av depression. Hon maste ju vara ett medicinskt underverk da som lyckades bli gravid direkt ;)

Ja. Jag kom att tänka på fler braiga råd:

* Skaffa en smartare gubbe. Män med högt IQ påstås ha bättre spermier, enligt färska rön.

* Dumpa honom om ni inte är jämställda. En dålig relation ökar stressen = färre barn. Och du vill ju ändå inte avla med någon sådan typ, eller hur?

* Flytta till ett land som ligger lägre ner i välståndsligan, helst u-land. Och håll dig för allt i världen borta från snobborterna i Stockholm. Där blir det inga barn gjorda.

:devil:

Var har jag skrivit att en sorts stress påverkar alla kvinnor på exakt samma sätt?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 342
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar