Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Var det samma förälder som var gravid med båda barnen eller bar ni ett var? Praktisk grej känns det ju som när man kan göra så :-)

Jo vi har kört på samma mage båda gångerna :) I i vårt fall var det himla bra att vi faktiskt kunde välja då den ena av oss hade en bra SGI och fast anställning, medan den andra var timanställd vikarie med sämre SGI pga mindre procent och pga många dygnspass, kvällar, nätter, helger och storhelger (vilket ju ger mycket i plånboken, men inte lika mkt till SGI:n).

Att bli gravid som timvikarie är ju tyvärr ingen bra kombination eftersom man inte kan räkna med att man har något arbete att komma tillbaka till, och i vårt fall hade alltså skillnaden mellan timvikarieinkomsten och f-ersättning varit för stor. Sen passar ju inte delamning så bra om man jobbar dygnspass, medan den andre bara har ca 7h arbetsplatsförlagd tid på dagtid (+ 10h/vecka i förtroende tid). Pumpa ur har fö inte varit vår grej öht, så vara tillbaka på jobbet före 6 mån har inte varit ett alternativ!

Hur har ni valt att göra och varför har ni valt att göra just så? :)

För mig var det viktigt att dela lika så jag tog upp det redan när vi började prata om/planera för barn. Jag tror att min sambo inte hade tänkt så mycket på det alls, men när jag tog upp det såg han bara fördelar med att dela lika.

För mig är det både för "jämställdhetens skull" ur större perspektiv; att jag som kvinna ska välja något som gynnar andra kvinnor (i arbetslivet); att jag som person inte ska hamna på efterkälken karriär- och/eller lönemässigt. Det handlar också om relationen; att båda föräldrar ska förstå vad det innebär att vara föräldrar och att inte en ska dra hela lasset och den andra fattar inte vad den förste klagar på. Och sist, men inte minst, så handlar det om barnen. Att redan som spädbarn få en trygg och nära relation till båda föräldrar tror jag gynnar framtida relation och ger bättre förutsättningar att vara lika "nära" båda två. Istället för att som jag (och många med mig) egentligen inte känna sin pappa på djupet under uppväxten utan först (om man har tur) lära känna varandra som två vuxna senare i livet.

Vi har alltså behållit våra dagar. Med första barnet var jag hemma på heltid 6,5 månader o sen var sambon hemma på heltid ca 7 månader. Sen jobbade vi varannan dag och barnet var hemma på heltid tills han var 1 år och 9 månader. Med andra barnet blev jag tillfrågad om jag inte kunde jobba några timmar per vecka ganska tidigt (pga sjuk kollega) så jag började jobba 6 h/vecka när bebis var 4 månader. Vid 6 månaders ålder jobbade jag och sambon varannan dag tills bebis var 8 månader, då gick sambon hem på heltid. Barnet var 1 år och 4 månader när hon började i barnomsorg.

Vi har en del dagar kvar; tar nu ut en eftermiddag i veckan var så att barnen kan gå halvtid två dagar i veckan.

Amning då... som en del "bekymrade" sig för hur vi skulle lösa när jag talade om hur vi tänkte.... Jag gissar att jag ammade längre än de flesta av "bekymrarna" faktiskt.

Helammade båda barnen till 4 månaders ålder. Delammade äldsta tills han var 14 månader och yngsta tills hon var ungefär 15 månader.

Vi delar lika.

Jag var hemma i 7 månader innan jag började jobba. Sonen vägrade amma mer när han var 8 månader, det hade funkat att delamma, men han vägrade.
Sen var sambon hemma i tre månader. Han tar ut resten av sina föräldradagar lite då och då.

Vi kommer förmodligen göra likadant med nästa barn.

Helammade du barnet i 18 månader då, eller hur menar du?

Japp, självklart det var allt barnet fick att äta så då kunde jag inte jobba då! :banghead:

Eftersom det var vårt första barn och tanken var att amma så mycket som möjligt under första året så valde vi att planera så jag skulle vara hemma första året. Vi började introducera annat efter ca 6 månader men fortsatte ändå att amma mycket och länge efter det. Maten kom som ett komplement till amningen, inte amning som ett komplement till mat när jag kom hem från jobbet.

Nu ammade jag i nästan 2 år pga diverse omständigheter som sjukdomar hos barnet men det hoppas jag självklart slippa med nästa barn. Ammar gärna ett år men kan tycka det räcker...

Vi delar lika.

Jag var hemma i 7 månader innan jag började jobba. Sonen vägrade amma mer när han var 8 månader, det hade funkat att delamma, men han vägrade.
Sen var sambon hemma i tre månader. Han tar ut resten av sina föräldradagar lite då och då.

Vi kommer förmodligen göra likadant med nästa barn.

Började han förskolan när han var 10 mån?

Vi har samma situation som Kethets fast tvärtom: sambon kommer att vara fl från start eftersom jag går en utbildning som bara går vartannat år och jag har ingen lust att skjuta upp examen till 2016. Just nu är planen att han är hemma tom juni och efter det får vi se. Lyckas jag få sommarjobb hoppar jag nog på det och väntar med fl till hösten. Men vi får se hur det blir.

Började han förskolan när han var 10 mån?

Halvt knapplån. Vi skulle nog säga att jag var hemma 7,5 månader och min man 6 månader. Då skulle man kunna tro att barnet började på dagis vid 13 månader. Men vi fick dagisplats två månader senare, sommarmånader, så mormordagis, semester osv osv. (Delammade till tio månader)

Senast ändrad:

Jag kommer ta ett år, (dottern är 6 månader snart), och sen delar vi i 8-9 månader.
Passar oss och våra jobbsituationer bra. Jag hade gladeligen tagit hela ledigheten, men maken vill vara hemma lite med.

Jag hade gladeligen tagit hela ledigheten, men maken vill vara hemma lite med.
Åh, har han skärpt till sig? Så skönt! Annars förstår jag absolut varför du vill ta hela ledigheten - få vill väl lämna barnen hos nån som inte tar hand om dem när de blir ledsna.

Jo, maken har vuxit in i pappa-rollen lite bättre.
Att jag gärna är hemma handlar iofs mest om att jag trivs hemma med dottern, samt att jag har insett att jag inte vill tillbaka till mitt jobb… Dessutom var det mycket som inte blev som tänkt den här sommaren iom olyckan, så jag vill gärna vara hemma så mycket som möjligt till sommaren.

Första barnet delade vi lika, jag var hemma på heltid i fyra månader, sen var bägge hemma på halvtid fem månader, och sen var pappan hemma fyra månader.

Andra barnet har vi inte delat lika, jag har varit hemma åtta månader, och pappan kommer vara hemma fem månader. Anledningen är dels att jag har ammat bägge barnen hela föräldraledigheten, och det var väldigt slitigt med det första att jobba samtidigt som jag ammade varannan timme hela nätterna, och sen försöka jobba samtidigt som man har en bebis som i princip helammar. Jag tyckte det blev rätt stressigt att börja jobba så snart efter förlossningen också, jag hann aldrig riktigt släppa jobbet. Dessutom hade jag jobbat otroligt mycket i ett par år innan andra barnet, typ 60 timmar i veckan framför datorn, och var helt slut, så jag ville verkligen ha en ordentlig paus.

Det här tyckte jag var intressant för det är en aspekt som jag själv upplevt men aldrig hört någon annan uttrycka (förutsatt att jag förstår dig rätt dvs). Jag är för att man ska leva jämställt och ser verkligen att pappan tar ut ordentligt med föräldraledighet som en viktig del i detta. Men var själv väldigt trött och sliten av graviditet (trots att den var helt okomplicerad) och amning. Min dotter vägrade dessutom börja äta mat tills 8 månaders ålder. Jag skulle ärligt talat känt mig utnyttjad om jag förväntats börja jobba igen efter 6 månader. Jag hade återgått i arbete ordentligt urlakad. Sedan är detta förstås högst individuellt så jag predikar inte för andra att de borde stannat hemma längre. Bara att det också i ett jämlikhetstänk även bör ingå en respekt för sen fysiska process graviditet och dygnetruntamning kan innebära.

Jag var hemma de första 6 månaderna, sedan har vi varvat jag har jobabt 60% och maken har jobbad 50 %, vi jobbade alltså halva veckorna var till sonen var 15 månader och började på dagis. Nu tar maken ut någon dag då och då om sonen verkar trött och sliten (han har ju bara gått på dagis sedan augusti) eller om pappa bara har lust att vara hemma.

jag tycker att det har fungerat bra att jobba deltid under en längre tid, jag har fått de bästa av världar, hemma med min son och se alla hans utvecklingssteg samtidigt som jag har hunnit med (det viktigaste) på jobbet.

Om det skulle bli en till vet jag dock inte om vi skulle köra 50/50 upplägget under så lång tid vi gjorde det ju i princip ett år, utan jag tror i sådana fall att den skulle bli kortare, men om det händer så får vi se hur våra jobbstatusar ser ut då.

Sonen ammades i sex månader sedan ville han inte längre.

Fast det är ju egentligen inte en jättecentral aspekt. Det är ju inte som att folk när de pratar om ojämlikt uttag av föräldraledighet pratar om de par där mamman var hemma 8 månader och mannen 5 eller 6. De pratar om paren där mamman tagit ut 1 år och mannen tar två månader över sommaren (eller inte tar ut ngt alls). Så Mabuse hamnar väl i kategorin -praktiskt taget nära lika.

Som folk brukar göra med föräldraledighet, dvs dra ut på den, så är det ju också jämt om mamman är hemma 8 månader och pappan 8 månader. Så jag kan inte se problemet riktigt.

(Men jo jag känner igen det lite, jag skulle börjat jobba vid sex månader men vi flyttade det till 7,5 istället så han utan problem föredrog mat under de 8 timmar jag var borta. Men jag ser inte det som ngn slags katastrof som visar på omöjligheten i att ta ut närapå jämn föräldraledighet. Det blev ju jämt när han skolat in på dagis o vi dragit ut på semestern. Millimeterrättvisa bara för att är ju lite väl också, så länge bråket gäller några cm saft, inte ett halvt glas.).

Och btw, tycker nog folk uttrycker det ganska ofta.

Senast ändrad:

Ok. Fast jag skulle nog vilja påstå att 9-10 månader skulle vart lagom för mig. Om man då är i en ekonomisk situation där man behöver ta ut alla föräldradagar så blir det väl bara 2-3 månader över till pappan.

Jo då börjar det definitivt bli orättvist mot barnet och pappan tycker jag nog. Vi har redan väldigt generösa ledigheter i Sverige så de kan inte gärna lägga till ett år ;)

Då jag inte haft fast jobb och pluggat lite sporadiskt och sambon hade/har ett välavlönat jobb så blev det rätt naturligt att jag stannade hemma all tid. Det sambon inte fick ge mej sparar han.
Inte ens med jämställdhetsbonus och annat så skulle vi få igen förlusten på långa vägar. Knappast ens med trippla bonusar.
Nu när jag har jobb så är väl tanken att sambon så småningom ska ta ut mer pappaledighet. På lov och annat då det behövs eller att man vill ha barnen hemma mer.

Skulle jag ha haft jobb och vi inte gått så mkt back så hade vi delat lika på tiden. Han älskar att vara hemma med våra små troll!

Knapplån:

Barn 1: 5 månader maken 8 månader, sen var maken arbetslös och hemma ytterligare åtta månader innan han blev återanställd.

Barn 2: Föräldraledig på halvtid 6 månader (pluggade halvtid). Maken ledig 7 månader. Dock överlappade vi lite över sommaren då jag är lärare och ändå var ledig på sommaren, då jag började jobba "heltid" så egentligen var jag hemma 8 månader. Dock var de två sista sommarlov.

Det här tyckte jag var intressant för det är en aspekt som jag själv upplevt men aldrig hört någon annan uttrycka (förutsatt att jag förstår dig rätt dvs). Jag är för att man ska leva jämställt och ser verkligen att pappan tar ut ordentligt med föräldraledighet som en viktig del i detta. Men var själv väldigt trött och sliten av graviditet (trots att den var helt okomplicerad) och amning. Min dotter vägrade dessutom börja äta mat tills 8 månaders ålder. Jag skulle ärligt talat känt mig utnyttjad om jag förväntats börja jobba igen efter 6 månader. Jag hade återgått i arbete ordentligt urlakad. Sedan är detta förstås högst individuellt så jag predikar inte för andra att de borde stannat hemma längre. Bara att det också i ett jämlikhetstänk även bör ingå en respekt för sen fysiska process graviditet och dygnetruntamning kan innebära.

Fast jag tycker egentligen inte att det är en relevant aspekt. Föräldraledigheten är inte en "låt-mamma-ta-igen-sig-peng" utan det är en försäkring som ger föräldrar möjlighet att vara hemma och ta hand om sina barn. Behöver man paus från jobbet finns det tjänstledighet, semester, möjlighet att gå ner i arbetstid och kanske fler möjligheter jag inte har tänkt på. Om man rent fysiskt/psykiskt inte kan återgå till arbetet ska man ju sjukskrivas, inte gå hemma med föräldrapeng.

Eftersom min man hade en chefsposition som innebar att han var tvungen att jobba en del även på helger och semestrar (dvs inte kunde vara helt ledig ens en dag), och dessutom tjänade långt mycket mer än jag, fungerade det bäst för oss alla tre att jag tog den mesta av föräldraledigheten, 17 månader tills dottern började på dagis. Idag har både han och jag andra jobb så när/om nästa barn kommer kan vi dela mer lika mellan oss, men pga tex amning och fortfarande en markant löneskillnad kommer jag ändå ta en större del.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 452
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 245
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar