F
Fruentimber
Nej den handlar om alla grenar och inriktningar.
Tack för klargörandet, läste slarvigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej den handlar om alla grenar och inriktningar.
Det vet man ju inte innan kursen startar. Vad deltagarna tycker är viktigt menar jag. När jag valt kurser har en kursplan gått att se, lite vad som ingår. Står inte koppelträning med där får man anta att de som tycker koppelträning är jätteviktigt går en annan kurs alternativt frågar om extra hjälp med det.För att dom man lär ut det till tycker det är viktigt?
Kursen handlar ju inte om en själv utan man lär väl folk sånt de vill ha hjälp med, hoppas jag..
Det vet man ju inte innan kursen startar. Vad deltagarna tycker är viktigt menar jag. När jag valt kurser har en kursplan gått att se, lite vad som ingår. Står inte koppelträning med där får man anta att de som tycker koppelträning är jätteviktigt går en annan kurs alternativt frågar om extra hjälp med det.
Vi får vara ense om att vi tycker olika helt enkelt.Absolut kan man läsa kursplanen. Men den behöver ju inte ha något att göra med instruktörens egna preferenser på egna hundar utan kan vara så enkelt att kursen är byggd på vad folk brukar vilja ha hjälp eller problem med.
Jo, självklart.Finns inget som heter oprovocerat bett. Alla biter ju för att försvara sig eller något värdefullt. Om vi nu tänker aggression och inte lek, kamp eller liknande.
Vi får vara ense om att vi tycker olika helt enkelt.
Skulle jag gå på öppen träning i vardagslydnad/allmänlydnad t.ex och två instruktörer kom gående med sina hundar, återigen scenariot vuxna hundar som de haft sen valp, skulle intrycket göra skillnad. Person A kommer med sin hund i kopplet och hunden gick "normalt", dvs inte fotgående utan avslappnat i kopplet, nosade lite, men aldrig spänning i kopplet. Person B kommer med sin hund i kopplet och den hänger och drar i kopplet.
Jag skulle gå till person A´s grupp för att det ger ett mer förtroendegivande intryck i mina ögon.
Nej det vet jag inte såklart, men jag förtydligade det så båda har samma förutsättningar att träna sin hund från valp till vuxen ålder. Inga specialomständigheter alltså.Hur skulle du veta att de har haft dem sen valp?
Tycker du att det är en märklig reaktion att en hund som i övrigt är väluppfostrad, skulle dra i kopplet om den närmar en grupp med säg 10 andra hundar? Att aldrig ha "spänning i kopplet" i en sådan situation är rejält orimligt hur uppfostrad hunden än är.
Jag tycker ärligt talat att det är ett jättemärkligt (och väldigt tråkigt) sätt att döma ut instruktörer på.
Jo, självklart.
Vad jag menar är om hunden blir provocerade utan synbar anledning. Där det inte finns ett riktigt hot.
Tycker du det är Okey att tränare har hundar som biter människor och andra hundar?
Vi får vara ense om att vi tycker olika helt enkelt.
Skulle jag gå på öppen träning i vardagslydnad/allmänlydnad t.ex och två instruktörer kom gående med sina hundar, återigen scenariot vuxna hundar som de haft sen valp, skulle intrycket göra skillnad. Person A kommer med sin hund i kopplet och hunden gick "normalt", dvs inte fotgående utan avslappnat i kopplet, nosade lite, men aldrig spänning i kopplet. Person B kommer med sin hund i kopplet och den hänger och drar i kopplet.
Jag skulle gå till person A´s grupp för att det ger ett mer förtroendegivande intryck i mina ögon.
Ni missförstår mig, förtydligandet var för att båda personerna haft samma chans att träna sin hund. Jag vet ju inte det såklart vid åsyn. Det var en parantes.Men om person B kommer med sin hund lös och förklarar att det är för att hunden drar i kopplet?
Och hur vet du hur länge personen haft hunden eller hur gammal den är? Eller vilka problem de haft? Eller kanske personen VILL att hunden ska dra mot planen för att denna vill behålla en hög förväntan, kanske pga att hunden är svårmotiverad, eller kanske för att personen bara vill och trivs så. Den kanske aldrig drar annars eller sällan går i koppel.
Då måste jag gjort något enormt otroligt med min hund för till slut drog han inte som en dåre mot andra hundar när vi var iväg på öppen träning, eller när vi gick runt på utställningsområde eller liknande. Och nej, jag är verkligen inte begåvad i hundträning. En instruktörs hund lär vara väldigt van vid såna scenarion också då den antagligen utsätts för det rätt ofta. I den kursen där instruktören hade sina flattar med så gick dom lösa när dom kom till träningsgruppen. Inte aktivt fotgående med fullt fokus på matte, men gick som om hon haft dom i koppel.
Ni missförstår mig, förtydligandet var för att båda personerna haft samma chans att träna sin hund. Jag vet ju inte det såklart vid åsyn. Det var en parantes.
Ja, jag skulle välja person A för att den skulle få mig mer motiverad helt enkelt. Är det enda jag vet om personen att deras hund hänger och drar i kopplet så går jag till någon annan.
Men vi tycker olika och det är helt okej. Jag tycker en instruktör ska kunna föregå med gott exempel inom dess gren helt enkelt.
Det är ju skillnad då det är extra. Har man en kurs som inriktar sig på att få hunden att inte hoppa så bör väl tränaren vara såpass intresserad av ämnet så att den jobbat med sin hund. Kanske då låta hunden hoppa ibland och ibland inte i alla fall.Fast om man har en person i kursen som vill lära sina hundar att inte vara i möblerna, måste ens egna hundar sluta vara i möblerna då?
Om någon vill att deras hund ska sluta hoppa, måste tränarens hund sluta hoppa då?
Det är ju skillnad då det är extra. Har man en kurs som inriktar sig på att få hunden att inte hoppa så bör väl tränaren vara såpass intresserad av ämnet så att den jobbat med sin hund. Kanske då låta hunden hoppa ibland och ibland inte i alla fall.
Kan vi inte bara inse att vi tycker olika. Varför ska jag behöva motivera min åsikt? Det är min åsikt och du har din åsikt. Du behöver inte motivera den. Frågan var vad ni tycker. Du tycker som du tycker, jag tycker som jag tycker. Det räcker väl så?
Ja och det är din åsikt. Vi tycker olika helt enkelt.Jag tycker faktiskt inte det är skillnad eller extra.. Vardag är ju just vardag och folk på en kurs har olika problem de vill ha hjälp med. Man kan ju som tränare fortfarande vara intresserad av att hjälpa andra och ha kunskapen även om man personligen inte tycker något är viktigt
Nej det vet jag inte såklart, men jag förtydligade det så båda har samma förutsättningar att träna sin hund från valp till vuxen ålder. Inga specialomständigheter alltså.
Då måste jag gjort något enormt otroligt med min hund för till slut drog han inte som en dåre mot andra hundar när vi var iväg på öppen träning, eller när vi gick runt på utställningsområde eller liknande. Och nej, jag är verkligen inte begåvad i hundträning. En instruktörs hund lär vara väldigt van vid såna scenarion också då den antagligen utsätts för det rätt ofta. I den kursen där instruktören hade sina flattar med så gick dom lösa när dom kom till träningsgruppen. Inte aktivt fotgående med fullt fokus på matte, men gick som om hon haft dom i koppel.
Jag tycker aggressivt beteende hos hund bortförklara och nästan "accepteras" lite för ofta i vårt samhälle idagKänner till flertalet raser som absolut skulle bita i vissa situationer. Och vissa raser som hatar andra hundar. Jag skulle säga att det som är intressant för mig med en person med dessa hundar är i vilka situationer personen sätter hundarna i, inte vad dom är kapabla till.
Om personen har en hanhundsaggressiv hund men tycker att det är en bra idé att släppa ihop hunden med främmande hanar, nej, denna känns totalt inkompetent.
Men om personen har en hanhundsaggressiv hund som bråkat med hushållets hund vid något tillfälle där det blivit bitskador så nä, det hade jag inte dömt ut. Inte heller om det kommer framspringandes en lös provocerande hund och det blir bråk.
Att bitas är ju hur man än ser på det ganska normalt. Det viktiga är väl hur personen hanterar hunden beroende på hur illa den biter och i vilka situationer.