Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?
Vi har gjort en uppdelning utifrån inkomst. Jag står för 70 % av hushållets inkomst (min man är student) och betalar då 70 % av de fasta kostnaderna. Vi har bestämt vad var och en ska bidra med och dessa pengar sätts in på ett gemensamt konto en gång per månad. Från detta konto betalar vi ränta, amorteringar, avgift till brf, el, gas, tv-licens osv. Även vissa kostnader för bilen, ex försäkring, betalas med dessa pengar. Det blir normalt sett pengar över av det vi sätter in varje månad. Detta får utgöra en buffert som växer om vi inte använder den och som vi kan använda till övriga gemensamma inköp.
Sen betalar jag också det mesta av maten, för att mannen ska ha något alls att röra sig med i månaderna. Om vi t.ex. äter ute, vilket är kanske en gång i månaden, så brukar vi turas om att betala.
Kan tillägga att min man la in ganska mycket mer i kontantinsatsen när vi köpte lägenheten för 1½ år sedan och jag har räknat ut att vi kommer vara i princip kvitt när han är klar med utbildningen om vi fortsätter med denna fördelningen.