Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Vilket är bra, men om mamman behöver återhämtning borde hon inte behöva använda sig av föräldrapengen. Är man föräldraledig ska man ju fokusera på barnet, inte på sin återhämtning. Precis som att man inte ska behöva ta ut föräldaledighet när man egentligen ska vara sjukskriven (vilket jag vet att en del gör bara för att de inte orkar med "systemet").

Menar du med detta att mamman under de första 10 dagarna borde sjukskriva sig om hon känner behov av återhämtning?

Jag tror ändå inte att de hade fått samma goda anknytning om inte pappan (vi har alltså ett barn sedan tidigare) hade tagit ut FL och varit hemma mycket under det första året (vilket är den period då barn knyter an till sina primärvårdare).
Med andra ord borde mina barn ha knutit an dålig till sin pappa då? Eftersom han veckopendlade eller jobbpendlade långt i perioder när barnen var små...
Turligt nog så är det inte så i verkligheten.

Menar du med detta att mamman under de första 10 dagarna borde sjukskriva sig om hon känner behov av återhämtning?
Eftersom man inte FÅR sjukskriva sig efter förlossning ens om man gjort kejsarsnitt så lär detta vara en utopi. (jag hade rejäl livmoderinflammation och var jättesjuk efter mitt första snitt, blev ändå inte sjukskriven)

Nej jag menar att det borde finnas en särskilt ersättning för just detta, graviditetsåterhämtning. Behöver man däremot flera månaders återhämtning vilket jag tycker har indikerats i tråden kan jag dock tro att sjukskrivning är mer lämpligt för då är det ju någonting som inte är som det ska.

Med andra ord borde mina barn ha knutit an dålig till sin pappa då? Eftersom han veckopendlade eller jobbpendlade långt i perioder när barnen var små...
Turligt nog så är det inte så i verkligheten.

Nej, men anknytningen hade antagligen blivit starkare om han varit hemma mer.

Sedan har vi ju (iaf har haft) generellt sett en trend att nyblivna fäder jobbar mer än innan förlossningen vilket självklart inte gynnar anknytningen.

Min mamma var hemma med mig och min syster medan pappa jobbade och veckopendlade. Jag vill nog påstå att anknytningen till min pappa var ganska nära skitdålig.

Så; har jag motbevisat dej nu eller kan vi komma överens om att enstaka exempel inte motsvarar den generella verkligheten?

Nej jag menar att det borde finnas en särskilt ersättning för just detta, graviditetsåterhämtning. Behöver man däremot flera månaders återhämtning vilket jag tycker har indikerats i tråden kan jag dock tro att sjukskrivning är mer lämpligt för då är det ju någonting som inte är som det ska.

Fast om man ammar mycket på nätterna har man chansen att återhämta sig lite under dan om barnet sover, o man behöver inte vara lika alert som krävs på många jobb. Eller ska man sjukskriva sig för att man nattammar?

Varför kan det inte helt enkelt vara ok att vi är lite, lite olika? Tjejer föder barnen o ammar runt ett halvår i normalfallet. Kan inte det vara nog anledning att under dem perioden låta jobbet stå tillbaka så att man får tid att både återhämta sig och hinna helamma? Det finns ju ändå gott om föräldraledighet kvar till pappan. Att jobba och delamma ett lite äldre barn funkar ju bra till exempel.

Vi delade och kommer att dela väldigt ojämlikt. Med dottern tog jag alla dagar som gick. Pga att jag jobbar heltid treskift (långa pass) medan sambon jobbar halvtid och 14 av 16 arbetspass är förlagda kl 18-24. Han missar alltså väldigt lite vakentid med barnen.

Hade vi båda två haft 8-17 jobb så hade vi nog delat mer lika.

Han tog ut två månader med dottern nu i somras, när lillebror var nyfödd, vi var alltså lediga med och ansvarade för ett barn var. Jätteskönt för mig som kunde följa bebisens dygnsrytm och kul för storasyster som fick lite egentid på morgonen medan jag och lillebror snoozade.

KL

Måste flika in och fråga, denna jämställdhetsbonus; gäller den fortfarande bara för dem där den icke-föräldralediga föräldern återgår till arbete alt studier? D.v.s. kan man få jämställdhetsbonus trots att ena föräldern är arbetslös eller kanske bara jobbar strödagar här och var?

Fast om man ammar mycket på nätterna har man chansen att återhämta sig lite under dan om barnet sover, o man behöver inte vara lika alert som krävs på många jobb. Eller ska man sjukskriva sig för att man nattammar?

Varför kan det inte helt enkelt vara ok att vi är lite, lite olika? Tjejer föder barnen o ammar runt ett halvår i normalfallet. Kan inte det vara nog anledning att under dem perioden låta jobbet stå tillbaka så att man får tid att både återhämta sig och hinna helamma? Det finns ju ändå gott om föräldraledighet kvar till pappan. Att jobba och delamma ett lite äldre barn funkar ju bra till exempel.

Har jag sagt annat? Jag har aldrig satt mig emot att mammor är föräldralediga det första halvåret. Problemet är ju att de flesta morsor är hemma betydligt längre än så och dessutom att fäderna jobbar MER inte mindre när de får smått.

Eller för all del att många faktiskt inte ens ser till möjligheten att båda kan vara hemma. Det behöver inte vara så att en är hemma 100% och den andra jobbar 100% (eller mer). Det går att dela upp på många olika sätt.

Jag är i alla fall inte ensam om att få för mig att det är samma grupp som ammar länge och delar lika på föräldraledighet:
http://www.barnakuten.nu/uncategorized/pengar-inte-avgorande-for-pappaledighet/
Även om källan kanske inte är så mycket att hänga i julgranen som sådan.

Ah jo, högutbildade pappor tar ju tydligen ut mer föräldraledighet.

Att mer högutbildade mammor ammar längre tror jag att jag också sett siffror på.

De kanske också är gifta med de högutbildade männen och verkar i så fall anse att männen också har känslor gentemot barn och mänskliga rättigheter.

Så det verkar ju inte helt otippat helt enkelt, de har läst på.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 432
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 237
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar