Hur f-n gör man egentligen?

Sv: Hur f-n gör man egentligen?

Kvinnor som skrattar mer lever längre och slipper i högre grad cancer. Om du bara tänker positivt, ökar läkeförmågan.

Det finns massor av studier som tyder på det. Men det är också dumt att hävda att vår inställning styr komplicerade kroppsliga funktioner. Det är att lägga onödigt stor börda på våra axlar till absolut ingen nytta.

Jag har talat med Claes Gottlieb och han sa klart och rakt på sak: äggens kvalitet är avgörande för fertilitetsbehandlingens utgång.

Jag tror inte att någon avvisar teorier, men de är inte underbyggda med fakta än så länge.

ps. Att ovuleringen flyttar sig är inte samma sak som att inte kunna bli gravid, det innebär att den försenas.

Stress är inte oväsentligt och marginellt i andra avseenden vad gäller kroppens funktion, varför skulle enbart fortplantningen vara undantaget?

Jag har aldrig själv befunnit mig i din sits, men jobbar på gyn och där träffar man en hel del kvinnor i din situation. Har fått höra både det ena och det andra om hur dessa patienter mår, hur det känns när anhöriga eller "vem som helst på stan" går med magar osv.

Kan bara råda dig som så många andra att vara ärlig mot din bror och svägerska. De kanske har svårt att förstå, och vill fortsätta bubbla över av sin babylycka, men om du förklarar att du verkligen mår dåligt över din situation så bör de ju visa mer hänsyn.

Vet många som tyvärr brutit helt med släkt och vänner pga av detta, för att senare om de eventuellt lyckats få till det åter ta upp kontakten, jag hoppas att det slipper gå så långt för dig...

Kramar.

Stress är inte oväsentligt och marginellt i andra avseenden vad gäller kroppens funktion, varför skulle enbart fortplantningen vara undantaget?

Det finns ingenting konkret som tyder på det - och bara för att det är din teori, eller enskilda forskares teorier, är den inte sann! Men håll fast vid din vision om det gör dig lycklig, och skratta dig gravid, eller vad det nu var för rön. Du kan äta dig gravid också, förresten, eftersom det finns hormonrester ibland andra lightprodukter som kan störa menscykeln. Det har stora studier visat.

Men ingen som jobbar med dessa frågor som jag har pratat med, eller läst om, vill dra några växlar av sådana rön, de är för få och för motstridiga.

Det som Gottlieb talar om är en annan sida av problemet, där det finns mer praktisk erfarenhet: att göra barn på utsatt datum sätter effektivt ner sexlusten, och DET skapar problem. Därför kan det vara bra att byta miljö eller sluta försöka ett tag.

Vad jag förstår så har ni inte försökt så aktivt under förra året och det kan ta tid att bli gravid.

det är sant, jag tröttnade på att rätta mitt liv efter en eventuell graviditet och bestämde mig för att lägga det på hyllan ett tag. vi kom fram till att vi ville resa och så innan, så som man inte kan resa när man har småbarn (ex backpacka i thailand var vår dröm, som slutade i en resa med all inclusive till egypten hahahah).

jag vet inte exakt hur länge vi körde med gummi, jag skrev 6-7 mån i den andra tråden men det kan lika gärna ha varit 4-5 eller mindre. jag jobbar heltid på natten, och fler som gör det kanske känner igen sig att man tappar tid och rum en del :p. och anledningen var ju även att jag började mitt nya jobb i maj och det hade nog inte sett så snyggt ut om man blivit gravid efter en månad :angel:
EDIT har för mig att jag gjorde den där tråden i oktober? då var det alltså 5 månader vi hade hållt uppe, om man antar att vi började i maj.
till alla andra angående okänsligt eller ej:
idag är jag inte så bitter, så egentligen är det väl inte så okänsligt av dom att berätta hur glada dom är. jag hade med all säkerhet spruckit av lycka om det varit jag. och det hade nog inte spelat så stor roll vad dom sa heller, jag hade nog blivit ledsen ändå.

och den blivande mamman i fråga träffar jag inte så ofta, hon mår ofta dåligt och ljuger vääldigt ofta ihop en historia om div sjukdomar (migrän, magsjuka, feber... you name it) för att slippa umgås. brorsan träffar jag lite mer, och han kommer turligt nog inte med några råd :p

Senast ändrad:

jag kommer såklart aldrig bryta med familjen över en sån här sak! :)
dom är alldeles för viktiga för det, och jag kommer ju trots allt vilja pilla på bebisen när den väl kommer ut :)

att göra barn på utsatt datum sätter effektivt ner sexlusten, och DET skapar problem.
En sorts stress som påverkar en av komponenterna i fortplantningen.

So there.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som en bra inställning. Ibland känns det skönare när man får lite distans till det hela. Lycka till med utredningen, jag håller tummarna för att vi snart får se dig på förälder igen ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 342
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar