Hur f-n gör man egentligen?

Sv: Hur f-n gör man egentligen?

Har jag någonstans skrivit annat än att det ska till rejäl stress..? Argumenterar du med mig eller uttrycker du bara din åsikt (igen och igen)?

nä jag förtydligar mig men jag är helt allergisk mot den typen av råd (som gotlandsruss gav) och vill helt enkelt klargöra vad jag menade.

Ja den typen av råd ger jag inte heller mycket för. Men jag kan ibland bli en aning less på folk som beter sig som att just graviditeten är något som står över alla andra kroppsliga funktioner; den kan slås ut av stress på samma sätt som alla andra funktioner kan slås ut. Att bli med barn är liksom något heligt och kan omöjligt påverkas av något så fånigt som stress, eller att man helt enkelt kan vara olika bra på att bli med barn utan att något nödvändigtvis är fel.

Menar inte att just du är en av dessa "folk", det får du avgöra själv, men de finns i en anmärkningsvärd mängd och de är en aning tröttsamma ibland. Jag kan föreställa mig frustrationen det innebär att inte kunna få barn och att råd som "Ta det lugnt" gör att man vill bita huvudet av någon, men samtidigt; det ligger ändå något i det.

Jag håller med dig Tassen.

Med tanke på vad stress - även mycket lite sådan - kan göra med en människokropp är det inte så konstigt att även fortplantningsmekanismen kan påverkas. Även av mycket lite stress. Och att vara stressad utan att själv veta om det är jättevanligt. De flesta förstår att de är stressade först när kroppen börjar säga ifrån på riktigt.

Just fortplantningsapparaten är ju känslig för andra saker, så varför den skulle vara helt okänslig för stress förstår jag inte. Att vilja ha barn men inte bli gravid är ett stressmoment. Väntan och förväntan är stressmoment. Stenkoll på ÄL och BIM är stressmoment.

Snart kommer det, KimzOr, var så säker; "Men ni har inga egna barn, ni vet inte hur det är"...

Jo, jag vet.

Då kan jag kontra med att "ni har inte... så ni vet inte hur det är!"

/Kimz0r, X hp. psykologi, varav 15 hp. direkt handlat om stress och hälften (7,5 hp.) utgjort en uppsats om ämnet, samt att jag haft en egen omgång av utmattningssyndrom.

Senast ändrad av en moderator:

Vadå råd :mad: Det va ju så? Hon ville otroligt gärna ha barn, han vill mer än något annat ha barn. Varför fick de då inte barn på flera år? När de adopterat och slutat att ens tänka på att få egna barn för de "visste" att de inte kunde då blir hon helt plötsligt med barn. Du får gärna förklara det för mig!

Jag skrev ingenstans att det va ett råd, jag skrev inte : Ta det lugnt det kommer eller något liknande.

Men ursäkta att jag skrev öht

Senast ändrad:

Ja den typen av råd ger jag inte heller mycket för. Men jag kan ibland bli en aning less på folk som beter sig som att just graviditeten är något som står över alla andra kroppsliga funktioner; den kan slås ut av stress på samma sätt som alla andra funktioner kan slås ut. Att bli med barn är liksom något heligt och kan omöjligt påverkas av något så fånigt som stress, eller att man helt enkelt kan vara olika bra på att bli med barn utan att något nödvändigtvis är fel.

Menar inte att just du är en av dessa "folk", det får du avgöra själv, men de finns i en anmärkningsvärd mängd och de är en aning tröttsamma ibland. Jag kan föreställa mig frustrationen det innebär att inte kunna få barn och att råd som "Ta det lugnt" gör att man vill bita huvudet av någon, men samtidigt; det ligger ändå något i det.

Håller med dig i det du skriver. Det jag inte förstår är VART jag har skrivit att dem ska ta det lugnt. Jag gav det inte ens som något råd, hur kan man ens få det till de :crazy: Jag skrev om ett par som precis som ts försökt jättelänge. :crazy: och som sedan efter en adoption efter flera ÅR av försök till graviditet ... trodde det va en uppmuntran, ett exempel som visar att det finns chanser...

Senast ändrad:

Jag har ett omvänt exempel som jag tror att desto fler kan identifiera sig med:

Har haft sex, vill inte bli gravid. Väntar på att mensen ska komma. Stenkoll på beräknad mens. Mensen kommer inte. Graviditetstest visar negativt. Mensen kommer.

Eller alternativt slut: Mensen kommer någon/några dagar för tidigt eller för sent (utan inblandning av graviditetstest), mensen är rikligare och längre än vanligt, eller mindre och kortare än vanligt.

O.s.v. o.s.v. o.s.v.

Sannolik förklaring till mensrubbning: Väntan/förväntan/oro = stress.

Du med all säkerhet hade de blivit gravida med eller utan adoption. Det finns INGA som helst undersökningar som visar på att de som adopterar och släpper tanken på att bli gravida blir lättare gravida.

Mycket konstigt att det inte finns med och sägs vid ev fertilitetsutredningar då? Nä det är bara att sluta tänka/ köpa hund/ planera bröllop/ adoptera/ åka på semester så blir det barn. Himla praktiskt måste vara mkt roligare att köpa hund än att genomgå ex äggledarspolning och annat skojsigt.

Läste fler inlägg:

JUST det är ett uselt exempel på uppmuntran det tolkas då åtminstonne av mig och några fler till just det där praktexemplet sluta tänk på det så blir du gravid.

Det är precis de råd som dem fick ;) Att göra något annat, åka på semester är ett vanligt råd till de som inte har några fysiska problem... JUST för att släppa tankarna/stressen/oron och "jag är värdelös som inte ens kan bli något så naturligt som gravid"

Men det vet du väl redan...

Vad är ditt tips då? Ditt tips som står över alla andras? Jag skrev ETT exempel på ett par som efter flera år fick sina efterlängtade barn. Det är väl POSITIVT? Är du någon slags graviditetspolis som vet allt och alla andra har fel? Visst paret som adopterade kanske blivit med barn ändå,men det vet vi ju inte och kommer aldrig få veta...däremot skulle det för mig inte vara otroligt om det va just stressen mm som gjorde det omöjligt för kroppen att bli gravid då jag vet vilket helvete hon hade.

Sen är det ju jättebra och duktigt av dig att du själv väljer att vända fler emot mig. För vad jag vet så är det ENDAST du som går på mig och sågar mig vid fotknölarna..

Senast ändrad:

Men du, skärp dig lite och läs vad vi skrivit igen, för nu läser du våra inlägg som fan läser bibeln.

Det vi skriver är att i vissa fall så kan stress påverka barnaalstrandet. Det är en fullkomligt logisk slutsats eftersom stress kan påverka precis alla andra funktioner i kroppen, både för kvinnor och män. Ingen av oss skriver att så alltid är fallet, att alla bara borde stressa av så kommer knoddarna, utan det är en av många möjliga förklaringar till varför vissa har så svårt att bli gravida. Och givetvis är sådana saker svåra att bevisa, precis som att de flesta andra stressrelaterade problem är svåra att dokumentera och bevisa på grund av enorma individuella skillnader. Jag tror inte det hade varit så lätt att hitta fysiska bevis på att det var p.g.a. stress och sorg efter mammas död som min mens uteblev i ett halvår, men det var precis vad som hände och gud vet vad mer som hände på insidan som man inte kunde se.

Senast ändrad:

JUST det är ett uselt exempel på uppmuntran det tolkas då åtminstonne av mig och några fler till just det där praktexemplet sluta tänk på det så blir du gravid.
Observera det fetstilta.

Din tolkning av det jag skriver får stå för dig. Själv har jag sagt vare sig bu eller bä.

Been there got the t-shirt.

Vi fick inte rådet att tänka på något annat trots grundliga undersökningar där inget var fel, har INTE hört något annat par som vi kommit i kontakt med fått det rådet av kvinnokliniken eller IVF-kliniken.

Frågade tom om det var så och båda läkarna jag pratade med slog bort det att göra ngt annat som ett sätt att bli med barn.

Det var fler än jag som tolkade inlägget som så.

tänkt till Kimzor

Senast ändrad:

?????????????

Jag svarar och har väl redan sagt att stress kan påverka men jag hävdar ändå att det är ett dåligt råd och sätt att uppmuntra?

Är du att bestämma vem jag svarar?

Denna var tänkt till tassetass och den ovan till Kimzor. Fel knapptryckning.

Senast ändrad:

Men vad fanken är det det du tjafsar om, jag har ju redan sagt att jag tycker att det är ett puckat råd att ge. Läser du överhuvudtaget vad jag skriver eller tjafsar du bara för tjafsandets skull, för att "få rätt"?

Jag förstår att du är enormt färgad av egna upplevelser, men försök se bortom detta när det stora fenomenet stress kontra graviditet diskuteras. Det blir så onyanserat annars.

För att inte tråden ska spåra ur ger jag mig nu så kan man återgå till trådens ursprung. Råd till WTF.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 342
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka